Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:42

Loretta schreef:
_lautje_ schreef:
Ik ben jurist. Niet in internationaal recht, maar ik weet dus wel iets van wetgeving.

En idd met D66 wordt het lastig. Gelukkig.

En we kunnen ook besluiten dat we voortaan allemaal 80 gaan rijden op de snelweg. En dat vliegen duurder wordt en minder toegankelijk.
Dat zou echt heel veel zoden aan de dijk zetten.
Maar een hoop mensen vinden dat ook geen alternatief.

En onteigeningsprocedure gaat sneller dan nieuwe wetgeving van deze schaal er doorheen krijgen.

Dat is fijn een jurist bij dit onderwerp.
Ik begrijp uit jouw post dus dat het aanpassen van de wet heel erg moeilijk is maar niet onmogelijk afgezien dan van de benodigde tijd en de politieke realiteit met D66 in de coalitie.

Nee dat zeg ik niet. Ik stel alleen dat indien je wetgeving van de orde van grote gaat wijzigen het een hele logistieke onderneming is. Meer in algemene zin.
Of het vervolgens juridisch mogelijk is (waar ik niet in geloof) is nog een andere factor.

En D66 overal de schuld van geven: whats new…
Absoluut onterecht naar mijn mening. We zijn een relatief kleine middenpartij die niet bang is om mee te willen regeren en de onpopulaire, maar noodzakelijke, beslissingen te nemen.
Maar we blijven een relatief kleine partij en je doet dat het dan niet snel goed. Volgens de anti’s ben je de oorzaak van al die rottige niet leuke beslissingen. Voor je achterban doe je niet genoeg, want je bereikt niet genoeg.

Ik stond vorig jaar op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen op een relatief hoge plek. En dan hang je ineens op een poster in het dorp. Maar het commentaar wat je krijgt van soms gewoon bekenden of onbekenden. Hoe je het verzint en durft om ‘bij die club’ te horen. Dat ze niet wisten dat je zo’n gekkie was.
Of je nu ook zo’n vieze feminist bent geworden…
Of laatst nog iemand die verbaasd aan mijn man vroeg waarom hij het goed vond dat ik bij zo’n millieugekkieclub zat. Want schijnbaar wilde ik hem het land uit hebben met z’n bedrijf (mijn man heeft 1 van de grootste glastuinbouwbedrijven in Nederland. En nee die willen we niet het land uit).
Dat vragen ze niet als je lid bent van VVD of CDA of PvdA

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:54

https://www.ad.nl/binnenland/stikstof-r ... ~a72f28b4/

laat ze eerst eens gaan meten in plaats van berekenen.
laat ze NOx en NH3 niet met elkaar uitwisselen, er zit wel degelijk verschil in.
Toon eerst maar eens op bedrijfsniveau aan hoeveel uitstoot er is en waar deze neerslaat (doorgaans op eigen grond).

tevens zou het natuurorganisaties ook eens sieren om onderhoud te plegen aan hun natuurgebieden. Alles is gemaakt. net als mijn achtertuintje... als in mijn tuin te veel onkruid groeit, dan haal ik dat weg.

de kdw uit de wet of zoals mw Lagas stelt, verruimen, daar is niets op tegen.
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2467760- ... -luisteren
EU heeft niet bepaald dat we de natuur moeten 'redden' door het onteigenen van boeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:56

_lautje_ schreef:
Loretta schreef:

Dat is fijn een jurist bij dit onderwerp.
Ik begrijp uit jouw post dus dat het aanpassen van de wet heel erg moeilijk is maar niet onmogelijk afgezien dan van de benodigde tijd en de politieke realiteit met D66 in de coalitie.

Nee dat zeg ik niet. Ik stel alleen dat indien je wetgeving van de orde van grote gaat wijzigen het een hele logistieke onderneming is. Meer in algemene zin.
Of het vervolgens juridisch mogelijk is (waar ik niet in geloof) is nog een andere factor.

Absoluut onterecht naar mijn mening. We zijn een relatief kleine middenpartij die niet bang is om mee te willen regeren en de onpopulaire, maar noodzakelijke, beslissingen te nemen.
Maar we blijven een relatief kleine partij en je doet dat het dan niet snel goed. Volgens de anti’s ben je de oorzaak van al die rottige niet leuke beslissingen. Voor je achterban doe je niet genoeg, want je bereikt niet genoeg.

Ik stond vorig jaar op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen op een relatief hoge plek. En dan hang je ineens op een poster in het dorp. Maar het commentaar wat je krijgt van soms gewoon bekenden of onbekenden. Hoe je het verzint en durft om ‘bij die club’ te horen. Dat ze niet wisten dat je zo’n gekkie was.
Of laatst nog iemand die verbaasd aan mijn man vroeg waarom hij het goed vond dat ik bij zo’n millieugekkieclub zat. Want schijnbaar wilde ik hem het land uit hebben met z’n bedrijf (mijn man heeft 1 van de grootste glastuinbouwbedrijven in Nederland. En nee die willen we niet het land uit).

Ik denk dat iemand als Tjeerd de Groot jouw partij meer kwaad doet dan goed.

_lautje_

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:57

Gelukkig zijn wij als partij meer dan 1 persoon

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:59

_lautje_ schreef:
Gelukkig zijn wij als partij meer dan 1 persoon

dat snap ik wel, maar zo'n persoon kan heel veel verzieken voor de goedwillende d66er.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:05

_lautje_ schreef:

Ik vind dat zo erg, die heksenjacht! Ik durfde ook bijna niet te zeggen dat ik bijna mijn hele leven al D66 stem. Toevallig deze keer niet omdat ik dacht dat de combi GL/PvdA meer zoden aan de dijk zou zetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:06

_lautje_ schreef:

D66 de sxhuld geven. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Op dit moment hebben D66 en VVD het al over een handreiking richting de BBB doen. Hoe ze dat dan voor zich zien zou ik niet weten. Vanuit D66 hoek is het nog stil. Maar het zou me niets verbazen als dat dit zo door gaat dat Kaag eerdaags voor de camera verschijnt met de mededeling dat D66 de coalitie toch echt aan de afspraken houdt.

En om dan gelijk maar over jouw punt van impopulariteit richting D66 in te gaan. Je weet dan al mwt wat voor tweets Twitter vervolgens vol stroomt. Tja, ik ben zelf ook geen fan van D66, maar sommige dingen die er over mensen van D66 gezegd worden slaan werkelijk nergens op. D66 trekt wel een heel specifiek publiek aan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:09

Het is een harde uitspraak. Ik geloof niet dat ik er zo hard in sta.

Andere kant: als we allemaal veel minder vlees eten of vegetarisch worden spinnen wij er thuis financieel gaten bij :))
Wij verbouwen tomaten.

Dus ja ik weet ook vanuit de thuissituatie hoe moeilijk wet en regelgeving is. Hoe het soms onmogelijk lijkt.
Wij mogen bijna geen gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. Dat wordt nog minder. Dat heeft echt hele grote gevolgen voor ons en ons product.
Maar wij geloven wel dat het de toekomst is!
En wij willen dolgraag alles verwarmen met aardwarmte of restwarmte. Maar dat wordt soms weer moeilijk gemaakt door Den Haag. Nu is het deels dat we zo verwarmen
En ja wij hopen ook binnen een paar jaar klimaatneutraal en emissieloos te telen. Omdat wij geloven dat het de toekomst is. En beter.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:11

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:12

juval schreef:

laat ze NOx en NH3 niet met elkaar uitwisselen, er zit wel degelijk verschil in.
Toon eerst maar eens op bedrijfsniveau aan hoeveel uitstoot er is en waar deze neerslaat (doorgaans op eigen grond).

tevens zou het natuurorganisaties ook eens sieren om onderhoud te plegen aan hun natuurgebieden. Alles is gemaakt. net als mijn achtertuintje... als in mijn tuin te veel onkruid groeit, dan haal ik dat weg.

de kdw uit de wet of zoals mw Lagas stelt, verruimen, daar is niets op tegen.
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2467760- ... -luisteren
EU heeft niet bepaald dat we de natuur moeten 'redden' door het onteigenen van boeren.

Ik blijf het wel heel womderlijk vinden wat de gevolgen zijn van een postzegeltje van slechts 108 vierkante meter.
Ter vergelijkijng een 20 x 60 rijbak is al 800 vierkante meter.

https://m.youtube.com/watch?v=78jqSMHgM ... e=youtu.be

Zulke dingen zijn echt gewoon wonderbaarlijk te noemen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:15

_lautje_ schreef:
Of laatst nog iemand die verbaasd aan mijn man vroeg waarom hij het goed vond dat ik bij zo’n millieugekkieclub zat.

Holy moses! Zijn er nog mensen die oprecht denken dat de man wat over de vrouw haar ideen heeft te vertellen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:15

mysa schreef:
Ik vind dat zo erg, die heksenjacht! Ik durfde ook bijna niet te zeggen dat ik bijna mijn hele leven al D66 stem. Toevallig deze keer niet omdat ik dacht dat de combi GL/PvdA meer zoden aan de dijk zou zetten.

Afbeelding
Deze kwam van de week nog voorbij. Het wordt wel gewoon even zo gezegd hè.
Wij zijn ook allemaal gewoon normale hardwerkende mensen hè. Met een gezin.
Wellicht tikkeltje idealistisch ingesteld.
Maar wij zijn geen wappies of slecht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:16

juval schreef:

Denk niet dat je dat moet willen als boer. Vriend van mij doet metingen in de veehouderij en die zei letterlijk, als je het daadwerkelijk meet is het vele malen hoger dan de berekeningen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:22

_lautje_ schreef:
mysa schreef:

[ [url=m/FzNLYc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze kwam van de week nog voorbij. Het wordt wel gewoon even zo gezegd hè.
Wij zijn ook allemaal gewoon normale hardwerkende mensen hè. Met een gezin.
Wellicht tikkeltje idealistisch ingesteld.
Maar wij zijn geen wappies of slecht.

Wilders was geloof ik ook de eerste die Kaag een heks noemde. Dat werd al gauw overgenomen door de FVD-aanhang en die mengden zich weer onder de boze boeren en voilà, een groot deel van het land vindt D66'ers en hun stemmers een soort duivels.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:32

mysa schreef:
Wilders was geloof ik ook de eerste die Kaag een heks noemde. Dat werd al gauw overgenomen door de FVD-aanhang en die mengden zich weer onder de boze boeren en voilà, een groot deel van het land vindt D66'ers en hun stemmers een soort duivels.

Dat klopt helemaal. Zal mijn frustratie ook wel zijn.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:48

ruitje schreef:
MyChoice schreef:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D45189

BBB staat voor boeren gedwongen uitkopen, lijkt me niet wat de stemmers wilden.

[ [url=m/8Pmegr.jpg]Afbeelding[/url] ]

De link is die van de tweede kamer. Dan zou die toch ook aangepast moeten zijn?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:53

mysa schreef:

Echt walgelijk ja. Ik vind het ook echt neigen naar een flinke portie vrouwenhaat. Bah.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:55

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:01

Dat zou fijn zijn

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:01

Loretta schreef:
Maar dat is juist de vraag. BBB beweert dat Europa niets over stikstof heeft gezegd en dat Nederland zalf bij de implementatie van de huidige wet te streng voor zichzelf heeft gemaakt. De vraag is dan vooral. Is het juridisch mogekijk de KDW aan te passen.

Dat is weer iets anders dan wenselijk voor de natuur of de huidige politieke realiteit die aanpassing op dit moment vrijwel onmogelijk maakt.

Er wordt ons als burgers veel vaker door politici voor gehouden dat bepaalde zaken vanwege Europa of internationale verdragen onmogelijk zijn. Later wanneer de situatie veranderd is er opeens veel meer mogelijk. Als een politicus dus iets zegt dan geloof ik dat niet zonder meer. Aan de andere kant geloof ik ook niet zonder meer dat de bewering van BBB klopt.

In dit geval is niet door politici gezegd dat de wet niet aangepast kan worden (nou ja, ook), maar heeft de rechter vier jaar terug al gezegd dat het stikstofbeleid van Nederland in strijd is met EU-verdragen. De wet an sich zou wellicht wel aangepast kunnen worden, maar de doelen er achter blijven hetzelfde.

De EU zegt in de basis niets over stikstof an sich, maar Nederland wordt wel geacht om kwetsbare dieren en natuur te beschermen (vogel- en habitatrichtlijnen), en om de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater te verbeteren (nitraatrichtlijn).

En let op, het heten richtlijnen, maar een Europese richtlijn is een lijst doelstellingen waar alle EU-leden zich aan moeten houden en die binnen een paar jaar na aannemen in lokale wetgeving opgenomen moet zijn. De enige reden dat er geen letterlijke wet vanuit Brussel komt is omdat de situatie in landen niet overal hetzelfde is.

Voor Nederland: als dieren en natuur beschermd moeten worden en een aanzienlijk deel van de achteruitgang daarin komt door stikstof, en dat is inmiddels wetenschappelijk meer dan genoeg aangetoond, dan heeft Nederland geen keus dan wetgeving te introduceren om de stikstofuitstoot omlaag te brengen. Niet omdat de EU zegt dat de stikstofuitstoot omlaag moet, maar omdat de EU zegt dat Nederland bepaalde flora en fauna moet beschermen en die aangetast worden door de huidige stikstofuitstoot. Er is wel ruimte in hoe je dat doet en ik vind zeker dat daar een eerlijke verdeling in moet zijn, maar het heeft ook weinig nut om bij wijze van spreken een fabriek in Groningen te sluiten om de natuur in Noord-Brabant te beschermen.

BaileyMix schreef:
mysa schreef:

Echt walgelijk ja. Ik vind het ook echt neigen naar een flinke portie vrouwenhaat. Bah.

Mwoah, Wilders had een ander woord gekozen als Kaag een man was geweest, maar hij was nog steeds net zo los gegaan. Dat doet 'ie omdat Kaag van D66 is, niet omdat ze een vrouw is.

Hier iemand die niet standaard op dezelfde partij stemt. Zes jaar terug (denk ik? Op één na laatste kamerverkiezingen in ieder geval) wel op D66 gestemd, maar vond toen al dat ze niet in het kabinet hadden moeten gaan zitten zonder linkse partij erbij. Vond dat ze te teveel op moesten offeren tegen het blok VVD/CDA/CU. Ben daarom twee jaar terug ook naar de PvdA gewisseld en ben blij dat zij en GL wel aan elkaar vast bleven houden. Ook vanuit de oppositie kun je genoeg voor elkaar krijgen, zeker als de coalitie afhankelijk van je is met het oog op de eerste kamer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:29

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:41

mysa schreef:
Vindt een 'boer' met een megastal vol varkens of 100.000 kippen met 18 kippen op een m2 dierenwelzijn belangrijk dan?

Dat weet ik niet, want ik weet niet over welke 'boer' het hier precies gaat? Pietje of Jantje...? Ik weet niet wie dat is, ik weet niet hoe hij met zijn dieren omgaat, ik ken hem niet persoonlijk? Jullie wel? Iets met generaliseren is een drogreden van jewelste, en we weten allemaal waarom iemand drogredenen gebruikt in een discussie. Dat is zeg maar niet omdat diegene met argumenten een ander kan overtuigen.

Weet je wat het is? Ik kan hier honderdtachtig keer proberen om een open dialoog aan te gaan en driehonderd keer uitleggen waarom ik vind dat het in de huidige realiteit het niet meer dan logisch is dat we de negatieve impact die voedselproductie heeft op klimaat, natuur, milieu en ja, in sommige gevallen zelfs op dierenwelzijn, samen als maatschappij zullen moeten dragen. De Nederlandse bevolking legt met haar huidige voedselconsumptie beslag op bijna nog eens de oppervlakte landbouwgrond waarover we zelf beschikken. De Nederlandse consument gooit 96% niet-biologisch voer in de winkelwagen. En dus zijn we (bijna, een aantal uitzonderingen daargelaten) allemaal een radertje in het grote wiel dat overbevolking heet. Big Agro (leuk wel, zo'n koosnaampje :') ) is ook zo'n radertje.

Daar gaat niemand hier op in en ik vraag mij oprecht af, waaróm niet? Waarom kunnen we het daar niet over hebben en waarom kunnen we hier wel weer, voor de tigste keer, alle boeren in het hokje 'geeft geen f*ck om dierenwelzijn' stoppen? Want echt, dan denk ik laat maar. Jullie kunnen ook niet weten dat ik oprecht om mijn dieren geef, dat ik mij ongelukkig voel als er een koe aan de grond ligt, dat je mij niet gelukkiger en trotser kunt maken met een koe die gezond oud kan worden op ons bedrijf. Dat kun je ook niet weten, als je telkens maar je eigen riedeltje herhaalt dat boeren niet om dierenwelzijn geven, dan ga je het vanzelf geloven.

Vandaag moest ik even denken aan de reclame van Sire... Ben je nu een discussie aan het winnen, of een vriend aan het verliezen? Ik denk dat dat hier redelijk van toepassing is.

Verder denk ik dat het voorlopig even hierbij laat. Ik krijg er geen positieve energie van, integendeel. Volgende week zit ik weer om tafel met een clubje om de droogte in ons gebied (zowel natuur- als landbouwgrond) aan te pakken. Dat zijn boeren, ecologen, hydrologen, mensen van de gemeente en de provincie. Ik denk en hoop dat de natuur en de landbouw daar meer aan heeft dan wat wij hier aan het doen zijn.

Succes allen +:)+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:51

Wacht even hoor, ik heb meerdere mensen horen stellen dat we er idd samen aan moeten werken dus ik snap niet zo goed dat je zegt dat er niemand op in gaat?

Onderwerp is nu eenmaal BBB en mensen benadrukken dan ook dat de agrarische sector ook dat steentje bij moet dragen. Maar dus óók andere sectoren. Óók Schiphol.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:56

Wollig taalgebruik (we moeten allemaal bijdragen) is volgens mij niet ingaan op de stelling die ik onderbouw. Maar het zal aan mij liggen. Prima, ik wens jullie allen veel succes met deze discussie :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:03

Tiepfoudt schreef:
Wollig taalgebruik (we moeten allemaal bijdragen) is volgens mij niet ingaan op de stelling die ik onderbouw. Maar het zal aan mij liggen. Prima, ik wens jullie allen veel succes met deze discussie :)

Hoe wil je dat ik er op inga? Voorbeelden van dingen geven die we moeten doen? Ook al is dat lastig want ik ken de nuance van alle sectoren niet? Want ik ben het verder met je eens op dat vlak hoor, maar ik snap niet zo goed wat nu het probleem is. Heb vaker aangekaart dat ik vind dat ja de agri sector moet veranderen maar dan wél met goede hulp en begeleiding. In welke vorm, geen idee, daar wil ik me niet aan branden want geen kennis.

Ik snap dat het een gevoelig topic voor je is, maar niet iedereen die een beetje kritisch is, is het in de basis met je oneens. Het is net zo generaliserend dat men roept dat alle boeren niets hebben met dierenwelzijn als roepen dat alle kritische mensen roepen dat boeren niets hebben met dierenwelzijn.