steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:07

Ik begrijp het niet..
moeten biologische boeren / groene boeren nu wel of niet stoppen?
Worden boeren nu wel of niet uitgekocht?

Of ligt dat aan waar ze gevestigd zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:12

elnienjo schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de stikstof van de runderen die overal in natuurgebieden zijn uitgezet?

die schijten niet :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:15

@Cer: het heeft inderdaad met de plek te maken. Maar de provincies moeten het uitwerken dus het is te hopen dat die maatwerk gaan leveren.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:17

Kinke schreef:
elnienjo schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de stikstof van de runderen die overal in natuurgebieden zijn uitgezet?

die schijten niet :+

:')
maar die worden niet bijgevoerd met eiwitrijk voer etc toch? Ik heb weleens begrepen dat dat juist voor veel stikstof uitschijt zorgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:19

Dus het is niet zo dat boeren niet weg moeten. Boeren die op de verkeerde plek zitten, omdat er ergens een vakje op een kaart getekend is een keer, die moeten wel degelijk weg?

Als ze goed zitten, dan mogen ze blijven, maar dan met een aangepast bedrijf? Zoiets?

Wat ik me ook afvraag (ik lees ook steeds dat bijna alle boeren papier vastgoedmiljonair zijn..) over dat het eigenlijk om een paar hele grote bedrijven gaan (veevoer? Of zuivel?).. dus de meeste boeren leveren dan aan die paar grote bedrijven (en die grote bedrijven zijn nu eigenlijk de boel aan het 'opstoken'). Is dat ook een beetje wat het is? Of kan dat eigenlijk niet?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:19

Cer schreef:
Of ligt dat aan waar ze gevestigd zijn?

Vestiging. Er is bepaald op welke locaties de stikstof verminderd moet worden met een bepaald percentage. Laten we het zo zeggen: Alle stikstof komt overduidelijk van het platteland/natuurgebieden en vooral niet vanuit vliegvelden enzo :Y)

Edit: de kaart: https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... ertrekpunt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:29

Niet van de industrie!
Ook niet van de hoeveelheid mensen die in ons kleine land wonen maar ja, die kan je niet opheffen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:37

Cer schreef:
Dus het is niet zo dat boeren niet weg moeten. Boeren die op de verkeerde plek zitten, omdat er ergens een vakje op een kaart getekend is een keer, die moeten wel degelijk weg?

Als ze goed zitten, dan mogen ze blijven, maar dan met een aangepast bedrijf? Zoiets?

Wat ik me ook afvraag (ik lees ook steeds dat bijna alle boeren papier vastgoedmiljonair zijn..) over dat het eigenlijk om een paar hele grote bedrijven gaan (veevoer? Of zuivel?).. dus de meeste boeren leveren dan aan die paar grote bedrijven (en die grote bedrijven zijn nu eigenlijk de boel aan het 'opstoken'). Is dat ook een beetje wat het is? Of kan dat eigenlijk niet?

Boeren zijn helemaal geen vastgoedmiljonairs. Het grootste verdienmodel zijn de veevoer bedrijven en melkfabriek.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:39

Waar ik bang voor ben, is dat de grote bedrijven het weer gaan winnen van de kleinere.
Hier moet 58% minder uitstoot komen. Ik kan zo een aantal bedrijven bedenken die bij opheffing of verplaatsing daar een groot deel aan zouden bijdragen. Maar ik zie gebeuren dat die dermate sterk staan, dat het juist de kleineren zullen zijn die weg moeten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:44

Wat mij ook tegen de borst stuit is het feit men hard werkende mensen een halt toe willen roepen.
Een groep waar je trots op moet zijn om hun inzet 7 dagen/week jaarrond.
Dat is namelijk ook een mentaliteit wat langzaam uit sterft.
Dat moet beloond worden.

Die moet je niet zomaar aan de kant zetten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:48

Janneke2 schreef:
Ik vind de onzekerheid afschuwelijk, en de huidige minister
(... kabinetten Rutte...)
gooit de zaken weer ouderwets 'over het muurtje' en de provincie mag het oplossen.

Gisteren een interview met gedeputeerde Drenth van Gelderland gelezen.
En daar klonk niet 'we gaan kil rekenen, dus als u nu 50 koeien heeft, moet het 15 worden'.

Verder is het ("eindelijk") zo dat er een pot met geld staat om de boeren een fatsoenlijk inkomen te bieden als beheerders van het landschap.
... nou snap ik wel dat een ondernemer daar niet direct op zit te wachten - maar het is van een andere orde dan 'we gaan failliet, we kunnen niet meer boeren'.

Klopt, de 'van 50 naar 15' is een interpretatie van mij, daar heb je gelijk in. Die interpretatie zit 'm in het feit dat er momenteel helemaal niet gekeken wordt naar de daadwerkelijke uitstoot (of opname) per bedrijf, maar naar de uitstoot op dieraantallen in een bepaalde productiecategorie, wat toegeschreven wordt aan een bepaald bedrijf dat wel of niet toevallig in de buurt van een natuurgebied zit. Of je dan je dieren in een potstal hebt staan of een loopstal met een gierput er onder maakt op dit moment niet uit (net als bij de fosfaat-uitstoot).

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:56

Even een stuk over hoe lang het al speelt en hoe politiek EN landbouworganisaties er alles aan die om voor de problemen weg te lopen, dit gaat over Brabant maar is landelijk gewoon hetzelfde op veel plaatsen:

https://sargasso.nl/boeren-horen-brabant/

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:59

Vastgoedmiljonair :') alles zit in grond en gebouwen, misschien inderdaad wel miljoenen waard, maar bij verkoop zal eerst de belastingdienst en daarna de bank een groot deel komen opeisen.
Dus nee, we zijn zeker geen miljonairs. :+
zowiezo zijn de bedrijven op dit moment onverkoopbaar zolang er onzekerheid is. waarde is wel gekelderd denk ik.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:59

Popstra schreef:
Wat mij ook tegen de borst stuit is het feit men hard werkende mensen een halt toe willen roepen.
Dat moet beloond worden.

Helemaal mee eens

Als deze overheid zo begaan is met de gecreëerde natuur, waarom moet dan boeren reduceren bij de A7. En over een paar jaar er wel een lelylijn neer leggen.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 23-06-22 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:00

x_Rebecca schreef:
Klopt, de 'van 50 naar 15' (koeien, J2) is een interpretatie van mij, daar heb je gelijk in. Die interpretatie zit 'm in het feit dat er momenteel helemaal niet gekeken wordt naar de daadwerkelijke uitstoot (of opname) per bedrijf, maar naar de uitstoot op dieraantallen in een bepaalde productiecategorie, wat toegeschreven wordt aan een bepaald bedrijf dat wel of niet toevallig in de buurt van een natuurgebied zit. Of je dan je dieren in een potstal hebt staan of een loopstal met een gierput er onder maakt op dit moment niet uit (net als bij de fosfaat-uitstoot).

.. en het zou een zegen zijn als alle 12 provincies nu eens netjes maatwerk gingen leveren, liefst op alle aspecten tegelijk.
(Van stikstof en fosfaat en bestrijdingsmiddelen tot grondwaterstand, bodemleven en de lijst is vrees ik langer.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:06

maar dat maatwerk kunnen ze niet leveren, want dan moet er ook bij industrie gemeten worden etc. En dan komen ze in de problemen als daar de uitstoot torenhoog is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:14

Dat weet ik wel zeker Kinke!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:42

Popstra schreef:
Dat moet beloond worden.

in de jaren 80 en 90 van vorige eeuw werden de hardwerkende mensen in de industrie weggesaneerd omdat deze arbeid naar lage lonen landen werden verplaatst. Heel veel ambachtslieden die met hun hele ziel en zaligheid hun hele leven voor dezelfde baas werkten en vaak al meerdere generaties, kwamen toen op straat te staan. Ik heb toen geen boeren op de barricade zien staan om daar tegen te protesteren. En toen ging het om heel wat meer mensen dan nu....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:48

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Dat moet beloond worden.

in de jaren 80 en 90 van vorige eeuw werden de hardwerkende mensen in de industrie weggesaneerd omdat deze arbeid naar lage lonen landen werden verplaatst. Heel veel ambachtslieden die met hun hele ziel en zaligheid hun hele leven voor dezelfde baas werkten en vaak al meerdere generaties, kwamen toen op straat te staan. Ik heb toen geen boeren op de barricade zien staan om daar tegen te protesteren. En toen ging het om heel wat meer mensen dan nu....

Nu gaat het niet alleen om een beroepsgroep, maar om ons Nederlandse landschap. Wie ziet nu niet liever een boerderij omgeven door weilanden en akkers dan weer een vinexwijk of betonnen verdozing?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:52

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Dat moet beloond worden.

Vreemde vergelijking, omdat de boeren toen de industriewerkers niet steunden mogen ze nu ook niet opkomen voor hun eigen rechten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:01

Als een groot deel van de boeren hier moet verdwijnen / inkrimpen, komen er op andere plekken in de wereld wel gewoon meer dieren. Maar hé, dan zijn onze landjes toch in orde met de Green Deal :+

Beetje hetzelfde verhaal van de legbatterijen. Hier al jaar en dag verboden, maar in Oekraïne, de VS, India en Zuid-Amerika propten ze dan wel 11 in plaats van 7 kippen in zo'n hokje :x

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:14

bigone schreef:
Even een stuk over hoe lang het al speelt en hoe politiek EN landbouworganisaties er alles aan die om voor de problemen weg te lopen, dit gaat over Brabant maar is landelijk gewoon hetzelfde op veel plaatsen:

https://sargasso.nl/boeren-horen-brabant/

Een opiniestuk van een SP'er die al jaren op links vlak strijd voor dit soort keuzes ja , niets mis mee, maar als ik eenzelfde stuk deel van de BBB met onderzoeken die de andere kant laten zien word het ook niet als objectief gezien hier :+

De waarheid ligt in het midden denk ik dan maar :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:17

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Dat moet beloond worden.

Recenter ook nog, na de eeuwwisseling. Veel producten uit Nederland kwamen toen opeens uit China en Oost Europa.
Inderdaad vielen daardoor ontslagen en moesten veel kleine bedrijven en ambachtslieden stoppen. Heb er buiten die kring nooit iemand over gehoord.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:11

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Dat moet beloond worden.

Vreemde vergelijking, boeren komen op voor hun hachie, de ambachtslieden toen hadden dus ook voor hun baan moeten strijden. Logisch dat er toen geen boeren mee bezig waren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:17

Geen lobby, te veel versnippering en variatie, zowel in branche als in toeleveranciers, voor iets dergelijks als de grote boeren-organisaties.