Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:04

Ik heb wel eens de politie gebeld ivm een potentiële inbraak die al afgelopen was.

Uiteindelijk kwam ik (via 0900) bij de meldkamer terecht maar ik ben er 100% van overtuigd dat ze had opgehangen en teruggebeld als er een spoed telefoontje binnen had gekomen. Op enig moment viel namelijk mijn verbinding weg en toen belde ze terug dus terugbellen is vanuit de meldkamer ook prima mogelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 14:29

Zichtmelding Putten Gld gisteravond 4 wolven
Citaat:
Putten Gelderland
03-11-2025
23.15 uur

Roedel wolven op de wildcamera gezien thv de poolserondweg in Putten

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding

Filmpje via bron geen wolf
[https://www.facebook.com/share/v/1H2WqmTYPg/?mibextid=wwXIfr

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:34

tienus63 schreef:
112 alleen in acute situatie bellen! Niet bij zichtmeldingen, dat lees je verkeerd.

[ Afbeelding ]

Ik las dat zelf niet verkeerd hoor maar hoevelen gaan die 30 meter echt correct inschatten of gaan dat überhaupt in gedachten houden en niet gewoon bellen zodra ze ene zien dan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:35

Douce schreef:
Ik heb wel eens de politie gebeld ivm een potentiële inbraak die al afgelopen was.

Uiteindelijk kwam ik (via 0900) bij de meldkamer terecht maar ik ben er 100% van overtuigd dat ze had opgehangen en teruggebeld als er een spoed telefoontje binnen had gekomen. Op enig moment viel namelijk mijn verbinding weg en toen belde ze terug dus terugbellen is vanuit de meldkamer ook prima mogelijk.

Ja maar wat is dan spoed?
Spoed degene die belt voor de wolf? Of spoed degene die belt wegens moord/verkrachting/inbraak?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 14:35

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 14:38

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:41

Little_Gift schreef:
Douce schreef:

Spoed degene die belt voor de wolf? Of spoed degene die belt wegens moord/verkrachting/inbraak?

Waarom moet jij altijd zo veel tegengas geven?

Gelukkig zitten er meerdere centralisten aan de telefoon die prima een afweging kunnen maken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:45

Little_Gift schreef:
Douce schreef:

Tja... hoe vaak per dag wordt de politie gebeld dat er iemand wordt vermoord... Kunt ook overal een probleem van maken natuurlijk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:51

Heeft niet met tegengas of probleem maken te zien, wel met verder nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn als iedereen voortaan maar denkt groen licht te hebben om 112 te bellen als ze een wolf denken te merken die hen volgt.

Er is niets voor niets een extra noodnummer bij storm zodat de normale centrale niet overbelast raakt (hier in BE toch)... Misschien is het beter om dan ook zoiets te creëeren voor de wolf zodat dat gescheiden blijft van de overige 112 oproepen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:53

De frequentie zal wel meevallen. En als die niet meevalt is dat juist ook goed, dan wordt eens duidelijk hoe groot het probleem is en wordt er misschien wel iets aan gedaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:54

Ben ik het overigens mee eens hoor maar ik hoop alleen maar dat dat niet ten koste gaat van andere slachtoffers. Niets meer, niets minder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:56

De centrale van 112 kan je prima overzetten naar 0800 8844.
En ja ook van 0800 naar 112.

En als het zo enorm overbelast is is er een of andere ramp gaande.
Ik heb ze vaker gebeld, beide nummers en nog nooit in de wacht gestaan.

En bij ik zie een wolf de weg over schieten ga je niet bellen.
Maar als jij daar met je hondje staat en dat beest blijft elke stap die jij achteruit zet een stap naar voren zetten.
Dat is al best vaak voor gevallen.
Dan vind ik 112 ook echt wel nood.
Vind de alarmcentrale dat niet, schakelen ze maar om.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:24

Aanval op schapen in Wernhout, 5 schapen gedood. Is niet officieel gemeld maar ik heb dit uit zeer betrouwbare bron

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:44

DuoPenotti schreef:
Maar als jij daar met je hondje staat en dat beest blijft elke stap die jij achteruit zet een stap naar voren zetten.
Dat is al best vaak voor gevallen.
Dan vind ik 112 ook echt wel nood.
Vind de alarmcentrale dat niet, schakelen ze maar om.

Dat het 'nood' is ben ik met je eens. Maar het is een utopie om te denken dat 112/politie er ook tijdig iets aan kunnen doen. Tegen de tijd dat ze er zijn is de wolf waarschijnlijk al verdwenen met of zonder hondje of 'brokstukken' om op te ruimen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:45

klopt, maar dan weten ze door locatie bepaling wel waar ze die brokstukken kunnen vinden...
Wel fijn als je nog wel net leeft :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 15:53

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat bij inbraak op heterdaad en dan 112 bellen ook niet altijd veel zin heeft.
Vriendin/buurvrouw betrapte inbrekers, ze belde mij dat ik 112 moest bellen, want zij ging achter de inbrekers aan.
1,5 uur later was de politie er pas.
Ze konden het adres niet vinden, het is wel platteland hier, maar goed ontsloten en we zijn in 10 minuten bij een rijksweg.

Oja, de brandweer zegt weleens bij de controle van de brandklasse, reken niet op ons bij brand, het duurt te lang voordat we er zijn.

Ik ben binnen 10 minuten bij de ene brandweerkazerne en de ander ligt op 11 minuutjes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 15:57

Aanval Putten Gld, 1 schaap gedood, 3 schapen gewond
Citaat:
Putten Gelderland
04-11-2025

Aanval op schapen,

1 schaap gedood,
3 schapen met keelwond, gehecht door veearts.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1KA3MQ ... tid=wwXIfr

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:57

tienus63 schreef:
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat bij inbraak op heterdaad en dan 112 bellen ook niet altijd veel zin heeft.
Vriendin/buurvrouw betrapte inbrekers, ze belde mij dat ik 112 moest bellen, want zij ging achter de inbrekers aan.
Ze konden het adres niet vinden, het is wel platteland hier, maar goed ontsloten en we zijn in 10 minuten bij een rijksweg.

Oja, de brandweer zegt weleens bij de controle van de brandklasse, reken niet op ons bij brand, het duurt te lang voordat we er zijn.

Ik ben binnen 10 minuten bij de ene brandweerkazerne en de ander ligt op 11 minuutjes.

OMG _O- Eigenlijk is dit echt niet grappig maar hoe jij het vertelt wel... :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:01

tienus63 schreef:

mijn ervaringen zijn gelukkig beter.
Met zelfs 1 keer met 4 wagens die door de wijk aan het rijden waren.

Wel industrieterrein, dat scheelt misschien.

Maar ook andere keren bij inbraak dat er direct een wagen is gaan rijden.
En ook bij een raar geval van "geweld" dat er direct een wagen kwam.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 16:07

Kan je het nog sterker vertellen.
Familielid van me heeft een zeer zeer ernstig ongeval gehad.

Ander familielid belt 112, centrale net niet bereikbaar omdat er wisseling van diensten of wisseling van locatie gaande was op dat moment. Centrale was minuut of twee niet bereikbaar.

Deze situatie heeft er wel voor gezorgd dat zoiets niet meer plaats kan vinden bij 112 centrale.
Excuses zijn gemaakt.
Familielid heeft het overleefd, maar het was pure horror.

Volgens mij rijdt er bij ons 1 politie auto ‘‘s avonds.
Dan heb je als inbreker meer dan genoeg tijd om op je gemak toe te slaan.
Ook al zal politie met spoed rijden.
Van de ene kant van de gemeente naar de andere kant ben je klein uurtje verder.
Ik schoot nog lange tijd in de stress bij het horen van toeters en bellen.
En we weten nu dat de politie ook in de spits heel hard kan rijden om ledematen bij slachtoffer in het ziekenhuis kan brengen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:12

En dat in Nederland?
Is toch best bizar zeg dat dat nog zo kan verlopen....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:13

:knuffel:
Gelukkig hebben ze daar van geleerd en ook actie ondernomen en is het met je familielid goed gekomen.

ja bij ons hier in het buitengebied ook, dat is echt zo'n groot oppervlakte wat ze moeten bestrijken.
Een uur rijden zal het niet zijn, maar een half uur wel.

Maar gelukkig doen ze wel hun best er snel te zijn en als het ook mogelijk is doen ze dat ook.
Of het dan ook werkelijk op tijd is... ja dat is inderdaad wel eens de vraag.

Maar betreft wolven, niemand die weet dat je er ligt, dan is er zeker niemand op tijd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:02

Little_Gift schreef:
Heeft niet met tegengas of probleem maken te zien, wel met verder nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn als iedereen voortaan maar denkt groen licht te hebben om 112 te bellen als ze een wolf denken te merken die hen volgt.

Er is niets voor niets een extra noodnummer bij storm zodat de normale centrale niet overbelast raakt (hier in BE toch)... Misschien is het beter om dan ook zoiets te creëeren voor de wolf zodat dat gescheiden blijft van de overige 112 oproepen.

Ik denk dat jij de ernst van de situatie verkeerd inschat. Er staat namelijk dat je 0900-8844 moet bellen als de wolf je achtervolgt of benadert tot 30 meter. Van deze melding wordt namelijk een aantekening gemaakt en dat is nu juist zo belangrijk. Hiermee wordt een dossier opgebouwd en zijn het niet enkel losse meldingen op het internet of horen zeggen/ broodje aap verhaal.
Benaderd de wolf je binnen een range van 30 meter, dan wordt het gedrag extra zorgelijk en is het zeker van belang dat daar een melding van gemaakt word voor de veiligheid van burgers én voor dossier opbouw.

Het verzoek van gemeente Epe koppelen aan de bezetting van de meldkamer raakt kant noch wal.
Laatst bijgewerkt door Kaja op 04-11-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:22

tienus63 schreef:
Kan je het nog sterker vertellen.
Familielid van me heeft een zeer zeer ernstig ongeval gehad.

Ander familielid belt 112, centrale net niet bereikbaar omdat er wisseling van diensten of wisseling van locatie gaande was op dat moment. Centrale was minuut of twee niet bereikbaar.

Deze situatie heeft er wel voor gezorgd dat zoiets niet meer plaats kan vinden bij 112 centrale.
Excuses zijn gemaakt.
Familielid heeft het overleefd, maar het was pure horror.

Volgens mij rijdt er bij ons 1 politie auto ‘‘s avonds.
Dan heb je als inbreker meer dan genoeg tijd om op je gemak toe te slaan.
Ook al zal politie met spoed rijden.
Van de ene kant van de gemeente naar de andere kant ben je klein uurtje verder.
Ik schoot nog lange tijd in de stress bij het horen van toeters en bellen.
En we weten nu dat de politie ook in de spits heel hard kan rijden om ledematen bij slachtoffer in het ziekenhuis kan brengen.

Wat eng! Wisselen van locatie kan haast niet, alles komt op de centrale meldkamer binnen en wordt vervolgens doorgekoppeld naar de meldkamer waaronder jouw regio valt. Ook wisseling van dienst lijkt me bijzonder, er gaan allerlei lampen branden in de meldkamer, politie, ambulance en brandweer hebben elk hun eigen kleur lamp. Dus daar is echt wel iets heel erg mis gegaan...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:28

Mist schreef:
Aanval op schapen in Wernhout, 5 schapen gedood. Is niet officieel gemeld maar ik heb dit uit zeer betrouwbare bron

Was dit vorige week?

Als soort aanvulling hierop: wolvengehuil gehoord in Sprundel, zaterdagnacht van 1 naar 2 november.
Ook niet gemeld, wel betrouwbare bron.

Ik vind het zorgwekkend dat er heel veel niet meer gemeld wordt, uit angst of uit moedeloosheid dat het geen nut heeft?