Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:12

De nachtupdate

Citaat:
Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️ 7.331 mensen werden op vrijdag geëvacueerd via humanitaire corridors, een totaal van 37.606 mensen tijdens de week.

▪️ 23 lidstaten van de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek (CERN) hebben de contacten met wetenschappers en onderzoekscentra in Rusland en Wit-Rusland opgeschort.

▪️ De Russische luchtvaartmaatschappij Pobeda brengt haar vloot terug van 41 naar 25 Boeing-vliegtuigen vanwege een gebrek aan reserveonderdelen.

▪️ Van 25 tot 27 maart worden pensioenen in zes oblasten van in totaal UAH 8,8 miljard vooruitbetaald.

▪️ Bedrijven die Rusland hebben verlaten ontvangen de Peace Award van Oekraïne. Het kabinet van de president van Oekraïne zal een speciale prijs toekennen aan bedrijven die Oekraïne hebben gesteund en de Russische markt volledig hebben verlaten.

Ann

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:13

Dank je wel, Daks!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:29

Dank je wel weer Daks

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:37

Daks schreef:
@cowboy of iemand anders weten jullie wat dit mogelijk veroorzaakt?

[ [url=m/odJ5VS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is op een aantal plekken in nabij Kiev waargenomen na explosies

Lijkt hier een beetje op.
https://twitter.com/sciencechannel/stat ... 6198593536

Mogelijk dat er soortgelijke elektriciteitskabels en transformatoren zijn geraakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:39

Daks schreef:
De nachtupdate

▪️ Bedrijven die Rusland hebben verlaten ontvangen de Peace Award van Oekraïne. Het kabinet van de president van Oekraïne zal een speciale prijs toekennen aan bedrijven die Oekraïne hebben gesteund en de Russische markt volledig hebben verlaten.

Nou daar zal Heineken dan niet bij zitten. Alleen het merk Heineken heeft Rusland verlaten maar ze draaien nog steeds 80% van hun omzet in Rusland.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:20

oomens schreef:
De vraag of hij binnen de lopende contracten die eis kan stellen.
Ze zouden dan de contracten moeten openbreken om betaling in Roebels erin vast te leggen. Probleem is alleen dat in de huidige markt (met deze prijzen) de voorwaarden erg ongunstig zijn voor bijvoorbeeld Duitsland om een nieuw contract af te sluiten.
Die zullen vrijwel zeker een flinke compensatie eisen als Poetin echt van de lopende contracten af wil.
Spuit elf komt even binnen vallen, maar meneer P. heeft klaarblijkelijk aan heel veel zaken dikke maling, waarom zou dat hier niet op gaan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:45

Misschien omdat een groot deel van de inkomsten uit gas en olie dan wegvallen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:49

mysa schreef:

Die olie en gas worden dan wel verkocht aan China en India.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:32

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Die olie en gas worden dan wel verkocht aan China en India.

Het is toch al verkocht? Je kunt toch niet zomaar besluiten dat je je contractuele levering aan de ene partij niet nakomt en dezelfde goederen, die dus al verkocht zijn, tegelijkertijd ook nog eens aan een andere partij verkopen?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:37

Ehm het is oorlog?Wordt wakker.....Zal hem een rotzorg zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:50

Stel hij levert op dit moment per dag 200 m3 gas aan Europa en 100 m3 gas aan China (die hoeveelheden zijn natuurlijk volkomen fictief), denk je dan echt dat China opeens 200 m3 gas meer nodig heeft en kan gebruiken? En denk je echt dat de leidingen naar China die extra hoeveelheden aankunnen?

Landen als China en India hebben een groeiende vraag naar gas, dus op termijn kan hij dat gas daar wel kwijt en op termijn lukt het ook wel om daar een infrastructuur voor te krijgen. Maar nu heeft hij een probleem, want nu kan hij dat gas niet even gemakkelijk ergens anders kwijt en nu heeft hij heel veel geld nodig om de oorlog gefinancierd te houden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:47

Karl66 schreef:
Stel hij levert op dit moment per dag 200 m3 gas aan Europa en 100 m3 gas aan China (die hoeveelheden zijn natuurlijk volkomen fictief), denk je dan echt dat China opeens 200 m3 gas meer nodig heeft en kan gebruiken? En denk je echt dat de leidingen naar China die extra hoeveelheden aankunnen?

Landen als China en India hebben een groeiende vraag naar gas, dus op termijn kan hij dat gas daar wel kwijt en op termijn lukt het ook wel om daar een infrastructuur voor te krijgen. Maar nu heeft hij een probleem, want nu kan hij dat gas niet even gemakkelijk ergens anders kwijt en nu heeft hij heel veel geld nodig om de oorlog gefinancierd te houden.

Dit dus.

“Hallo bakker, 1 brood graag zoals elke week”.
“Sorry meneer, maar ik heb ruzie met uw buurman. Die eikel verkoop ik geen brood meer. Dus u moet nu 2 broden kopen, uw eigen en het brood dat ik weiger te verkopen aan uw buurman.”

>;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:00

Ik denk dat VP een heel leep spelletje speelt met dat gas.
Hij weet dat grote delen van Europa nog afhankelijk zijn van Russisch gas en er nog geen goed alternatief op korte termijn is. Wat je ook bedenk, LNG, waterstof, nucleair, het duurt jaren om dat volledig te implementeren en onafhankelijk te worden van Rusland. Dus hij heeft hefboom. Betaling in roebels en anders leveren we niet meer.
En wat ook nog mogelijk is, is dat er een minimale hoeveelheid is vastgelegd maar er daadwerkelijk veel meer wordt afgenomen. Dan hoeft hij alleen maar de contracthoeveelheid te leveren. Maar dan ontstaat er toch een tekort.

"Oh, u wil meer? Dat kan, maar dan moet u wel betalen in roebels".

Als men dan onder protest akkoord gaat met betaling in roebels, dan is de afnemer akkoord gegaan met contract wijziging. Weliswaar onder druk, maar toch.

En gisteren op tv werd gezegd dat Rusland het gas tegen een betere prijs kwijt kan aan India.
En daarom het advies het lopende contract uitdienen maar geen nieuwe afsluiten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:02

In een oorlog, is niets meer van toepassing van voor de oorlog. Poetin heeft gewoon s....t aan alles en iedereen. Enige vorm van wat wij als normaal handelen, is er niet bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:18

Het lijkt me sowieso wel handig als wij ons wel zoveel mogelijk aan de afspraken houden, en dan maar zien hoe ver hij het gas-gebeuren op de spits wil drijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:47

nikkel schreef:
In een oorlog, is niets meer van toepassing van voor de oorlog. Poetin heeft gewoon s....t aan alles en iedereen. Enige vorm van wat wij als normaal handelen, is er niet bij.

Nou ja het westen heeft vanwege de inval een harde veroordeling gegeven door al die sancties. Ik ben daar blij mee want vind dat meer als terecht.
Poetin draait zoals te verwachten, alle actie en reactie om en vindt dus dat het westen provoceert etc. Op nieuwsuur afgelopen weken paar keer nieuwsuitzending vd staatstelevisie gezien dat erg interessant is om te zien hoe alles wordt omgedraaid en het westen als de agressor wordt afgeschilderd.

Dus in de redenatie en wereld van Poetin is dit volkomen normaal en ik kan dit ook volgen vanwege al die Russische staats meuk die wij gezien hebben afgelopen weken.
Ik vind dat een fijne manier vh nieuws krijgen van beiden kanten.
Het geeft ook veel meer begrip over die grote groep Russen die deze propaganda meuk al tig jaren krijgen voorgeschoteld hoe zij kijken naar het westen.

De journalisten hebben het druk met alles te checken van beiden kanten op wat klopt aan beweringen en wat niet.
En dan kom ik ook bij jouw bericht pmarena waarin je schrijft dat wij niet alles kunnen weten.
Dat klopt, maar na verschillende leugens vh westen ih verleden wordt er strengere fact checking gedaan door onafhankelijke journalisten mbv satelietbeelden. Dat ziekenhuis is bewezen aangevallen door de Russen, en er waren bewezen vrouwen aan het bevallen, en het was een bewezen bloedbad en het verhaal vd Russen dat het een militair object was is bewezen onwaar en valt onder Russische propaganda meuk..

Dit in twijfel trekken is een trap na voor die vrouwen die hun baby zijn verloren cq zelf mee zijn gedood. Daar moeten wij niet aan mee willen doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:36

Ik heb niet specifiek over dit geval gesproken Pien, maar algemeen. Om op basis daarvan nou te stellen dat ik deze vrouwen een schop na geef vind ik niet zo aardig klinken eigenlijk... ik weet dat je het vast niet zo bedoelt maar het leest niet zo leuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:09

pmarena schreef:
Ik heb niet specifiek over dit geval gesproken Pien, maar algemeen. Om op basis daarvan nou te stellen dat ik deze vrouwen een schop na geef vind ik niet zo aardig klinken eigenlijk... ik weet dat je het vast niet zo bedoelt maar het leest niet zo leuk.

Je noemde wel de ziekenhuizen en wat het meeste in het nieuws is geweest is juist dit ziekenhuis geweest. Vandaar mijn comclusie.
Tevens is het juist dit ziekenhuis waarvan de Russen zeggen dat het verhaal niet klopt.

En inderdaad het is niet aardig dat te maken heeft dat er voor mij grenzen zijn aan waaraan getwijfeld mag worden als een voorval zo extreem zorgvuldig is onderzocht en bewezen, zoals in dit geval.
Dus ik trok inderdaad toen ik jouw verhaal las de conclusie dat je het over dit ziekenhuis had. En je had je bericht met veel mitsen, maren en alsen omkleed en toch raakte het, want toen ik het las dacht ik:"het moet toch niet gekker worden. Je verliest je kind, cq je gaat dood, cq je moet bevallen terwijl de bommen neerkomen en dan wordt zelfs dit verhaal nog omkleed met "en stel het is niet waar".
Dus jouw bericht kwam op mij zeer onaardig over. Dat komt ook dat ik erg verontwaardig ben over deze oirlogsmisdaad want is gewoon genocide!

Ik begrijp nu dat je het over andere ziekenhuizen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:13

Overal mag aan getwijfeld worden, als jij van mening bent dat het onomstotelijk bewezen is niet te kloppen dan kom je met bronnen en onderbouwing, niet met emotionele uithalen die de discussie plat leggen.

Genocide heeft trouwens een specifieke betekenis, gebruik het woord correct aub.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:49

enzino schreef:
Overal mag aan getwijfeld worden, als jij van mening bent dat het onomstotelijk bewezen is niet te kloppen dan kom je met bronnen en onderbouwing, niet met emotionele uithalen die de discussie plat leggen.

Genocide heeft trouwens een specifieke betekenis, gebruik het woord correct aub.

Ik zal al op je reactie te wachten enzino. :j

En mijn 1ste reactie was een helder nuchter bericht. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak jij komt met gemeenplaatsen als "emotionele uithalen ", "emotioneel bericht " etc om je duit in het zakje te doen.

Pmarena haar bericht was een bericht dat vaag en onduidelijk was op sommige onderdelen. Dus schiet niet op de verschillende reacties die dat dan oproept . Zeker niet zoals in mijn geval dat met name het ziekenhuis waar bevallen werd zo uitgebreid in het nieuws kwam.

Cynocide slaat op zelfs bevallingsziekenhuizen bombarderen (worden baby's geboren) . Er is nog steeds niet gesproken van een vergissing, afzwaaier cq verontschuldiging etc vanuit de Russen.
Dus voor nu is het een oorlogsmisdaad met als doel nieuw leven en de voortbrengers van nieuw leven te vermoorden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:06

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:11

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:58

Ik denk ,dat Poetin geen problemen heeft vanuit zijn redenatie. Anderen hebben een probleem, hijzelf in ieder geval niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:33

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:31

pien_2010 schreef:
Cynocide slaat op zelfs bevallingsziekenhuizen bombarderen (worden baby's geboren) . Er is nog steeds niet gesproken van een vergissing, afzwaaier cq verontschuldiging etc vanuit de Russen.
Dus voor nu is het een oorlogsmisdaad met als doel nieuw leven en de voortbrengers van nieuw leven te vermoorden.

Cynocide is het doden van honden.
Om iets genocide te kunnen noemen, is meer nodig dan alleen een plaats raken waar baby's geboren worden.
Er zal een zekere mate van opzet bewezen moeten worden, maar belangrijker nog, er moet een groter plan zijn om doelgericht een bepaalde bevolking(sgroep) ernstig te benadelen/te doden/het leven onmogelijk te maken.
Als die opzet er niet (bewezen) is, dan kan er nog steeds sprake zijn van oorlogsmisdaden, maar daarmee is het niet automatisch genocide.