Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:51

En even de wet veranderen…
Weet je hoe überhaupt wetgeving, zeker zulke verstrekkende en grootschalige wetgeving tot stand komt?
Wetgeving Die deels zijn oorsprong vindt in internationale verdragen en Europese wetgeving die wij ondertekend hebben en aan moeten voldoen.
Tevens zijn er rechterlijke uitspraken. Die kan en mag je niet zomaar even aan de kant schuiven.
De wet veranderen is niet iets wat je even doet.
Dat is jaren werk. Jaren voorbereiden. Jaren implementatie.
Plus de vraag is ernstig of er binnen de kamers genoeg draagvlak voor is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:05

_lautje_ schreef:
En even de wet veranderen…
Weet je hoe überhaupt wetgeving, zeker zulke verstrekkende en grootschalige wetgeving tot stand komt?
Wetgeving Die deels zijn oorsprong vindt in internationale verdragen en Europese wetgeving die wij ondertekend hebben en aan moeten voldoen.
Tevens zijn er rechterlijke uitspraken. Die kan en mag je niet zomaar even aan de kant schuiven.
De wet veranderen is niet iets wat je even doet.
Dat is jaren werk. Jaren voorbereiden. Jaren implementatie.
Plus de vraag is ernstig of er binnen de kamers genoeg draagvlak voor is.

Onteigenings procedures kunnen ook jaren in beslag nemen. En op dit moment zijn we daar nog niet eens. Ondertussen ligt de complete vergunningverlening in de provincie Brabant volledig stil. En kan er niets gebouwd worden. Ik vraag me af wat langer gaat duren. De wet aanpassen of het traject richting onteigenen aan gaan.

Maar ik begrijp ook wel dat de wet aanpassen mission impossible wordt met D66 in het kabinet. Dus op het moment geberurt er helemaal niets en is het wachten op welke provincies nog meer op slot gaan qua vergunning verlening.

Tiggs

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:16

Het gaat niet alleen om tijd Loretta, er is ook internationale wetgeving waar onze wetgeving aan moet voldoen (of die zelfs rechtstreeks van toepassing is, zonder nationale wet).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:24

Tiggs schreef:
Het gaat niet alleen om tijd Loretta, er is ook internationale wetgeving waar onze wetgeving aan moet voldoen (of die zelfs rechtstreeks van toepassing is, zonder nationale wet).

Ik zou niet weten of en hoe het mogelijk is om de wet zo aan te passen dat het overeenkomt met de Europese wetten en intwrnationale verdragen. Dat heb ik al aangegeven. Daar zou je rechtsgeleerde voor moeten zijn om dat enigzins te snappen. Maar volgens mij (ik kan het mis hebben) Is er hier niemand in het topic die voldoende van internationaal recht begrijpt om dat te kunnen overzien.

Wat ik niet wil doen dat is domweg politici na papagaaien die hierover zeggen dat het niet of juist wel zou kunnen. Is in het verleden iets te vaak gebleken dat politici stellig waren dat iets niet kon en dat het later opeens wel bleek te kunnen. Ik begrijp heel goed dat mocht het echt mogelijk zijn de KDW uit de wet te schrappen of de wet zo aan te passen dat het wel kon. Dat politici van partijen als D66, Groenlinks, PVDD, Volt, PVDA en nog wel meer partijen. Niet graag zouden zien dat de kiezer wist van deze mogelijkheden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:32

Er is 1 kamerlid in de tweede kamer die van het juridische echt ontzettend veel verstand heeft. En ook een van de weinigen die een reputatie heeft van eerlijkheid en oprechtheid.

Ik moet eerlijk zeggen dit hele korte filmpje waarin hij een vraag stelt aan de stikstof minister heeft mij toch wel even de ogen geopend.

https://youtu.be/78jqSMHgMbc

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:43

Ik ben jurist. Niet in internationaal recht, maar ik weet dus wel iets van wetgeving.

En idd met D66 wordt het lastig. Gelukkig.
Elde internationale verdragen zijn vrij duidelijk. Over zoveel jaar moet zoveel gereduceerd zijn. Punt.
Daar moet je aan voldoen.

En we kunnen ook besluiten dat we voortaan allemaal 80 gaan rijden op de snelweg. En dat vliegen duurder wordt en minder toegankelijk.
Dat zou echt heel veel zoden aan de dijk zetten.
Maar een hoop mensen vinden dat ook geen alternatief.

En onteigeningsprocedure gaat sneller dan nieuwe wetgeving van deze schaal er doorheen krijgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:48

Waarom zou Omtzigt ontzettend veel verstand van juridische zaken hebben? Hij is geen jurist, hij is voor oorsprong econometrist. Dan lijkt het me zinniger om er juristen na te vragen.

Maar los van of het wettelijk kan, wat los je op met het schrappen van de KDW? Het is niet zo dat als je die schrapt dat we dan spontaan geen stikstofprobleem hebben. Dat bestaat nog steeds, we doen dan alleen maar alsof het niet meer bestaat. Als dat in de nieuwe politiek de manier is waarop we problemen oplossen, dan denk ik dat de nieuwe politiek niet zoveel gaat toevoegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:50

_lautje_ schreef:
Ik ben jurist. Niet in internationaal recht, maar ik weet dus wel iets van wetgeving.

En we kunnen ook besluiten dat we voortaan allemaal 80 gaan rijden op de snelweg. En dat vliegen duurder wordt en minder toegankelijk.

En onteigeningsprocedure gaat sneller dan nieuwe wetgeving van deze schaal er doorheen krijgen.

Dat is fijn een jurist bij dit onderwerp.
Ik begrijp uit jouw post dus dat het aanpassen van de wet heel erg moeilijk is maar niet onmogelijk afgezien dan van de benodigde tijd en de politieke realiteit met D66 in de coalitie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:52

Karl66 schreef:
Maar los van of het wettelijk kan, wat los je op met het schrappen van de KDW? Het is niet zo dat als je die schrapt dat we dan spontaan geen stikstofprobleem hebben. Dat bestaat nog steeds, we doen dan alleen maar alsof het niet meer bestaat. Als dat in de nieuwe politiek de manier is waarop we problemen oplossen, dan denk ik dat de nieuwe politiek niet zoveel gaat toevoegen.

Dat is dan inderdaad een politieke keuze in dat geval. Een keuze van, we laten de natuur in Nederland maar gewoon stikken in de stikstof. Of dat dan een verstandige keuze is daar kun je heel terecht over discusseren en van mening verschillen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:53

Loretta schreef:
Tiggs schreef:

Ik zou niet weten of en hoe het mogelijk is om de wet zo aan te passen dat het overeenkomt met de Europese wetten en intwrnationale verdragen. Dat heb ik al aangegeven. Daar zou je rechtsgeleerde voor moeten zijn om dat enigzins te snappen. Maar volgens mij (ik kan het mis hebben) Is er hier niemand in het topic die voldoende van internationaal recht begrijpt om dat te kunnen overzien.

Wat ik niet wil doen dat is domweg politici na papagaaien die hierover zeggen dat het niet of juist wel zou kunnen. Is in het verleden iets te vaak gebleken dat politici stellig waren dat iets niet kon en dat het later opeens wel bleek te kunnen. Ik begrijp heel goed dat mocht het echt mogelijk zijn de KDW uit de wet te schrappen of de wet zo aan te passen dat het wel kon. Dat politici van partijen als D66, Groenlinks, PVDD, Volt, PVDA en nog wel meer partijen. Niet graag zouden zien dat de kiezer wist van deze mogelijkheden.

Maar dit is echt niet iets wat je onder de pet kunt houden hoor, want voor een jurist (en daar zijn er veeeel van) is dit gewoon uit te zoeken. Kwestie van de juiste verdragen/wetgeving opzoeken en weten in hoeverre Nederland eraan gebonden is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:54

Loretta schreef:
_lautje_ schreef:

Dat is fijn een jurist bij dit onderwerp.
Ik begrijp uit jouw post dus dat het aanpassen van de wet heel erg moeilijk is maar niet onmogelijk afgezien dan van de benodigde tijd en de politieke realiteit met D66 in de coalitie.

Nee, als de wijziging in strijd is met internationale wetgeving waaraan NL gebonden is, kan de wet niet worden aangepast.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:55

En niet te vergeten dat de helft van de kiezers toch écht heeft gestemd voor een strenger stikstofbeleid. Waarom zou je die wel mogen negeren ten behoeven van de BBB? Ook dan breekt de pleuris uit hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:58

Tiggs schreef:
Nee, als de wijziging in strijd is met internationale wetgeving waaraan NL gebonden is, kan de wet niet worden aangepast.

Dan blijft de vraag overeind staan. In hoeverre is er ruimte om de KDW aan te passen of zelfs te schrappen.
Wat ik ook vreemd vind aan dat filmpje van Omtzigt dat hij het had over waterwinning onder een hoogveen gebied.
Waarom mocht daar dan wel water gewonnen worden als dat funest is voor hoogveen? Is dat dan wel in overeenstemimg met internationale verdragen?

https://youtu.be/78jqSMHgMbc

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:00

Dat inderdaad, BaileyMix. Sommige mensen lijken dit te vergeten in de BBB euforie.
Tiggs, je onderschrift. :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:02

BaileyMix schreef:
En niet te vergeten dat de helft van de kiezers toch écht heeft gestemd voor een strenger stikstofbeleid. Waarom zou je die wel mogen negeren ten behoeven van de BBB? Ook dan breekt de pleuris uit hoor.

Dat is inderdaad weer de politieke realiteit van het wel of niet kunnen aanpassen van de stikstofwet. Dat is iets totaal anders dan de juridische realiteit van een eventuele aanpassing.

Het is wel duidelijk dat aanpassing op dit moment erg moeilijk wordt met D66 in de coalitie. Daarom begrijp ik ook eigenlijk niet zo goed waar de meeste D66 stemmers nu zo ontevreden over zijn. D66 heeft toch daadwerkelijk zeer veel uit de coalitie kunnen halen en is nog niet eens de grootste partij.

Je kan veel zeggen van Kaag. Maar het politieke vak beheerste ze uitstekend.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:06

Loretta, ook zonder D66 kan het niet. Dan wordt Nederland op de vingers getikt door Europa, zoals dus al gebeurd is omdat ze járenlang proberen overal geitenpaatjes te zoeken en uitzonderingsposities eisen.

KDW schrappen maakt de kwaliteit van de natuur niet beter, dat is zinloos, helpt alleen bij het simpelweg ontkennen van problematiek.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:09

@Loretta: ik heb eerder op D66 gestemd en ben juist verre van tevreden. En zo ken ik meer mensen ;) Terwijl we er niet op achteruit zijn gegaan de laatste twee jaar.

Mijn stem is dit jaar naar een ‘pro-klimaat’ partij gegaan, deels als proteststem tegen het huidige kabinet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:12

Maar als de helft van de kiezers tegen het versoepelen van de stikstofregels is en D66 heeft niet de helft van de stemmen, hoe kan het dan alleen de schuld van D66 dat de wet niet aangepast wordt?

Ik denk dat iedereen die redelijk actief in de politieke topics mijn mening over D66 wel kent :o Maar zelfs ik vind het onzin om D66 hier de schuld van te geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:15

BaileyMix schreef:
Loretta, ook zonder D66 kan het niet. Dan wordt Nederland op de vingers getikt door Europa, zoals dus al gebeurd is omdat ze járenlang proberen overal geitenpaatjes te zoeken en uitzonderingsposities eisen.

KDW schrappen maakt de kwaliteit van de natuur niet beter, dat is zinloos, helpt alleen bij het simpelweg ontkennen van problematiek.

Maar dat is juist de vraag. BBB beweert dat Europa niets over stikstof heeft gezegd en dat Nederland zalf bij de implementatie van de huidige wet te streng voor zichzelf heeft gemaakt. De vraag is dan vooral. Is het juridisch mogekijk de KDW aan te passen.

Dat is weer iets anders dan wenselijk voor de natuur of de huidige politieke realiteit die aanpassing op dit moment vrijwel onmogelijk maakt.

Er wordt ons als burgers veel vaker door politici voor gehouden dat bepaalde zaken vanwege Europa of internationale verdragen onmogelijk zijn. Later wanneer de situatie veranderd is er opeens veel meer mogelijk. Als een politicus dus iets zegt dan geloof ik dat niet zonder meer. Aan de andere kant geloof ik ook niet zonder meer dat de bewering van BBB klopt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:19

Karl66 schreef:
Maar als de helft van de kiezers tegen het versoepelen van de stikstofregels is en D66 heeft niet de helft van de stemmen, hoe kan het dan alleen de schuld van D66 dat de wet niet aangepast wordt?

Ik denk dat iedereen die redelijk actief in de politieke topics mijn mening over D66 wel kent :o Maar zelfs ik vind het onzin om D66 hier de schuld van te geven.

Schuld is een groot woord. Maar je ziet Wopke hoekstra al een draai maken. Als dat nog even zo door gaat tussen de coalitie partijen dan verschijnt Kaag straks voor de ccamera om te vertellen dat de andere coaltiepartners zich toch echt aan de afspraken moeten houden. Uiteindelijk zal Wopke Hoekstra dan ook wel inbinden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:35

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:41

Loretta schreef:
Maar dat is juist de vraag. BBB beweert dat Europa niets over stikstof heeft gezegd en dat Nederland zalf bij de implementatie van de huidige wet te streng voor zichzelf heeft gemaakt. De vraag is dan vooral. Is het juridisch mogekijk de KDW aan te passen.

Nee, dat klopt niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:53

Heb je een link die dit onderbouwt BaileyMix?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:07

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:19

Kinke schreef:
Heb je een link die dit onderbouwt BaileyMix?

De EU heeft regels aangaande stikstof o.a. in het Nitrates Directive. Welke, overigens, niet de oorzaak van de stikstofcrisis is bij ons, dat is indirect de VHR (maar dat weten de meeste Bokkers geloof ik wel).