Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:Ik vind het enorm boeiend om het verloop van dit topic te zien. Ik weet niet of jullie nog weten waar het de eerste pagina's om ging?
Toen ging het ongeveer zo:
' Boeren willen niet veranderen.'
'Jawel hoor, maar we vinden de overheid een onbetrouwbare partner. We investeren in duurzaamheid, krijgen steeds nieuwe regelgeving en we voldoen aan alles maar het is nooit genoeg. We zijn gewoon bang dat de overheid uiteindelijk zegt na jaren investeren in duurzaamheid dat het alsnog niet genoeg is'
' Ja, zo werkt het niet, als jij gewoon investeerd in duurzaamheid en veranderd als boer, dan komt dat echt goed. Jullie neigen een beetje naar Wappies dat je je overheid zo wantrouwt. '
En nu, nu blijkt het waar te zijn, het maakt niet uit wat je geïnvesteerd hebt in biologische landbouw, in kringlooplandbouw... Als je in het verkeerde gebied woont eindigt je bedrijf gewoon,hoe goed je ook bezig bent geweest.
Sterker nog: Als het dus betekend dat alle bedrijven moeten verkleinen, dan word je dus nog extra gestraft als je dat toevallig de afgelopen 3 jaar al gedaan hebt.
Boeiend, dat jullie dat allemaal vergeten lijken te zijn, dat wat alle boeren in dit topic toen hebben aangegeven uit is gekomen.
En het dan gek vinden dat er nu gedemonstreerd word? Vertel eens, wat is precies de andere optie die er is?
Met de overheid in gesprek? Zeggen: Ik ga investeren en over op kringlooplandbouw? En dan jezelf voor tonnen in de schuld steken en alsnog straks weg moeten?
Ik zou het niet weten...
Als ik nu agrariër was, investeerde ik helemaal nergens in, verkleinde ik niet, dan wachtte ik af totdat ik wist wat er mij boven het hoofd hing. Terwijl ik misschien best zou willen investeren, verkleinen of een overstap zou willen maken...
OleJon schreef:In 1 vandaag was ook een boer, die heeft duidelijk aan gegeven. Al zou hij moeten stoppen met boeren. Dan zou hij de grond niet verkopen.
Desbetreffende persoon die hij toen voor zich had, Schijnde daar nogal verbaasd te zijn. En was dan eigenlijk wel de bedoeling dat hij de grond ging verkopen.
Toen zei de Boer, hoezo?
Het stikstof probleem is dan weg?
Waar gaat het om? De stikstof? Of de grond?
Wel duidelijk dus
Janneke2 schreef:... ik moet bekennen dat ik niets gehoord heb over 'Ik heb hard geïnvesteerd in groene landbouw en nu moet ik alsnog verdwijnen.'
In de pers heeft 'verdwijnen' veel aandacht gekregen, maar het is niet de kern van het plan.
Ik lees juist dat er een soort van verplichting is om groene landbouw te gaan bedrijven.
(En dan snap ik 'een kont tegen de krib' wel, maar het is 2022 en de woestijnen rukken op.)
Winged schreef:Ruitje: Inderdaad.
Over het 'stoppen en grond verkopen': Op de wijze zoals het nu gaat zou ik ook never de grond verkopen. Ik zou er bomen op laten planten ofzo. Die grond blijft grond en komt niet in de partij voor 'grond voor bouwen'. Beetje boompjes erbij, die helpen weer tegen alle stikstof. Of wat ander groen dat goed helpt tegen alle stikstofproblematiek. Maar geen woningen. Perfect
DuoPenotti schreef:Zoals mijn buurman 10 jaar terug...
Wel in zijn "traditioneel" bedrijf mag/moet investeren.
Maar omzetten naar bio geen vergunning krijgt...
Leg dat maar uit...
Dát is waarom boeren oa protesteren.
Het zwalkende beleid.
Exitium schreef:bigone schreef:Wanneer de boeren nu gewoon naar huis waren gegaan, maar nee, op meerdere snelwegen blokkeren ze de boel voor een poos, waarom denk ik dan.
Helaas ook drie inzittenden van een tractor gewond door botsing met een vrachtwagen, op de snelweg, waar ze niet zouden komen volgens van der plas.
Ze hadden überhaupt al niet op de snelweg moeten komen. Eerst is het "we gaan in Den Haag protesteren", een dag later wordt dat ingetrokken, dan volgt "we gaan naar Stroe maar we gaan niet over de snelweg". Vervolgens: vandaag. Ik hoop dat de vrachtwagen niet al te erg beschadigd is, met de inzittenden van de tractor kan ik geen medelijden hebben.
elnienjo schreef:Winged schreef:Ruitje: Inderdaad.
Over het 'stoppen en grond verkopen': Op de wijze zoals het nu gaat zou ik ook never de grond verkopen. Ik zou er bomen op laten planten ofzo. Die grond blijft grond en komt niet in de partij voor 'grond voor bouwen'. Beetje boompjes erbij, die helpen weer tegen alle stikstof. Of wat ander groen dat goed helpt tegen alle stikstofproblematiek. Maar geen woningen. Perfect
Eens! Hoop dat alle boeren die moeten stoppen daar zo over denken en hun grond beschermen tegen verstedelijking.
juval schreef:De trekkerbestuurder is geopereerd en wordt in slaap gehouden. Er moet nog een operatie gebeuren. Meerdere botbreuken, ingeklapte long en slagaderlijke bloeding.
Zijn vrouw en dochter waren er minder ernstig aan toe.
Er circuleren verschillende verhalen over de toedracht van het ongeluk. De voorladar zou tegen het viaduct zijn geklapt, of de vrachtwagen heeft opzettelijk de trekker geraakt, de echte oorzaak wordt onderzocht.
Janneke2 schreef:... ik moet bekennen dat ik niets gehoord heb over 'Ik heb hard geïnvesteerd in groene landbouw en nu moet ik alsnog verdwijnen.'
In de pers heeft 'verdwijnen' veel aandacht gekregen, maar het is niet de kern van het plan.
Ik lees juist dat er een soort van verplichting is om groene landbouw te gaan bedrijven.
(En dan snap ik 'een kont tegen de krib' wel, maar het is 2022 en de woestijnen rukken op.)
x_Rebecca schreef:(...)
Als ik naar ons bedrijf kijk, wij hebben 50 koeien en zitten in het 70% verminderen gebied omdat er een beekje langs onze boerderij loopt. Dat zou betekenen dat wij 15 koeien zouden mogen houden, natuurlijk nooit haalbaar. Terwijl wij juist aan kringlooplandbouw doen, een heel deel van onze eigen melk verwerken en lokaal afzetten en de weilanden vol hebben staan met kruidenrijke grasmengsels en bloemenranden.
We hebben elk jaar een paar kerkuilen en steenuilen met kuikens, op dit moment bijna 30 nesten boerenzwaluwen en 10 nesten huiszwaluwen. We hebben kieviten, flamingo's (écht!), scholeksters, de wielewaal, koekkoeksnesten, roodborstjes, fazanten, patrijzen. Een enorme diversiteit aan meesjes en vinken, watervogels en dan heb ik de insecten nog niet eens benoemd. Als wij zouden moeten stoppen is de kans groot dat het verdwijnt (we zijn de eerste boerderij naast het dorp, eerste uitbreidingsmogelijkheid).
DuoPenotti schreef:Janneke2 schreef:... ik moet bekennen dat ik niets gehoord heb over 'Ik heb hard geïnvesteerd in groene landbouw en nu moet ik alsnog verdwijnen.'
Zoals mijn buurman 10 jaar terug...
Leg dat maar uit...
Dát is waarom boeren oa protesteren.
Het zwalkende beleid.
x_Rebecca schreef:van de week heb ik onderstaande geschreven. Precies de groene landbouw die gewenst is, maar door de nu gepresenteerde kaart eigenlijk onmogelijk om voort te zetten.x_Rebecca schreef:(...)
Als ik naar ons bedrijf kijk, wij hebben 50 koeien en zitten in het 70% verminderen gebied omdat er een beekje langs onze boerderij loopt. Dat zou betekenen dat wij 15 koeien zouden mogen houden, natuurlijk nooit haalbaar. Terwijl wij juist aan kringlooplandbouw doen, een heel deel van onze eigen melk verwerken en lokaal afzetten en de weilanden vol hebben staan met kruidenrijke grasmengsels en bloemenranden.
We hebben elk jaar een paar kerkuilen en steenuilen met kuikens, op dit moment bijna 30 nesten boerenzwaluwen en 10 nesten huiszwaluwen. We hebben kieviten, flamingo's (écht!), scholeksters, de wielewaal, koekkoeksnesten, roodborstjes, fazanten, patrijzen. Een enorme diversiteit aan meesjes en vinken, watervogels en dan heb ik de insecten nog niet eens benoemd. Als wij zouden moeten stoppen is de kans groot dat het verdwijnt (we zijn de eerste boerderij naast het dorp, eerste uitbreidingsmogelijkheid).
De afgelopen 10 jaar hebben wij dus geïnvesteerd om groener te worden en de laatste paar jaar hebben we gekeken naar maatregelen om nog groener te kunnen ondernemen, maar met alle onzekerheid rondom stikstof ligt dat al sinds het afschieten van de PAS stil bij ons.
DuoPenotti schreef:Zoals mijn buurman 10 jaar terug...