Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:25

Waarom is de vergelijking belangrijk?

Ik zou dan meer groepen meenemen: daklozenopvangen, begeleid wonen, moeder kind huizen, leefgroepen voor kinderen etc.

Want zo lijkt het net alsof ze vooral willen dat mensen denken dat asielzoekers het in Nederland beter hebben dan bejaarden in zorginstellingen. Of ze moeten daadwerkelijk nóg meer regels willen in de zorg. Wat me een bijzonder gek standpunt lijkt voor een radicaal rechtse partij die een kleine overheid ambieert.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:25

Is ook puur om asielzoekers even te bashen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:29

BigOne schreef:

Kun je dit onderbouwen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:30

Gnome schreef:
Ik vind het wel een vergelijk en belangrijk ook. Maar prima om het oneens te zijn.

Ben benieuwd naar de stemmingen op alles om 8 uur. Wat een dagen maken die mensen joh.

Toevoeging: als eten dus niet zo duur hoeft te zijn, kan het dus wel omlaag bij asielzoekers als blijkt dat het budget bij zorginstellingen echt lager is.

Misschien wel. Geen idee wat die te eten krijgen, daar heb ik nooit gewerkt. Wel in allerlei instellingen.

Ik vind koken voor grote groepen idd echt niet duur.
Pannen pasta, pannen nasi, bami, AVG, stamppot, rijst met curry.
Kost niet veel. Hollandse kost is al helemaal niet duur.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-02-26 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Het gaat FvD echt niet om de bewoners in de zorginstellingen hoor, maar om de verontwaardiging onder de bevolking weer even omhoog te jagen. En ik vraag me af of dat cijfer van alle zorginstellingen voor eten ergens inzichtelijk is, aangezien er duizenden zijn en ze allemaal andere budgetten hanteren.

MarlindeRooz

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Kun je dit onderbouwen?

Waarom worden andere groepen die leefgeld ontvangen dan niet meegenomen. Die net zoveel krijgen als asielzoekers.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:33

MarlindeRooz schreef:
Waarom is de vergelijking belangrijk?

Ik zou dan meer groepen meenemen: daklozenopvangen, begeleid wonen, moeder kind huizen, leefgroepen voor kinderen etc.

Want zo lijkt het net alsof ze vooral willen dat mensen denken dat asielzoekers het in Nederland beter hebben dan bejaarden in zorginstellingen. Of ze moeten daadwerkelijk nóg meer regels willen in de zorg. Wat me een bijzonder gek standpunt lijkt voor een radicaal rechtse partij die een kleine overheid ambieert.

Ik hoop dat ik je goed begrijp dus corrigeer vooral als ik het precies verkeerd lees haha. Maar als je bedoelt dat de regels ook zo zouden moeten zijn dat de groepen die jij noemt, niet minder budget zouden mogen hebben dan een asielzoeker. Eens.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:35

MarlindeRooz schreef:
Waarom worden andere groepen die leefgeld ontvangen dan niet meegenomen. Die net zoveel krijgen als asielzoekers.

Bedoel je de groepen die je in een eerder bericht noemde?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:35

prompter schreef:
Het gaat FvD echt niet om de bewoners in de zorginstellingen hoor, maar om de verontwaardiging onder de bevolking weer even omhoog te jagen. En ik vraag me af of dat cijfer van alle zorginstellingen voor eten ergens inzichtelijk is, aangezien er duizenden zijn en ze allemaal andere budgetten hanteren.

Cijfers zijn cijfers. Moeten gewoon op te halen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:39

Gnome schreef:

Cijfers zijn cijfers, en FvD zijn fascisten. Die hebben echt geen interesse in het verhogen van de levensstandaard voor ouderen. Dus als je verontwaardigd bent over de situatie in zorginstellingen moet je bij de partijen zijn die daar iets willen verbeteren. En als je geen interesse hebt in zorginstellingen maar het je gewoon te doen is om asielzoeker-ophef, hoeven ze ook niet in de motie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:43

Gnome schreef:
prompter schreef:

Nee, zo werkt het niet. Zorginstellingen zijn allemaal andere stichtingen / bedrijven. Dat is geen overheidsorgaan. Dus zo makkelijk is dat niet.

Asielzoekers worden in deze motie alleen genoemd omdat het dan in de media komt. Want het is niet relevant voor de “zogenaamde kwestie”. Asielzoekers hebben namelijk gewoon ook weinig leefgeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:51

Asielzoekers krijgen MAXIMAAL 58,80 per week voor eten. En dan wordt er dus niks voor ze aangeboden vanuit de opvang.

Dat is minder voor kinderen en hoe groter je gezin hoe minder het wordt per persoon.

Dat is op zijn meest 8,40 per dag voor al je maaltijden + snacks. Het wordt per volwassene al 6,30 als je met 4 of meer bent… en dan voor je kind tot 18 5,24.

Wat een rijkdom dat die mensen hun 17 jarige puber moeten voeden voor 5,24 per dag. Poeh.

Bron: https://www.coa.nl/nl/het-recht-op-opvang

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:54

MarlindeRooz schreef:
Asielzoekers krijgen MAXIMAAL 58,80 per week voor eten. En dan wordt er dus niks voor ze aangeboden vanuit de opvang.

Dat is minder voor kinderen en hoe groter je gezin hoe minder het wordt per persoon.

Dat is op zijn meest 8,40 per dag voor al je maaltijden + snacks. Het wordt per volwassene al 6,30 als je met 4 of meer bent… en dan voor je kind tot 18 5,24.

Wat een rijkdom dat die mensen hun 17 jarige puber moeten voeden voor 5,24 per dag. Poeh.

Ik zeg niet dat het rijkdom is wat ze nu krijgen. Ik zeg alleen dat ik het prima vind als ze er regels aan binden dat het in verhouding moet staan tot elkaar.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:57

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:

Cijfers zijn cijfers, en FvD zijn fascisten. Die hebben echt geen interesse in het verhogen van de levensstandaard voor ouderen. Dus als je verontwaardigd bent over de situatie in zorginstellingen moet je bij de partijen zijn die daar iets willen verbeteren. En als je geen interesse hebt in zorginstellingen maar het je gewoon te doen is om asielzoeker-ophef, hoeven ze ook niet in de motie.

Ik ben niet verontwaardigd over de situatie in zorginstellingen. Ik vind dat er regels mogen zijn die bepalen dat budgetten van ouderen niet lager mogen zijn dan die van asielzoekers.

Ik heb niet zoveel met Forum maar dan kan ik me nog wel vinden in losse moties. Net als van andere partijen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:57

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik zeg niet dat het rijkdom is wat ze nu krijgen. Ik zeg alleen dat ik het prima vind als ze er regels aan binden dat het in verhouding moet staan tot elkaar.

Maar waarom moet het in verhouding staan wat iemand in een coa opvang krijgt en iemand in een particuliere zorginstelling. Het zijn totaal onvergelijkbare groepen. Want het ene is een overheidsorgaan en het andere niet.

En waarom nog meer regeldruk op de zorg?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-02-26 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:58

Maar die ouderen eten daadwerkelijk minder Gnome, gewoon al in hoeveelheden.

Edit: als ik hetzelfde moest eten als mijn schoonmoeder, zou ik binnen no time ondervoed zijn. Terwijl zij er perfect genoeg aan heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:01

En er is geen bewijs dat asielzoekers meer geld krijgen voor eten dan bejaarden. Ik geloof namelijk niet dat er opvanglocaties zijn die elke dag 50 euro per inwoner uitgeven aan catering. Er is geen goede bron / onderbouwing.

Dat ze een keer gek doen met iftar / ramadan etc dat zal best. Wat willen ze doen dan, elke dag kaviaar en biefstuk? :7
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-02-26 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:01

MarlindeRooz schreef:
Nee, zo werkt het niet. Zorginstellingen zijn allemaal andere stichtingen / bedrijven. Dat is geen overheidsorgaan. Dus zo makkelijk is dat niet.

Asielzoekers worden in deze motie alleen genoemd omdat het dan in de media komt. Want het is niet relevant voor de “zogenaamde kwestie”. Asielzoekers hebben namelijk gewoon ook weinig leefgeld.

Maar stichtingen etc hebben toch gewoon een begroting gemaakt die ze moeten kunnen delen. Lijkt me een beetje overkill om ze alle duizenden op te vragen maar kunt er vast over het hele land wel een goed gemiddelde uit krijgen met een steekproef.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:02

MarlindeRooz schreef:
En er is geen bewijs dat asielzoekers meer geld krijgen voor eten dan bejaarden. Ik geloof namelijk niet dat er opvanglocaties zijn die elke dag 50 euro per inwoner uitgeven aan catering. Er is geen goede bron / onderbouwing.

Dat ze een keer gek doen met iftar / ramadan etc dat zal best. Wat willen ze doen dan, elke dag kaviaar en biefstuk? :7

Is er wel bewijs dat het niet zo is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:03

Ik heb het druk en het debat niet kunnen volgen, helaas.

Maar de asielzoekers wordt betaald uit een heel andere pot.

Een vriendin heeft laatst 5 weken in een ziekenhuis en daarna bijna 5 weken in een revalidatiecentrum gelegen.
Zij kreeg 3 x per dag eten, kon uit van alles kiezen. Heel de dag koffie, thee, melk en sapjes.

Volgens eigen zeggen, hield ze geld over, ze heeft niets hoeven te betalen en thuis heeft ze 10 weken geen boodschappen hoeven te doen.
Dus zo slecht is het overal niet.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 26-02-26 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:04

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar stichtingen etc hebben toch gewoon een begroting gemaakt die ze moeten kunnen delen. Lijkt me een beetje overkill om ze alle duizenden op te vragen maar kunt er vast over het hele land wel een goed gemiddelde uit krijgen met een steekproef.

Waarom moet dat dan? Is er een probleem met uitgehongerde bejaarden?

En die begroting zegt niks want je moet dan weten of ze voedingsgeld krijgen. Of de personeelskosten erbij inzitten bij de kosten van het eten. Hoeveel maaltijden iedere nuttigt.

Want stel er komt uit: het is 4 euro per dag. Maar al die bejaarden eten alleen de warme maaltijd van de opvang. Dan is dat nogal een scheef beeld.

Of het is 25 euro per dag maar de arbeidsuren zijn doorgerekend. Dan klopt het ook niet.

Het kost enorm veel tijd (en geld) om dit te onderzoeken. Terwijl er geen goede aanleiding is om dit te gaan onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-02-26 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:04

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:

Is er wel bewijs dat het niet zo is?

Ja:
https://www.coa.nl/nl/het-recht-op-opvang

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:06

Huh maar er zijn toch geen cijfers van instellingen zeg je net? En ze bepalen allemaal zelf hun budget. Dan kun je toch nooit bewijzen dat het wel of niet zo is zonder de cijfers te hebben?

Ik zie het trouwens niet in je link dus als je het stukje kunt quoten, heel graag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:09

Gnome schreef:
Huh maar er zijn toch geen cijfers van instellingen zeg je net? En ze bepalen allemaal zelf hun budget. Dan kun je toch nooit bewijzen dat het wel of niet zo is zonder de cijfers te hebben?

Ik zie het trouwens niet in je link dus als je het stukje kunt quoten, heel graag.

Er zijn duizenden instellingen in Nederland. Er zijn vast wel “cijfers”. Alleen niet alle cijfers maken een degelijk onderzoek. Zoals ik al aangaf kost het heel veel tijd (en geld!) om al die cijfers goed tegen elkaar weg te zetten. Waarom is dat nodig?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:11

Gnome schreef:

Dat slaat alleen helemaal nergens op want het heeft niks met elkaar te maken.