Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 08:11

tienus63 schreef:
Zichtmelding Hellenthal (D), 6 wolven hoge Venen België
Citaat:
3-11-2025 vandaag zijn er op verschillende momenten van de dag groepen wolven gezien. Soms zelfs 6 tegelijk.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron der wolf in NRW, Eifel, RLP, oost België
https://www.facebook.com/share/p/1CKqwg ... tid=wwXIfr

Waar zijn die wolven gezien dan? Hellenthal ligt toch nog wel een eindje van het Belgische deel van de Hoge Venen af. Ik vind het een hele onduidelijke melding. De Hoge Venen alleen al zijn een uitgestrekt gebied.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 08:48

Deze pagina maakt de exacte locaties wegen dreigementen niet bekend.

Ik heb Hoge Venen genoemd omdat het gebied tegen de grens aan ligt met België en dat het duidelijker is waar in Duitsland het gebied ligt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:04

De Hoge Venen zijn 51 auto minuten weg van Hellenthal. Als ik uit ga van het Belgische plaatsje Raeren, wat praktisch aan de grens ligt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 09:08

Ik kies de optie afstand meten, niet de Google route.
Gewoon rechte lijn naar de grens.

Het ligt maar op 23 km van de Hoge Venen af.
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:10

tienus63 schreef:
Ik kies de optie afstand meten, niet de Google route.
Gewoon rechte lijn naar de grens.

Het ligt maar op 23 km van de Hoge Venen af.
[ Afbeelding ]

:j
Dat is waarschijnlijk ook de route die de wolf neemt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 09:12

Citaat:
02-11-2025 UK: Equitation Science International - ESI schenkt aandacht aan omstreden studie .

WeN: het gaat om een LITERATUURONDERZOEK door prowolf wetenschappers, bekend van publicaties op de "Vereniging voor de bevordering van de wetenschap over paarden en wolven" (VFWPW) https://www.pferdundwolf.de/

Met regelmaat publiceren zij papers: met altijd als uitkomst, dat "samenleven" prima mogelijk is, dat paarden moeten "LEREN" om zich te verdedigen tegen wolven, en dat het plaatsen van een hengst in een kudde (van verschillende leeftijdsopbouw) het "risico" op een wolvenaanval "zal verminderen".

Vroeger stonden de logo's van de financierders ( NGO's / TBO's ) ook op die site; helaas zijn die inmiddels verwijderd... Wellicht verhoogt dat de schijn van "onafhankelijk onderzoek"

UK: EQUITATION SCIENCE INTERNATIONAL - ESI SCHRIJFT:

<< Nu wolven hun vroegere leefgebieden in delen van Europa en Centraal-Azië heroveren, worden interacties met paarden een probleem voor het dierenwelzijn, de veeteelt en het natuurbeschermingsbeleid.

Een nieuw artikel getiteld “Help horses help themselves: A literature review on social relationships in the context of anti-predator behaviour” (Help paarden zichzelf te helpen: een literatuuronderzoek naar sociale relaties in de context van anti-roofdiergedrag) door Sophia Voigtlander-Schnabel, Aleksandra Gorecka-Bruzda en Uta Konig von Borstel is geschreven om inzicht te krijgen in hoe paarden reageren op roofdieren zoals wolven in de context van hun sociale structuren en groepsdynamiek.

De onderzoekers constateerden dat de meeste traditionele paardenbeheersystemen en bestaande maatregelen tegen roofdieren weinig aandacht besteden aan de natuurlijke verdedigingsstrategieën en sociale banden die paarden in de loop van hun evolutionaire geschiedenis hebben ontwikkeld.

Het risico van wolvenpredatie op paarden is het grootst in gebieden waar vrij rondlopende paarden en gevestigde of zich herstellende wolvenpopulaties elkaar overlappen.

In Mongolië vormt de aanwezigheid van wolven niet alleen een bedreiging voor de herintroduceerde populaties van het bedreigde Przewalski-paard, maar ook voor de veestapels die van vitaal belang zijn voor de lokale nomadische economieën. In Europa is het probleem acuut in gebieden zoals het Iberisch schiereiland, Italië en Frankrijk, waar extensieve of vrije paardenhouderij paarden toegankelijker maakt voor wolven.

Hier wordt het risico op predatie vaak versterkt door beperkte compensatieprogramma's voor veeverliezen en een gebrek aan effectieve beschermingsmaatregelen, wat soms leidt tot illegale vervolging van wolven door gefrustreerde paardeneigenaren.

Het centrale argument van de onderzoekers is dat de conventionele paardenhouderij – gekenmerkt door geïsoleerde of homogene groepen en frequente scheiding van hengsten – de natuurlijke sociale systemen ondermijnt die paarden helpen zich tegen roofdieren te verdedigen.

Hun bevindingen wijzen erop dat wanneer paarden in groepen van verschillende leeftijden en geslachten mogen leven en stabiele sociale banden kunnen onderhouden, ze gebruik kunnen maken van geëvolueerde strategieën, zoals het centraal groeperen van veulens ter bescherming, snel gesynchroniseerd vluchten en collectieve verdediging onder leiding van hengsten of ervaren groepsleden.

Door deze natuurlijke kuddestructuren te faciliteren, wordt niet alleen het welzijn verbeterd, maar wordt ook het risico op predatie aantoonbaar verminderd.

(Noot WeN: Dit kan per definitie nooit "aantoonbaar" worden gemaakt, omdat je het aantal predatiegevallen in 2 identieke groepen zou moeten kunnen vergelijken. De "aantoonbaarheid is een puur theoretische aanname!)

De onderzoekers pleiten uiteindelijk voor managementhervormingen die natuurlijke sociale omstandigheden nabootsen, en concluderen dat “het houden van paarden in groepen cruciaal is voor hun welzijn” en dat het benutten van geëvolueerd sociaal gedrag een duurzame manier is om het risico op predatie te minimaliseren en tegelijkertijd ethisch paardenmanagement te ondersteunen.

Link naar hun studie:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9125003430 >> Einde bericht van Equitation Science International - ESI

Link naar het facebook bericht:

https://www.facebook.com/equitationscie ... rhdBwS1Lul

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

https://www.facebook.com/share/p/1SjQGd ... tid=wwXIfr

Afbeelding
Bron wolf en paard

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 09:18

En de wolf is dan eerder over dan wanneer hij in de auto stappen ;)

Alles binnen 60-80 km van de Nederlandse en Belgische grens in een rechte lijn, meld ik hier.

Ik snap dat de melding vreemd kan overkomen, maar ik volg die pagina zodoende weet ik hun werkwijze.
De meldingen worden zo anoniem, als in geen nauwkeurige locatie, gedaan wegens bedreigingen aan het adres van hun zelf, dierhouders en jagers.

Ik zal even kijken of ik je bericht van een deur beklad met bloed terug kan vinden waarop een bedreiging was geschreven.
Dan houden we het toch nog netjes in Nederland.

Edit gevonden
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Bron
https://www.facebook.com/share/p/1Ehe4b ... tid=wwXIfr

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:36

tienus63 schreef:
De meldingen worden zo anoniem, als in geen nauwkeurige locatie, gedaan wegens bedreigingen aan het adres van hun zelf, dierhouders en jagers.

Ik zal even kijken of ik je bericht van een deur beklad met bloed terug kan vinden waarop een bedreiging was geschreven.
Dan houden we het toch nog netjes in Nederland.

Edit gevonden
Spoiler:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bron
https://www.facebook.com/share/p/1Ehe4b ... tid=wwXIfr

Ehhh, als iemand met enige ervaring in strafrechtelijke opsporing en forensisch onderzoek, zie ik in deze foto wel enkele aanwijzingen dat de bekladding door een insider (in bezit van sleutel vd deur) is gedaan. En het lijkt eerder verf dan bloed (opgedroogd bloed blijft niet vuurrood) B-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 10:47

Dank voor de aanvulling.
Maar of het nu bloedrode verf is of niet, van de boodschap wordt je niet vrolijk.

Je hoeft geen sleutel te hebben om een gezamenlijk hal binnen te kunnen gaan, dat wordt vaak zat duidelijk gemaakt op dinsdagavond bij opsporing verzocht ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 10:49

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:54

tienus63 schreef:
Dank voor de aanvulling.
Maar of het nu bloedrode verf is of niet, van de boodschap wordt je niet vrolijk.

Je hoeft geen sleutel te hebben om een gezamenlijk hal binnen te kunnen gaan, dat wordt vaak zat duidelijk gemaakt op dinsdagavond bij opsporing verzocht ;)

Dit gedeelte maakt het verdacht ;)
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 10:59

Ik heb aantal dagen gedacht dat het iets in de aanloop van Halloween zou zijn vanwege deze handen. Omdat de sponning schoon is.

Maar de pagina Rissbegleiterin waar de summiere melding Hellenthal werd gedaan, benadrukt al langere tijd dat er de nodige bedreigingen worden geuit.

Vandaar dat ik de post erbij heb gezocht.

Is het een zieke grap, deze tekst op de deur?
Ik weet het niet.
Bedreigingen welke kant op dan ook, zijn NOOIT oké.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 11:02

Aanval Walchum (D), eergisteren twee schapen gedood. Net over de grens met Sellingen Gr
Citaat:
Walchum Duitsland
02-11-2025

Aanval op schapen zaterdagnacht.

2 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AbZL9 ... tid=wwXIfr

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:07

tienus63 schreef:
Ik heb aantal dagen gedacht dat het iets in de aanloop van Halloween zou zijn vanwege deze handen. Omdat de sponning schoon is.

Maar de pagina Rissbegleiterin waar de summiere melding Hellenthal werd gedaan, benadrukt al langere tijd dat er de nodige bedreigingen worden geuit.

Vandaar dat ik de post erbij heb gezocht.

Is het een zieke grap, deze tekst op de deur?
Ik weet het niet.
Bedreigingen welke kant op dan ook, zijn NOOIT oké.

Helaas komt het regelmatig voor dat iemand die zich als slachtoffer te onvoldoende gehoord voelt, of iemand die zich wil voordoen als slachtoffer, een bedreiging zelf in scene zet. Vaak in de vorm van bekladding/ dreigbrief/ valse bommelding etc.
Zoiets bleek het afgelopen jaar een paar keer het geval bij een aantal Joodse organisaties in Nederland -O-

*edit* Natuurlijk zijn er ook echte bedreigingen, maar het kan geen kwaad kritisch naar foto's en ander bewijs te kijken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:32

tienus63 schreef:
Citaat:
02-11-2025 UK: Equitation Science International - ESI schenkt aandacht aan omstreden studie .

WeN: het gaat om een LITERATUURONDERZOEK door prowolf wetenschappers, bekend van publicaties op de "Vereniging voor de bevordering van de wetenschap over paarden en wolven" (VFWPW) https://www.pferdundwolf.de/

Met regelmaat publiceren zij papers: met altijd als uitkomst, dat "samenleven" prima mogelijk is, dat paarden moeten "LEREN" om zich te verdedigen tegen wolven, en dat het plaatsen van een hengst in een kudde (van verschillende leeftijdsopbouw) het "risico" op een wolvenaanval "zal verminderen".

Vroeger stonden de logo's van de financierders ( NGO's / TBO's ) ook op die site; helaas zijn die inmiddels verwijderd... Wellicht verhoogt dat de schijn van "onafhankelijk onderzoek"

UK: EQUITATION SCIENCE INTERNATIONAL - ESI SCHRIJFT:

<< Nu wolven hun vroegere leefgebieden in delen van Europa en Centraal-Azië heroveren, worden interacties met paarden een probleem voor het dierenwelzijn, de veeteelt en het natuurbeschermingsbeleid.

Een nieuw artikel getiteld “Help horses help themselves: A literature review on social relationships in the context of anti-predator behaviour” (Help paarden zichzelf te helpen: een literatuuronderzoek naar sociale relaties in de context van anti-roofdiergedrag) door Sophia Voigtlander-Schnabel, Aleksandra Gorecka-Bruzda en Uta Konig von Borstel is geschreven om inzicht te krijgen in hoe paarden reageren op roofdieren zoals wolven in de context van hun sociale structuren en groepsdynamiek.

De onderzoekers constateerden dat de meeste traditionele paardenbeheersystemen en bestaande maatregelen tegen roofdieren weinig aandacht besteden aan de natuurlijke verdedigingsstrategieën en sociale banden die paarden in de loop van hun evolutionaire geschiedenis hebben ontwikkeld.

Het risico van wolvenpredatie op paarden is het grootst in gebieden waar vrij rondlopende paarden en gevestigde of zich herstellende wolvenpopulaties elkaar overlappen.

In Mongolië vormt de aanwezigheid van wolven niet alleen een bedreiging voor de herintroduceerde populaties van het bedreigde Przewalski-paard, maar ook voor de veestapels die van vitaal belang zijn voor de lokale nomadische economieën. In Europa is het probleem acuut in gebieden zoals het Iberisch schiereiland, Italië en Frankrijk, waar extensieve of vrije paardenhouderij paarden toegankelijker maakt voor wolven.

Hier wordt het risico op predatie vaak versterkt door beperkte compensatieprogramma's voor veeverliezen en een gebrek aan effectieve beschermingsmaatregelen, wat soms leidt tot illegale vervolging van wolven door gefrustreerde paardeneigenaren.

Het centrale argument van de onderzoekers is dat de conventionele paardenhouderij – gekenmerkt door geïsoleerde of homogene groepen en frequente scheiding van hengsten – de natuurlijke sociale systemen ondermijnt die paarden helpen zich tegen roofdieren te verdedigen.

Hun bevindingen wijzen erop dat wanneer paarden in groepen van verschillende leeftijden en geslachten mogen leven en stabiele sociale banden kunnen onderhouden, ze gebruik kunnen maken van geëvolueerde strategieën, zoals het centraal groeperen van veulens ter bescherming, snel gesynchroniseerd vluchten en collectieve verdediging onder leiding van hengsten of ervaren groepsleden.

Door deze natuurlijke kuddestructuren te faciliteren, wordt niet alleen het welzijn verbeterd, maar wordt ook het risico op predatie aantoonbaar verminderd.

(Noot WeN: Dit kan per definitie nooit "aantoonbaar" worden gemaakt, omdat je het aantal predatiegevallen in 2 identieke groepen zou moeten kunnen vergelijken. De "aantoonbaarheid is een puur theoretische aanname!)

De onderzoekers pleiten uiteindelijk voor managementhervormingen die natuurlijke sociale omstandigheden nabootsen, en concluderen dat “het houden van paarden in groepen cruciaal is voor hun welzijn” en dat het benutten van geëvolueerd sociaal gedrag een duurzame manier is om het risico op predatie te minimaliseren en tegelijkertijd ethisch paardenmanagement te ondersteunen.

Link naar hun studie:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9125003430 >> Einde bericht van Equitation Science International - ESI

Link naar het facebook bericht:

https://www.facebook.com/equitationscie ... rhdBwS1Lul

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

[ Afbeelding ]
Bron wolf en paard

Het plaatsen van een Hengst in de kudde om risico's op een wolvenaanval te verkleinen? Ja, fantastische oplossing, lijkt me ook heel haalbaar. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:34

Wat doen mensen toch zieke dingen. Echt naar als je zo bedreigd wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:44

Begrijp ik nou goed dat de gemeente Epe oproept om de politie te bellen als de wolf je binnen 30 meter nadert? Zou dat geen landelijke aandacht moeten krijgen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 12:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:02

Hoeveel meter zou een spoedgeval zijn ?? En zou dat nog zin hebben ?? 8-)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:19

De burgemeester van Epe heeft het goed begrepen. Dit zou landelijk onder de aandacht moeten komen inderdaad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 13:30

Bericht dateert al van medio september.

Maar blijkbaar is het dus een paar dagen geleden opnieuw voorgevallen in Epe.

Ik vind het persoonlijk ook erg belangrijk om alle zichtmeldingen en aanvallen te blijven doorgeven.
Mogelijkheden genoeg om het te doen.

En BIJ12 zou toch eenvoudig een kaartje kunnen implementeren bij de overzichten van bewezen aanvallen door wolf?

Nu wordt er ook vaak door oplettende mensen gezien bij die overzichten dat er aanvallen zijn geweest die nergens gemeld zijn?

Of maakt zo’n kaart té inzichtelijk dat er bewezen aanvallen door wolven plaatsvinden buiten de overbekende wolventerritoria?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:40

Je zult dan maar net de politie nodig hebben omdat je vermoord wordt of verkracht of er ingebroken wordt....

Als iedereen die een wolf ziet opduiken voortaan 112 belt, wordt dat een drama... Politiediensten zijn nu al onderbemand en overbelast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:43

dan moeten ze maar maatregelen treffen tegen de wolf. Zo simpel kan het zijn.
Juist hoog tijd dat iedereen binnen die 30 meter gaat bellen.
Want ja een roofdier zo dichtbij is een noodmelding waard...of een schot met een geweer zoals ze het buiten Europa oplossen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 13:51

112 alleen in acute situatie bellen! Niet bij zichtmeldingen, dat lees je verkeerd.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 13:51

Citaat:
4 november 2025/Nedersaksen/Duitsland

Beter wolvenbeheer: Provincies eisen duidelijke regels

Provincies eisen duidelijke regels voor het verwijderen van wolven – voor meer veiligheid, minder bureaucratie en bescherming van de veehouderij.

De Duitse Vereniging van Provincies (DLT) is verheugd over de kennisgeving van de "gunstige beschermingsstatus" van de wolf aan de Europese Commissie. "De wolf wordt in Duitsland niet met uitsterven bedreigd. Vooral op het platteland zien we de populatie gestaag groeien – met merkbare gevolgen voor de veehouderij en de publieke acceptatie", aldus DLT-voorzitter Dr. Achim Brötel. "In sommige gebieden zijn mensen gewoon bang. De 'gunstige' status biedt de basis voor verantwoord en snel handelen om de populatie adequaat te reguleren."

"Duidelijke, praktische regels voor onmiddellijke verwijdering"

Vanuit het perspectief van de provincies moet de kennisgeving van de federale overheid aan de Europese Commissie ervoor zorgen dat staten en provincies wolven legaal en snel kunnen verwijderen wanneer dat nodig is. "We hebben nu duidelijke, praktische regels nodig voor de onmiddellijke verwijdering van probleemdieren – zonder bureaucratische hindernissen en met eenduidige verantwoordelijkheden", benadrukte Brötel. "De aangekondigde wijziging van de Federale Natuurbeschermingswet en de opname van de wolf in de jachtvoorschriften vormen hiervoor belangrijke bouwstenen."

Tegelijkertijd pleit de districtsvereniging voor algemeen regionaal populatiebeheer, naar het voorbeeld van dat voor reeën en wilde zwijnen, om rekening te houden met wisselende omstandigheden en conflicten te minimaliseren.

https://www.landundforst.de/politik/woe ... vzXbmw2vsA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/19Fh2k ... tid=wwXIfr