Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:59

Nou inderdaad, waarom die mensen zolang laten blijven en dan alsnog uitzetten. Inhumaan :n.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:50

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:28

prompter schreef:
Kijk, er gebeurt momenteel ook iets goeds vanuit het huidige kabinet op het gebied van gezondheidszorg (meerdere zaken in dit bericht):

https://www.ad.nl/politiek/vaccinatie-t ... ~a8191372/

En ook dat de zorgverzekeraar niet meer gaat beslissen of een persoon recht heeft op een reconstructie operatie. Ook een hele goede ontwikkeling.

En dat iemand straks eerder gebruik kan maken van nieuwe medicijnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 23:19

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:01

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:13

Ik besef dat ik bevooroordeeld ben, maar ik ben hier eigenlijk wel blij mee. Het is natuurlijk verschrikkelijk voor de mensen die hun huis uit moeten, die even daargelaten. Maar eindelijk worden er spijkers met koppen geslagen in plaats van met halve maatregelen doormodderen en -polderen. We zijn hier in Nederland zo verwend geraakt met z'n allen, eigenlijk... Zeker de laatste 50-60 jaar hebben in het teken gestaan van ongemakken niet eens laten afnemen, nee, gewoon helemaal laten verdwijnen. Alles moest maar kunnen (mooi voorbeeld is de 'patatgeneratie'). En dat is nou eenmaal niet realistisch voor de lange termijn. Er is gewoon een héél serieuze dreiging, maar mensen zijn het niet meer gewend om op hun hoede te zijn. Ik ben blij dat we eindelijk een beetje weg lijken te bewegen van die "geen strobreed in de weg gelegd worden"-mentaliteit. Soms zijn dingen gewoon küt, maar hoort het bij het leven.

(er zitten natuurlijk wel gradaties in, die 30 gezinnen die moeten verkassen hebben wat mij betreft alle ruimte om over de zeik te zijn)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:22

Ik het wel wat twijfels bij een aantal plannen. En dan vooral die superkazerne, is het een goed idee alles bij elkaar te verzamelen? Is dat niet juist een enorm makkelijk doelwit?

Ik ben ook benieuwd waar al het personeel vandaan moet komen en of Vliegveld Lelystad nu niet ook opeens particuliere vluchten gaat doen. Ook interessant dat voor inwoners niks kan, maar als het om defensie gaat stikstof geen probleem is en Natura2000 kan wijken. Ook vraag ik me af waarom gesloten kazernes niet weer terug in gebruik genomen gaan worden. En zie je dat de grootste impact qua 'overlast'weer in de buitengebieden is.

Ook vind ik het vervelend dat er meer en meer gevlogen gaat worden. Ik begrijp dat het nodig is, maar het is al bijna nergens in Nederland echt lekker rustig en die straaljagers en helicopters maken zo'n vreselijk lawaai...

Mijn partner is echt van het doel heiligt de middelen. Ik vind dat een te glijdende schaal. Nogmaals, in begrijp dat NL iets moet na jaren van afbraak en de ontstane dreiging. Ik weet alleen niet of dit de manier is. Maar goed, de plannen klinken weldoordacht, dus ik neem aan dat alles goed doorgerekend en uitgewerkt is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:38

VuurVleugels schreef:
Ik besef dat ik bevooroordeeld ben, maar ik ben hier eigenlijk wel blij mee. Het is natuurlijk verschrikkelijk voor de mensen die hun huis uit moeten, die even daargelaten. Maar eindelijk worden er spijkers met koppen geslagen in plaats van met halve maatregelen doormodderen en -polderen. We zijn hier in Nederland zo verwend geraakt met z'n allen, eigenlijk... Zeker de laatste 50-60 jaar hebben in het teken gestaan van ongemakken niet eens laten afnemen, nee, gewoon helemaal laten verdwijnen. Alles moest maar kunnen (mooi voorbeeld is de 'patatgeneratie'). En dat is nou eenmaal niet realistisch voor de lange termijn. Er is gewoon een héél serieuze dreiging, maar mensen zijn het niet meer gewend om op hun hoede te zijn. Ik ben blij dat we eindelijk een beetje weg lijken te bewegen van die "geen strobreed in de weg gelegd worden"-mentaliteit. Soms zijn dingen gewoon küt, maar hoort het bij het leven.

(er zitten natuurlijk wel gradaties in, die 30 gezinnen die moeten verkassen hebben wat mij betreft alle ruimte om over de zeik te zijn)

Breda en andere delen van Nederland hadden terreinen van defensie . Bewezen is dat de biodiversiteit nu zo goed en mooi is. Het kan echt wel samen daar heb ik hele stukken over gelezen. En natuurlijk het grote wild is vertrokken als er veel lawaai is maar structureel vernietigd het niet de natuur zoals bv Tata Steel wel doet. Het is alleen een echte herrie en dat is gewoon niet fijn maar defensie waarschuwt haar inwoners of probeert te waarschuwen en als ex bewoner vlak bij de vlieg basis van Rijen weet ik waar ik over praat. Ik ga hierin wel mee met VV.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:42

Ja, dat de natuur floreert in schietgebieden is natuurlijk alleen maar mooi. Over het algemeen is het in die gebieden rustiger (of dat zo blijft kun je je afvragen, er gaat immers meer geoefend worden). Weer typisch om te zien wat de mens allemaal kapot maakt.

Ik doelde op de nieuw te bouwen kazernes, oefendorp en depots.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:49

_San87_ schreef:
Ik het wel wat twijfels bij een aantal plannen. En dan vooral die superkazerne, is het een goed idee alles bij elkaar te verzamelen? Is dat niet juist een enorm makkelijk doelwit?

Ik ben ook benieuwd waar al het personeel vandaan moet komen en of Vliegveld Lelystad nu niet ook opeens particuliere vluchten gaat doen. Ook interessant dat voor inwoners niks kan, maar als het om defensie gaat stikstof geen probleem is en Natura2000 kan wijken. Ook vraag ik me af waarom gesloten kazernes niet weer terug in gebruik genomen gaan worden. En zie je dat de grootste impact qua 'overlast'weer in de buitengebieden is.

Ook vind ik het vervelend dat er meer en meer gevlogen gaat worden. Ik begrijp dat het nodig is, maar het is al bijna nergens in Nederland echt lekker rustig en die straaljagers en helicopters maken zo'n vreselijk lawaai...

Mijn partner is echt van het doel heiligt de middelen. Ik vind dat een te glijdende schaal. Nogmaals, in begrijp dat NL iets moet na jaren van afbraak en de ontstane dreiging. Ik weet alleen niet of dit de manier is. Maar goed, de plannen klinken weldoordacht, dus ik neem aan dat alles goed doorgerekend en uitgewerkt is.

Ik ben ook niet onverdeeld enthousiast hoor. En ik vind "het doel heiligt de middelen" ook zeker een glijdende schaal, al snap ik wel waar je vriend vandaan komt.

Wat betreft de kazernes: vaak is het goedkoper om iets nieuws te bouwen dan om zwaar achterstallig onderhoud te herstellen. Oude kazernecomplexen zijn 9 van de 10 keer helemaal vervallen. Het kost goud geld om dat weer enigszins recht te trekken. Bedenk ook dat er niet alleen mensen rondlopen: de (betonnen en stalen) constructies en wegen moeten ook weer veilig worden bevonden voor voertuigen, materieel etc. Als je kijkt naar het gewicht van de pallets die in een Chinook kunnen worden geladen... Een complex moet dat wel kunnen hebben. Daarnaast zijn veel oude kazernes niet veilig meer omdat de structuur en layout bijvoorbeeld niet meer "geheim" is, nadat ze zijn gebruikt als evenementenlocatie bijvoorbeeld. Dus er komt iets meer bij kijken als gewoon de verhuisdozen inpakken en in een oude Kazerne naar binnen sjouwen, maar ik snap je gedachte wel want ik kan ook geen concrete cijfers geven van voormalige kazernes waar dit speelt. Waarschijnlijk zullen ook een aantal oude complexen in gebruik genomen worden als oefenlocaties, in ieder geval waar dat veilig kan. Alleen als er een betonnen muur of plafond afbrokkelt op 't moment dat je met losse flodders bezig gaat, ja dat is gewoon niet te doen.

Die superkazerne is inderdaad een risico, maar het luchtruim wordt natuurlijk wel verdedigd. Er zal niet zomaar een Russische straaljager een bommetje op kunnen gooien. Maar ik ben het met je eens dat sabotage makkelijker is bij een grote kazerne dan bij een kleine (kijk hoe makkelijk Alberto Stegeman al die Defensielocaties in kwam... Ik weet ook van landmachtsoldaten die na een avond zuipen in Oirschot met het grootste gemak over het hek klommen, terug de basis op. Wat nou waakhonden :')). Aan de andere kant, als het kleiner en meer verspreid is, geeft dat ook weer meer overlast voor meer mensen én is logistiek weer een ding. Als je mensen lesgeeft in helikoptertechniek is het fijn als de helikopters ook daadwerkelijk op loopafstand staan!

Dus ja, haken en ogen, maar ik zie het zelf ook wel positief in. Ik vind die "Alert State A+" borden die op Defensielocaties hangen maar eng, ook...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:57

Was gisteren bij Nieuwsuur. De stikstofruimte is een probleem en een natuurorganisatie zei al dat ze het niet uit zouden sluiten om juridische stappen te zetten.

Maar dan denk ik echt van. Waar zit het verstand bij sommige natuurclubs. Het was wel heel duidelijk dat het voor de natuur en biodiversiteit juist positief was. Waar nu een veehouderij met raaigras groeit, daar is straks ruimte voor biodiversiteit.

Of denken die natuurorganisaties soms dat de Russische beer iets met rewilding te maken heeft of zo? 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:03

VuurVleugels schreef:
-knip-

Ik snap wat je bedoelt, zeker. Nieuwbouw is meestal logisch en dat snap ik ook. Ik vraag me dan af of dat niet op de oude kazernelocaties kan, bijvoorbeeld. En dat hoeft echt niet iedere locatie te zijn, maar bijvoorbeeld Budel wordt weer geopend. Ik kan me voorstellen dat er meer opties zijn.

Ik vind het lastig. Ik snap dat investeringen nodig zijn, de afbraak is al te lang gaande om makkelijk te keren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:30

Ik woon bij basis Gilze Rijen en wij hebben hier bos/heidegebied wat militair oefenterrein is. Is echt super fijn gebied, open voor wandelen en fietsen. Nee er zitten geen herten meer, die zitten nu 5km verder in een ander stuk bos. Maar het stuk natuur is echt mooi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:41

Tango1979 schreef:
Ik woon bij basis Gilze Rijen en wij hebben hier bos/heidegebied wat militair oefenterrein is. Is echt super fijn gebied, open voor wandelen en fietsen. Nee er zitten geen herten meer, die zitten nu 5km verder in een ander stuk bos. Maar het stuk natuur is echt mooi.

Klopt. Wij hebben er veel recreatie gedaan. Heerlijk gebied en ook in Breda. Alleen die herrie is verschrikkelijk tot aan rinkelende ruiten toe. Gelukkig veranderen ze zoveel mogelijk de aanvliegroutes zodat er tijd is om bij te komen als je een dag volledig de Sjaak bent geweest. En ook voor shows waarschuwen ze alleen begonnen ze ooit toch een twee uur eerder met oefenen dat mijn kleine Polleke bijna een hartaanval gaf. Nu bleef het bij een hartverzakking dus maar gestopt met les en heb wel daarna het meldnummer gebeld dat ze zelf ons gewaarschuwd hadden en dat normaal goed gaat maar dat dit voor de dieren niet goed was want alles had nog snel les of was nog snel buiten aan het rijden of stond nog op de wei voordat het spektakel losbrak en het zeer grote paniek gaf bij de paarden en andere dieren en we als een speer alles binnen hebben gehaald en omringd hebben met muziek _O- . Dat is daarna nooit meer gebeurd. Dus ik vind het leger wel goed bezig met de omringende buurt ook al gaat het wel eens mis.

Dus ook eens met Loretta als het gaat om kritiek op natuurorganisatie die sprak bij Nieuwsuur. Wij hadden dezelfde kritiek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:21

Mijn paarden staan (nog) aan oefengebied Oirschotse Heide.
Het bos is hier in meer dan prima staat. Er zitten veel herten, reeën en (roof)vogels. Gemiddeld genomen is het rustiger dan elders, je komt hier weinig wandelaars tegen. Af en toe een rupsvoertuig, ‘groene mannetjes’ of er wordt geschoten, maar dat gebeurt vaker op de schietbaan wat verderop.
Het wordt wel drukker met defensie. Dat is duidelijk te merken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:58

Ik hoor eigenlijk niemand tegen in mijn omgeving.

Zou het dan toch: is er een onderwerp waar iedereen het over eens is :D ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:00

Een gezamenlijke vijand hebben schept altijd een band, of het nu tussen landen gaat of op het werk tegen die ene vervelende collega :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:08

prompter schreef:
Een gezamenlijke vijand hebben schept altijd een band, of het nu tussen landen gaat of op het werk tegen die ene vervelende collega :=

_O- _O- o maar ik ken toch echtensen die vinden dat Poetin niet de agressor is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:11

De plannen van Wilders van vandaag :n. Veel geroeptoeter, dingen die niet snel of echt kunnen, en "nederland moet dat binnen een paar weken voor elkaar krijgen anders stop ik er mee".

Hallo, jóuw partij zit al een jaar in de regering, hoezo moet Nederland dat doen? Ga lekker zelf aan de gang, nu heb je de kans maar er gebeurt vooralsnog niets. Niet anderen de schuld geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:12

Wilders heeft persconferentie gegeven( hoe is het mogelijk) maar wanneer zijn eisen niet ingewilligd worden is de pvv out. Nog even volhouden dus, alhoewel nsc en bbb hem wel zullen steunen, die zijn ook out bij nieuwe verkiezingen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:39

Bizar eigenlijk hoe goed Wilders het voor mekaar heeft met deze regering. Én hij bepaalt alles, én hij kan in ‘de oppositie’ blijven roeptoeteren dat niets deugt. Ik wilde hem ook niet in het kabinet, maar als ik er nu over nadenk dan is dat een verkeerd idee geweest. Hij kan nu nergens verantwoordelijk voor worden gehouden richting ‘het volk’. Alle voordelen en geen van de nadelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:03

Ik vond het al een tijdje stil zonder de dreiging van het klappen van het kabinet door de mond van Wilders.

Nee dit is weer een Geertje...

Hij weet dondersgoed dat hij zwaar gaat verliezen bij de volgende verkiezingen...

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:08

Ik hoop dat er een crisis komt want dan kan er eindelijk eens aan de slag gegaan worden met een echte crisis in Nederland, de stikstof crisis. Nu weer een advies van de Raad van State dat Wiersma's plannen kwetsbaar zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:16

Inderdaad, maar van bbb en Wiersma hoeven we geen echte oplossingen te verwachten, allemaal pappen en nathouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:17

Libra76 schreef:
Ik hoop dat er een crisis komt want dan kan er eindelijk eens aan de slag gegaan worden met een echte crisis in Nederland, de stikstof crisis. Nu weer een advies van de Raad van State dat Wiersma's plannen kwetsbaar zijn.

Nou, ik hoop niet op een crisis. Daar is maar 1 groep het grootste slachtoffer van; de middenklasse.