Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:17

Plus is er veel meer bebouwd gebied en het risico veel groter is als iemand niet goed kan schieten dat het dan mis gaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:19

Ja en Nederland is veel te klein voor mensen om zelf te gaan schieten denk ik..zie dat wel misgaan.

Wel vervelend dat het wolven probleem in Zweden ook groter aan het worden is. Dat twee wolven een Eland kunnen doden is best heftig, dan is een paard een koud kunstje lijkt me.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:24

Ja, absoluut mee eens. Als je mis schiet, kan een kogel nog 3 á 4 km doorgaan...

Ik vind het ook heftig, en dan vooral hoe snel het is gegaan.
Er is nu een grote onbalans tussen roof- en prooidier, net als in Nederland.
Dus naar mijn mening is het echt wachten tot ze tamme dieren gaan pakken.
En als het bij ons, waar in verhouding véél minder wolven en véél meer wild is, al zo snel kan omslaan, dan is het in Nederland echt wachten op een ramp.
Al zijn de wolven bij jullie wel echt een heel ander 'soort'. Zulke wolven worden hier direct afgeschoten. :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:29

Sassy4barrel schreef:
Plus is er veel meer bebouwd gebied en het risico veel groter is als iemand niet goed kan schieten dat het dan mis gaat

Daar was ik persoonlijk afgelopen week al bang voor.. er waren hier jagers actief rondom mijn paarden. Na het verzorgen van hun ging ik de honden laten lopen. Wil ik terug van de zeedijk naar mijn geparkeerde auto lopen de jagers op dat moment het wild op te drijven richting de doorgaande weg/mijn auto. Had veel verwacht maar niet dat ze richting de doorgaande weg gaan jagen terwijl de andere kant op ze kilometers land zonder verkeer hebben. Ik heb maar gewacht met lopen richting mijn auto. Voelde anders echt niet fijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:31

Ja, en daar kunnen de wolven zelf niks aan doen..die worden ook slachtoffer van het beleid dat ze niet schuw gemaakt mogen worden voor de mens. Ik blijf dat echt zo stom vinden.

Hier in NL is het natuurlijk luilekkerland, moet ook wel zeggen dat ik nog steeds niet begrijp dat mensen schapen s"nachts buiten laten in wolvengebied achter een miezerig hekwerkje.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:35

Ja, er zijn alleen maar slachtoffers... ik vind het voor de wolf ook ontzettend zielig.
Gewoon door wanbeleid van de mens.

Dierenfan, dat is echt niet normaal nee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:35

Vossen worden wel snel geschoten. Heb ooit op de camping bij de buren 1 avond een vos richting de kippen zien gaan. Avond erop kwam ie weer, en meteen een harde knal. Daarna niet meer gezien. Was ook maar 1 schot voor nodig. Lijkt me trouwens wel sterk als een kogel 4 km ver kan gaan. Ik ben diverse keren mee geweest op jacht, en heb dat echt nog nooit gehoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:36

Ik denk dat er een verschil zit tussen jagers die weten hoe ze met een geweer omgaan en mensen die nooit schietles hebben gehad zeg maar. Maar dan nog, in Frankrijk worden er regelmatig paarden per ongeluk doodgeschoten door jagers.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:38

Het is echt waar, de kogel kan zelfs ook echt nog dodelijk zijn op die afstanden. :j
Ik heb het niet over een hagelgeweer, maar een kogelgeweer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:44

SusanH schreef:
Vossen worden wel snel geschoten. Heb ooit op de camping bij de buren 1 avond een vos richting de kippen zien gaan. Avond erop kwam ie weer, en meteen een harde knal. Daarna niet meer gezien. Was ook maar 1 schot voor nodig. Lijkt me trouwens wel sterk als een kogel 4 km ver kan gaan. Ik ben diverse keren mee geweest op jacht, en heb dat echt nog nooit gehoord.

Waar men konijnen en fazanten mee schiet krijgt men geen wolf mee dood heb ik begrepen. Zal verschil zitten in hagel en kogels maar heb veel jagers in familie rondom en weinig verstand er van en zelf bang voor geweren haha.

Idd moet het echt binnenkort wel flink fout gaan hier in Nederland qua wolven en mensen/huisdieren. Helaas als het zo fout gaat dat er eindelijk ingegrepen mag worden zal dat veel te laat zijn. Ik ken onwijs veel jagers maar echter nog geen handvol die wolven zouden kunnen schieten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:45

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:45

Geweren zijn er ook in verschillende kalibers. En dus ook dodelijk op verschillende afstanden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:50

Klopt, al worden in de jacht vaak standaard kalibers gebruikt.
Nog niet zo heel lang geleden het jachtexamen gehaald, dus de informatie zit er nog goed in. _O-

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:54

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de uitleg Supertje, vraagje: Als de moederlijn hond is en de vaderlijn wolf..dan is dus de uitkomst hond?

Zou dat ook nog meespelen in de uitslagen van Bij12?

Dan is inderdaad de uitkomst hond. Wel met een hele grote maar, want hybriden komen vrijwel alleen voort uit kruisingen tussen vrouwelijke wolven en mannelijke honden, uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het andersom bijna nooit gebeurt (een héél enkel geval). Dus dat zou (helaas) de uitslagen ‘hond’ van Bij12 niet verklaren.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:57

Sassy4barrel schreef:
Elisa2 schreef:
Bedankt voor de uitleg Supertje, vraagje: Als de moederlijn hond is en de vaderlijn wolf..dan is dus de uitkomst hond?

Zou dat ook nog meespelen in de uitslagen van Bij12?

dat is eigenlijk best wel onzin , ik heb een wolfhond als ik het DNA naar embark stuur voor 160 euro dacht ik ; dan kunnen ze me precies vertellen hoeveel procent wolf, hoeveel procent herder en hoeveel procent jack russel en wat nog meer er in zit volgens mij op de 5 of 10 % nauwkeurig. Zelfs als je hond coyote en wolf dna heeft kunnen ze dat tegenwoordig uit elkaar houden. Terwijl die dna markers veel op elkaar lijken (veel meer als hond en wolf)

Zeker geen onzin, ander soort test met een heel ander stukje DNA. En die test doen ze dus niet in Wageningen, daar doen ze alleen soortbepaling via mitochondrieel DNA.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:08

Polar schreef:
Ja, absoluut mee eens. Als je mis schiet, kan een kogel nog 3 á 4 km doorgaan...
Dab heb je wel een super geweer hoor :) De meeste gewone jachtgeweren komen niet verder dan ong. een kilometer.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:15

Dat is niet helemaal juist. Zelfs met een standaard jachtgeweer zoals een .308, kan een kogel een afstand van 3 à 4 km afleggen, afhankelijk van de hoek waaronder je schiet en de omstandigheden zoals wind en hoogteverschil.
De omstandigheden moeten wel optimaal zijn hiervoor, maar ik zou het risico in Nederland gewoon niet willen nemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:23

Bedankt voor de info over Zweden.

Kwam net de nieuwe cartoon van Fokke en Sukke tegen. ;)

Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:30

mysa schreef:

[ Afbeelding ]

Wild kamperen, meteen op de bon.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:45

mysa schreef:

[ Afbeelding ]

Denk dat de wolvenliefhebbers dat beter kunnen gaan doen. Dat hebben ze toch wel over voor het draagvlak van de wolf?

Want vroeg of laat gaan ze toch echt geschoten worden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:46

Ik ben ook niet mee geweest op fazanten en hazen jacht. Maar goed, wel jagers die goed kunnen schieten. Ik heb er zelf gelopen met de hond ( drukjacht, niet toegestaan in Nederland) en vond de zwijnen enger dan de jagers. Maar goed, hond en ik droegen ook opvallende kleuren. Een jager die een paard schiet in plaats van een zwijn of edelhert die heeft wel echt een bril nodig. En mag wat mij betreft meteen de akte en geweer inleveren.

In Nederland zal echt niet iedereen met een jachtgeweer en een akte op een wolf mogen schieten. Daar zal een speciale opleiding voor gevolgd moeten worden. Wat doe je bijvoorbeeld als je onverhoopt toch geen goed schot kan plaatsen en de wolf gewond is? Hoe ga je daar een nazoek op doen? Ik heb zelf geen zweethond maar als ik die wel had zou ik hem niet inzetten daarvoor.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:15

Ja, dat is dan een hele risicovolle situatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:19

Moet zeggen dat ik dat ook wel een goed plan zou vinden dat er een papiertje voor gehaald moet worden.
Er zijn niet zoveel huizen waar in een paar kilometer geen ander huis of vee loopt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 11:36

Zichtmelding 2 a 3 wolven Dronten Fl
Citaat:
24 december 2024/Dronten/Flevoland
Zichtmelding 3 wolven

Tekst melder:
Vandaag bijna een wolf onder de auto en meerdere gezien op de Elburgerweg N309 ter hoogte van Kaaswinkel A P van Wees
Het waren er 3, 2 liepen in de berm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpje bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AnxVC ... tid=wwXIfr

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:03

Die gaan een nieuwe stichting oprichten in de polder. Niet fijn.