Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:10

prompter schreef:
Avalanche bedoelt hier volgens mij dat het klimaat straks zo drastisch veranderd is, dat er voor boeren ook geen werk meer is omdat de omstandigheden niet meer geschikt zijn. Nederland als of te droge woestijn, of zo nat dat er ook niks meer kan groeien.

boeren zijn nu nodig, en over 20 jaar, als de wereldbevolking over de 9 miljard gaat, dan hebben we nog steeds boeren nodig. Het is belachelijk om dit met de doodstraf te vergelijken in mijn ogen.

Dat het klimaat drastisch aan het veranderen is dat kan, en daar komen oplossingen voor.. maar we hoeven niet te gaan zitten wachten tot de boeren ophouden, want dat gaat niet gebeuren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:14

Ze vergelijkt het niet met de doodstraf, echt niet! Dat van de beul was een reactie op mijn quote, waarin ik zei dat de toekomst nog ver weg is - en er dus niets zou moeten veranderen.

Daarna komt de opmerking dat het klimaat zo snel verandert dat er voor boeren straks ook geen werkbaar klimaat meer is.

Ik wéét dat het onderwerp je aan het hart gaat, maar lees het nog even rustig op de manier zoals ik hier aangeef. Het siert je dat je voor je zaak opkomt, maar laat je niet meeslepen naar iets wat er echt niet staat.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:16

sorry dat ik wat fel reageer dan. Het is een trigger.

Ze had ook kunnen schrijven, over 20 jaar als we geen fossiele brandstoffen meer gebruiken, of als we niet meer vliegen en autorijden, Staal fabriceren of beton gebruiken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:18

Ja, dat had ook gekund, maar ik vrees dat de boeren wereldwijd wel het hardst door de klimaatveranderingen getroffen gaan worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:22

juval schreef:
prompter schreef:
Avalanche bedoelt hier volgens mij dat het klimaat straks zo drastisch veranderd is, dat er voor boeren ook geen werk meer is omdat de omstandigheden niet meer geschikt zijn. Nederland als of te droge woestijn, of zo nat dat er ook niks meer kan groeien.

boeren zijn nu nodig, en over 20 jaar, als de wereldbevolking over de 9 miljard gaat, dan hebben we nog steeds boeren nodig. Het is belachelijk om dit met de doodstraf te vergelijken in mijn ogen.

Dat het klimaat drastisch aan het veranderen is dat kan, en daar komen oplossingen voor.. maar we hoeven niet te gaan zitten wachten tot de boeren ophouden, want dat gaat niet gebeuren.

Dat hoeft ook niet. Dat moet ook niet, en dat wordt niet geopperd

We produceren veel voor export en daar zit het probleem:
1. De logistieke ketens zijn te lang waardoor je veel mobiliteitsbewegingen hebt
2. Door de monoculturen hebben we gewoon een serieus probleem. Bioptopen staan met elkaar in verbinding. Als 1 ecosysteem omvalt, valt alles mee. Daarom is het een probleem als ons kleine Nederland zich in een biodiversiteitscrisis bevindt

Er werd zojuist geopperd dat mensen anderen problemen aan het hoofd hebben. Maar ons hele economische systeem valt ook in elkaar als milieusystemen in elkaar klappen. Wij zijn ontzettend afhankelijk van de aardr. Vroeger wisten we dit heel goed. De boeddhisten schreven het 1500 jaar geleden al: zorg goed voor de natuur want zij zorgt voor ons. Nu hebben we dit tot marketing content verheven en geven we er allerhande hippe namen aan. Maar we zijn nog steeds even afhankelijk van verschillende cycli. Boeren zullen echt nog wel getroffen worden door de veranderende omgeving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:28

prompter schreef:

Voilà goed uitgelegd!

Ok bij gelezen en duidelijk door anderen al uitgelegd, waarvoor dank!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:38

Raineri schreef:
Er werd zojuist geopperd dat mensen anderen problemen aan het hoofd hebben. Maar ons hele economische systeem valt ook in elkaar als milieusystemen in elkaar klappen. Wij zijn ontzettend afhankelijk van de aardr. Vroeger wisten we dit heel goed. De boeddhisten schreven het 1500 jaar geleden al: zorg goed voor de natuur want zij zorgt voor ons.

Dit is de essentie waar het om draait.
Het is ontzettend treurig dat mensen dit niet meer kunnen of willen zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:47

Ook nog even over (niet) lezen wat er (niet) staat...

Citaat:
Huizencrisis...? Grote bouwers als BAM en kleine corporaties bouwen al sinds jaar en dag zonder beton.
(En extra huizen is ook net niet DE oplossing.)

996981 schreef:
Tja. Als je gaat ontkennen dat de stikstofregelgeving invloed heeft op de (huizen)bouw zijn we natuurlijk uitgepraat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:12

Janneke2 schreef:
Ook nog even over (niet) lezen wat er (niet) staat...

Citaat:
Huizencrisis...? Grote bouwers als BAM en kleine corporaties bouwen al sinds jaar en dag zonder beton.
(En extra huizen is ook net niet DE oplossing.)

996981 schreef:
Tja. Als je gaat ontkennen dat de stikstofregelgeving invloed heeft op de (huizen)bouw zijn we natuurlijk uitgepraat.

Je stelt letterlijk een vraag bij de huizencrisis door een vraagteken te plaatsen, om dat vervolgens te verduidelijken door te stellen dat er bouwers zijn die zonder beton bouwen (alsof je dan geen stikstof uitstoot hebt op de bouw?).

Maar leg uit: wat bedoel je dan? Als ik je tekst verkeerd interpreteer kan het helpen uit te leggen wat je dan wél bedoelt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:39

pien_2010 schreef:
prompter schreef:

Voilà goed uitgelegd!

Ok bij gelezen en duidelijk door anderen al uitgelegd, waarvoor dank!

Correct.

Ook mijn dank aan de rest van de mensen die het uitgelegd hebben.

Nog een aanvulling daarop: onze wereld verandert. Moraal verandert, maar ook omstandigheden veranderen. Als samenleving passen we ons daarop aan. We hebben nu een groot probleem: klimaatverandering. Dat gaat sneller dan wij een aantal jaar geleden dachten.

Wat betreft de huizenbouw: er wordt inderdaad niet veel meer met beton gebouwd, veel vaker wordt duurzaam materiaal gebruikt. Ook de energievoorziening is anders. Gasloos zal de nieuwe standaard worden. Ik ken de regelgeving niet exact, overigens, maar daar zijn ontwikkelingen gaande. Niet alleen vanuit de overheid, ook vanuit de maatschappij, omdat een energiezuinige woning fijn is voor je energierekening. Zonnepanelen zijn veel vaker standaard aan het worden, en zijn veel effectiever dan die van 10 jaar geleden.

Die verandering houdt ook in, dat sommige beroepen overbodig worden, en nieuwe beroepen gecreëerd worden. Lopende band werk bijvoorbeeld is ook niet meer van deze tijd. Dat is voor een heel groot deel overgenomen door machines. Maar het beroep operator is een nieuw beroep, waarbij mensen de kwaliteit bewaken en de machines onderhouden en repareren.

Ik verwacht dat het beroep boer ook zal evolueren.

Nog een voorbeeld: automonteur. De monteur van vroeger, die overal sleutels bij nodig had, bestaat niet meer. Uitlijnen van een voertuig gebeurt niet meer met krijtstrepen, maar met een laser machine. Auto's worden nu uitgelezen met een laptop, waarbij de boordcomputer een diagnostische functie heeft.
Raineri schreef:
Dat hoeft ook niet. Dat moet ook niet, en dat wordt niet geopperd

We produceren veel voor export en daar zit het probleem:
1. De logistieke ketens zijn te lang waardoor je veel mobiliteitsbewegingen hebt
2. Door de monoculturen hebben we gewoon een serieus probleem. Bioptopen staan met elkaar in verbinding. Als 1 ecosysteem omvalt, valt alles mee. Daarom is het een probleem als ons kleine Nederland zich in een biodiversiteitscrisis bevindt

Er werd zojuist geopperd dat mensen anderen problemen aan het hoofd hebben. Maar ons hele economische systeem valt ook in elkaar als milieusystemen in elkaar klappen. Wij zijn ontzettend afhankelijk van de aardr. Vroeger wisten we dit heel goed. De boeddhisten schreven het 1500 jaar geleden al: zorg goed voor de natuur want zij zorgt voor ons. Nu hebben we dit tot marketing content verheven en geven we er allerhande hippe namen aan. Maar we zijn nog steeds even afhankelijk van verschillende cycli. Boeren zullen echt nog wel getroffen worden door de veranderende omgeving.

Volkomen mee eens.
Ik geloof niet dat de angst voor het omvallen van de economie zo gegrond is, maar die economie gaat wel in elkaar klappen als we nú niet gaan doen wat heel hard nodig is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:42

996981 schreef:
Je stelt letterlijk een vraag bij de huizencrisis door een vraagteken te plaatsen, om dat vervolgens te verduidelijken door te stellen dat er bouwers zijn die zonder beton bouwen (alsof je dan geen stikstof uitstoot hebt op de bouw?).

Het is vooral de logistiek van met beton bouwen, zoals het vervoer van ruw materiaal, het gieten, maar ook de productie die een relatief hogen CO2 uitstoot veroorzaakt. Beton zelf doet dat niet.
Vandaar de jacht op andere materialen, waarbij we dit probleem niet of minder hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:58

Hier in Belgie hebben wij ook al jaren een zogezegde ' betonstop '.
Elke dag verdwijnen er meer dan 10 voetbalvelden aan open ruimte. :x Wat uiteraard een impact heeft op overstromingen en droogte.

Ik stel mij vragen bij die Natuurherstelwet, en niet een klein beetje ook want Europa alleen gaat de aarde niet redden...Wat dat ook moge betekenen want de aarde moet helemaal niet gered worden, het is de mens die gered moet worden :+

Wat met de vrijhandelsakkoorden die met Zuid-amerika gesloten worden ? Daar is gebruik van pesticiden en co helemaal niet gereglementeerd, worden mensen uitgebuit en moeten hele dorpen wijken voor plantages.

Wat met de booming steenkoolhandel uit Colombia richting Europa? Sinds 2022 is hun export verdubbeld en wordt er elke maand een nieuwe steenkoolmijn geopend waardoor op sommige plaatsen niet meer te leven valt omdat het water in de rivieren zodanig vervuild is door de mijnen.
Maar Europa moet zich kunnen verwarmen, toch ?

Wat als Trump weer president wordt ? Dan is het einde verhaal met de klimaatzaken in de usa want dit boeit hem helemaal niet. Oil is money :Y)

En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan.

Het lijkt alsof Europa het beste jongetje in de klas wil zijn met hun Green Deal en co, maar het zal geen zoden aan de dijk zetten wat betreft klimaat.
Misschien zouden ze ook beter de komende jaren meer in defensie investeren zodat we tenminste een solide verdediging hebben. Als de russen aan de grens staan, zal het ruimschoots te laat zijn denk ik dan :P

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:30

Pandora2 schreef:
Elke dag verdwijnen er meer dan 10 voetbalvelden aan open ruimte. :x Wat uiteraard een impact heeft op overstromingen en droogte.

Ik stel mij vragen bij die Natuurherstelwet, en niet een klein beetje ook want Europa alleen gaat de aarde niet redden...Wat dat ook moge betekenen want de aarde moet helemaal niet gered worden, het is de mens die gered moet worden :+

Wat met de vrijhandelsakkoorden die met Zuid-amerika gesloten worden ? Daar is gebruik van pesticiden en co helemaal niet gereglementeerd, worden mensen uitgebuit en moeten hele dorpen wijken voor plantages.

Wat met de booming steenkoolhandel uit Colombia richting Europa? Sinds 2022 is hun export verdubbeld en wordt er elke maand een nieuwe steenkoolmijn geopend waardoor op sommige plaatsen niet meer te leven valt omdat het water in de rivieren zodanig vervuild is door de mijnen.
Maar Europa moet zich kunnen verwarmen, toch ?

Wat als Trump weer president wordt ? Dan is het einde verhaal met de klimaatzaken in de usa want dit boeit hem helemaal niet. Oil is money :Y)

En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan.

Het lijkt alsof Europa het beste jongetje in de klas wil zijn met hun Green Deal en co, maar het zal geen zoden aan de dijk zetten wat betreft klimaat.
Misschien zouden ze ook beter de komende jaren meer in defensie investeren zodat we tenminste een solide verdediging hebben. Als de russen aan de grens staan, zal het ruimschoots te laat zijn denk ik dan :P

Even een kleine nuancering mbt wat hier boven staat;

Het stikstof-probleem zoals het nu bestaat is een lokaal probleem. Dit oplossen in België en Nederland is vooral belangrijk voor de leefbaarheid in België en Nederland, het klimaatprobleem ga je daar niet mee oplossen. Het probleem dat in België en Nederland door te veel stikstof-uitstoot is ontstaan heeft met name een probleem voor de biodiversiteit en in het bijzonder met uitsterven van belangrijke voortplantingsmechanismes voor bijvoorbeeld voedselproductie (bv te weinig bijen en andere bestuivers meer). Daarnaast krijgen ziekteverwekkende organismes (zoals bepaalde schimmels en bacteriën) juist extra kansen omdat hun natuurlijke vijanden afnemen en zij beter bestand zijn tegen grotere hoeveelheden stikstof in lucht en bodem. Kort samengevat, onze lokale voedselproductie en gezondheid heeft een probleem.

Ga je dezelfde hoeveelheid stikstof die wij hebben uitstoten in de andere, van nature armere, gebieden dan is daar geen probleem (tenzij je natuurlijk de schaal zo groot maakt dat je ook daar het natuurlijk evenwicht drastisch verstoord).

Je kunt niet het ene probleem met het andere wegstrepen. Kolen geven een heel ander probleem, naast het verpesten van de winningsgebieden stoot het verbranden van kolen veel CO2 uit en dat levert een wereldwijd klimaatprobleem op, dus niet alleen lokaal. Aan beide moet dus gewerkt worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:38

Pandora2 schreef:

|(
En de overstroming in zomer '21 heeft bij jullie echt doden gekost...
Citaat:

Daar zeg je een waar woord: de beschaving etc zoals wij die kennen en misschien wel het voortbestaan van homo "sapiens" zelf. (Zo wijs zijn we nou ook weer niet...)
Citaat:
Wat met de vrijhandelsakkoorden die met Zuid-amerika gesloten worden ?

Wat met de booming steenkoolhandel uit Colombia richting Europa?
Goede vragen..!

Citaat:

... zo lijkt het, maar schijn bedriegt.
Want die zoden komen wel degelijk aan de dijk.

En ten overvloede: de natuurherstelwet is een laatste wet in een hele serie, die samen de Green Deal vormen.
Citaat:

... het staat al in de bijbel, het is zo oud als de mensheid: je kunt het één doen (green deal) en hoeft het andere niet te laten (Poetin stoppen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:06

Plus, reactie op Pandora en Irmaz, dat er bv in China een enorme dubbelheid aanwezig is, van enerzijds een enorme vervuiling en anderzijds enorme projecten pro climate change. Het is niet zo zwart wit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:33

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:42

Nou Purny, ik vind de kosten ook achterlijk maar ik heb wel enig historisch (en hopelijk esthetisch) besef.

Edit: laat maar leegstaande en zielloze kantoorpanden ombouwen tot appartementen. Maar dat willen projectontwikkelaars niet want daar houden ze niet genoeg aan over..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:47

Ik ben het eens met jullie hoor, het is inderdaad niet zwart-wit.
Wat betreft de stikstofuitstoot is ons kikkerlandje ook nog in 2 verdeeld want in Wallonië bestaat niet zoiets als stikstofnormen en - regels en schieten de grote veebedrijven als paddestoelen uit de grond :+
Hiervan krijgen mijn hersens dus kortsluiting :')

Ruimtevaart is nog zoiets waar geen haan naar kraait. Die uitstoot is nochtans gigantisch...
Om nog niet te spreken over het ruimteafval wat al rondzwerft :x

Dit gezegd zijnde, ik heb net een uur bramen gemaaid. Die houden wel van stikstof }>

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:34

purny schreef:
https://www.ad.nl/politiek/bouwkundige-staat-binnenhof-beroerd-kosten-renovatie-naderen-de-1-miljard~a1ec08a1/

ik zou zeggen, plat gooien en er woontorens neerzetten. Probleem opgelost en dan hoeven we hopelijk wat minder belasting te dokken.

:D :D Tuurlijk joh, droom verder. Je gelooft toch niet dat met jouw oplossing de belasting lager wordt??
En nee, we gooien het Binnenhof niet plat, heeft historische waarde(niet voor iedereen natuurlijk).
Zet je er woontorens neer, dan moet er elders weer een nieuw regeringscentrum gebouwd worden, en weg is je zogenaamde belasting voordeel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:52

Een complex van 800 jaar oud plat gooien?!?!?!? Alsjeblieft niet zeg, een historische plek en hart van de democratie, dat moet minstens nog 800 jaar mee gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:45

Hahahaha die Belgische bramen van jou Pandora.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:34

purny schreef:
https://www.ad.nl/politiek/bouwkundige-staat-binnenhof-beroerd-kosten-renovatie-naderen-de-1-miljard~a1ec08a1/

ik zou zeggen, plat gooien en er woontorens neerzetten. Probleem opgelost en dan hoeven we hopelijk wat minder belasting te dokken.

Bij een beetje woontoren heb je te maken met 50 appartementen. Voor een goede kwalitatieve afwerking ben je €500,- kwijt per m3 inhoud. De inhoud van een woontoren is ongeveer 20.000 m3.
€500,- x 20.000= €10.000.000.

Dat is als alles volgens plan gaat. Bij dat bedrag moet je dan nog optellen: gewerkte uren medewerkers, dan zit je per persoon op op €60,-. De engineers en project managers zijn duurder, kost je €90,- p.p.

We gaan er altijd vanuit dat er dingen misgaan, dus 20% extra incalculeren, en dan zitten we opeens zomaar op €100.000.000,- en dan hebben we nog maar 1 woontoren.

Bij meerdere woontorens lopen die kosten snel op, en wordt de marge voor fouten groter, en dus het extra in te calculeren bedrag.

Dit nog even los van de culturele en historische waarde van het Binnenhof, die nauwelijks in geld uit te drukken is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:36

CharleyT schreef:
purny schreef:

:D :D Tuurlijk joh, droom verder. Je gelooft toch niet dat met jouw oplossing de belasting lager wordt??
En nee, we gooien het Binnenhof niet plat, heeft historische waarde(niet voor iedereen natuurlijk).
Zet je er woontorens neer, dan moet er elders weer een nieuw regeringscentrum gebouwd worden, en weg is je zogenaamde belasting voordeel.

Ze kunnen blijven zitten waar ze zitten nu.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:48

Nee, dat kunnen ze niet. Dat is een tijdelijke behuizing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:49

CharleyT schreef:
purny schreef:

Waarschijnlijk valt het uiteindelijke kostenplaatje dan fors hoger uit, ik schat het driedubbele idd :)