Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 14:53

Ik denk dat je van 50, 40 moet maken.
De 40ers zijn nog deels opgegroeit met „wat als de bom valt“ en koude oorlog. Ik in iedergeval wel.
Bovendien is daar Joegoslavie nog overheen gekomen.
Ik ken genoeg mannen van mijn leeftijd die daar heen geweest zijn en vrienden die zelf toen gevlucht zijn.

Edit: bedankt Karl, ik hoop dat je analyse klopt en de eerdere voorspellimgen fout blijken te zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-01-24 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:55

irmaz schreef:
tamary schreef:
Te weinig. Europa vergrijst, gemiddelde leeftijd ligt inmiddels ergens in de 40. Er is geen interesse in een oorlog voeren, en dan maak je makkelijk de fout om te denken dat andere culturen dezelfde prioriteiten en keuzes maken. En dan is het ook nog steeds ver weg, zitten nog een paar landen tussen, denken mensen enkel in fysieke oorlog als WOI/II en hebben geen overzicht en kennis genoeg om zich te realiseren hoeveel er van elkaar afhankelijk is aan nutsvoorzieningen, technologie en voedselstromen.
Nog een bijkomende factor : 45-60 heeft vaak hoog inkomen en bijbehorende belastingafdracht, 65+ betaald veel minder, maar kost meer in zorg. Dat maakt dat landen met een sociaal vangnet krap komen te zitten om dat te blijven financieren, zeker samen met eigenlijk moeten gaan omschakelen naar semi-oorlogseconomie.

Ik denk dat het vooral de groep onder de 50 is die zich niet helemaal bewust is van het feit dat de wereld (niet ten goede) is veranderd en dat er actie nodig is. De generaties boven de 50 zijn opgegroeid tijdens de 'koude oorlog' en daarvoor is de oorlogszuchtigheid van Rusland een veel natuurlijker gegeven.

Klopt! En wij zijn als na oorlogse generatie (ben 64) opgegroeid met opbouw en dat er heel veel niet was kijkend en vergeleken naar de enorme luxe overdaad van nu.

Interessante analyse Karl. Ik denk dat het klopt.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:37

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:45

Daar zitten ongetwijfeld ook vrouwen tussen die hun man of zoon nooit meer terug gaan zien. Die gewoon zijn verdwenen.
Verder is er natuurlijk beloofd dat militairen worden gerouleerd zodat ze een periode thuis op adem kunnen komen, maar daar heeft Rusland zich nooit aan gehouden.
Inmiddels een groep van 10.000-en vrouwen. Dat moet een hoofdpijndossier van Poetin zijn...
Ik vraag me echt af wat het sentiment voor zijn herverkiezing gaat betekenen. We kunnen wel denken dat Poetin sowieso gekozen gaat worden maar het is maar de vraag of zijn directe achterban, ook zo denkt of dat het niet beter is hem te vervangen/uit het raam te laten storten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:54

Probleem is wel dat het de oppositie bij voorbaat onmogelijk wordt gemaakt zichtbaar te worden. Die worden op alle mogelijke manieren gedwarsboomd.
Bovendien worden mensen vaak gedwongen, bijvoorbeeld door hun werkgever om op de regeringspartij te stemmen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:24

Babootje schreef:
Daar zitten ongetwijfeld ook vrouwen tussen die hun man of zoon nooit meer terug gaan zien. Die gewoon zijn verdwenen.
Verder is er natuurlijk beloofd dat militairen worden gerouleerd zodat ze een periode thuis op adem kunnen komen, maar daar heeft Rusland zich nooit aan gehouden.
Inmiddels een groep van 10.000-en vrouwen. Dat moet een hoofdpijndossier van Poetin zijn...
Ik vraag me echt af wat het sentiment voor zijn herverkiezing gaat betekenen. We kunnen wel denken dat Poetin sowieso gekozen gaat worden maar het is maar de vraag of zijn directe achterban, ook zo denkt of dat het niet beter is hem te vervangen/uit het raam te laten storten.

Oh, hij gaat echt wel herkozen worden. Bij de verkiezingen in Rusland gaat het er niet om wie de bevolking kiest. Het gaat er bij de verkiezingen in Rusland om wie Poetin op die plek wil hebben zitten. En laat dan nou toevallig Poetin zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:32

Precies. En helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:42

Dat gecrashte vliegtuig zaten zes personen in, privéjet met 2 VIP’s en 4 bemanningsleden. Privejet is van Gazprom.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:42

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:55

Citaat:
De Novatek-fabriek, gelegen aan de kust van de Oostzee, stopte alle technologische activiteiten na een aanval door Oekraïense drones, — Bloomberg.

Ook de verscheping van olie naar tankers werd volledig stopgezet.

Vanuit de Novatek fabriek wordt blijkbaar 20% van Ruslands energie-export verscheept.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:21

Karl66 schreef:
Babootje schreef:

Oh, hij gaat echt wel herkozen worden. Bij de verkiezingen in Rusland gaat het er niet om wie de bevolking kiest. Het gaat er bij de verkiezingen in Rusland om wie Poetin op die plek wil hebben zitten. En laat dan nou toevallig Poetin zijn.

Ik twijfel daar wel een beetje over. Volgens mij heeft Poetin het niet helemaal voor het zeggen. Het kan natuurlijk best dat zijn grootste medestanders zich tegen hem keren op het moment dat ze daar een kans toe zien. En daar is best reden toe want het sentiment verandert.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:32

Vergis je niet, Poetin is niet een trekpop van een groep oligarchen, hij is de dictator van Rusland. En hij heeft die macht omdat hij en voldoende mensen om zich heen heeft, die hem steunen en omdat hij in staat is om die mensen tegen elkaar uitgespeeld te houden. Daarnaast heeft hij in Rusland een middenklasse, die profiteert van zijn dictatorschap. Door de zekerheid die zijn dictatorschap geeft, waardoor ze een leuk middenklasseleven kunnen leiden met voldoende inkomen en een beetje macht. Die middenklasse hoeft echt niet naar Oekraïne toe en hun kinderen ook niet en daarom blijven ze de dictator steunen. .Dit soort mechanismes zie je in elke dictatuur terug.

Het grote risico voor Poetin is, dat als het barst dat het dan ook heel snel gaat. Maar zover is het nog niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:51

Klopt Karl, hij heeft de macht gekregen door de oligarchen schathemeltje rijk te maken op voorwaarde dat ze zich nooit met hem en zijn politiek zouden bemoeien. Enkelen die dat wel deden zijn in de eerste twee jaar van de oorlog uit de weg geruimd en dat werkt al afschrikwekkend genoeg voor de rest.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:53

Citaat:
Moskou zal maandag bij de VN worden gevraagd om uit te leggen wat er is gebeurd met duizenden Oekraïense kinderen die vermoedelijk sinds de invasie van 2022 onder dwang naar Rusland zijn gestuurd.
https://www.barrons.com/news/un-panel-t ... n-1ac42269

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:45

Dan zijn ze toevallig niet aanwezig ?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:11

Dat antwoord zal wel iets zijn als: "Het zijn toch Russische kinderen uit wat tegenwoordig een regio van Rusland is? Dus hoezo Oekraïense kinderen?"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 14:03

Karl66 schreef:
Dat antwoord zal wel iets zijn als: "Het zijn toch Russische kinderen uit wat tegenwoordig een regio van Rusland is? Dus hoezo Oekraïense kinderen?"

Voor hun eigen veiligheid was toch het eerdere antwoord?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:19

Karl66 schreef:
Vergis je niet, Poetin is niet een trekpop van een groep oligarchen, hij is de dictator van Rusland. En hij heeft die macht omdat hij en voldoende mensen om zich heen heeft, die hem steunen en omdat hij in staat is om die mensen tegen elkaar uitgespeeld te houden. Daarnaast heeft hij in Rusland een middenklasse, die profiteert van zijn dictatorschap. Door de zekerheid die zijn dictatorschap geeft, waardoor ze een leuk middenklasseleven kunnen leiden met voldoende inkomen en een beetje macht. Die middenklasse hoeft echt niet naar Oekraïne toe en hun kinderen ook niet en daarom blijven ze de dictator steunen. .Dit soort mechanismes zie je in elke dictatuur terug.

Het grote risico voor Poetin is, dat als het barst dat het dan ook heel snel gaat. Maar zover is het nog niet.

Ik heb begrepen dat de steun voor Poetin toch wel aan een zijden draadje hangt en dat er meer Prigozhins' rondlopen. Het zou me niet verbazen als Poetin toch op een zijspoor wordt gezet of uit een raam valt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:32

Daar geloof ik helemaal niets van waarbij ik ook denk dat het niet beter wordt als dat gebeurt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:20

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:29

russkiy mir :')
Citaat:
De gepensioneerden van Marioepol wachtten op de komst van Rusland. Rusland kwam, verwoestte hun stad en huis en deed twee jaar lang niets om het te repareren. Gepensioneerden hebben geen elektriciteit of gas, en het open dak laat water helemaal naar beneden stromen. Glorie aan Rusland!
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 4568300947
Mooi filmpje :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:52

Ah, er is een concurrent voor Poetin. Boris Nadezjdin. Eens kijken of hij de benodigde drempel over kan.

Amsterdam - Een presidentskandidaat die tegen de oorlog is en de steun geniet van de Russische oppositie in ballingschap. Een kleine kans dat het Kremlin hem tot het stembiljet toelaat, zou je denken. Toch zegt Boris Nadezjdin inmiddels genoeg handtekeningen opgehaald te hebben voor zijn registratie voor de verkiezingen in maart.
Door heel Rusland staan rijen bij de campagnebureaus van Boris Nadezjdin. Die mensen begaan een risico. Zij zetten namelijk hun persoonsgegevens en handtekening onder een kandidaat die als eerste campagnepunt een einde aan de ’speciale militaire operatie’ heeft, zoals Rusland de oorlog tegen Oekraïne noemt. Nadezjdin noemt de invasie een ’fatale fout’ van Poetin die alleen tot dode en invalide landgenoten leidt. Twee weken geleden ontmoette Nadezjdin vrouwen van gemobiliseerde mannen, die al maandenlang protesteren om hun geliefden thuis te krijgen.
Dat is slechts één kant van de medaille: politieke gevangen die ’vastzitten voor hun woorden’ moeten volgens Nadezjdin ook naar huis. Bondgenoten van de opgesloten oppositieleider Aleksej Navalny hebben opgeroepen op Nadezjdin te stemmen. Zo verenigt zijn campagne twee partijen die normaal niet in één kamp zitten: klassieke oppositieaanhangers en mensen die niet fel tegen Poetin zijn, maar hun mannen thuis willen. Tegelijkertijd begeeft Nadezjdin zich al jarenlang in partijen die zich alleen met de zegen van het Kremlin op het politieke speelveld kunnen begeven.

Op Nadezjdins campagnewebsite is de handtekeningenteller dinsdagochtend de benodigde 100.000 al gepasseerd. Voor de deadline, 25 januari, moeten officieel uit minstens veertig verschillende Russische regio’s maximaal 2500 duizend handtekeningen per regio verzameld zijn. Maar ook als Nadezjdin daarin slaagt, is zijn registratie geen gelopen race. De Centrale Kiescommissie kijkt tot op de komma naar de persoonsgegevens en vindt daar vaak genoeg ’fouten’ in om onwelgevallige kandidaten te weren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:04

Babootje schreef:
Ah, er is een concurrent voor Poetin. Boris Nadezjdin. Eens kijken of hij de benodigde drempel over kan.

Amsterdam - Een presidentskandidaat die tegen de oorlog is en de steun geniet van de Russische oppositie in ballingschap. Een kleine kans dat het Kremlin hem tot het stembiljet toelaat, zou je denken. Toch zegt Boris Nadezjdin inmiddels genoeg handtekeningen opgehaald te hebben voor zijn registratie voor de verkiezingen in maart.
Door heel Rusland staan rijen bij de campagnebureaus van Boris Nadezjdin. Die mensen begaan een risico. Zij zetten namelijk hun persoonsgegevens en handtekening onder een kandidaat die als eerste campagnepunt een einde aan de ’speciale militaire operatie’ heeft, zoals Rusland de oorlog tegen Oekraïne noemt. Nadezjdin noemt de invasie een ’fatale fout’ van Poetin die alleen tot dode en invalide landgenoten leidt. Twee weken geleden ontmoette Nadezjdin vrouwen van gemobiliseerde mannen, die al maandenlang protesteren om hun geliefden thuis te krijgen.
Dat is slechts één kant van de medaille: politieke gevangen die ’vastzitten voor hun woorden’ moeten volgens Nadezjdin ook naar huis. Bondgenoten van de opgesloten oppositieleider Aleksej Navalny hebben opgeroepen op Nadezjdin te stemmen. Zo verenigt zijn campagne twee partijen die normaal niet in één kamp zitten: klassieke oppositieaanhangers en mensen die niet fel tegen Poetin zijn, maar hun mannen thuis willen. Tegelijkertijd begeeft Nadezjdin zich al jarenlang in partijen die zich alleen met de zegen van het Kremlin op het politieke speelveld kunnen begeven.

Op Nadezjdins campagnewebsite is de handtekeningenteller dinsdagochtend de benodigde 100.000 al gepasseerd. Voor de deadline, 25 januari, moeten officieel uit minstens veertig verschillende Russische regio’s maximaal 2500 duizend handtekeningen per regio verzameld zijn. Maar ook als Nadezjdin daarin slaagt, is zijn registratie geen gelopen race. De Centrale Kiescommissie kijkt tot op de komma naar de persoonsgegevens en vindt daar vaak genoeg ’fouten’ in om onwelgevallige kandidaten te weren.

Ik ben benieuwd...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:30

Nadezdin heeft alleen één klein probleempje, stel hij mag meedoen en stel dat 65% van de mensen op hem stemt, dan wint Poetin nog steeds met 80%.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:52

Haha, inderdaad!
Die handtekeningen moeten trouwens nog stuk voor stuk goedgekeurd worden..