Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:12

Voor degene die bronnen willen hebben mogen mij een pb bericht sturen. Ik ga ze hier niet neerzetten omdat ik ze daarvoor te erg vind.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:14

Dinopino schreef:
Voor degene die bronnen willen hebben mogen mij een pb bericht sturen. Ik ga ze hier niet neerzetten omdat ik ze daarvoor te erg vind.

Nog erger dan wat je toch al beweert?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:18

pien_2010 schreef:
Citaat:
Miljoenen inkomsten per dag (iets van 600 miljoen euro per dag, kan dat kloppen?) uit de verkoop van olie en gas, en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen. Dat zijn geen domme stappen.

Integendeel, dat is zelfs heel slim. Ik ben benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden.
Het westen heeft glad niet zoveel roebels, dus dat doet de waarde vd roebel stijgen als ze deze toch gaan gebruiken want dan moeten ze hem kopen en de Russische banken zijn bevroren. Ik ben echt benieuwd . Vindt het westen een gasoplossing elders ? Zoja, dan trekt Poetin ah kortste eind. Zo nee, hoe verder?

Maar het laten betalen in roebels is misschien ook wel eens reden om de contracten te ontbinden. Ik denk dat een van de redenen dat er gewoon gas en olie afgenomen blijft worden een contractverplichting is, op straffe van boete betalen wanneer je onder dat contract uit wil. Als Putin van zijn kant het contract wil veranderen kan dit de mogelijkheid zijn om boetevrij onder contracten uit te komen. Ik ben dus benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:22

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door Dani op 26-03-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:27

Ook dat irmaz. Had ik nog niet aan gedacht.
Kijk, dat hij dit doet, is zijn goed recht. Het westen sanctioneert hij pareert, of probeert dat.
Ik vind dat niet meer als normaal.

Dat is imo ook totaal wat anders als Oekraïne binnenvallen en al die bombardementen.

Het 1ste deugt nog voor geen mm, het 2de hoort bij "het spel", beleef ik echt anders.
In Rusland zijn natuurlijk ook goede economen die hem dit ingefluisterd hebben. Hij neemt daarmee ook een risico. Pokeren en noemen we dit.

Joh, Dinopino. Moeten we het Riagg voor je bellen? Dit is echt zo niet ok. En het wordt steeds bizarder. Ter bescherming van jezelf, ga een tijd van het hele internet af en kom tot jezelf, is mijn advies .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:29

Poetin eist roebels en het westen heeft geen of veel te weinig roebels, dus moet het westen dat in Rusland kopen en dan gaat de koers van de roebel weer naar boven en hebben mensen in Rusland wat minder ongemak.
Zo doorzichtig dat ik het zelfs zie.

En ondertussen, zullen wel weer wat soldaten tussen staan ipv mensen die voedsel afhalen en medicijnen :

https://twitter.com/avalaina/status/150 ... gEFgjWHhBg
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-03-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:30

Staat er in zo'n contract dan niet in welke valuta er betaald moet worden?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:31

Dinopino schreef:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.

Tot je met een fatsoenlijke bron komt, blijf ik aannemen dat je onzin uitkraamt en dat die 'ordinaire show' dat Beyoncé dansje is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 28-03-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:32

mysa schreef:
Staat er in zo'n contract dan niet in welke valuta er betaald moet worden?

Ja dat staat er zeker in en dus heeft Poetin geen poot om op te staan. Hij kan hooguit de kraan dichtdraaien en dan heeft hij helemaal geen inkomsten meer. Maar we zullen zien wat hij volgende week doet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:33

De vraag of hij binnen de lopende contracten die eis kan stellen.
Ze zouden dan de contracten moeten openbreken om betaling in Roebels erin vast te leggen. Probleem is alleen dat in de huidige markt (met deze prijzen) de voorwaarden erg ongunstig zijn voor bijvoorbeeld Duitsland om een nieuw contract af te sluiten.
Die zullen vrijwel zeker een flinke compensatie eisen als Poetin echt van de lopende contracten af wil.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:13

Dinopino schreef:

Dinopino ik schrik van jouw reacties hier. Het lijkt wel of je in een paralellen wereld leeft. Ik weet niet wat voor mensen je om je heen hebt, wie of wat jou zo sterk beïnvloed maar soms kraam je echt onzin uit. En niet alleen dat, wat je zegt is soms sterk opruiend en riekt naar Russische propaganda. Ik ga er van uit dat het je ontwetendheid is en geen kwaad opzet. Maar ik wil je toch dringend verzoeken je eens in andere kanalen van informatie te verdiepen. Het kan in iedergeval geen kwaad en wellicht komt je tot andere inzichten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:14

Pentagon: Kremlin verliest controle over enige grote stad die Russen innamen
Het Russische leger heeft de Zuid-Oekraïense stad Kherson volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie niet meer volledig in handen, meldt The New York Times vrijdag. Kherson was de eerste en enige grote stad die Rusland tot dusver volledig had ingenomen.

Volgens een hooggeplaatste medewerker binnen het Pentagon lukt het de Oekraïense strijdkrachten om het Russische leger terug te duwen. Daardoor is de strategische stad niet meer volledig in handen van de Russen en wordt er hard gevochten om de regio.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:20

irmaz schreef:
Volgens Twitter:

BREAKING — Erdogan says Ukraine and Russia reached an understanding on four of the six topics of disagreement
(Volgens Twitter heeft Erdogan gezegd dat Rusland en Ukraïne op 4 van de 6 punten een (soort van ) overeenstemming heeft bereikt:)

Somewhat agreed on (soort van overeenkomst):
• NATO (NAVO)
• Partial disarmament (gedeeltelijke ontwapening)
• Collective security (veiligheid voor beide landen, denk ik)
• Russian language (de Russische taal)

Remaining topics (nog overblijvende onderwerpen):
• Crimea
• Donbas

Ukraïnse min. van buitenlandse zaken Kuleba ontkent dat er een overeenstemming is op bepaalde punten.
Hier een artikel met wat meer achtergrond (Engels):
https://www.middleeasteye.net/news/turk ... rable-exit

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:34

Vrijdagavond half elf. Ik kijk nog even op bokt. En zie dit topic bovenaan staan. Terwijl ik het open denk ik: ach nee, eigenlijk even geen zin meer in die oorlog. Wat een luxe hè? Staan jullie daar ook af en toe bij stil?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:38

mysa schreef:
Vrijdagavond half elf. Ik kijk nog even op bokt. En zie dit topic bovenaan staan. Terwijl ik het open denk ik: ach nee, eigenlijk even geen zin meer in die oorlog. Wat een luxe hè? Staan jullie daar ook af en toe bij stil?

Ai... Ik klik hem ook niet altijd aan wanneer ik zie dat er weer reactie is, maar door jouw reactie realiseer ik mij dat eigenlijk pas. Hoe makkelijk het voor mij/ons is om het gewoon even niet aan te klikken, om even te doen alsof alles normaal is... en die mensen in Oekraïne hebben die luxe niet, want zij zijn dag en nacht er middenin, zij kunnen niet 'even wat anders' doen of eraan ontsnappen -O-
Die kwam even binnen :o wat moet dat vreselijk zijn voor ze

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:40

Dagelijks, dan zit ik op de bank buiten in het zonnetje, hond naast me , koffie erbij. Dan scroll ik even door insta en zie dat kennissen zich nog steeds niet gemeld hebben. Sinds de zware beschietingen in hun stad doodse stilte, al 12 dagen. En dan huil je van binnen , ze zouden deze zomer langskomen, nu vraag je je dagelijks af of ze nog wel in leven zijn. Niet te bereiken tot nu toe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:48

mysa schreef:

Zeker. En vasthouden aan het mooie en goede leven is ook belangrijk om dat hoog te houden.
Om de hele toestand van hieruit weer op te bouwen uiteindelijk.
Als die klote bom maar niet valt :=
Ik vind het echt wel spannende tijden..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:53

Exitium schreef:
Pentagon: Kremlin verliest controle over enige grote stad die Russen innamen
Het Russische leger heeft de Zuid-Oekraïense stad Kherson volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie niet meer volledig in handen, meldt The New York Times vrijdag. Kherson was de eerste en enige grote stad die Rusland tot dusver volledig had ingenomen.

Volgens een hooggeplaatste medewerker binnen het Pentagon lukt het de Oekraïense strijdkrachten om het Russische leger terug te duwen. Daardoor is de strategische stad niet meer volledig in handen van de Russen en wordt er hard gevochten om de regio.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

Man man man……het Russisch leger heeft zichzelf niet meer zo te kakken gezet sinds de Finse oorlogen van 1939 en 1940 (de Winter War en de Continuation War). Er komt op deze manier straks een punt waarbij Oekraïne de Krim, de Donbass, etc stomweg terug gaat eisen als voorwaarde voor een wapenstilstand/vrede. Het risico van chemische of biologische of (kleine) nucleaire acties wordt zo dan steeds groter.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:04

@cowboy of iemand anders weten jullie wat dit mogelijk veroorzaakt?

Afbeelding

Is op een aantal plekken in nabij Kiev waargenomen na explosies

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:16

Daks schreef:
@cowboy of iemand anders weten jullie wat dit mogelijk veroorzaakt?

[ [url=m/odJ5VS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is op een aantal plekken in nabij Kiev waargenomen na explosies

Zware Van Nelle? :D

Iets serieuzer: geen idee. Lijkt me iets van warmte en wind na een explosie of inslag van een granaat of raket. Geen patroon voor de rook van een ‘eng’ wapen. Geen ‘enge’ kleur ook. Niet iets dat ik associeer met chemisch of nucleair in elk geval. Geen idee hoe biologische shyte eruit ziet na een PLOF.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:28

Daks als ik de foto door google afbeeldingen haal dan kom je meer van dit soort foto´s tegen. Oa uit VK, Siberië, VS. Maar niemand kan hier een duidelijk antwoord op geven.
Maar deze zijn weer te linken aan explosies, dus heb echt geen idee
https://lens.google.com/search?p=ASQ0Rg ... hOZz09Il0=

Edit, Vortex ring wellicht?
https://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_ring
Citaat:
Een vortexring , ook wel een toroïdale vortex genoemd , is een torusvormige vortex in een vloeistof of gas ; dat wil zeggen, een gebied waar de vloeistof meestal rond een denkbeeldige aslijn draait die een gesloten lus vormt. De dominante stroming in een vortexring zou toroïdaal zijn , meer bepaald poloïdaal . [ verduidelijking nodig ]

Vortexringen zijn overvloedig aanwezig in turbulente stromen van vloeistoffen en gassen, maar worden zelden opgemerkt tenzij de beweging van de vloeistof wordt onthuld door zwevende deeltjes - zoals in de rookringen die vaak opzettelijk of per ongeluk door rokers worden geproduceerd. Vurige vortexringen zijn ook een veel voorkomende truc van vuurspuwers . Zichtbare vortexringen kunnen ook worden gevormd door het afvuren van bepaalde artillerie , in paddestoelwolken en in microbursts . [1] [2]

Een vortexring heeft meestal de neiging om in een richting te bewegen die loodrecht op het vlak van de ring staat en zodanig dat de binnenrand van de ring sneller naar voren beweegt dan de buitenrand. Binnen een stationair vloeistoflichaam kan een vortexring een relatief lange afstand afleggen, waarbij hij de draaiende vloeistof meeneemt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:37

Ik geef grif toe dat roken uit de mode is. Maar jullie (over-)grootvaders bliezen soortgelijke wolkjes in de mini versie als je ze een goede sigaar gaf. Boeiend voor de (klein-)kinderen, ooit. Opa blaast mooie ringetjes, meer niet. Geen enge dingen. No worries.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:41

Cowboy55 schreef:
Ik geef grif toe dat roken uit de mode is. Maar jullie (over-)grootvaders bliezen soortgelijke wolkjes in de mini versie als je ze een goede sigaar gaf. Boeiend voor de (klein-)kinderen, ooit. Opa blaast mooie ringetjes, meer niet. Geen enge dingen. No worries.

Herkenbaar haha, was een mooi gezicht en je was blij als opa dat deed voor je.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:58

Haha die rondjes maakte ik zelf ook toen ik nog rookte. Is was gewoon benieuwd wat het was. Dank beide :D

⚡️Operatieve informatie van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 24.00 uur: geen significante veranderingen in de vijandige tactieken voor die dag. De vijand verplaatst echter extra artillerie-eenheden naar de grens met Oekraïne (gegevens moeten nog worden opgehelderd).

▪️De vijand probeert door te gaan met de voorbereidingen voor de introductie van Russische roebels in de tijdelijk bezette gebieden van Cherson en Zaporizja in plaats van in de hryvnia.

▪️In de regio van Charkov beperkt de vijand de beweging van burgers door een netwerk van controleposten op te zetten.

▪️Bezetters stoppen niet met proberen de weerstand van Cherson, Henichesk, Melitopol te onderdrukken - 90% van de bevolking is tegen de indringers.

▪️Volyn richting: geen aanvallende acties. Er is nog steeds een mogelijkheid dat sommige eenheden van de Wit-Russische strijdkrachten hierbij betrokken zullen zijn.

▪️Poolse richting: de vijand bleef in sommige gebieden op eenheden van onze troepen vuren.

▪️Siversky en Slobozhansky richtingen: focus op het handhaven van de voorheen bezette grenzen. Een poging om onze eenheden in de Kharkiv-regio te blokkeren en de inspanningen in de richting van Izyum op te voeren.

▪️richting Donetsk: de vijand blijft zich hergroeperen om de offensieve operaties te hervatten om de administratieve grenzen van de regio's Donetsk en Loehansk te bereiken.

▪️ Richting Zuid-Buz: de vijand probeert de gevechtscapaciteit te herstellen en offensieve operaties te starten.

De defensietroepen van Oekraïne blijven Oekraïne zowel op de grond als in de lucht verdedigen en bevrijden het geleidelijk van de Russische bezetters.

Samen sterk! Wij geloven in de strijdkrachten van Oekraïne! Blijf rustig! Eer aan Oekraïne!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 02:03

Karl66 schreef:
Sunnda schreef:
Ik vind het eerder heel vreemd dat jij geen enkele moeite lijkt te hebben met het meten met dubbele maten.
Afhankelijk blijkbaar van of de partij je aan- of tegenstaat.

Verder zie ik een hoop mening over wat anderen voor bedoelingen zouden hebben met hun posts.
Wel eens over nagedacht dat het helemaal niet waar hoeft te zijn wat je denkt?
Je kunt nu eenmaal niet in andermans hoofd kijken.

Grappige dat je mij dan weer in de schoenen schuift dat ik geen moeite heb met dubbele maten. Maar daar wil ik je met alle liefde gerust in stellen. Nee, ik heb wel moeite met dubbele maten en nee ik vind helemaal niet dat de VS er maar mee weg moet komen. En ik kan me ook niet voorstellen dat ik berichten heb geplaatst waar dat uit zou blijken.

Als je een discussie over de oorlogsmisdaden van de VS wilt openen, dan lijkt me dat heel interessant, zal ik hem zeker aanstippen en meelezen. En als ik denk dat ik wat aan de discussie toe zal voegen, dan zal ik zeker niet schromen om een bericht te plaatsen.

Maar dat laat onverlet dat wijzen naar de VS in dit topic niks anders is dan de aandacht van Rusland afleiden.

Dat is een mening, jouw mening welteverstaan.
Jij denkt dat mensen de aandacht af willen leiden van de oorlog, dat zegt misschien meer over jouw als over de ander.

Amerika heeft in deze oorlog een rol, net zoals Europa, Rusland, de Oekraine en China.

Of die rol positief, negatief, alle gevolgen ervan voor alle partijen duidelijk en wenselijk waren kun je over van mening verschillen.
Maar dat mag en moet je prima kunnen benoemen zonder dat andere bokkers gaan bepalen of dat wel of niet gewenst is en of je daar enge achterliggende gedachtes bij hebt.

Het is niet aan jouw om te bepalen wat 'afleidt' en wat niet.
Dan lees je er om heen als je vind dat het niet belangrijk is.