Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:16

Janneke2 schreef:
Niet alleen de natuurclubs 'zijn tegen'.

Vanmorgen in mijn plaatselijke dagblad: prof Erisman, jurist uit Leiden heeft het over Europese verplichtingen en de uitspraak van de Raad van State.
Prof De Vries uit Wageningen heeft het over waterkwaliteit en de derogatie die afloopt.
En er zijn de afspraken mbt het Accoord van Parijs, waar we ook al heel slecht op scoren. (Van mij mogen er vliegvelden dicht, Lelystad niet open, Schiphol kleiner - maar daarmee wordt het water nog niet schoon.)

De Wageningse prof pleit ook voor minder eiwitrijk voedsel en echte scheiding van mest en urine.

Die doelen zijn natuurlijk wel op meerdere manieren te bereiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:24

Sunnda schreef:
Ik was vooral verbaasd dat de overheid subsidies geeft aan mensen die bepaald voedsel willen weren.
Wat is dat nu weer voor gekkigheid.

... de vegetariërsbond krijgt geen overheidssubsidie.

(De Partij voor de Dieren wel, want die heeft zetels in het parlement.)

... dus OF hier nu echt geld naartoe gaat is een vraag.
En zo ja, ik kan me niet voorstellen dat het veel is.

Symbool politiek dus.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:33

Na 218 pagina's vooral meelezen word het voor mij pijnlijk duidelijk dat het niet naar elkaar luisteren, elkaar proberen vliegen af te vangen en het laatste woord te hebben ook hier tot kunst is verheven. Wij boeren weten als geen ander wat er op ons afkomt. Wat we moeten doen om mee te komen. Heel voorzichtig durf ik wel te stellen dat "de andere kant" niet luistert naar de agrarische sector. Maar vooral naar wetenschappers , beleidsmedewerkers, professoren. Misschien is het wel eens goed om ook eens te luisteren naar mensen met ervaring. Iemand die al 2x zijn bedrijf heeft moeten verplaatsen. Ten behoeve van het Algemeen Belang. En de derde x voor de deur staat. En het dan maar opgeeft. Het bedrijf beëindigt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:39

misterA schreef:
Na 218 pagina's vooral meelezen word het voor mij pijnlijk duidelijk dat het niet naar elkaar luisteren, elkaar proberen vliegen af te vangen en het laatste woord te hebben ook hier tot kunst is verheven. Wij boeren weten als geen ander wat er op ons afkomt. Wat we moeten doen om mee te komen. Heel voorzichtig durf ik wel te stellen dat "de andere kant" niet luistert naar de agrarische sector. Maar vooral naar wetenschappers , beleidsmedewerkers, professoren. Misschien is het wel eens goed om ook eens te luisteren naar mensen met ervaring. Iemand die al 2x zijn bedrijf heeft moeten verplaatsen. Ten behoeve van het Algemeen Belang. En de derde x voor de deur staat. En het dan maar opgeeft. Het bedrijf beëindigt.

Oh, dus weten boeren als geen ander wat klimaatverandering allemaal inhoudt en wat de risico's van hoge uitstoot zijn op die klimaatverandering? Wat er gebeurt als álle sectoren (incl boeren, incl schiphol etc) niet flink qua uitstoot gaan reduceren?

Kinke

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:43

kan iemand mij verklaren waarom in het kleine gebied Salland de waterkwaliteit prima is? Maandagavond gehoord van iemand van de groene/linkse kant tijdens een bijeenkomst van de Provincie Overijssel. Daarbij werd gemeld dat Salland een klein gebied is met relatief veel veehouderij. Hoe kan dat nou? De boer vervuilt toch al het water door bemesten en gif spuiten etc?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:50

Kinke schreef:
kan iemand mij verklaren waarom in het kleine gebied Salland de waterkwaliteit prima is? Maandagavond gehoord van iemand van de groene/linkse kant tijdens een bijeenkomst van de Provincie Overijssel. Daarbij werd gemeld dat Salland een klein gebied is met relatief veel veehouderij. Hoe kan dat nou? De boer vervuilt toch al het water door bemesten en gif spuiten etc?

Nou, dat is toch prachtig...?

En iemand uit het GroenLinkse 'kamp' vertelt dit aan een boerin.
Ook prima.

Nee, een verklaring heb ik niet.
Maar hoe Salland dit voor elkaar heeft gekregen vind ik baaie interessant!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:55

misterA schreef:

Er is juist te lang geluisterd naar de boeren. Al 40/50 jaar weet men dat de uitstoot veel te hoog is. Men heeft geprobeerd de situatie te veranderen (innoveren zonder afdoende resultaten) om het boerenbedrijf maar te kunnen behouden.
Het werkt allemaal niet en de situatie is onhoudbaar gebleken.

Ik heb echt te doen met jou (neem aan dat je post letterlijk jou betreft) en met alle boeren. Het is echt heel ingrijpend, dat snap ik best, maar er zal nu echt iets wezenlijks moeten veranderen. Er zijn meer bedrijven/beroepssectoren in het verleden verdwenen. Die mensen die dat trof zijn niet allemaal doodgegaan, maar hebben hun leven op een andere manier ingevuld.

Als het aan mij ligt gaan we voor kleinere boeren, die een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Als daar geen markt voor is, zoals Typvoudt ergens hierboven aanhaalt, dan zal toch de conclusie moeten zijn, dat 'we' (of het gros in ieder geval) er dan helemaal maar mee moet(en) stoppen ipv kunstmatig met subsidies de veehouderij op de been houden? Ik begrijp dat niet. Ik zou het overigens niet erg vinden als vlees (en alles rond de veehouderij) weer een luxe product werd. Op 1 stuk vlees in de week kan je prima leven (en op 0 ook wel).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:57

Het gaat er wat mij betreft om de klimaatdoelen te halen. Links of rechtsom moet er dus wat gebeuren.

Het grootste probleem is imo dat er niet gebouwd kan worden, zeker hier in NB.

Dan moet imo iedereen zijn steentje bijdragen. Ik denk dat iedereen het erover eens kan zijn dat de vervuiling komt vanuit de industrie, de gewone burger en de agrarische sector.

Dan is het keuzes maken. Maar welke keuze je ook maakt, dat zal niet zonder slag of stoot kunnen.

Wat mij betreft mag er wel wat minder intensieve veeteelt. Zeker mbt kalveren, waarvan we weten dat er amper wat voor de binnenlandse markt geproduceert wordt.

Een voorstel is ook de maximale snelheid op provinciale en snelwegen omlaag. Heb ik ook geen probleem mee.

Dan de industrie: uitbreiden vliegvelden stopzetten. Vliegtax verhogen. De vervuilende industrieën een milieuwtax laten betalen.

Ik vind dat we niet alleen de boeren aan moeten pakken. Maar ik vind ook dat de boeren hun steentje moeten bijdragen. En dan met name de grote megastallen.

De winst van BBB heb ik geen probleem mee. Maar het programma is wel struisvogelpolitiek. Er zal toch iets moeten gebeuren.

En ik denk dan aan prioriteiten. Willen we flink gassen op de wegen/goedkoop vliegen/ intensieve veeteelt/ goedkoop vlees/meer betaalbare woningen? Dat is niet allemaal te realiseren binnen de wetgeving mbt klimaatdoelen. Dus wordt het keuzes maken.

Of je kop in het zand steken. Afgeven op de milieu eisen. Alle wetenschappers negeren. De schuld geven aan Europa/de immigratie/de overheid.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:02

Kinke schreef:

Als dat kwelwater is dat bijvoorbeeld van hoger gelegen natuurgebied naar het meetpunt is gestroomd en niet rechtstreeks van een akker dan verklaard dat wel eea.

Overigens lees ik hier iets heel anders: https://hierinsalland.nl/ons-water-is-z ... schroeven/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:07

Tiepfoudt schreef:
BaileyMix schreef:
Wij bedoelen dus dat het interessanter zou zijn om het te vergelijken met 2019. Of begrijp ik je verkeerd?

Snap ik, dat geeft de mogelijkheid om de achterban BBB over een kam te scheren met die van FvD. Alleen geef je dan wat mij betreft wel een foute voorstelling van zaken. FvD in 2019 was volgens mij nog wel ff iets anders dan FvD in 2023. Ik ken namelijk best een heel aantal mensen die in 2019 op FvD stemden. Hele normale (maar ontevreden) mensen hoor, geen wappies. Diezelfde mensen hadden twee jaar later spijt als haren op hun hoofd dat ze ooit op FvD hebben gestemd.

Sure in 2023 is FvD helemaal losgeslagen, maar in 2019 was het -in mijn ogen- nog geen fatsoenlijke partij hoor. Toen waren al de verdraaiingen, leugens, populistische praat ver aan de orde. Je ziet ook gewoon dat mensen die heel ontevreden zijn op partijen met dit soort praat stemmen. Zonder nu eigenlijk te realiseren wat het voor partij is en dat hun standpunten gewoon absoluut niet realistisch zijn (huh klinkt bekend :') ). Daar hoef je geen wappie voor te zijn, maar dat maakt het nog geen weloverwogen stem.

En hoewel dat NOS onderzoek uitwijst dat de huidige BBB stemmen tov de 2e kamer verkiezingen van allerlei partijen afkwamen, waag ik toch te stellen dat een groot deel van de FvD-stemmers bij de vorige provinciale staten verkiezingen nu voor de BBB zijn gegaan, als je naar de opbouw en de verschuiving van stemmen kijkt.

En qua populisme... een wat ouder artikel, but still:
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1391 ... een-belang

Hoogleraar Caspar van den Berg schreef:
Hoogleraar Caspar van den Berg doet aan de Universiteit van Groningen onderzoek naar ruraal stemgedrag en ziet ook dat Den Haag daar steken heeft laten vallen. Volgens hem springt BBB daar behendig op in. Maar kijkend naar hun verkiezingsprogramma rijst wel de vraag of niet vooral de boer wordt bediend, in plaats van de de boer én de burger?

"De BBB is aan de ene kant vooral belangenbehartiger van de agrarische sector", zegt Van Den Berg. Hij bekeek op verzoek van Nieuwsuur het verkiezingsprogramma en het stemgedrag van de BBB in de Tweede Kamer. "Aan de andere kant heeft de partij populistische kenmerken: ze plaatsen de eerlijke bewoner van het platteland tegenover de verdorven bestuurlijke elite van de Randstad."

Verder:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... urnalisten

Helemaal onterecht lijkt de benaming dus niet te zijn.

Qua stemmers:
Citaat:
Een belangrijk deel van de kiezers die overwegen om in maart BBB te stemmen komen uit de rechts-populistische hoek.

https://www.ipsos.com/nl-nl/politiek-me ... rovinciale

Dit stuk is een opinie, maar wel interessant wbt. de organisatorische opbouw van BBB en bij welke partijen je dat nog meer ziet...
https://chrisaalberts.nl/2022/08/03/als ... t-afloopt/

Verder vind ik het vrij apart dat Van der Plas roept dat de statements over dat meldpunt het onderwijs worden geschrapt... maar het staat nog steeds op de website als standpunt? Hoe eerlijk ben je als je zoiets roept maar er -op een plek waar veel mensen kunnen kijken naar je standpunten- dit alsnog laat staan? Granted, er staat een quote onder vanuit een vraag van de klant, maar het wordt alsnog als standpunt benoemd.
Al is het nog anders interpreteerbaar: het verplichte vak was bravoure en wordt geschrapt, niet het meldpunt...
https://boerburgerbeweging.nl/standpunt ... onderwijs/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:12

Mars schreef:
Als dat kwelwater is dat bijvoorbeeld van hoger gelegen natuurgebied naar het meetpunt is gestroomd en niet rechtstreeks van een akker dan verklaard dat wel eea.

Overigens lees ik hier iets heel anders: https://hierinsalland.nl/ons-water-is-z ... schroeven/

Water uit de IJssel wordt wel natuurgebieden ingepompt heb ik begrepen.
En Sallandse boeren doen net als de rest van de boeren in Nederland :D
Wel bijzonder dan dat er maandagavond werd verteld dat het water in Salland voldoet aan de kaderrichtlijn water.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:14

Idd bijzonder, welke meting was dat dan en wie heeft hem uitgevoerd?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:16

De NOS meldt dat de BBB stemmer grotendeels vanuit de PVV komt (18%)
VVD (17%) en het CDA (16%)

Gewoon teleurgestelde kiezers dus, niets rechts etreem. (fvd is slechts goed voor 4%.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:31

juval schreef:
'Rutte moet nu naar de stem van het volk gaan luisteren' - https://nos.nl/l/2467760

Nog meer populistische praat? Of klinkt dit toch wel redelijk.

En naar welke stem moet hij dan luisteren? De 20% die BBB stemt of de 20% die PvdA/GL stemt of 30% die op de coalitie stemt, of misschien wel naar de overige 30% die weer iets anders heeft gestemd? Realiseer je wel dat van elke vijf mensen die er gestemd hebben er maar eentje op de BBB heeft gestemd en vier juist niet. Dus als je op basis van die uitkomst stelt dat de regering nu zijn oor naar de BBB moet laten hangen, dan ben je een populist, ja dat klopt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:38

Cer schreef:
Loretta schreef:
Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat er in de politiek een seriueus tegengewicht komt ten opzichte van de PVDD..

Toen ik wat stemwijzers zat te doen viel mij op dat PvdD en BBB op best veel vlakken aan de zelfde kant van de streep staan.. dat viel mij eigenlijk mee...

Nou hoor. Ik ben al vele jaren LID van de PvdD. Maar die zijn niet zonder fouten. Ik wil de wolven weg hebben en zij niet.Daarom ben ik nu zeer blij met de overwinning van de BBB want die zien het probleem in. Anders had ik SGP gestemd ,heb ik even over nagedacht, omdat die ook de wolven weg willen hebben.Want ik wil dieren beschermen maar het hemd is nader dan de rok dus in de eerste plaats wil ik mijn eigen pony op de wei beschermen. Dat is nu mijn prioriteit. Mensen die zelf geen weidedieren hebben snappen dat helaas vaak niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:46

De SGP is alleen weer niet zo vriendelijk voor mensen die een vagina en baarmoeder hebben :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:47

Karl66 schreef:
juval schreef:
'Rutte moet nu naar de stem van het volk gaan luisteren' - https://nos.nl/l/2467760

Nog meer populistische praat? Of klinkt dit toch wel redelijk.

En naar welke stem moet hij dan luisteren? De 20% die BBB stemt of de 20% die PvdA/GL stemt of 30% die op de coalitie stemt, of misschien wel naar de overige 30% die weer iets anders heeft gestemd? Realiseer je wel dat van elke vijf mensen die er gestemd hebben er maar eentje op de BBB heeft gestemd en vier juist niet. Dus als je op basis van die uitkomst stelt dat de regering nu zijn oor naar de BBB moet laten hangen, dan ben je een populist, ja dat klopt.

je hebt het interview bekeken neem ik aan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:35

anjali schreef:
Nou hoor. Ik ben al vele jaren LID van de PvdD. Maar die zijn niet zonder fouten. Ik wil de wolven weg hebben en zij niet.Daarom ben ik nu zeer blij met de overwinning van de BBB want die zien het probleem in. Anders had ik SGP gestemd ,heb ik even over nagedacht, omdat die ook de wolven weg willen hebben.Want ik wil dieren beschermen maar het hemd is nader dan de rok dus in de eerste plaats wil ik mijn eigen pony op de wei beschermen. Dat is nu mijn prioriteit. Mensen die zelf geen weidedieren hebben snappen dat helaas vaak niet.

Ja, sorry anjali, maar een paar dagen terug vond je nog dat Jezus Leeft wel goede redelijke punten had. Dus neem me niet kwalijk, ik neem wat je zegt maar met een kilo'tje zout.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:25

anjali schreef:

Heel goed dat er kritische leden zijn binnen de PVDD. Kan de partij alleen maar goed doen en een nuancerend effect hebben op de partij.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:38

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:53

BaileyMix schreef:
anjali schreef:

Ja, sorry anjali, maar een paar dagen terug vond je nog dat Jezus Leeft wel goede redelijke punten had. Dus neem me niet kwalijk, ik neem wat je zegt maar met een kilo'tje zout.

Die zijn ook tegen de wolven en dat is nu mijn prioriteit. Ja en verder ben ik ook streng Christelijk vandaar sympathie met Christelijke partijen. Ik weet dat dat bij de actief postende Bokkers niet goed valt maar het is mijn mening!! En daar ga ik voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:55

@Ann, geen enkele regeringspartij kan zich op dit moment een kabinetscrisis veroorloven en het CDA al helemaal niet. Dit zijn gewoon inleidende beschietingen om te kijken of ze de kans krijgen zich een beetje te profileren en zo positief zichtbaar te zijn voor de kiezers.

Het probleem is alleen dat de CDA het echt wel kan vergeten om de verloren kiezers bij de BBB weg te halen. In ieder geval niet op korte termijn. De BBB is nieuw, heeft geen negatieve ballast uit het verleden en een duidelijk verhaal dat deze kiezers aanspreekt. Als het CDA nog bestaansrecht wil hebben, dan zal het CDA zich opnieuw uit moeten vinden en met een goed eigen verhaal komen in plaats van een BBB light te worden. Daar zijn ze al heel voorzichtig een heel klein beetje mee bezig, door voorzichtig te hinten naar een terugkeer naar het Rijnland model ipv het neoliberalisme. Maar om volledig die keuze te maken, om daar een gezicht mee te krijgen en mensen te overtuigen hebben ze tijd nodig. Tijd die ze niet krijgen als ze kansloos verliezen tijdens 2e kamerverkiezingen over een half jaar. En dat gaat gebeuren als ze het kabinet laten vallen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:03

Edoch zie ik niet echt in wat de BBB anders kan gaan doen dan het CDA. Juist de zooi waar we nu inzitten komt toch door het eindeloze geitenpaadjes en loopholes zoeken van het CDA, in opdracht van de agrolobby. Dat hele 'geen duidelijkheid', ho ho, er was duidelijkheid, maar daar is niet mee akkoord gegaan.

Ik zie niet in wat BBB-aanhangers nu anders verwachten van de BBB dan het CDA kon doen. Ook Caroline kan niet toveren en die loopholes en geitenpaadjes die jarenlang zijn uitgebuit voldoen dus ook niet meer. Dat zij dan opeens met een ingenieus plan komt dat wettelijk volstaat en iedereen akkoord mee is... Lijtk me stug, dan had het kabinet en met name CDA dat vast ook al wel gevonden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:52

BaileyMix schreef:
Edoch zie ik niet echt in wat de BBB anders kan gaan doen dan het CDA. Juist de zooi waar we nu inzitten komt toch door het eindeloze geitenpaadjes en loopholes zoeken van het CDA, in opdracht van de agrolobby. Dat hele 'geen duidelijkheid', ho ho, er was duidelijkheid, maar daar is niet mee akkoord gegaan.

Ik zie niet in wat BBB-aanhangers nu anders verwachten van de BBB dan het CDA kon doen. Ook Caroline kan niet toveren en die loopholes en geitenpaadjes die jarenlang zijn uitgebuit voldoen dus ook niet meer. Dat zij dan opeens met een ingenieus plan komt dat wettelijk volstaat en iedereen akkoord mee is... Lijtk me stug, dan had het kabinet en met name CDA dat vast ook al wel gevonden.

nou ja, de wet kan wel aangepast worden hoor. En de kdw eruit zou al een hele vooruitgang zijn. Dat is geen geitenpaadje, maar beleid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:26

Ja, want als je de KDW uit de wet haalt, dan is het stikstofprobleem zomaar automagisch opgelost. Doen of iets geen probleem is, dat is geen beleid. Dat is verder gaan met gedogen, waardoor de problemen in de toekomst alleen maar groter worden. Maar hé "Wie dan leeft, wie dan zorgt."