steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:43

Ik heb wel medelijden met de gewonden. Ja hij had daar niet moeten zijn maar gewond raken wens je niemand toe. Het is te hopen dat ze niet zwaargewond zijn.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:48

Exitium schreef:
bigone schreef:
Wanneer de boeren nu gewoon naar huis waren gegaan, maar nee, op meerdere snelwegen blokkeren ze de boel voor een poos, waarom denk ik dan.
Helaas ook drie inzittenden van een tractor gewond door botsing met een vrachtwagen, op de snelweg, waar ze niet zouden komen volgens van der plas.

Ze hadden überhaupt al niet op de snelweg moeten komen. Eerst is het "we gaan in Den Haag protesteren", een dag later wordt dat ingetrokken, dan volgt "we gaan naar Stroe maar we gaan niet over de snelweg". Vervolgens: vandaag. Ik hoop dat de vrachtwagen niet al te erg beschadigd is, met de inzittenden van de tractor kan ik geen medelijden hebben.

Hoewel ik het onnodig vind om met de trekker die kant op te gaan ondanks dat ik boerin ben en vandaag bij het protest was, toch even een tegengeluid.

Groepen moesten verzamelen onder begeleiding van verkeersregelaars en politie en bepaalde groepen werden door diezelfde politie de snelweg opgeleid. Ik hoor op de radio andere geluiden van de hoofdman van de politie, maar wij moesten toch echt wachten omdat een kolonne trekkers door de politie de snelweg opgeleid werd. Ik hoop dat het voor de gewonden meevalt. De trekker zal total loss zijn als ik de foto's en video's zie. De vrachtwagen lijkt mee te vallen, hopelijk is dat ook zo!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:48

Loretta schreef:
Achterom schreef:

Jawel, lees nog maar eens terug.

Ze heeft het inderdaad over gehad dat de naturagebieden daar minder verdeelt zijn.
Maar dat is dus ook het hele probleem. Bij de indeling is het fout gegaan. En Brussel weigert nu om mee te werken met een herindeling.

Maakt weinig uit hoor, netto in heel Nederland moeten er nog net zo veel dieren verdwijnen. Voor een enkele boer in het ene gebied zal het positief uitvallen voor een ander in een ander gebied negatief.
En let op vandaag is het stikstof, morgen methaan en lachgas en dat slaat niet neer in natuurgebieden (je zou willen dat het dat deed)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:03

x_Rebecca schreef:
Hoewel ik het onnodig vind om met de trekker die kant op te gaan ondanks dat ik boerin ben en vandaag bij het protest was, toch even een tegengeluid.

Groepen moesten verzamelen onder begeleiding van verkeersregelaars en politie en bepaalde groepen werden door diezelfde politie de snelweg opgeleid. Ik hoor op de radio andere geluiden van de hoofdman van de politie, maar wij moesten toch echt wachten omdat een kolonne trekkers door de politie de snelweg opgeleid werd. Ik hoop dat het voor de gewonden meevalt. De trekker zal total loss zijn als ik de foto's en video's zie. De vrachtwagen lijkt mee te vallen, hopelijk is dat ook zo!

Klopt hier in de buurt ook.
Citaat:
reden de boeren, onder begeleiding van de politie, de snelweg A2 richting Eindhoven op.

En mensen iets ergs wensen... Tja..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:08

Hoe de boeren ook protesteren , feit is wel dat in Nederland vier keer zoveel stikstof word uitgestoten dan in de rest van Europa. En dan word er gezegd dat er 30 % komt binnenwaaien , er waait nog veel meer van Nederland de grens over. En aangezien de mest van de landbouwbeesten het grootste probleem is zal er iets moeten veranderen.
Dan kunnen de boeren hoog en laag springen, het veranderd de feiten niet. De overheid heeft de hele landbouw op een hoop gegooid maar er zal wel degelijk onderscheid gemaakt moeten worden tussen diverse bedrijven.
Bvb de kalveropfok, die worden vanuit het buitenland gehaald en gaan er voor een groot gedeelte ook weer naar toe terwijl de stront, het grote probleem, achter blijft.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:09

bigone schreef:
Ik heb wel medelijden met de gewonden. Ja hij had daar niet moeten zijn maar gewond raken wens je niemand toe. Het is te hopen dat ze niet zwaargewond zijn.

Je zult de vader (of moeder?) zijn die met zijn kind met een trekker de snelweg op rijdt en in een ongeluk verzeild raakt. Dan hoop je maar dat de menselijke schade mee valt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:10

Er was inderdaad een kind bij betrokken, triest voor iedereen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:16

Maar bigone
Als het hier niet is is de vraag niet van vlees niet verdwenen.
Dan word er elders geboert met minder regels.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat in Nederland de uitstoot per dier het laagste is

En als het dan waar is, eerst nog zien, dat het stikstof hier minder word springen er een paar een gat in de lucht.
Dat er elders meer bijkomt dan hier ooit was maakt niets uit blijkbaar.
Dat ga ik nooit begrijpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:17

DuoPenotti schreef:
Achterom schreef:

Daar kan ik helemaal niks over zeggen als ik niet het hele verhaal ken.

Maar je kan wel op een grove manier zeggen ze hebben een keuze maar maken de verkeerde?

Bijzonder... Laten we het daar maar op houden.

Wat is er grof aan mijn reactie? Jouw reacties zijn grof richting mij, het enige dat ik aangeef is dat er altijd een keuze is.
Je buurman heeft een keuze gemaakt waar hij niet gelukkig van werd, dat is ontzettend triest natuurlijk. Maar het is toch niet gek dat ik niets kan zeggen over zijn keuze omdat ik het verhaal niet ken?
Waarom kreeg hij de vergunning dan niet? De overheid heeft soms rare kronkels, dus zat er ineens een woning in de weg waar ze op werden geattendeerd door zijn vergunningaanvraag?
En was er dan geen mogelijkheid om het bedrijf te verplaatsen? Zomaar een paar vragen die bij me opkomen.

Mijn buurman is een flink aantal jaren geleden ook gestopt met boeren: hij had geen opvolging, dus hij heeft zijn land verkocht (is nu een mooi stuk natuurgebied) en is voor de gemeente gaan werken. No hard feelings bij hem: hij had een mooi salaris in loondienst en ook nog eens fatsoenlijke pensioenopbouw. En zijn hele familie woont nog gewoon op de boerderij.
Was hij liever blijven boeren? Vast wel.
Maar dit vond hij uiteindelijk ook niet verkeerd eigenlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:23

Citaat:
Altijd maar janken "geen keus" hou toch op, ze hebben de verkeerde keus gemaakt. Er zijn er namelijk ook die een goede keuze hebben gemaakt, maar daar hebben we het nu even niet over?

Als dat niet meer lomp is.

En ik had al aangegeven waarom het niet mocht.
Biologisch meer uitstoot.

Dus er meer bij verzinnen is niet nodig.
Hij heeft ook geen spijt van zijn keuze. Ook dat verzin je zelf.
Maar er was geen keuze. Ja grote stal waar het halve topic hier tegen is (blijft bijzonder met deze titel) of stoppen.

Maar kies er nu voor niet meer op je te reageren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:29

DuoPenotti schreef:
Maar bigone

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat in Nederland de uitstoot per dier het laagste is

En als het dan waar is, eerst nog zien, dat het stikstof hier minder word springen er een paar een gat in de lucht.

Maar onze stikstof uitstoot per hectare is vier keer zo hoog dus ook al is het per dier minder dan kun je dus alleen concluderen dat er teveel beesten zijn, koeien, varkens, kippen , geiten enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:31

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Altijd maar janken "geen keus" hou toch op, ze hebben de verkeerde keus gemaakt. Er zijn er namelijk ook die een goede keuze hebben gemaakt, maar daar hebben we het nu even niet over?

Als dat niet meer lomp is.

En ik had al aangegeven waarom het niet mocht.
Biologisch meer uitstoot.

Dus er meer bij verzinnen is niet nodig.
Hij heeft ook geen spijt van zijn keuze. Ook dat verzin je zelf.
Maar er was geen keuze. Ja grote stal waar het halve topic hier tegen is (blijft bijzonder met deze titel) of stoppen.

Maar kies er nu voor niet meer op je te reageren.

Je hebt gewoon ongelijk. Je buurman had een keuze: stoppen of doorgaan.
De definitie van een keuze is dat er minimaal twee mogelijkheden zijn. Die had hij. Alleen de mogelijkheid die hij wilde was er niet. Maar dat betekent niet dat er geen keuze was.
Hoe moeilijk kan het zijn?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:42

bigone schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar bigone

Maar onze stikstof uitstoot per hectare is vier keer zo hoog dus ook al is het per dier minder dan kun je dus alleen concluderen dat er teveel beesten zijn, koeien, varkens, kippen , geiten enz.

Teveel mensen, wegen, auto's, industrie, enz.

Alles is hier veel.
Daarom lijkt het bij de andere landen beter.
Maar moeten we ook niet kijken wat er totaal de lucht in gaat.

Ik blijf het kiekeboe vinden.
Als het hier niet is bestaat het niet meer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:02

Loretta schreef:
Ze heeft het inderdaad over gehad dat de naturagebieden daar minder verdeelt zijn.
Maar dat is dus ook het hele probleem. Bij de indeling is het fout gegaan. En Brussel weigert nu om mee te werken met een herindeling.

Je brengt dit als feiten, wil je hier de bron /bronnen delen ?

Ik wil graag meer weten over hoe de indeling tot stand is gekomen en een vastgelegd standpunt van "Brussel".
Alvast bedankt.

DuoPenotti schreef:

En toch is dat laatste niet zo ingewikkeld om te begrijpen.
Laten we het woord "stikstof" even vervangen door "water".

Hier is teveel:
https://cdn.nos.nl/image/2017/10/04/422045/2048x1152.jpg

En hier is te weinig:
https://images.nrc.nl/1yDam_HeDFgNYHKTd2m8h9OQAgo=/1920x/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/images/stripped/nino.jpg

Als je waar je teveel hebt verplaatst naar waar te weinig is, dan worden op beide plaatsen de omstandigheden beter.

Nou is stikstof geen water maar het principe werkt wel zo. Nederland is de eerste foto, we hebben te veel. Er zijn echter gebieden waar nog ruimte is, zonder dat de natuur eronder lijdt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:12

En een goede eerste zet zou zijn om de import van kalveren te verbieden, 750.000 per jaar . En samen met de 750.000 die van de boeren komen worden die hier opgefokt tot een half jaar oud , geslacht en dan gaat 90 % weer naar het buitenland. Maar daar zal de van Drie groep wel niet achter staan. Want die gaan gewoon op handelsmissie mee naar China om een nieuwe markt aan te boren.
Terwijl er zo’n 4000 boeren zijn die de import ook niet willen want door de invoer word de prijs laag gehouden, worden ziektes het land ingebracht ( MKZ ). En o ja, de stront blijft ook hier. Van 750.000 kalveren die allemaal weer naar het buitenland vertrekken in de vries cel .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:13

Maar dat los je niet op met wereldwijd meer mensen. Bedrijven elders met minder regels.
Dan gaat de hele wereld naar de kl0ten.
Wat hij ook doet daar niet van...
Ik weet dat er in delen van Afrika zelfs te kort is. Maar dit lost het niet op. Want daar gaan de bedrijven niet heen.

En industrie die amper gestopt word hier .
Zie de top 10 stikstof maar ook ammoniak.

Dit is mensen kapot maken. Bedrijven al generaties achter elkaar ;(

Bigone
Dat zou idd mogen stoppen.
Maar over bloementeelt heb ik ook vraagtekens. Van andere orde. Maar toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:21

Ik ook, hoop ook zeker dat alle sectoren onder een vergrootglas komen. Maar over die vlees kalveren, geen import beteken een reducering van stikstofuitstoot van 20 miljoen kilo. Dat is een flinke druppel op de plaat waarmee bvb de huizenbouw vlot getrokken kan worden .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:50

Dat lijkt me een easy win dan :x

x_Rebecca schreef:
Exitium schreef:
Ze hadden überhaupt al niet op de snelweg moeten komen. Eerst is het "we gaan in Den Haag protesteren", een dag later wordt dat ingetrokken, dan volgt "we gaan naar Stroe maar we gaan niet over de snelweg". Vervolgens: vandaag. Ik hoop dat de vrachtwagen niet al te erg beschadigd is, met de inzittenden van de tractor kan ik geen medelijden hebben.

Dat is helemaal krom dan. Op het ene punt worden ze de snelweg opgestuurd, op het andere punt worden tractors die op de snelweg rijden bekeurd en op het derde punt staan wat tractors de weg te blokkeren. Voor de boeren die de snelweg opgestuurd zijn hoop ik dan maar dat die níet verderop bekeurd zijn :x

DuoPenotti schreef:
En mensen iets ergs wensen... Tja..

Weet niet of je daarmee op mij doelt, maar als dat zo is wordt het tijd voor een leesbrilletje denk ik.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:24

bigone schreef:
Biologisch gaan boeren betekend 5 koeien per hectare. Maar dat moeten ze wel willen en daar zou best een stuk stikstof oplossing bij zitten.

Probleem is de grote lobby erachter , die drie zien hun goudgerande verdienmodel afkalven wanneer boeren biologisch gaan boeren.
Er speelt veel meer dan wij in de gaten hebben maar of het nu links of rechtsom moet, er moet iets gebeuren, in alle sectoren , ook wegverkeer, vliegverkeer en industrie en ook de landbouw en veeteelt .

Dat is ook het frappante, net in het Friese nieuws. Een biologische boer valt er ook onder. Deze beste man deed aan kring landbouw. Eerst waren de regels niet voor hem op toepassing, maar nu ook bij hem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:33

Iedereen die hier zo hard roept dat de overheid gelijk heeft mbt stikstof. Zou die ook eens kunnen uitleggen waarom biologische boeren nu ook opeens de sjaak zijn?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:48

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:00

Vanmorgen meegereden in de demonstratie op de A7 Heerenveen en Drachten.
Heel mooi te zien dat er nog mensen met elkaar zijn. En veel positieve reacties op de tegemoetkomende baan betreft verkeer. Veel mensen aan de kant en op viaducten te wuiven en spandoeken.

En inderdaad sommige reacties hier had ik niet verwacht op een paarden forum. Betreft je paarden. Even de Boer die in de buurt je mest ophaald.
Of je bak even sleept.
Of je ruwvoer haalt.
En het voor je schud.

In 1 vandaag was ook een boer, die heeft duidelijk aan gegeven. Al zou hij moeten stoppen met boeren. Dan zou hij de grond niet verkopen.
Desbetreffende persoon die hij toen voor zich had, Schijnde daar nogal verbaasd te zijn. En was dan eigenlijk wel de bedoeling dat hij de grond ging verkopen.
Toen zei de Boer, hoezo?
Het stikstof probleem is dan weg?
Waar gaat het om? De stikstof? Of de grond?
Wel duidelijk dus

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:07

Exitium schreef:
x_Rebecca schreef:

Dat is helemaal krom dan. Op het ene punt worden ze de snelweg opgestuurd, op het andere punt worden tractors die op de snelweg rijden bekeurd en op het derde punt staan wat tractors de weg te blokkeren. Voor de boeren die de snelweg opgestuurd zijn hoop ik dan maar dat die níet verderop bekeurd zijn :x

Daar durf ik niks over te zeggen, daar was ik niet bij, ik was met de bus. Maar bijzonder is 't wel! Was ook echt even verbaasd toen ik het nieuwsbericht op de radio hoorde met de politie-meneer die dus verkondigde dat de boeren 'zich dus niet aan afspraken hielden' terwijl ik een uurtje daarvoor dus een kolonne met politiebegeleiding voorbij zag gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:35

OleJon schreef:
bigone schreef:
Biologisch gaan boeren betekend 5 koeien per hectare. Maar dat moeten ze wel willen en daar zou best een stuk stikstof oplossing bij zitten.

Probleem is de grote lobby erachter , die drie zien hun goudgerande verdienmodel afkalven wanneer boeren biologisch gaan boeren.
Er speelt veel meer dan wij in de gaten hebben maar of het nu links of rechtsom moet, er moet iets gebeuren, in alle sectoren , ook wegverkeer, vliegverkeer en industrie en ook de landbouw en veeteelt .

Dat is ook het frappante, net in het Friese nieuws. Een biologische boer valt er ook onder. Deze beste man deed aan kring landbouw. Eerst waren de regels niet voor hem op toepassing, maar nu ook bij hem.

Wanneer je al mijn berichten leest en niet die eruit pikt waar je commentaar op kunt hebben zou je zien dat ik pleit voor maatwerk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:53

Boer Mark gooide het roer al om, en dat 'kunnen grote groepen boeren ook' - https://nos.nl/l/2433704

'Hoor je het ook eens van een ander'.

Eerst keek helaas ook de overheid weg,
en de agrofirm verdiende sloten (De r/Heus, A-ware, Van Drie)
de rabobank gaf vrolijk leningen uit...

Nu wordt er een groot geldschip tevoorschijn gehaald om te doen wat eerder ook al kon
(en nee, dat was niet makkelijk en er is geen garantie op succes, maar het kon)
overheidsgeld om met kwaliteit te gaan boeren
.... en dan zoveel weerstand.

Voor wie het bijbelverhaal van de verloren zoon kent: ik herken mij enorm in de gevoelens van de blijvende zoon.
(De ene zoon jubelt er een vermogen door, de ander werkt hard - en voor de verspiller wordt het gemeste kalf geslacht...)

En de vaak gegruisde Tjeerd de Groot
jawel, van D66,
pleit voor hogere prijzen voor de boeren,
dwz ingrijpen in het verdienmodel van verwerkets en supermarktketens.
'Wat is nou het probleem...?'