Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik heb de debatten niet gevolgd, maar hoor wel dat Jetten echt hamert op positiviteit en samenwerken, en dat vind ik ook echt een verademing.nps schreef:Kijk nou, men is het eensIk heb de debatten niet gevolgd, maar hoor wel dat Jetten echt hamert op positiviteit en samenwerken, en dat vind ik ook echt een verademing.
Wilders heeft een heel kabinet gehad met zijn een minister uit zijn eigen partij op de Asielpost. Wat wil je nog meer?
Gnome schreef:Goede motie van Vd Vos. Bizar dat het budget voor eten voor asielzoekers veel hoger ligt dan het eten in een verzorgingstehuis.
Gnome schreef:Goede motie van Vd Vos. Bizar dat het budget voor eten voor asielzoekers veel hoger ligt dan het eten in een verzorgingstehuis.
Swah schreef:Er zijn geen vaste budgetten voor voeding in verpleeghuizen, dat bepaalt iedere zorginstelling zelf en inderdaad, uiteraard eten ze veel minder. Wat een onzinmotie weer, echt...
verootjoo schreef:Gnome schreef:Goede motie van Vd Vos. Bizar dat het budget voor eten voor asielzoekers veel hoger ligt dan het eten in een verzorgingstehuis.
Ik kan deze motie niet vinden, weet jij waar hij staat?
Ik vind het namelijk een wat gekke motie omdat er geen verzorgingshuizen meer bestaan en omdat de klinische zorginstellingen die nog wel bestaan zelf bepalen wat het budget is voor voeding en niet de tweede kamer/overheid.
Gnome schreef:Swah schreef:Er zijn geen vaste budgetten voor voeding in verpleeghuizen, dat bepaalt iedere zorginstelling zelf en inderdaad, uiteraard eten ze veel minder. Wat een onzinmotie weer, echt...
Vind het helemaal geen onzin motie. De budgetten worden inderdaad bepaald maar er wordt dus heel weinig budget beschikbaar gesteld om de kosten te drukken. Te weinig om echt een kwalitatief maaltijdje op tafel te zetten. Daar mogen ze best richtlijnen voor geven.
Als er zo weinig geld is bij die instellingen om een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten, moet daar naar gekeken worden.
Als een oudere nu maar een budget heeft van 3 tot 5 euro per maaltijd VS een asielzoeker met bijna 9 euro, gaan we echt scheef. Daar mag van mij weleens naar gekeken worden. Geef dat geld dan maar aan de instellingen voor fatsoenlijk eten.
Gnome schreef:Eens. Maar ik ben van mening dat het niet kan zijn dat het budget ervoor lager is dan van het eten van een asielzoeker. Gewoon niet. Als het of of is, kies ik altijd voor de oudere in de zorginstelling of hoe die dan ook maar aan z'n betaalde prakkie moet komen.
prompter schreef:Mijn schoonmoeder krijgt altijd fatsoenlijke maaltijden, kan elke dag nog kiezen ook uit twee warme maaltijden. Het is niet dat die mensen op een houtje moeten bijten.
Gnome schreef:prompter schreef:Mijn schoonmoeder krijgt altijd fatsoenlijke maaltijden, kan elke dag nog kiezen ook uit twee warme maaltijden. Het is niet dat die mensen op een houtje moeten bijten.
Zo hoort het natuurlijk ook maar dat het daar wel goed gaat, is natuurlijk geen garantie voor andere instellingen. Van wat mijn oma destijds te eten kreeg, zou mijn eetlust ook vervagen.
Niet gek want wat kun je nou echt tegenwoordig voor spannends of lekkers maken voor een paar euro?
verootjoo schreef:Gnome schreef:Eens. Maar ik ben van mening dat het niet kan zijn dat het budget ervoor lager is dan van het eten van een asielzoeker. Gewoon niet. Als het of of is, kies ik altijd voor de oudere in de zorginstelling of hoe die dan ook maar aan z'n betaalde prakkie moet komen.
Maar er ís geen vastgesteld budget voor eten dus je kan helemaal niet vaststellen dat dat lager is dan voor asielzoekers.
Het is ook niet of of.
Gnome schreef:verootjoo schreef:
Maar er ís geen vastgesteld budget voor eten dus je kan helemaal niet vaststellen dat dat lager is dan voor asielzoekers.
Het is ook niet of of.
Dat is toch makkelijk op te halen bij de instellingen en dan weg te zetten tegen elkaar?
Een rondje Google levert op dat de kwaliteit onder druk staat ivm budget, maaltijd max 5 euro, klachten over slecht eten. Lijkt mij dus allemaal helemaal niet onwaarschijnlijk en daarbij dus ook goed cijfermatig te onderzoeken. Dus laat ze dat maar doen.
Ze roept trouwens op tot regels, niet tot een bepaald bedrag. Alleen dat het budget bij ouderen niet lager zou moeten zijn dan bij asielzoekers. En dat lijkt me helemaal prima.
Dan kun je een budget bepalen voor asielzoekers en moeten de instellingen daar boven zitten. Hoeveel erboven is aan hun.