Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:41

“Dit speelt al sinds 2012, maar het lukt het ministerie van Justitie en Veiligheid niet om de fouten te herstellen”

“Daardoor zijn de uitgaven, zo'n bijna 16 miljard euro, niet meer goed te volgen.”

“Opnieuw blijkt dat militaire locaties, zoals wapendepots en fregatten, niet goed genoeg beveiligd zijn. “

Ik vind het niet gek dat sommige mensen het vertrouwen in de politiek verliezen…

Jezem, dat zijn nogal geen missers zeg :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:47

Een minister kan dit soort problemen niet zelf oplossen.
Je bent afhankelijk van je ambtenaren en van systemen.
Hij/zij zou wel de regie moeten kunnen nemen.

Maar kijk naar de afwikkeling van het toeslagenschandaal.

Ik denk dat het een utopie is te denken, dat dit soort problemen snel opgelost kunnen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:57

pien_2010 schreef:
Waarom komen deze berichten nu pas naar buiten en niet bij het vorige kabinet? Dat vraag ik me toch wel af.

Ik vind dat op zich niet vreemd. Ik denk dat die signalen er allang waren - maar dat ze vooral binnenskamers bleven en werden toegedekt. Er is nu een machtsvacuüm, dus niemand die succesvol dingen kan toedekken of af kan wimpelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:44

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:
Waarom komen deze berichten nu pas naar buiten en niet bij het vorige kabinet? Dat vraag ik me toch wel af.

Ik vind dat op zich niet vreemd. Ik denk dat die signalen er allang waren - maar dat ze vooral binnenskamers bleven en werden toegedekt. Er is nu een machtsvacuüm, dus niemand die succesvol dingen kan toedekken of af kan wimpelen.

Ik denk dat dit precies de kracht was van Rutte :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:05

Of juist de zwakte want transparantie is natuurlijk wel heel erg belangrijk en nu lijkt het net of dit kabinet zo flut bezig is op dit dossier terwijl dit de troep ruimen is van vorige kabinetten. Zo ook met de problemen met de overvolle gevangenissen. Dat is niet door dit kabinet veroorzaakt.
Zo ook de asielcrisis. Met dat verschil dat er een oplossing was middels de spreidingswet op het nippertje en dat dit kabinet die weer wil afschaffen dus de problemen nog groter maakt. Zo ook met de stikstof crisis dat wordt ook erger gemaakt daar de geldpot voor uitkopen van de boeren is afgeschaft. Etc etc ...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:40

pien_2010 schreef:
Of juist de zwakte want transparantie is natuurlijk wel heel erg belangrijk en nu lijkt het net of dit kabinet zo flut bezig is op dit dossier terwijl dit de troep ruimen is van vorige kabinetten. Zo ook met de problemen met de overvolle gevangenissen. Dat is niet door dit kabinet veroorzaakt.
Zo ook de asielcrisis. Met dat verschil dat er een oplossing was middels de spreidingswet op het nippertje en dat dit kabinet die weer wil afschaffen dus de problemen nog groter maakt. Zo ook met de stikstof crisis dat wordt ook erger gemaakt daar de geldpot voor uitkopen van de boeren is afgeschaft. Etc etc ...

Niet dat ze dat troep opruimen nou zo uitmuntend doen :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:13

Klopt Imandra. Dat schrijf ik ook alleen iets beleefder _O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:26

nps schreef:
Het conservatisme en haar leiders hebben zelf ook geen al te best track record op het gebied van seksuele schandalen…

@ruitje, je geeft aan dat je vind dat seksuele voorlichting wel minder kan op school. Wat maakt dat je er moeite mee hebt? En hoe zou jij dan het liefst hebben dat het gebeurt? Oprecht nieuwsgierig.

Ik denk gewoon dat dat aan mij is. Ik vind dat seksuele voorlichting bij mij als ouder hoort.

Maarre ik ben een openminded,iedereen mag alles zijn wat hij wil persoon en ik snap dat het nodig is dat het op scholen gegeven worden omdat anderen dat niet zijn.

Ik vind het wel zonde, dat omdat andere ouders hun taak niet doen, mijn kinderen onderwijs krijgen in zaken die niet vanuit de overheid zouden moeten komen.

Ik vind dat de overheid zich zo min mogelijk moet bemoeien met wat er in een gezin gebeurt, uiteraard bij gezinnen waar het goed loopt :) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:28

pien_2010 schreef:

Ja, zo bedoelde ik m ook, sorry, niet duidelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:30

Maar Ruitje, je vertrouwd de docenten wel x zoveel uur per week qua onderwijs geven, maar waarom dan niet op dit gebied?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:40

ruitje schreef:
nps schreef:
Het conservatisme en haar leiders hebben zelf ook geen al te best track record op het gebied van seksuele schandalen…

@ruitje, je geeft aan dat je vind dat seksuele voorlichting wel minder kan op school. Wat maakt dat je er moeite mee hebt? En hoe zou jij dan het liefst hebben dat het gebeurt? Oprecht nieuwsgierig.

Ik denk gewoon dat dat aan mij is. Ik vind dat seksuele voorlichting bij mij als ouder hoort.

Maarre ik ben een openminded,iedereen mag alles zijn wat hij wil persoon en ik snap dat het nodig is dat het op scholen gegeven worden omdat anderen dat niet zijn.

Ik vind het wel zonde, dat omdat andere ouders hun taak niet doen, mijn kinderen onderwijs krijgen in zaken die niet vanuit de overheid zouden moeten komen.

Ik vind dat de overheid zich zo min mogelijk moet bemoeien met wat er in een gezin gebeurt, uiteraard bij gezinnen waar het goed loopt :) .

Wat is de definitie van een goedlopend gezin?

Is dat het gereformeerde gezin, het atheïstische gezin, het Katholieke gezin? Is dat het een beetje met alle stromen mee gezin of het gezin dat thuisonderwijs geeft? En wie bepaalt welk gezin goed loopt?

Seksuele voorlichting, anticonceptie, recht op zelfbeschikking/consent en voortplanting onderwijzen is gewoon belangrijk. Niet alleen voor de persoon, maar ook voor de maatschappij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:42

En hoe wil je goedlopend meten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:07

ruitje schreef:

Je mag dat vinden, en je mag ook zelf voorlichting geven.

Alleen kan het niet werken. Want kinderen blijven niet in hun gezin. Hun ervaringen met relaties en seks gebeuren hopelijk juist buiten het gezin. Dus met anderen, waar jij als ouder niet zoveel controle over hebt. Daar hebben we uiteindelijk vooral gezamelijke normen over nodig. (Het gaat uiteindelijk maar voor een heel klein deel over het zaadje en het eitje, al is dat wel nuttige kennis.) Wat mag, wat kan, wat is gepast? Dat zijn echt dingen die je eerst in de maatschappij moet leren en die we ook als maatschappij moeten handhaven.

Want bedenk het omgekeerde. Dat de jongen die jouw dochter ontmoet, zijn voorlichting heeft gehad van ultraconservatieve ouders: dat je als man recht hebt op seks, dat vrouwen geen eigen mening mogen hebben en helemaal niets te willen hebben. En dat zwanger worden de straf van god is voor het onzedige gedrag van de vrouw, maar vooral helemaal niets te maken heeft met zijn handelen.

Die ouders doen hun 'taak' zoals jij die voorstelt: ze geven wel degelijk seksuele voorlichting. Alleen niet volgens jouw opvattingen. Dan heb je toch met elkaar te maken, en dus heb je ook te maken met plekken waar we dat samen af kunnen spreken en bekend kunnen maken. Dan kan het eigenlijk niet anders dan op school. Niet alleen omdat ouders 'hun taak' niet doen, maar vooral omdat de voorlichting die kinderen nodig hebben de voorlichting is over hoe wij als maatschappij invulling geven aan een aantal dingen. Dat kun je als ouder niet eenzijdig bepalen omdat het gaat over iets wat nadrukkelijk niet binnen het gezin blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:32

ruitje schreef:
pien_2010 schreef:

Ja, zo bedoelde ik m ook, sorry, niet duidelijk.

Aaah merci, bedankt want dat had ik echt anders begrepen :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:06

Benzz schreef:
Maar Ruitje, je vertrouwd de docenten wel x zoveel uur per week qua onderwijs geven, maar waarom dan niet op dit gebied?

Huh? Ik zeg toch niet dat ik docenten niet vertrouw?

_San87_ schreef:
Wat is de definitie van een goedlopend gezin?

Is dat het gereformeerde gezin, het atheïstische gezin, het Katholieke gezin? Is dat het een beetje met alle stromen mee gezin of het gezin dat thuisonderwijs geeft? En wie bepaalt welk gezin goed loopt?

Seksuele voorlichting, anticonceptie, recht op zelfbeschikking/consent en voortplanting onderwijzen is gewoon belangrijk. Niet alleen voor de persoon, maar ook voor de maatschappij.

Precies daarom snap ik dus ook waarom het moet, dat zeg ik nog letterlijk :+

@Shadow, waarom deze uitleg?
Ik wil niks eenzijdig bepalen, dat zeg ik ook nergens. Ik zeg letterlijk dat anderen dus anders denken over zaken en dat het daarom nodig is?

Ik snap die overtuigingsdrang niet zo goed, je kan toch prima ergens op tegen zijn maar snappen dat het moet?

Ik vind het ook heel vervelend dat de overheid zich bemoeid met op welke school ik mijn kind wil plaatsen bijvoorbeeld, maar ik snap dat het moet...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:12

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:31

ruitje schreef:
@Shadow, waarom deze uitleg?
Ik wil niks eenzijdig bepalen, dat zeg ik ook nergens. Ik zeg letterlijk dat anderen dus anders denken over zaken en dat het daarom nodig is?

Omdat dat niet de reden was die je noemde. Jij schreef dat je het jammer / vervelend vond dat andere ouders 'hun taak' niet deden, en dat het daarom dus op school moest.

Maar het gaat mij erom dat het niet is dat de ouders 'hun taak' niet uitoefenen, maar dat het iets is dat niet volledig thuis kan omdat het niet gaat over individuele normen binnen het gezin. Het is iets van de maatschappij en het moet daarom publiek besproken worden.
(En dan bedoel ik met moeten dus niet een verplichting, maar een noodzakelijke voorwaarde.)

En ik wil je zeker ergens van overtuigen - maar niet per se op de manier die je denkt. Ik vind het vooral belangrijk dat we de kwaliteit van onze samenleving en bestuur op orde houden. Dat is veel minder een kwestie van individuele smaak en daar zijn veel meer dingen over te zeggen die vrij objectief te beoordelen zijn. Dat zou ik graag uit kunnen leggen, ook al vind ik er nog niet de juiste woorden voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:39

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:57

pien_2010 schreef:
prompter schreef:
Kijk, er gebeurt momenteel ook iets goeds vanuit het huidige kabinet op het gebied van gezondheidszorg (meerdere zaken in dit bericht):

https://www.ad.nl/politiek/vaccinatie-t ... ~a8191372/

Mee eens.

Heel goed, met iemand in familie die chronische gordelroos heeft opgelopen? Laat je vaccineren.
Zij kan na 8 jaar nog steeds niet zonder zware medicatie slapen en die medicijnen hebben ook weer bijwerkingen. Inmiddels kan ze kleding op haar huid verdragen maar eerste jaren was echt drama terwijl het absoluut geen piepdoos is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:09

Ja daarom, blij dat het gaat gebeuren! Scheelt op de lange termijn ook weer zorgkosten, maar voorkomt vooral veel ellende voor een hoop mensen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:16

Citaat:
Ik vind het vooral belangrijk dat we de kwaliteit van onze samenleving en bestuur op orde houden.

Haha ja, Faber vind ook dat ze daar mee bezig is :D . Dat is toch de crux, wie bepaald wat voor wie.

De een heeft moeite met het ene wat opgelegd word door de overheid of samenleving, de ander het andere.

Maargoed, ik kap er ff mee want ik voel eigenlijk vooral veel weerstand terwijl ik probeer een andere kant te belichten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:28

Je had het eerder al eens uitgelegd hoor Ruitje, ik begreep het prima.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:10

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:29

ruitje schreef:
Haha ja, Faber vind ook dat ze daar mee bezig is :D .

Ik heb echt niet de indruk dat Faber dat vindt of zou zeggen. Ze doet het in elk geval objectief aantoonbaar niet.

Toch is ze nog niet uit het kabinet gesmeten, wat ongeacht je inhoudelijke opvattingen gewoon allang gemoeten had bij dit niveau van incompetentie en minachting voor onze samenleving.

Nogmaals: dat is dus geen kwestie van individuele smaak, daar zijn veel objectievere dingen over te zeggen. Alleen juist die discussie wordt uit de weg gegaan. Ten koste van onze samenleving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:44

"Faber mag trots zijn". :x |( . Een geworteld gezin met drie kinderen waaronder een kind dat is geboren in Nl ,is vandaag op het vliegtuig gezet naar Laos in Nigeria een land dat ze niet kennen en waarvan ze de taal niet spreken. Sinds 2019 is het niet voorgekomen dat gewortelde gezinnen, in dit geval de moeder met haar kinderen op het vliegtuig is gezet naar een onveilig land. De kinderen spreken niet eens de taal. Een van de kinderen zou naar het MBO gaan.
Wat een schande voor Nederland en wat zijn we dan moreel gezakt.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ne ... ~b5ac3e8f/

Citaat:
De kinderen van het gezin Imuse zijn 7, 11 en 16 jaar oud. Ze verbleven met hun moeder in een azc in Emmen, in afwachting van een verblijfsvergunning. De twee oudsten en hun moeder zijn al ruim acht jaar in Nederland, de jongste werd hier geboren.

Ik voel plaatsvervangende schaamte voor mijn geboorteland.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-05-25 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt