Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:08

Sassy4barrel schreef:
Volgens mij neemt niemand het de wolf kwalijk ..
Het is de politiek die geen stappen neemt ..
Maar de vergelijking die je hierboven noemt gaat niet echt op. De boer heeft niet de schapen gedood en opgehangen .. ze waren al dood ( gruwelijk vermoord n niet door een onderontwikkeld mens) dus het ophangen heeft de beestjes geen schade gedaan

Nee klopt, de schapen zijn al dood, maar de actie is niet minder walgelijk. Voor de mens is dat een keuze, voor de wolf niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:11

DuoPenotti schreef:
Eeuh wie trekt het persoonlijk?

Ik niet in ieder geval.

Zou het mij eerste keuze zijn dit te doen. Nee.
Maar in wanhoop kan ik begrijpen dat mensen dingen doen die ze anders ook nooit zouden doen.

Ik heb mensen bij de SEH dingen zien doen waarvan ik weet dat ze nu nog zouden schamen. Puur uit emotie.

Ik trek het niet in het persoonlijke, ik vraag je bedoeling bij het delen van een artikel. Verder heb ik je niets gevraagd. Jij komt met de opmerking over dat ik gefrustreerd overkom. Dat is toch best persoonlijk, vindt je ook niet?

Nogmaals er zit bij mij geen frustratie. Ik heb een andere mening en maak me daar echt niet zo druk over. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:12

Die andere mening ging het mij niet over.
Ik dacht dat jij bedoelde dat ik het persoonlijk op nam dat jij vroeg wat ik bedoelde.
2 misvattingen dus.

Maar mooi. Dan klinkt het anders in je hoofd dan je voor mij hier over kwam. Is dat ook weer beantwoord :)

Y;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:25

DuoPenotti schreef:
Die andere mening ging het mij niet over.
Ik dacht dat jij bedoelde dat ik het persoonlijk op nam dat jij vroeg wat ik bedoelde.
2 misvattingen dus.

Maar mooi. Dan klinkt het anders in je hoofd dan je voor mij hier over kwam. Is dat ook weer beantwoord :)

Oh zo! Nee mijn vraag ging echt om jouw mening bij dat artikel, vooral omdat er al discussie gaande was. Als je het op een ander moment had gepost had ik het me niet afgevraagd. Het was dus letterlijk "Wat bedoel je hiermee?" En al zou je het persoonlijk voor hem opnemen dan is dat nog prima natuurlijk. Dat is juist het mooie van een discussieforum. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:31

Nee er was voor mij geen direct doel. Kwam dat artikel nu net tegen en plaatste hem.
Zat geen diepere reden achter.

Maar fijn dat het over en weer duidelijk is. :j

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 18:19

Dode wolf bij Wehl bleek al meerdere keren aangereden op de A18 en kwam vervolgens klem onder vrachtwagen te zitten.

https://archive.ph/qlO1L

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:21

tienus63 schreef:
Dode wolf bij Wehl bleek al meerdere keren aangereden op de A18 en kwam vervolgens klem onder vrachtwagen te zitten.

Triest, |(

Dit gun je zo’n dier niet,,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:27

tienus63 schreef:

Wat een gruwelijk lot.. |(

Stel dat hij niet in een klap dood was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 18:28

Ik denk dat ie eerder dood is geweest dan veel van zijn slachtoffers als ie al meerdere keren is geraakt.

Ik hoop desondanks dat beest in 1 klap naar de andere kant is gegaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:41

Het wolvenprobleem wordt hier in Zweden ook steeds groter.
Recent is 3km van ons huis een volwassen eland (circa 1.60/1.65) gedood door 2 wolven.
Maar in de gehele ruime omtrek is bijna al het wild weg, omdat er teveel wolven zijn.
Het wild dat er nog is, voornamelijk reeën, vlucht de dorpen in, wat ook weer gevaarlijk voor ze is.
Men maakt zich hier vooralsnog weinig zorgen, paarden van meerdere buren staan dag en nacht buiten en ook de schapen in de buurt blijven buiten zonder problemen.
Maar dit is geen normale gang van zaken...
Ik heb het idee dat er niet helemaal correct geteld is de vorige keer.
Laatst bijgewerkt door Polar op 23-12-24 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:47

Raar zeg, dat paarden en schapen gewoon 's nachts buiten blijven. Zijn de wolven daar alleen op wild gericht dan? Zijn er in Zweden ook lijsten met aanvallen op paarden/vee/honden? Ik heb een paar jaar geleden toch wel zo'n lijst gezien dacht ik, van Quir, geloof ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:48

tienus63 schreef:

Blij om te horen dat het een ongeval was en geen rare dingen gebeurt zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:52

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:03

Polar schreef:
Wolven zijn in ieder geval in het midden (en geloof ook in het noorden) heel erg op wild gericht, en hier en daar een jachthond die in wolventerritorium komt.

/

Tot het wild op is denk ik ..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:07

Ja, dat is mijn angst inderdaad. En die kant lijkt het nu hard op te gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:50

En als ze een eland neerhalen is een paard maar een ukkie ;(

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:51

Daarom is het zo bizar dat die zogenaamde wolvenexperts zeggen dat wolven geen paarden aanvallen. :x

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:54

Ja heb hier al eens een foto geplaatst van een wolf die aan een eland hangt.
Zo ongelooflijk ja dat de experts dat zeggen. Die zouden beter moeten weten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:20

Was er niet ook een filmpje dat een wolf een bidon aanviel en uiteindelijk inderdaad ook doodde?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:25

[quote="Electra63"]Ik kom even onder mijn meelees-steen vandaan, maar ik vind Boerin schrijft absoluut niet onpartijdig en behoorlijk ongenuanceerd doorslaat met allerlei beschuldigingen en vooral alles van 1 kant bekijkt.

Dat vind ik ook in dit topic.
Er is weinig ruimte voor grijs, alles is zwart/wit.
Als je kunt bewijzen dat het niet waar is wat ze schrijft heb je een punt Als het wel waar is , is het geen mening die zwart grijs of wit is, maar zijn het feiten en feiten kunnen heel erg zwart zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:33

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:
Ik kom even onder mijn meelees-steen vandaan, maar ik vind Boerin schrijft absoluut niet onpartijdig en behoorlijk ongenuanceerd doorslaat met allerlei beschuldigingen en vooral alles van 1 kant bekijkt.

Dat vind ik ook in dit topic.
Er is weinig ruimte voor grijs, alles is zwart/wit.

Ik ben het met je eens over dit stuk.

Verder niet eens met dat het te zwart wit is, volgens mij is er juist veel grijs.

Wat ik dan wel interessant vind is waarom je het zwart wit vindt, mischien kun je dat uitleggen? Ik hoor het veel, maar niemand licht het ooit toe en op die manier kun je er ook niks aan veranderen.

Wel top dat je het hier noemt en niet in andere topics over wolven. Dank daarvoor, zou mooi zijn als meer mensen dat deden.

Ik ga proberen het uit te leggen, maar is lastig, het is zo'n groot topic met heel veel berichten.

Ik lees hier mee uit interesse.
Waar ik woon zijn nog geen wolven.
Maar ik ga ieder jaar wel met de paarden, maar ook met het gezin een aantal dagen naar de Veluwe of Noord-Braband.

Ik lees hier vaak, dat er weinig over de wolven en de schade en het leed dat zij aanrichten wordt vermeld op SM.
Ik kijk vooral talkshows en nieuwsprogramma's en ik zie toch vaak de wolf voorbij komen en niet alleen positief. Bij Nieuwsuur, bij Eva, bij BarLaat.... ik zie het echt voorbij komen.

Ook op FB of op X zie ik berichten voorbij komen, zeker met gruwelijke foto's.

Er wordt hier soms gesuggereerd, dat "men" zaken onder het tapijt schuift of zaken niet eerlijk verteld worden.
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie echt heel veel voorbij komen op internet.

Aan de discussie over de Podcast heb ik mij een beetje geërgerd, vooral over het bericht over het overlijden van Leunes van Lieren. Ik vond dat echt bijna onbeschoft.
Ik vind het vanzelfsprekend dat zijn overlijden en eerder zijn ongeluk op dit forum werd vermeld. Hij was een fantastische fokker en instructeur, waar veel talenten ooit zijn begonnen.
Er zijn zoveel Podcasts, dus ik kan mij de afweging van Bokt, voorstellen.

Maar vooral de benaming over voorstanders van de wolf of bijvoorbeeld dieren/milieuorganisaties vind ik bijna onbeschoft.
Mensen worden weggezet als dom en onwetend, maar zij maken andere keuzes.

Ik ben blij dat er organisaties zijn die voor dierenleed of milieuvervuiling opkomen.
Zonder dit soort organisaties hadden we nog steeds legbatterijen, leeuwen in het circus, (onnodige) dierproeven, vervoer van dieren bij 40 graden, enz.
We hebben dit soort organisaties nodig in deze wereld.
Wie protesteert er anders tegen Chemours of Tata Steel? Of probeert het dood knuppelen van zeehondjes tegen te houden? Enz.
Ze worden weggezet als dom of nog erger als terrorist.

Waar ik woon, zijn geen wolven, maar er worden echt wel regelmatig schapen doodgebeten of verwond door (uitgebroken) loslopende honden hier in de polder.
Dat kan natuurlijk ook gebeuren af en toe in gebieden waar de wolf is.
Maar dat wordt dan niet geloofd en er wordt soms gesuggereerd dat het leugens zijn, dat honden dit hebben gedaan.

Ook wordt hier af en toe gesproken over stiekem dood of afschieten.
Ik moet er niet aan denken, dat mensen op wolvenjacht gaan met geweren. Niet voor de wolf, maar omdat ik dat gevaarlijk vindt.
Ik ben sowieso tegen wapenbezit.

Maar goed, door de sfeer in dit topic, zullen Bokkers pro-wolf hier niet snel reageren, denk ik.
Je bent hier in de minderheid en er wordt best hard gereageerd.

Ik neem niet deel aan de discussie, omdat het nu, ver van mijn bed is en ik weinig kan bijdragen in de discussie.
Ik lees gewoon mee, uit belangstelling.

Neemt niet weg, dat ik het vreselijk vind voor boeren en dieren/paardenbezitters om ooit zo je dier te vinden.
Ik kan me voorstellen dat getroffenen boos en/of verdrietig zijn of wanhopig.

Verder kruip ik nu weer onder mijn meeleessteen.[/quote]
Voor jou komt er veel voorbij op het internet en televisie en daar verbindt je dan de conclusie aan dat er niet veel onder het tapijt geveegd wordt. Ik kan je zeggen dat dat wel gebeurt. Jij hebt nog geen eigenaar gehoord die gevraagd is om het stil te houden? Of die ongevraagd wolvenliefhebbers op bezoek kregen na een aanval om even te vertellen dat het hekwerk niet deugde? En zo weet ik er nog wel een aantal. Jij zult daar nooit achter komen als je niet verder kijkt dan je neus lang is een geen contacten hebt bij de mensen die de narigheid allemaal overkomt en dus er niet me de neus boven op zit maar denkt dat je alles wel meekrijgt op tv of in de krant.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:36

Sanet schreef:
Was er niet ook een filmpje dat een wolf een bidon aanviel en uiteindelijk inderdaad ook doodde?

Dat lukt hem nog wel een keer om daarvan te winnen. Alle gekheid op een stokje. Ook dergelijke dingen worden onder het tapijt geveegd. Hoe lang is het geleden dat heel Nederland nog op de mouw gespeld werd dat wolven niet over een omheining van 1.20 cm sprongen? Ik denk nog geen jaar en hier en daar gebeurt het nog. Fillmpjes uit het buitenland werden genegeerd als niet waar enz enz.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:48

In Scandinavië is het hoofdvoedsel van wolven elanden.
Ik vermoed dat de reden dat mensen hun vee en paarden wel buiten durven te laten staan is dat er een jacht cultuur is. Als hier een wolf in de buurt zou zitten dan zou ik dat ook direct weten omdat ik ook veel contact heb met jagers.
Daarnaast heb je artikel 28 waar je een wolf die je dieren dreigt aan te vallen dood mag schieten zowel op je eigen terrein als bijvoorbeeld een jager wiens hond wordt beslooen door een wolf. Dat was hier afgelopen vrijdag nog aan de hand, de hond van de Jager wordt gevolgd door een wolf tijdens een jacht. Jager schiet Wolf dood, geheel volgens de heer geldende wet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:01

Mist schreef:
Daarnaast heb je artikel 28 waar je een wolf die je dieren dreigt aan te vallen dood mag schieten zowel op je eigen terrein als bijvoorbeeld een jager wiens hond wordt beslooen door een wolf. Dat was hier afgelopen vrijdag nog aan de hand, de hond van de Jager wordt gevolgd door een wolf tijdens een jacht. Jager schiet Wolf dood, geheel volgens de heer geldende wet.

En dit is dus precies wat in Nederland ontbreekt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:49

Ondanks dat elanden wel op hun menu staan, klopt het niet helemaal dat elanden het hoofdvoedsel zijn van wolven, in Scandinavië.
Het ligt er echt heel erg aan aan welke (prooi)dieren er in het gebied zijn.
Een wolf zal bij voorkeur liever achter een ree aan gaan dan een eland, als het de keus heeft, omdat hij dan zelf minder kans maakt om gewond te raken.
Daarnaast eten ze ook hazen, vogels etc.
De elanden die door wolven gedood worden, zijn vaak jonge elanden, die verdedigen zich niet zo sterk.
Daarom verbaasde het me om het dode elandvrouwtje te zien, terwijl er vlakbij nog een eland met twee jonkies liep.

De wet werkt inderdaad heel fijn in Zweden.
Mocht er een wolf in de wei lopen bij de paarden of inderdaad achter je hond aan gaan en je bent er snel genoeg bij, dan mag je schieten.
Het probleem met deze wet in Nederland is denk ik dat er vrij weinig mensen wonen met een wapen in huis.
Daar zitten wel echt ontzettend veel regels aan vast.