Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:51

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:07

Daar ben ik ook benieuwd naar Juval! Ik ben in ieder geval blij dat dat vervelende getwitter over elkaar is opgehouden, dat deed de zaak bepaald geen goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:27

prompter schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar Juval! Ik ben in ieder geval blij dat dat vervelende getwitter over elkaar is opgehouden, dat deed de zaak bepaald geen goed.
dat viel me ook op. Vind ik ook fijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:48

De transitie coalitie doet een oproep aan de nieuwe coaltie mbt onze voedselvoorziening:
Citaat:
Stimuleer duurzaam boeren, gezond eten en eerlijk afrekenen

https://transitiecoalitievoedsel.nl/sti ... afrekenen/

De Transitie Coalitie:
Citaat:
De Transitiecoalitie Voedsel is een groeiende coalitie van Nederlandse koplopers in de wereld van landbouw, voedsel, natuur en gezondheid. Voortbouwend op coalities en partijen die delen van de transitieagenda oppakken, fungeren wij als een coördinerend, agenderend, inspirerend, versnellend en beïnvloedend netwerk dat werkt aan een nieuw landbouw- en voedselsysteem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:44

https://www.nu.nl/binnenland/6304836/ne ... html#nujij

Interessante ontwikkeling m.b.t. het stikstofdossier. Heb er zelf gemengde gevoelens over. Vind dat we ons best moeten doen de natuur te beschermen en klimaatveranderingen (zo ver mogelijk) tegen te gaan, maar vind de huidige plannen weinig concreet met wel verstrekkende gevolgen. Als ik zie dat we in NL met alle macht heide willen beschermen (terwijl dit ontstaan is door menselijk toedoen en niks bijdraagt aan CO2 omzet) vraag ik me af of we wel het goede doen. De natuur probeert zichzelf te herstellen (planten die stikstof opnemen floreren), wij proberen dat te voorkomen omdat we heide zo mooi vinden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:07

Volgens mij is dat idee dat heide door mensen is ontstaan inmiddels achterhaald 996981, ik las een poosje geleden dit artikel erover: https://archeologieonline.nl/nieuws/ned ... an-gedacht

Verder eens met je bericht, we moeten doen wat we kunnen maar een echte visie lijkt vooralsnog te ontbreken, met het gevaar dat er dan helemaal niets gebeurt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:23

996981 schreef:
Interessante ontwikkeling m.b.t. het stikstofdossier.

Welke dan...?
Want naar het schijnt gaat de natuur herstelwet er - gelukkig maar - toch komen (helaas in uitgeklede vorm).
Citaat:
Heb er zelf gemengde gevoelens over. Vind dat we ons best moeten doen de natuur te beschermen en klimaatveranderingen (zo ver mogelijk) tegen te gaan, maar vind de huidige plannen weinig concreet met wel verstrekkende gevolgen.

Please enlighten me.
Weinig concreet en toch verstrekkend vind ik een aparte combinatie...
Citaat:
Als ik zie dat we in NL met alle macht heide willen beschermen (terwijl dit ontstaan is door menselijk toedoen en niks bijdraagt aan CO2 omzet)

Kul.
Één van de grootste kooldioxide uitstoters in Nederland zijn verdrogende venen.
Hier in Drenthe wordt hard gewerkt aan het nat houden van het Dwingelderveld - wat dus nadrukkelijk bijdraagt aan opslag van kooldioxide.
Just fact checking...
In de Randstad worden 'veenmoerassen' her-aangelegd, om kooldioxide op te slaan -
en om voedsel te produceren.
Citaat:
De natuur probeert zichzelf te herstellen (planten die stikstof opnemen floreren), wij proberen dat te voorkomen omdat we heide zo mooi vinden.

Als gezegd, klopt niet.
Niet alleen bomen doen dit.

Uiteraard is de natuur gelegenheid geven om zich te herstellen maar een klein deel, graag forse belasting op vliegen, schonere scheepvaart, investeringen in het stroomnet, etc etc etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-03-24 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:32

Ik heb de natuurherstelwet doorgelezen en vind hem zeer concreet. Ik begrijp niet goed waarom daar tegen gestemd zou moeten worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:43

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Interessante ontwikkeling m.b.t. het stikstofdossier.

Welke dan...?
Want naar het schijnt gaat de natuur herstelwet er - gelukkig maar - toch komen (helaas in uitgeklede vorm).
Citaat:
Heb er zelf gemengde gevoelens over. Vind dat we ons best moeten doen de natuur te beschermen en klimaatveranderingen (zo ver mogelijk) tegen te gaan, maar vind de huidige plannen weinig concreet met wel verstrekkende gevolgen.

Please enlighten me.
Weinig concreet en toch verstrekkend vind ik een aparte combinatie...
Citaat:
Als ik zie dat we in NL met alle macht heide willen beschermen (terwijl dit ontstaan is door menselijk toedoen en niks bijdraagt aan CO2 omzet)

Kul.
Één van de grootste kooldioxide uitstoters in Nederland zijn verdrogende venen.
Hier in Drenthe wordt hard gewerkt aan het nat houden van het Dwingelderveld - wat dus nadrukkelijk bijdraagt aan opslag van kooldioxide.
Just fact checking...
In de Randstad worden 'veenmoerassen' her-aangelegd, om kooldioxide op te slaan -
en om voedsel te produceren.
Citaat:
De natuur probeert zichzelf te herstellen (planten die stikstof opnemen floreren), wij proberen dat te voorkomen omdat we heide zo mooi vinden.

Als gezegd, klopt niet.
Niet alleen bomen doen dit.

Uiteraard is de natuur gelegenheid geven om zich te herstellen maar een klein deel, graag forse belasting op vliegen, schonere scheepvaart, investeringen in het stroomnet, etc etc etc.

1. Dat had kabinet nu een ander standpunt inneemt dan voorheen kan interessant genoemd worden volgens mij.

2. Ja, dat is een bijzonder combinatie. Dat is juist mijn punt. Wellicht kun jij mij precies uitleggen wat de visie concreet is? Welke natuur we tot welk niveau willen gaan herstellen? Wat we daarvoor concreet gaan doen en laten en welke gevolgen dat op andere gebieden heeft? Hoe we dat gaan opvangen? (huizencrisis iemand?)

3. De mens grijpt dus wederom in. Hoe succesvol is inmenging van de mens met natuur in het verleden gebleken? Zorgen dat veen natblijft om uitstoot te verkleinen vind ik een rare oplossing voor een zelfgecreëerd probleem. Als we de natuur zijn gang laten gaan groeit er van alles. Groei van bomen wordt tegengegaan om heide te beschermen. Ik vind dat gek in het licht van de stikstofproblematiek. Mag dat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:59

1) Ik vond het 'rollenspel' van de minister niet chic.
Uiteraard heb je als minister een andere rol dan als Kamerlid,
maar ik hecht er aan dat je als mens ergens voor stáát.

2) Zie boven.
Huizencrisis...? Grote bouwers als BAM en kleine corporaties bouwen al sinds jaar en dag zonder beton.
(En extra huizen is ook net niet DE oplossing.)

3) *\o/* Aangezien wij het veen verdroogd hebben, zijn we in een uitstekende positie om dit terug te draaien.
Prachtig!

En je hebt vrijheid van meningsuiting, maar gezien de feiten (bomen doen het op zich goed, maar LANGZAAM. Veen doet dit sneller. Qua feiten mbt kooldioxide is het zinnig.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:33

1. Gaat dus helemaal niet over waarom ik het een interessante wending vind. Raar, want daar vroeg je naar.

2. Ja. Je weet wel. Huizen die niet gebouwd mogen worden ivm regels mbt stikstof.

3. Welke gevolgen gaat het nathouden van veen hebben waar we vervolgens weer kunstmatig op in gaan grijpen?

4. Fijn dat ik van jou mijn mening mag geven Janneke. Die toestemming had ik nodig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:17

Janneke2 schreef:
1) Ik vond het 'rollenspel' van de minister niet chic.
Uiteraard heb je als minister een andere rol dan als Kamerlid,
maar ik hecht er aan dat je als mens ergens voor stáát.

Dat is een hele grote ergernis van de politiek. Hoe de wind waait zo waait de politicus.
Geen wonder dat het vertrouwen in de politiek zo laag is. Je weet zelden waar iemand voor staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:18

Avalanche schreef:
Ik heb de natuurherstelwet doorgelezen en vind hem zeer concreet. Ik begrijp niet goed waarom daar tegen gestemd zou moeten worden.

Omdat er meer belangen zijn dan enkel het natuurbelang.
Er zijn mensen die er grote nadeel van gaan ondervinden en die zijn uiteraard tegen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:34

Mja, maar op lange termijn gaat de aarde er voordeel van hebben.
Ik snap het vraagstuk omtrent boeren zeker, maar zo doorgaan als we hebben gedaan lijkt me geen optie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:57

Dat is ook geen optie, maar als jij nú in je bestaan bedreigt wordt, dan voelt dat heel anders. Dan is de toekomst een ver van je bed show.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:20

prompter schreef:
Dat is ook geen optie, maar als jij nú in je bestaan bedreigt wordt, dan voelt dat heel anders. Dan is de toekomst een ver van je bed show.

Gelukkig geldt dit niet voor iedereen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:54

... ooit schreef een kennis een scriptie met de schone titel:
'De dialoog als misverstand'.
Daar doet dit mij aan denken.
996981 schreef:
1. Gaat dus helemaal niet over waarom ik het een interessante wending vind. Raar, want daar vroeg je naar.

... ja.
De enige wending die ik zag was dat Nederland gaat tegenstemmen,
maar dat de wet er toch komt.

Ik zei dus iets over het tegenstemmen van NL, maar "misverstand".
Citaat:
2. Ja. Je weet wel. Huizen die niet gebouwd mogen worden ivm regels mbt stikstof.

Nee, werken met beton.
Dat hoeft echt niet per se bij huizenbouw.
"Misverstaan."
Citaat:
3. Welke gevolgen gaat het nathouden van veen hebben waar we vervolgens weer kunstmatig op in gaan grijpen?

????
Nuttige manier om kooldioxide vast te leggen - wéér een mis-verstaan.

Citaat:
4. Fijn dat ik van jou mijn mening mag geven Janneke. Die toestemming had ik nodig.

Dank je wel.
Lief van mij, hè. (Uit de categorie 'vrijgevig met andermans spullen.)

(En vóór ook hier weer een misverstand over komt : in dit topic, zo leert de ervaring, heeft het zin om zeer nadrukkelijk onderscheid te maken tussen
- je mag dit vinden
- maar om reden X ben ik het niet met je eens.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:27

Tja. Als je gaat ontkennen dat de stikstofregelgeving invloed heeft op de (huizen)bouw zijn we natuurlijk uitgepraat.
Dat uitleggen als zijnde ik zou het “misverstaan” hebben is bijzonder. Maar prima +:)+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:34

996981 schreef:
Tja. Als je gaat ontkennen dat de stikstofregelgeving invloed heeft op de (huizen)bouw zijn we natuurlijk uitgepraat.
Dat uitleggen als zijnde ik zou het “misverstaan” hebben is bijzonder. Maar prima +:)+

Ik zou dat nuanceren naar kán invloed hebben, maar dat hoeft niet.
Volgens mij is dat niet zo zwart wit, maar hangt het alles af van de ruimtelijke ordening die als gevolg van de natuurherstelwet komt.

prompter schreef:

Maar als je zo redeneert, hadden we de doodstraf ook niet af moeten schaffen, want dan had de beul geen werk meer.
Als je gaat wachten tot iedereen er klaar voor is, gebeurt er niets. En als je kijkt hoe snel klimaatverandering nu gaat, kunnen we geen 20 jaar wachten, tot alle boeren van nu uitgeboerd zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:53

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Volgens mij is dat niet zo zwart wit, maar hangt het alles af van de ruimtelijke ordening die als gevolg van de natuurherstelwet komt.

prompter schreef:

Maar als je zo redeneert, hadden we de doodstraf ook niet af moeten schaffen, want dan had de beul geen werk meer.
Als je gaat wachten tot iedereen er klaar voor is, gebeurt er niets. En als je kijkt hoe snel klimaatverandering nu gaat, kunnen we geen 20 jaar wachten, tot alle boeren van nu uitgeboerd zijn.

Ik ben geen kenner, maar ik denk niet dat de natuurherstelwet een positief effect gaat hebben op de mogelijkheden in de bouw. Integendeel. Ik denk dat er nog meer restricties komen. De toekomst is koffiedik kijken. Feit is dat we nú in ieder geval tegen beperkingen aanlopen qua bouw.

https://nos.nl/l/2463251

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:01

Avalanche schreef:
996981 schreef:

prompter schreef:

:') eh... word ik nu werkelijk met een beul vergeleken??
Boeren zijn gewoon nodig Avalanche, wij produceren voedsel, een eerste levensbehoefte. Daarom noemen we het de primaire sector. Best wel belangrijk dus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:04

Juval schrijft:
Citaat:
... word ik nu werkelijk met een beul vergeleken??

Wat een schandelijke opmerking en getuige van slecht lezen. Ik vind dit zo niet oké. Ava zegt dit totaal niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:05

Avalanche bedoelt hier volgens mij dat het klimaat straks zo drastisch veranderd is, dat er voor boeren ook geen werk meer is omdat de omstandigheden niet meer geschikt zijn. Nederland als of te droge woestijn, of zo nat dat er ook niks meer kan groeien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:05

pien_2010 schreef:
Juval schrijft:
Citaat:
... word ik nu werkelijk met een beul vergeleken??

Wat een schandelijke opmerking en getuige van slecht lezen. Ik vind dit zo niet oké. Ava zegt dit totaal niet.

nou leg eens uit dan??

ze vergelijkt toch de doodstraf met de boeren? of niet, waarom wordt dit dan in een zin genoemd?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:06

Nee Juval, dat doet ze echt niet :)