Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:03

Karl, zie mijn eerdere uitleg hoe de opmerking sarcastisch was. Ik geef toe dat sarcasme risicovol is omdat het een aanname maakt over de leesvaardigheid en intelligentie van de lezer, maar ik had de groep hier hoog genoeg ingeschat. De aandacht afleiden van Oekraïne, in een topic over Oekraïne tijdens een oorlog in Oekraïne, lijkt me geen realistische blik op wat ik aan het doen ben. Lukt het me wel, dan verdien ik eerder een medaille dan afkeuring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 14:06

Irmaz, ik koop sowieso voornamelijk Europese producten als het even kan. Soms ontkom je er niet aan maar dan is het op zijn minst fatsoenlijk gecertificeerde import.
Alleen al uit milieu oogpunt zouden meer mensen dat moeten doen. Vooral lokaal kopen zorgt ervoor dat je land zich zelf kan bedruipen als er een crisis is.
Dat heeft de corona import problemen toch ook helder laten zien.

tamary

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:12

Lokaal is hier kringloop, kraampje langs de weg, lokale winkel (ongeacht waar de producten dan vandaan komen) en marktplaats. Rest is lokaal ver boven budget of niet te krijgen en wat er in veel winkels ligt komt ergens uit China/Azië.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:24

Dank voor jullie snelle inzichten, ik was bang dat ik een beetje aan het doorslaan ging maar blijk gelukkig niet de enige die er moeite heeft met het "gedoog" beleid van China. Ik hoop dat iedereen in de 135 landen er zo over denkt en dat er 10% minder Chinees spul wordt gekocht, lijkt me dat ze het dan toch moeten gaan merken :j

Overigens wat betreft Putin en een mooi verhaal voor het voorkomen van gezichtsverlies. Dat hoeft Ukraïne helemaal niet mee te nemen in de onderhandelingen. Inmiddels heeft Putin Rusland zo ver dichtgesprijkerd dat hij gewoon een mooie film kan draaien waarin hij, gezeten op een wit ros (of een bruine beer), door de straten van Mariupol rijdt (of een willekeurig groot zwartgeblakerd parkeerterrein), met langs de kant allemaal juichende mensen die knielen zodra hij langs komt. Kan tegenwoordig gewoon virtueel gemaakt worden, Ukraïne kan van de Ukraïners blijven en geen Rus die het nog kan controleren. :)*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:25

In de categorie mysterie/vreemd :
https://nos.nl/artikel/2422610-russisch ... en-blijven
Citaat:
Ontbreekt centrale leider?

De afwezigheid van Sjojgoe is des te opmerkelijker omdat CNN deze week meldde dat de VS geen idee heeft wie de dagelijkse leiding heeft over Ruslands strijdkrachten in Oekraïne. Het Kremlin heeft daar niks over naar buiten gebracht en ook Amerikaanse inlichtingendiensten hebben niets daarover opgepikt, melden bronnen.

Militair analisten speculeren bij de Amerikaanse zender dat de trage opmars wel eens kan komen door het ontbreken van een centrale militaire leider: de verschillende fronten beconcurreren elkaar om munitie, brandstof en troepenverversingen. Ook werken landmacht, luchtmacht en marine niet gecoördineerd genoeg samen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:31

irmaz schreef:
Dank voor jullie snelle inzichten, ik was bang dat ik een beetje aan het doorslaan ging maar blijk gelukkig niet de enige die er moeite heeft met het "gedoog" beleid van China. Ik hoop dat iedereen in de 135 landen er zo over denkt en dat er 10% minder Chinees spul wordt gekocht, lijkt me dat ze het dan toch moeten gaan merken :j

Overigens wat betreft Putin en een mooi verhaal voor het voorkomen van gezichtsverlies. Dat hoeft Ukraïne helemaal niet mee te nemen in de onderhandelingen. Inmiddels heeft Putin Rusland zo ver dichtgesprijkerd dat hij gewoon een mooie film kan draaien waarin hij, gezeten op een wit ros (of een bruine beer), door de straten van Mariupol rijdt (of een willekeurig groot zwartgeblakerd parkeerterrein), met langs de kant allemaal juichende mensen die knielen zodra hij langs komt. Kan tegenwoordig gewoon virtueel gemaakt worden, Ukraïne kan van de Ukraïners blijven en geen Rus die het nog kan controleren. :)*

Over Marioepol en parkeerplaats gesproken, hebben jullie Arjen Lubach gisteravond gezien? Ongeveer vanaf 4:47 min:
https://www.youtube.com/watch?v=Yf3VjanDv3w

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:36

Roodvos schreef:
Over Marioepol en parkeerplaats gesproken, hebben jullie Arjen Lubach gisteravond gezien? Ongeveer vanaf 4:47 min:
https://www.youtube.com/watch?v=Yf3VjanDv3w

Daar had ik het ook van geleend, vond het wel een treffende beeldspraak ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:53

Volgens Twitter:

BREAKING — Erdogan says Ukraine and Russia reached an understanding on four of the six topics of disagreement
(Volgens Twitter heeft Erdogan gezegd dat Rusland en Ukraïne op 4 van de 6 punten een (soort van ) overeenstemming heeft bereikt:)

Somewhat agreed on (soort van overeenkomst):
• NATO (NAVO)
• Partial disarmament (gedeeltelijke ontwapening)
• Collective security (veiligheid voor beide landen, denk ik)
• Russian language (de Russische taal)

Remaining topics (nog overblijvende onderwerpen):
• Crimea
• Donbas

Ukraïne heeft al aangegeven dat een overeenkomst alleen met een referendum binnen Ukraïne bekrachtigd kan worden.

Verder heeft Erdogan Rusland laten weten dat hij een eervolle exit uit Ukraïne kan maken en dan een architect van de vrede kan worden.
(Erdogan to tell Putin: “Make an honourable exit in Ukraine and become an architect of peace”)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:58

Als dit bericht klopt, denk ik dat het nog gaat stuklopen op de laatste 2 punten. Maar wie weet komt er toch een (soort van) overeenkomst.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:36

En zal Rusland dan ook meebetalen aan het weer opbouwen van alles wat ze daar gesloopt hebben? Vast niet..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:39

Die twee laatste punten zijn juist een groot probleem..

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:12

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220325_94900509

Antwerpen richt een nooddorp op voor de Oekraïne vluchtelingen hier op Linkeroever.

Dus eigenlijk is er over de echte pijnpunten nog geen akkoord? Niet dat ik vertrouwen heb in die engnek zijn woord, maar toch. Zie hem er toe in staat om zijn leger terug te trekken, opnieuw op te bouwen en vervolgens met nieuwe tactieken opnieuw toe te slaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:28

Dinopino schreef:
Sunnda kom graag met bronnen. Waar wil je graag een bron over hebben. Iets specifieker.

https://www.frontnieuws.com/oekraine-bo ... iM79yzOF2Q

Checked, bron gechecked, CNN geeft aan dat onduidelijk is wie de raket heeft afgeschoten omdat die zowel door Oekraïne als Rusland gebruikt wordt. Doe je dat zelf ook, de bron van je bron checken? Of gooi je gewoon alles wat je uitkomt om te trollen in het topic?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:30

Kuggur schreef:
Dinopino schreef:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.

Wat heb jij gerookt? Sterk spul... _O-

Beiden posts net aan mijn man voorgelezen (zitten id auto weer naar huis en ik heb even geen rijbeurt). We hebben zo zitten schateren om beide posts _O-
Heerlijk!

Jullie gaan snel!
Laatst bijgewerkt door Dani op 28-03-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:35

Eigenlijk is het om te janken.. ik hoop echt dat er gewoon gestookt wordt. Anders heb ik medelijden met de poster zelf en diens omgeving die ermee te maken heeft dagelijks.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:51

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:59

bigone schreef:
Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.

Laatst hoorde ik iemand zeggen. Poetin wil de boeken in als een grotere grootmacht (in zijn ogen dan) dan Stalin en Hitler

Dinopino schreef:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.

Gelukkig bestaat er een foei knop, wat echt :x |o 8)7
Laatst bijgewerkt door Dani op 28-03-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:02

Dan moeten jullie die flauwekul niet steeds quoten, dan helpt de foei-knop niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:06

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:21

En even niet vergeten dat Erdogan het slim doet om zich als de grote redder op te werpen tegenover het westen. Zodra dit hem lukt( wat ik prima zou vinden) dan is zijn eerste eis zsm bij de EU.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:23

Bron NOS:
Citaat:
'Russische brigadecommandant gedood door eigen troepen'
Een Russische brigadecommandant in Oekraïne is gedood door zijn eigen troepen. Dat zeggen westerse bronnen tegen de Britse nieuwszender Sky News. Volgens de berichten zou de brigadecommandant bewust zijn overreden, vanwege de vele doden binnen zijn eigen brigade.

Deborah Haynes
@haynesdeborah

BREAKING: A Russian brigade commander has been killed deliberately by his own troops after his unit suffered many losses in Ukraine, a western official said. Colonel Medvechek, commander of 37 Motor Rifle Brigade, was run over by his soldiers, the official said
1 uur geleden
Volgens de bron van Sky News zou het incident tekenend zijn "voor de morele uitdagingen waarmee de Russische troepen te maken hebben".

Verder meldt de zender dat volgens dezelfde bron opnieuw een Russische luitenant-generaal om het leven is gekomen. Hij zou de zevende dode Russische generaal zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:47

Sunnda schreef:
Ik vind het eerder heel vreemd dat jij geen enkele moeite lijkt te hebben met het meten met dubbele maten.
Afhankelijk blijkbaar van of de partij je aan- of tegenstaat.

Verder zie ik een hoop mening over wat anderen voor bedoelingen zouden hebben met hun posts.
Wel eens over nagedacht dat het helemaal niet waar hoeft te zijn wat je denkt?
Je kunt nu eenmaal niet in andermans hoofd kijken.

Grappige dat je mij dan weer in de schoenen schuift dat ik geen moeite heb met dubbele maten. Maar daar wil ik je met alle liefde gerust in stellen. Nee, ik heb wel moeite met dubbele maten en nee ik vind helemaal niet dat de VS er maar mee weg moet komen. En ik kan me ook niet voorstellen dat ik berichten heb geplaatst waar dat uit zou blijken.

Als je een discussie over de oorlogsmisdaden van de VS wilt openen, dan lijkt me dat heel interessant, zal ik hem zeker aanstippen en meelezen. En als ik denk dat ik wat aan de discussie toe zal voegen, dan zal ik zeker niet schromen om een bericht te plaatsen.

Maar dat laat onverlet dat wijzen naar de VS in dit topic niks anders is dan de aandacht van Rusland afleiden.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:58

enzino schreef:
bigone schreef:
Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.

Miljoenen inkomsten per dag (iets van 600 miljoen euro per dag, kan dat kloppen?) uit de verkoop van olie en gas, en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen. Dat zijn geen domme stappen.

En is het feit dat hij het westen niet op de knieën probeert te krijgen door geen gas meer te leveren niet juist een indicatie dat hij niet zo wanhopig is als jij denkt?

Meer een indicatie dat hij die inkomsten niet kan missen…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:08

Citaat:
Miljoenen inkomsten per dag (iets van 600 miljoen euro per dag, kan dat kloppen?) uit de verkoop van olie en gas, en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen. Dat zijn geen domme stappen.

Integendeel, dat is zelfs heel slim. Ik ben benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden.
Het westen heeft glad niet zoveel roebels, dus dat doet de waarde vd roebel stijgen als ze deze toch gaan gebruiken want dan moeten ze hem kopen en de Russische banken zijn bevroren. Ik ben echt benieuwd . Vindt het westen een gasoplossing elders ? Zoja, dan trekt Poetin ah kortste eind. Zo nee, hoe verder?

Citaat:
Maar dat laat onverlet dat wijzen naar de VS in dit topic niks anders is dan de aandacht van Rusland afleiden.
eens en ook met rest vh bericht.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-03-22 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:08

enzino schreef:
Karl, zie mijn eerdere uitleg hoe de opmerking sarcastisch was. Ik geef toe dat sarcasme risicovol is omdat het een aanname maakt over de leesvaardigheid en intelligentie van de lezer, maar ik had de groep hier hoog genoeg ingeschat. De aandacht afleiden van Oekraïne, in een topic over Oekraïne tijdens een oorlog in Oekraïne, lijkt me geen realistische blik op wat ik aan het doen ben. Lukt het me wel, dan verdien ik eerder een medaille dan afkeuring.

Okay, ik zal er een keer iets over zeggen, je hoeft verder niet te reageren en wat mij betreft laten we het verder hier bij, maar je manier van formuleren wekt ook bij mij af en toe enige wrevel op. Het komt nogal eens enigszins hautain en neerbuigend over.. ik krijg niet de indruk dat dit opzettelijk is, maar het lukt je net iets te vaak om te negeren.. dus lees misschien eens iets vaker terug voordat het gepost wordt.