Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:08

Citaat:
- Overheidssubsidies aan organisaties die bepaalde voedselproducten willen weren
van het menu worden stopgezet. Een burger kan zelf wel bepalen wat hij/zij eet.

Klinkt leuk, 'dat kunnen we best zelf'.
... gezien het aantal welvaartsziekten denk ik dat het tegenvalt.
Dit is 'poundfoolish, pennywise' : een beetje subsidie stoppen en gigantisch veel extra ziektekosten.
Citaat:
- De komst van nieuwe burgerwoningen in het agrarisch buitengebied leiden nooit tot beperkingen voor de bedrijfsvoering van de agrarische sector. Wonen in het buitengebied betekent erkennen en accepteren dat voedselproductie essentieel is
en niet beperkt mag worden. Boeren dienen wel rekening te houden met het woongenot van alle inwoners in hun omgeving.

'Laat boeren en burgers het zelf onderling eens worden'.
... ik nijg ernaar het woord 'anarchisme' van stal te halen.
Citaat:
- Nieuwe plattelanders krijgen de mogelijkheid om een inboeringscursus te volgen.
Deze cursus wordt samen met boeren- en plattelandsorganisaties ontwikkeld en mede-gefinancierd door het ministerie van Platteland. Boeren en burgers leren zo
elkaars levenswijzen te respecteren en gaan direct met elkaar in dialoog
+:)+
Citaat:
- Er komt een Minister voor het Platteland met een departement op minimaal 100 km afstand
van Den Haag.

... zou je niet liever een serie ministeries in Groningen, Limburg en wat al niet doen? (Wel graag met telewerk faciliteiten.)
1 enkel ministerie, nog nieuw bovendien, op grote afstand: klinkt leuk, maar werkt niet.
Citaat:
- We behouden het huidige cultuurlandschap op het platteland, waar mensen uit de stad
kunnen recreëren en gezonde lucht kunnen inademen.
*\%/*

Citaat:
- We geven aan burgers eerlijke informatie over het belang van dierlijke eiwitten in een uitgebalanceerd voedselpatroon

Eh...
... daar hebben we 'Wageningen' en het bureau voor de voeding voor.
Hoort niet door de politiek te gebeuren.
Citaat:
- We stellen mensen centraal en niet de regels, zoals bijvoorbeeld in het dossier kindertoeslag en inkomstenbelasting.
+:)+
Citaat:
- Er komt meer voorlichting en positieve aandacht voor de zorgsector in het onderwijs.
Zo blijft ook in de toekomst de zorg voor mensen beschikbaar

... graag ook meer loon.

Citaat:
- Het kwartje van Kok moet, zoals 30 jaar geleden al beloofd, nu eindelijk maar eens worden
afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid
toont zich dan eindelijk een betrouwbare partner.

????
Autoverkeer moet dringend worden teruggebracht, wil de overheid haar plicht doen.
(Rechterlijke uitspraak mbt de doelen van Parijs.)
Citaat:
- De overheid moet meer investeren in het aanleggen en verbreden van snelwegen.

Idem: kolder.
Citaat:
- Alle 150 gekozen Kamerleden en het voltallige Kabinet volgen na elke verkiezingen, verplicht
een week een inboeringscursus op het platteland, op minimaal 100 kilometer van hun eigen
woonplaats. Daar wordt hen alle facetten van wonen en werken op het platteland bijgebracht door boeren en plattelandsbewoners

Nuttig.
Citaat:
- Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit de schoolboeken. Schoolboeken waarin nog wordt gesproken over werkwijzen die niet meer in Nederland van toepassing zijn, zoals legbatterijen en kistkalveren, worden uit het
onderwijs gehaald, dan wel aangepast. Voordat schoolboeken en lespakketten aan leerlingen
worden aangeboden toetst een deskundige commissie uit diverse sectoren het lesmateriaal
op feitelijke onjuistheden en propaganda.

Kul.
(... alsof iedereen in het onderwijs nu zit te slapen. Mijn hemel.)
Citaat:
- Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een deskundige commissie beoordeelt deze klachten.

????
Zie boven.
Citaat:
- Vaak worden gesprekken op televisie met mensen die van het platteland komen (Limburgers,
Tukkers, Friezen, Brabanders, etc.) standaard voorzien van ondertiteling. BBB vindt dit
discriminerend. BBB wil dat alle gesprekken op televisie waarin geen Standaard Nederlands
wordt gesproken, worden ondertiteld. Dus ook als iemand plat Amsterdams, Haags, Rotterdams, Goois of Utrechts spreekt. Gelijke monniken, gelijke kappen
Zit iets in, maarre: er bestaat wel onafhankelijkheid mbt journalistiek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:10

BaileyMix schreef:
- Overheidssubsidies aan organisaties die bepaalde voedselproducten willen weren

- De komst van nieuwe burgerwoningen in het agrarisch buitengebied leiden nooit
tot beperkingen voor de bedrijfsvoering van de agrarische sector. Wonen in het
buitengebied betekent erkennen en accepteren dat voedselproductie essentieel is
en niet beperkt mag worden. Boeren dienen wel rekening te houden met het woongenot van alle inwoners in hun omgeving.

- Nieuwe plattelanders krijgen de mogelijkheid om een inboeringscursus te volgen.
Deze cursus wordt samen met boeren- en plattelandsorganisaties ontwikkeld en
mede-gefi nancierd door het ministerie van Platteland. Boeren en burgers leren zo

- Er komt een Minister voor het Platteland met een departement op minimaal 100 km afstand
van Den Haag.

- We behouden het huidige cultuurlandschap op het platteland, waar mensen uit de stad

- We geven aan burgers eerlijke informatie over het belang van dierlijke eiwitten in een uitgebalanceerd voedselpatroon

- We stellen mensen centraal en niet de regels, zoals bijvoorbeeld in het dossier kindertoeslag
en inkomstenbelasting.

- Er komt meer voorlichting en positieve aandacht voor de zorgsector in het onderwijs.

- Het kwartje van Kok moet, zoals 30 jaar geleden al beloofd, nu eindelijk maar eens worden
afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht
met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid
- En nu we toch bezig zijn: waar blijft die 1.000 euro van Rutte?

- Alle 150 gekozen Kamerleden en het voltallige Kabinet volgen na elke verkiezingen, verplicht
een week een inboeringscursus op het platteland, op minimaal 100 kilometer van hun eigen
woonplaats. Daar wordt hen alle facetten van wonen en werken op het platteland bijgebracht door boeren en plattelandsbewoners

- Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit
de schoolboeken. Schoolboeken waarin nog wordt gesproken over werkwijzen die niet
meer in Nederland van toepassing zijn, zoals legbatterijen en kistkalveren, worden uit het
onderwijs gehaald, dan wel aangepast. Voordat schoolboeken en lespakketten aan leerlingen
worden aangeboden toetst een deskundige commissie uit diverse sectoren het lesmateriaal

- Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder
leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een deskundige commissie beoordeelt deze klachten.

- Op de opleidingen voor Journalistiek wordt landbouw, visserij en platteland een verplicht vak.

- Vaak worden gesprekken op televisie met mensen die van het platteland komen (Limburgers,
Tukkers, Friezen, Brabanders, etc.) standaard voorzien van ondertiteling. BBB vindt dit
discriminerend. BBB wil dat alle gesprekken op televisie waarin geen Standaard Nederlands
wordt gesproken, worden ondertiteld. Dus ook als iemand plat Amsterdams, Haags, Rotterdams, Goois of Utrechts spreekt. Gelijke monniken, gelijke kappen

Oké, dit zijn er maar een paar en ik ben nog niet eens halverwege. Dit vind jij normale, uitvoerbare en op feiten berustende niet-populistische standpunten?

:wow:
Ik heb nooit zo de behoefte gevoeld om me in deze partij te verdiepen, maar dit zijn alvast heel opmerkelijke standpunten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:15

Niet alles is slecht hoor, ze hebben ook wel wat redelijke punten. Maar zoals ik al zei, dit was nog maar halverwege dus wie weet wat er nog meer staat := Ook bijvoorbeeld deze puntjes:

- We stellen mensen centraal en niet de regels, zoals bijvoorbeeld in het dossier kindertoeslag
en inkomstenbelasting.

Ja, leuk, prima punten. Maar totaal loze woorden natuurlijk. 'we stellen mensen centraal', hoe dan? Hoe ziet dat eruit? Positieve aandacht voor de zorgsector in het onderwijs dat leidt tot beschikbare zorg in de toekomst. Top! Maar hoe dan? Ligt het aan een tekort aan positieve aandacht en voorlichting? Hoe ga je dat organiseren op scholen? Wie gaat die lessen geven? Waar komen die extra uren vandaan? Waarom leidt dat tot toekomstige beschikbare zorg, lost dat magisch alle problemen in de zorg op? Wie betaalt die lessen?

En dat is natuurlijk populisme pur sang: praatjes die mooi in de oren klinken, maar gewoon niet echt onderbouwd worden en ook moeilijk meetbaar zijn. Punten die makkeliijk scoren dus.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:19

Ik was vooral verbaasd dat de overheid subsidies geeft aan mensen die bepaald voedsel willen weren.
Wat is dat nu weer voor gekkigheid.

Verder moet ik zeggen dat ik de bubbel van de randstad wel kan begrijpen. Vanaf manlief echte stadsmensen in de familie en ik geloof meteen dat ze goed zijn in hun werk want ze verdienen genoeg, maar manman..op sommigen onderwerpen echt onderontwikkeld. Ze stellen vragen over het buitenleven dat je denkt: komt dat kuiken nu uit het ei of jij. :+
Als dat dan beslissingen gaat maken wordt je niet gelukkig als boer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:22

BaileyMix schreef:
Niet alles is slecht hoor, ze hebben ook wel wat redelijke punten. Maar zoals ik al zei, dit was nog maar halverwege dus wie weet wat er nog meer staat := Ook bijvoorbeeld deze puntjes:

en inkomstenbelasting.

Ja, leuk, prima punten. Maar totaal loze woorden natuurlijk. 'we stellen mensen centraal', hoe dan? Hoe ziet dat eruit? Positieve aandacht voor de zorgsector in het onderwijs dat leidt tot beschikbare zorg in de toekomst. Top! Maar hoe dan? Ligt het aan een tekort aan positieve aandacht en voorlichting? Hoe ga je dat organiseren op scholen? Wie gaat die lessen geven? Waar komen die extra uren vandaan? Waarom leidt dat tot toekomstige beschikbare zorg, lost dat magisch alle problemen in de zorg op? Wie betaalt die lessen?

En dat is natuurlijk populisme pur sang: praatjes die mooi in de oren klinken, maar gewoon niet echt onderbouwd worden en ook moeilijk meetbaar zijn. Punten die makkeliijk scoren dus.

Ja inderdaad, hoe dan? Dat is altijd de grote vraag. Ik denk dat iedereen het liefst mensen centraal stelt en mooie dingen verzint, maar het moet ook wel uitvoerbaar en betaalbaar blijven.

Er moeten meer mensen komen in de zorg. Oh nou dan trekken we nog even een blik zorgverleners open. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:23

En dat is andersom net zo. Er wordt vaak geklaagd over de arrogantie van 'de randstedeling', maar ik ervaar dat net andersom. Je wordt als zogenaamde stedeling (ik ben een uit de klei getrokken Zeeuw, maar soit, word altijd bestempeld als domme stedeling) meteen weggezet als dom, geen verstand van dieren, geen verstand van natuur. Ongeacht ervaring en opleiding.

Ook al die rare punten hierboven uit het programma van de BBB: moeten boeren en BBB-leden dan ook verplicht een randstadcursus doen? Hoe vaak zijn zij in Amsterdam, in hoeverre weten zij wat daar speelt? Verplicht een weekje op vakantie op een flatje drie hoog achter in de Bijlmer, meelopen met een jeugdhulpverlener, onderzoek doen aan een universiteit?

Het slaat allemaal gewoon nergens op.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:25

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:27

BaileyMix schreef:
En dat is andersom net zo. Er wordt vaak geklaagd over de arrogantie van 'de randstedeling', maar ik ervaar dat net andersom. Je wordt als zogenaamde stedeling (ik ben een uit de klei getrokken Zeeuw, maar soit, word altijd bestempeld als domme stedeling) meteen weggezet als dom, geen verstand van dieren, geen verstand van natuur. Ongeacht ervaring en opleiding.

Ook al die rare punten hierboven uit het programma van de BBB: moeten boeren en BBB-leden dan ook verplicht een randstadcursus doen? Hoe vaak zijn zij in Amsterdam, in hoeverre weten zij wat daar speelt? Verplicht een weekje op vakantie op een flatje drie hoog achter in de Bijlmer, meelopen met een jeugdhulpverlener, onderzoek doen aan een universiteit?

Dit dus, ik ben opgegroeid in de achterhoek. Woon al jaren in de randstad, maar ik vond destijds al dat het dierenwelzijn een drama was en nog steeds. Het enige wat ik hoor als ik dat zeg: Ja maar jij bent er eentje uit de stad. Nou nee, nog niet misschien zelfs. Maar boeren vinden dierenwelzijn helemaal niet belangrijk, ze vinden het doodnormaal om weet ik hoeveel varkens bij elkaar in een stal te dumpen als ze maar geld verdienen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:30

BaileyMix schreef:

Ik ken beroepsgroepen waar dat wel gebruikelijk is ja.
Als je in een beroep met alle lagen van de maatschappij te maken hebt wil je je personeel graag een beetje voorbereiden waar je mee te maken kunt krijgen.

Dat eerste is mijn ervaring absoluut niet en ik ben vanuit mijn stadse achtergrond naar het platteland gegaan en gaan werken. En zo heb ik tientallen collega's Je moet je wel een beetje kunnen aanpassen en niet de betweter uithangen, anders wordt het lastiger.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:33

Maar dan kan je toch veel beter een cursus optuigen waarbij álle aspecten van Nederland voorkomen, in plaats van alleen boeren/platteland? Trek het dan helemaal door, zodat politici helemaal op de hoogte zijn van heel Nederland.

Het alleen toespitsen op boeren/platteland vind ik eerlijk gezegd populistisch geneuzel wat goed klinkt in de oren van mensen die denken dat de boeren/platteland nu worden gepest door de regering.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:43

IMANDRA schreef:
Maar dan kan je toch veel beter een cursus optuigen waarbij álle aspecten van Nederland voorkomen, in plaats van alleen boeren/platteland? Trek het dan helemaal door, zodat politici helemaal op de hoogte zijn van heel Nederland.

Het alleen toespitsen op boeren/platteland vind ik eerlijk gezegd populistisch geneuzel wat goed klinkt in de oren van mensen die denken dat de boeren/platteland nu worden gepest door de regering.

Oh ja, eens hoor!
Als je voor zoveel mensen ingrijpende besluiten neemt zou ik dat wel goed vinden.

Maar daarom ben ik ook voor meer macht binnen de provincies en minder centraal in Den Haag. Dat is toch een beetje een club die net als het koningshuis denkt dat ze zo lekker normaal zijn gebleven maar in een totaal andere realiteit leven dan de gemiddelde burger.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:07

Karl66 schreef:
Tiepfoudt schreef:
Blijf het toch uiterst vreemd vinden dat BBB/Van der Plas hier (herhaaldelijk) als populistisch wordt bestempeld. Mijn inziens komt ze mede op voor een beroepsgroep die, in de huidige realiteit (Nederlandse voedselconsumptie, biologisch marktaandeel, etc), het grootste recht heeft om hier in Nederland op intensieve wijze voedsel te produceren.

Vraagje aan de mensen die BBB/Van der Plas hier (herhaaldelijk) als populistisch bestempelden: Is het volgens jullie een mogelijkheid dat BBB haar opkomst mede dankt aan de onkunde van een aantal prominente dames/heren in Den Haag? Of heeft BBB deze monsterzege compleet aan zichzelf te danken?

Daar zijn een paar redenen voor. Als alle boeren op de BBB zouden stemmen, dan praat je over 2 zetels. De boeren zijn gewoon niet zo'n hele grote bevolkingsgroep. Dus die verklaren het aantal zetels niet. Een veel groter deel van de zetels komt bij bijvoorbeeld FvD vandaan en dat zijn gewoon populistische stemmen. Die stemmen de ene keer PVV, de volgende keer FvD, nu BBB en de volgende keer stemmen ze weer op de nieuwste loot aan de populistische stam.

Gaat niet alleen om boeren, maar ook om mensen die werkzaam in de aanverwante sector. Een operator in een melkfabriek wil ook graag zijn baan houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:16

'Rutte moet nu naar de stem van het volk gaan luisteren' - https://nos.nl/l/2467760

Nog meer populistische praat? Of klinkt dit toch wel redelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:38

Benzz schreef:
Maar boeren vinden dierenwelzijn helemaal niet belangrijk, ze vinden het doodnormaal om weet ik hoeveel varkens bij elkaar in een stal te dumpen als ze maar geld verdienen.

Geldt dat voor alle boeren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:46

Lynnepinny schreef:
https://nos.nl/op3/artikel/2467747-wat- ... en-gestemd
Hadden jullie deze al gezien? Vond het wel interessant. Het lijkt erop dat jonge mensen gemiddeld toch wel wat linkser zijn ingesteld vergeleken met het totaalplaatje.

volgens mij is dat van alle tijden, dat jongeren meer idealistisch stemmen, en ouderen wat realistischer. Niets mis mee.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:55

Mijn oma zei: Als je jong bent en je stemt niet links, dan heb je geen hart. Maar als je oud bent, en je stemt nog steeds links, dan heb je geen verstand. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:56

juval schreef:
'Rutte moet nu naar de stem van het volk gaan luisteren' - https://nos.nl/l/2467760

Ik ben oprecht benieuwd of het mogelijk is om die wet gewoon aan te passen.
Natuurlijk zullen natuur en milieuclubs gelijk roepen dat dat niet moge,ijk is. Ook politieke partijen die dat niet willen zullen zeggen dat het niet kan.

Maar om echt te kunnen beoordelen of het wel of niet juridisch haalbaar is zul je zelf toch wel een rechtsgeleerde moeten zijn. Ik zou oprecht niet kunnen beoordelen of het wel of niet mogelijk is. Maar het klinkt in ieder geval plausiebel.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:57

BaileyMix schreef:

- De komst van nieuwe burgerwoningen in het agrarisch buitengebied leiden nooit
tot beperkingen voor de bedrijfsvoering van de agrarische sector. Wonen in het
buitengebied betekent erkennen en accepteren dat voedselproductie essentieel is

Deze cursus wordt samen met boeren- en plattelandsorganisaties ontwikkeld en
mede-gefi nancierd door het ministerie van Platteland. Boeren en burgers leren zo

van Den Haag.

en inkomstenbelasting.

afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht
met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid
- En nu we toch bezig zijn: waar blijft die 1.000 euro van Rutte?

- Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit
de schoolboeken. Schoolboeken waarin nog wordt gesproken over werkwijzen die niet
meer in Nederland van toepassing zijn, zoals legbatterijen en kistkalveren, worden uit het

- Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder
leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een deskundige commissie beoordeelt deze klachten.

- Op de opleidingen voor Journalistiek wordt landbouw, visserij en platteland een verplicht vak.

Oké, dit zijn er maar een paar en ik ben nog niet eens halverwege. Dit vind jij normale, uitvoerbare en op feiten berustende niet-populistische standpunten?

Zou je misschien eerst mijn vraag willen beantwoorden, alvorens een heleboel tekst van een website te kopiëren en plakken waarop ik geacht wordt inhoudelijk te reageren. Want de vraag die ik stel, stel ik niet voor Jan met de Korte Achternaam.

Maar oké, ik wil hier best even kort op reageren. Populisme zie ik hier echt niet in, nee. Want, naar mijn weten, is populisme het uitvergroten van de tegenstellingen tussen overheid en volk en kiest de populist hierbij de kant van het volk. Als je bovenstaande standpunten al populistisch noemt, op welke manier kun je dan wél de huidige politiek willen veranderen, zonder het populistisch te maken?

Ik ken overigens wel een aantal politici die bezig zijn om tegenstellingen tussen boeren en niet-boeren uit te vergroten, politici die niet-boeren opzetten tegen boeren, die boeren neerzetten als de reden waarom het land (zogenaamd) op slot staat. Misschien is daar ook wel een naam voor, kan ik die ook te pas en te onpas gebruiken :D

BaileyMix schreef:
Wij bedoelen dus dat het interessanter zou zijn om het te vergelijken met 2019. Of begrijp ik je verkeerd?

Snap ik, dat geeft de mogelijkheid om de achterban BBB over een kam te scheren met die van FvD. Alleen geef je dan wat mij betreft wel een foute voorstelling van zaken. FvD in 2019 was volgens mij nog wel ff iets anders dan FvD in 2023. Ik ken namelijk best een heel aantal mensen die in 2019 op FvD stemden. Hele normale (maar ontevreden) mensen hoor, geen wappies. Diezelfde mensen hadden twee jaar later spijt als haren op hun hoofd dat ze ooit op FvD hebben gestemd.

Benzz schreef:
En dan ook nog: Wie gaat het betalen......

Die vraag zou ik ook kunnen stellen aan partijen die ervoor pleiten dat boeren moeten extensiveren. Waar is het verdienmodel, hallo? Er is een (behoorlijke?) groep in Nederland die vind dat ik moet produceren voor een markt die er niet is.... En als ik dat dus niet kan, ben ik de boer die dierenwelzijn helemaal niet belangrijk vindt.....

Om moedeloos van te worden -O-

Karl66 schreef:
Het is het standaard populistische praatje, we gaan veel meer geld uitgeven aan dingen die jullie belangrijk vinden en dat gaan we betalen door jullie minder belasting te laten betalen.

Maar iedereen die kan nadenken, kan zelf ook wel verzinnen dat het zo niet werkt.

Maar, dat is toch helemaal niet de definitie van populisme? Naar mijn weten is een populist iemand die de tegenstellingen tussen overheid en volk uitvergroot en daarbij de kant van het volk kiest? Wat jij beschrijft, zijn imo sprookjes. En er zijn meer politici die sprookjes vertellen :D Maar sprookjes vertellen maakt iemand nog geen populist.

BaileyMix schreef:

Zie mijn reactie op Karl, want volgens mij worden hier verschillende definities van populisme gehanteerd.

Benzz schreef:
Dit dus, ik ben opgegroeid in de achterhoek. Woon al jaren in de randstad, maar ik vond destijds al dat het dierenwelzijn een drama was en nog steeds. Het enige wat ik hoor als ik dat zeg: Ja maar jij bent er eentje uit de stad. Nou nee, nog niet misschien zelfs. Maar boeren vinden dierenwelzijn helemaal niet belangrijk, ze vinden het doodnormaal om weet ik hoeveel varkens bij elkaar in een stal te dumpen als ze maar geld verdienen.

Deze banketstaaf zal ik maar even negeren.

Ga je nog inhoudelijk reageren op mijn antwoord op jou?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:06

Vindt een 'boer' met een megastal vol varkens of 100.000 kippen met 18 kippen op een m2 dierenwelzijn belangrijk dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:12

mysa schreef:
Vindt een 'boer' met een megastal vol varkens of 100.000 kippen met 18 kippen op een m2 dierenwelzijn belangrijk dan?

Dat is niet wat er staat... er staat 'boeren vinden dierenwelzijn helemaal niet belangrijk'
Ik had al eerder iets gevraagd over megastallen, varkensflats en het aantal dieren per m2..
NL heeft daar wetgeving voor toch?

maar wat ik in dit verhaal vaak zie is ongefundeert roepen van dingen.. Geen dialoog, gewoon roepen..Zowel op bokt, als op de socials.. Boeren geven niks om natuur, niks om kinderen, niks om dieren,
En die van Tim Hoffman ook
Toeslagenouders niet zielig
Trekkermiljonairs wel zielig
zoiets..

maar goed, als je 'woke' bent, mag je roepen wat je wil. Jordan Peterson heeft daar ook iets over, maar dat kan ik zo snel niet vinden..
Volgens mij is het altijd beter om de dialoog open te houden, van alle kanten. Dat is wel heel lastig soms..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:20

Ik roep niet zomaar wat, die 18 kippen zijn wetgeving. En ik ben vaak genoeg in zowel kippenstallen als varkensstallen geweest om te hebben gezien dat dierenwelzijn daar althans geen prioriteit had. De 'keuterboeren' (op de Veluwe althans) deden/doen het dan nog beter, ondanks hun beperktere middelen.

Toevoeging: en ik vind en vond dat dus gewoon aardige mensen met wie ik het verder prima kan vinden maar zelfs toen ik klein was vond ik het al vreselijk om die stal in te gaan.

Gelukkig is er bij het melkvee al veel veranderd hier.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:02

Baudet met zijn champagneteam. Ontluisterend. Zielig. Volgens mij, en dat hoop ik voor hem, was hij stomdronken.
Anders moet hij echt hulp zoeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:07

Loretta schreef:
juval schreef:

Ik ben oprecht benieuwd of het mogelijk is om die wet gewoon aan te passen.
Natuurlijk zullen natuur en milieuclubs gelijk roepen dat dat niet moge,ijk is. Ook politieke partijen die dat niet willen zullen zeggen dat het niet kan.

Maar om echt te kunnen beoordelen of het wel of niet juridisch haalbaar is zul je zelf toch wel een rechtsgeleerde moeten zijn. Ik zou oprecht niet kunnen beoordelen of het wel of niet mogelijk is. Maar het klinkt in ieder geval plausiebel.

ja, dat vind ik nou ook. Wetten worden wel vaker aangepast toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:13

Als dat echt mogelijk is om de wet aan te passen. Dan snap ik heel goed dat sommige partijen en organisaties njet willen dat het grote publiek weet dat die mogelijkheid bestaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:14

Niet alleen de natuurclubs 'zijn tegen'.

Vanmorgen in mijn plaatselijke dagblad: prof Erisman, jurist uit Leiden heeft het over Europese verplichtingen en de uitspraak van de Raad van State.
Prof De Vries uit Wageningen heeft het over waterkwaliteit en de derogatie die afloopt.
En er zijn de afspraken mbt het Accoord van Parijs, waar we ook al heel slecht op scoren. (Van mij mogen er vliegvelden dicht, Lelystad niet open, Schiphol kleiner - maar daarmee wordt het water nog niet schoon.)

De Wageningse prof pleit ook voor minder eiwitrijk voedsel en echte scheiding van mest en urine.