2 november 2025
Machteloos tegenover de wolf: "Ik kan op dit moment niets"
Ze zitten bij mensen aan de keukentafel of krijgen ze huilend aan de telefoon: gedeputeerde Matthijs de Vries en burgemeester Avine Fokkens. Als bestuurders wordt naar hen gekeken als het gaat over de wolven in Fryslân. Maar ze kunnen vrijwel niets doen, want ze zijn gebonden aan regels. En dat valt ze niet mee.
"Ik heb met de burgemeesters in Zuidoost-Fryslân de afspraak: als jullie voelen dat er wat speelt, laat het weten. Dan gaan we die kant op", zegt gedeputeerde Matthijs de Vries.
Hij noemt het een belangrijk dossier, met veel onrust. Volgens hem komt dat doordat het zo dicht bij de mensen komt. En dat is lang niet met alle provinciale dossiers zo.
Dan komt er zo'n bestuurder en die vertelt alleen maar: ik kan niets.
Gedeputeerde Matthijs de Vries
De Vries praat daarom regelmatig met mensen die zich zorgen maken over de wolven in hun omgeving. Maar hij kan ze niet bieden wat ze van hem vragen: een eind aan de overlast die ze ervaren.
Want er mag niet op de wolf worden gejaagd. "Ik ben bestuurder, dus ik moet het eerlijke verhaal vertellen. Maar ik ben ook mens, dus ik voel ook met zo'n boer mee", zegt De Vries.
"Als je dan weer naar huis rijdt, dan blijft het toch wel hangen, die onmacht bij de mensen. Want dan komt er zo'n bestuurder bij hen en die vertelt alleen maar: ik kan op dit moment niets."
Diezelfde frustratie heeft ook burgemeester Avine Fokkens van Heerenveen. Ze kreeg eerder dit jaar te maken met de wolf in haar gemeente, toen schapen in Nieuwehorne werden aangevallen.
Het dier liet zich ook zien in een speeltuin in het dorp.
Regels
"Mensen denken: als burgemeester heb je toch te zorgen voor de veiligheid van ons als inwoners. En die redenering snap ik heel goed."
Maar ook zij moet mensen vertellen dat ze zich aan de regels moeten houden. "Ik mag een wolf niet zomaar laten afschieten."
De verhalen die Fokkens te horen krijgt, gaan haar niet in de koude kleren zitten. Ze had eens een vrouw van in de tachtig aan de telefoon die met haar man een klein groepje schapen had.
"Al veertig of vijftig jaar hadden ze schapen. Die vrouw was echt aan het huilen aan de telefoon, want toen ze 's ochtends naar buiten keek, waren ze ongeveer allemaal doodgebeten."
Mensen vertellen haar ook dat ze zorgen hebben over de kinderen en dat begrijpt ze heel goed: "Ik ben zelf ook moeder."
Beide bestuurders proberen alles wat in hun vermogen ligt te doen in de beperkte ruimte die ze hebben. Gedeputeerde de Vries heeft met zijn collega's uit de andere 'wolvenprovincies' korte lijntjes naar verantwoordelijk staatssecretaris Rummenie.
Die is op dit moment bezig met landelijke wetgeving over de status van de wolf.
De provincies praten mee over wat voor mogelijkheden er zijn om de wolf te beheren, maar wettelijk gezien kunnen ze nu niets. Dat is een boodschap die hij steeds maar moet herhalen, zegt De Vries. "Het voelt voor mezelf alsof je met de rug tegen de muur staat."
Naar Den Haag
Burgemeester Fokkens zat bij een debat in de Tweede Kamer op de publieke tribune. "Om richting de staatssecretaris aan te geven dat het hier écht een probleem is. Ik vond het noodzakelijk om dat geluid te laten horen. Doe wat, want dit loopt echt de spuigaten uit."
Ze wil als 'burgermoeder' graag wat doen, maar het kan niet. "Omdat ik zit met die strenge wet- en regelgeving."
    Dan zal iedereen naar mij gaan kijken: burgemeester, u wist het. En u hebt niks gedaan.
Burgemeester Avine Fokkens van de gemeente Heerenveen
Fokkens maakt zich zorgen dat mensen voor eigen rechter beginnen te spelen. En ze is bang voor een scenario waar mensen het slachtoffer worden van een wolvenaanval.
"Dan zal iedereen naar mij gaan kijken, van 'ja maar burgemeester, u wist het toch. En u hebt niks gedaan.' Dat is een situatie waar je niet in terecht wilt komen."
De wolf is de afgelopen tijd een sterk gepolitiseerd onderwerp geworden en dat merken beide bestuurders ook.
"Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders, er zit niet veel tussenin", zegt gedeputeerde De Vries.
Hij vindt het zijn taak om het genuanceerde verhaal te vertellen, maar hij weet ook dat dat niet altijd de boodschap is die mensen willen horen.
Dialoog
Burgemeester Fokkens zegt beide sentimenten te begrijpen. "Het zou mooi zijn als we elkaar een beetje heel laten. Heb begrip voor elkaars standpunten. Dat is een hartenkreet, een oproep die ik aan iedereen zou willen doen: ga de dialoog met elkaar aan, waarin vind je elkaar wel?"
Want zolang de wolf een beschermd dier is, moeten we ons ermee redden, zegt ze. "Help elkaar daar een beetje in, in plaats van lijnrecht tegenover elkaar komen te staan."
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... Sy11pyg40g