Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:00

Het conservatisme en haar leiders hebben zelf ook geen al te best track record op het gebied van seksuele schandalen…

@ruitje, je geeft aan dat je vind dat seksuele voorlichting wel minder kan op school. Wat maakt dat je er moeite mee hebt? En hoe zou jij dan het liefst hebben dat het gebeurt? Oprecht nieuwsgierig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:22

Libra76 schreef:
Dank je wel voor je antwoord Ruitje. Ik vind het interessant om een andere mening, zienswijze dan die van mijzelf te horen. Zeker wanneer die op een respectvolle manier gegeven wordt.

In de lijsten van goede rechtse politicus mis ik Eric van de Burg nog van de VVD. Een bevlogen man, die het argument niet op de man spelt maar op inhoud.

Eric van den Brug staat opijn lijstje dat geplaatst is. Ik vind het zelfs een hele lieve man. Dus die is wel degelijk genoemd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:28

nps schreef:
Het conservatisme en haar leiders hebben zelf ook geen al te best track record op het gebied van seksuele schandalen…

@ruitje, je geeft aan dat je vind dat seksuele voorlichting wel minder kan op school. Wat maakt dat je er moeite mee hebt? En hoe zou jij dan het liefst hebben dat het gebeurt? Oprecht nieuwsgierig.

Het gekke is in mijn ogen dat er op dit moment een vreemde wind waait internationaal waarin mensen oprecht geloven dat tot op het allerhoogste niveau hele groepen mensen zich aan kinderen vergrijpen met daarbij horende de meest vreemde verhalen. Tot in Spanje toe, waren mensen aan het praten over de koninklijke families wereldwijd die zich daar mee bezig zouden houden. Ik werd van de details helemaal misselijk en het gesprek ging in een soort Zwitsers Duits. Normale uitziende mannen die dit bespraken.
Ik heb de indruk dat uit diezelfde groep ook dit soort beelden worden overgenomen. Dat vind ik dan zo dubbel. Bv kennissen van ons FVD aanhangers kijken nooit nieuws, hebben de meest vreemde ideeën en vinden ook dit soort bagger maar hebben ook die ideeën over pedofiele netwerken.
En dan denk ik, dan gebeurt er iets om kinderen te beschermen en dan mag dat ook niet. Dat is een hele rare beweging voor mij om die twee te vinden omdat het imo juist haaks staat op elkaar

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:48

Pien,
Die ik ken, zijn aanhangers van FvD, Youri Plate, Willem Engel, enz.
De elite die kinderen seksueel misbruiken en zelfs vermoorden, Corona was om een deel van de mensen uit te roeien, enz.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:18

Electra63 schreef:
Pien,
Die ik ken, zijn aanhangers van FvD, Youri Plate, Willem Engel, enz.
De elite die kinderen seksueel misbruiken en zelfs vermoorden, Corona was om een deel van de mensen uit te roeien, enz.

Klopt. En op de een of andere manier zit daar een overlapping in lijkt het wel. Mensen die dus conservatief religieus zijn en al die oude waarde en normen tot en met in de wet willen herstellen en tevens ook dit soort verhalen als waarheid beleven. Volgens mij zit er in deze groep een behoorlijke aanhang die het conservatisme vanuit de religieuze hoek omarmen. Ik zou daar wel eens onderzoek van willen zien of doe groepen elkaar overlappen als het om ideeën gaat en andere raakvlakken. Volgens mij zijn die er namelijk wel degelijk.
Ik ken verschillende mensen hier in de omgeving die poepie religieus zijn of spiritueel en ook de ideeën vanuit conspiracy theorie aanhangen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:25

Dat zijn wel een beetje de extremen in die conservatieve anti-overheid, maximaal wantrouwen hoek Pien. Maar het zit wel een beetje in hetzelfde straatje.

Ik vind het dus wel een hele interessante trend dat jongeren steeds conservatiever lijken te worden. Plus dat - hoe slechter het met je gaat, hoe conservatiever je bent over het algemeen. Zie Amerika - de meest rode staten zijn over het algemeen de armste, de meest vervuilde, met kortere levensverwachting en minder gelukkige inwoners. In Nederland stemmen de mensen die niet zo lekker zitten (hoop wantrouwen, mindere gezondheid) ook vooral polulistisch (bron: plaatjes van de electoraatjes. Ik kan ze niet vaak genoeg delen.)

Als ik deze bron: https://decorrespondent.nl/15258/worden ... 8c38c890f3 mag geloven valt het best mee, maar als ik deze: https://open.spotify.com/episode/1DSwzD ... 8c4d304c62 podcast luister - met oa een theoloog en en socioloog, is er toch wel degelijk de trend te zien dat onze jeugd wat conservatiever wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:51

ik weet niet hoeveel van jullie kinderen op de basisschool hebben?

mijn kinderen zitten in groep 7 en 8 van een christelijke basisschool (ik had liever openbaar, maar de keuze is beperkt tot christelijk of katholiek in ons dorp). De school heeft er zelf voor gekozen het Rutgers lespakket niet te gebruiken. Er wordt wel wat aan gedaan qua grenzen aangeven en verschillen tussen de geslachten benoemen, maar ik denk niet dat de lhbtqi wordt besproken, en zeker geen seksuele handelingen.
Ik vind ook dat de voorlichting voor het grootste deel taak van de ouders is. Nu weten mijn (boerderij)kinderen al heel lang hoe het zit met voortplanting, geboortes, leven en dood, dat is hier met de paplepel ingegoten :) . Maar ik denk ook wel dat heel veel kinderen dus pas bij biologieles op de middelbare school gaan begrijpen hoe het precies zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:07

ruitje schreef:
BigOne schreef:
Zolang er af en toe zaken opduiken van zwaar christelijke vaders/opa’s die hun eigen kinderen jaren hebben misbruikt lijkt mij lentekriebels bij uitstek geschikt voor de biblebelt.

Ik zeg volgens mij nergens dat het juist niet gegeven zou moeten worden in de Biblebelt en dit is een aardig vreemde post waarin je een bepaalde groep eruit haalt.

Dit is polariserend en discriminerend.

Misbruik is niet voorbehouden aan vaders of opa's van een bepaald geloof.

Tolerantie werkt 2 kanten op hoor, jeetje....

Klopt je hebt gelijk, excuus. Maar reactie komt ook voort uit ergernis over groepen als Christiana en FvD en sgp .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:13

Als er iets is wat duidelijk maakt dat seksuele voorlichting belangrijk is;
Zwangerschappen 15 tot 18 jarigen in Nederland 2 op 1000
In usa 18 op duizend.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:32

Electra63 schreef:
Ik snap sowieso niet, dat ouders tegen seksuele voorlichting op school zijn.
Veel ouders kunnen, willen of durven het zelf niet.

Maar het zijn vooral de conservatieven, die tegen zijn.

Ik vermoed dat veel ouders, ook de niet gelovigen absoluut niet tegen seksuele voorlichting zijn. Zeker niet in de context van voortplanting en biologie en maatschappelijk in de zin van uitleg rond lhbtqai+. Maar de het gaat waarschijnlijk vooral om de leeftijd en de manier waarop.

Voor kinderen vanaf zo'n 9 a 10 jaar wordt die informatie waardevol. Onder die leeftijd zouden kinderen ook in mijn optiek nog helemaal niet met dat soort dingen bezig hoeven zijn. Kinderen ontdekken vaak vroeg het lichamelijk verschil tussen jongens en meisjes, maar in biologische zin, niet seksueel. Seks, drugs, alcohol, misbruik en de belastingaangifte zijn dingen waar jonge kinderen nog helemaal niet bewust mee bezig hoeven zijn.

Een kind moet ook de gelegenheid krijgen om kind te zijn. Jonge kinderen leren van hun ouders vaak dat vreemden hen niet in hun blootje behoren te zien. Helaas komt 77% van het misbruik binnen de kring bekenden en familie voor en 44% door leeftijdsgenoten.

In mijn optiek is het uit veiligheidsoverwegingen dus veel verstandiger als een kind al vroeg leert dat naaktheid voor jezelf is, niet uit schaamte, maar gewoon een stukje privé. Zelfbeschikking over je eigen lichaam. Dat het ook oké is als je niet wilt douchen in een gemeenschappelijke douche bijvoorbeeld. Omdat jij bepaalt wie jouw lichaam mag zien en aanraken.

Dat geldt ook voor ouders, broers en zussen en zeker voor andere familieleden, de sporttrainer, de docent en leeftijdsgenoten. Wat overigens niet betekent dat je kinderen leert dat ze niet overal met hun ouders over kunnen praten. Sommige onderwerpen zullen op een bepaalde leeftijd gewoon nog wat minder diep op worden in gegaan.

Persoonlijk ken ik bijvoorbeeld weinig ouders die een kind onder de 8 uitgebreid gaan uitleggen wat de belasting precies inhoud. Juist de term seksuele voorlichting is voor sommigen waarschijnlijk gewoon niet te rijmen met jonge kinderen. Vriendschappen, fatsoenlijk gedrag, elkaars grenzen respecteren heeft niets met seks te maken.

Als er op tv iets wordt getoond met iets van bloot, een boek met smut wordt geschreven of op internet iets van 'gevoelige' informatie rond gaat, dan worden kinderen hier aan alle kanten tegen beschermd. Dan is veel plotseling wel pas geschikt vanaf 12/16 jaar.

In de week van de lentekriebels worden kinderen zogezegd weerbaar gemaakt. Er is bijvoorbeeld ook een oefening waar ze worden voorgesteld elkaar te masseren. Op zich heel onschuldig. Maar dan vind ik het dus belangrijk dat een kind vooral leert dat het mag weigeren hieraan mee te doen als het niet door anderen aangeraakt wil worden. Dat is aanleren van weerbaarheid en zelfbeschikking over je eigen lichaam. Dat anderen, zoals klasgenoten, een docent of wie dan ook je dingen kunnen vragen of voorstellen, maar niet dwingen om iets te doen.

Seks wordt steeds meer aangedragen als iets wat meer open besproken zou moeten worden. Seksuologen vinden dat seks op steeds jongere leeftijd geschikt is om met jonge kinderen te worden gedeeld. Jonge kinderen zijn op jonge leeftijd nieuwsgierig, maar nog lang niet toe aan seks. Wat seks, pijpen of beffen precies inhoud is in mijn optiek niet iets wat je uit een prentenboek aan vier tot achtjarige voor gaat lezen.

Terwijl de auteur van het prentenboek (en Seksuologe), het boek dus speciaal adviseerd aan ouders, verzorgers, opa's en oma's om samen met kinderen te lezen. Dat dit boek behoorlijk wat stof heeft doen opwaaien kan ik dan ook best begrijpen. Dit boek wordt natuurlijk niet gebruikt als lesmateriaal in de week van de lentekriebels.

Maar als de inhoud van de lesstof niet openbaar is en de Rutgerstichting verwijst naar dit soort materiaal voor seksuele voorlichting, dan kan ik ook best begrijpen dat sommige ouders bedenkingen hebben over wat die week van de lentekriebels nu precies inhoud. Duidelijkheid hierover lijkt me dan ook cruciaal. Dan kunnen ouders hierover ook zelf onbevooroordeeld beslissen. En dan hebben valse aantijgingen, ook vanuit het buitenland ook weinig invloed meer.

Dat ouders pas sinds kort zijn gaan reageren is in mijn optiek vooral omdat men zich sowieso niet bewust is wat er precies in lessen wordt geleerd. En dit soort dingen zorgt ervoor dat mensen hier wel vragen over gaan stellen. Dat is opzich ook geen verkeerde ontwikkeling. Ik hoop dat meer ouders zich zouden gaan verdiepen in lesmateriaal en wat kinderen leren op school. Maar dan wel betreft alle vakken. Ik denk dat betrokkenheid van ouders bij wat kinderen op school leren heel waardevol voor alle partijen is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:43

Journee,

Is dit jouw mening gebaseerd op jouw ervaringen met seksuele voorlichting?

Het boek wordt niet op school gebruikt, dus ik snap sowieso niet wat dit er dan mee te maken heeft?

Maar de weerstand tegen seksuele voorlichting heeft dat niet meer te maken, dat er gesproken wordt, dat het niet altijd mannetje + vrouwtje is? Maar dat er meer is ?
Daar hebben de conservatieven natuurlijk de grootste moeite mee.
Sex is voor de voortplanting en dat kan alleen met mannetje + vrouwtje.

Maar goed, dit onderwerp wordt iedere keer besproken, de meningen zijn verschillend.

Ik vind dat ouders al veel meer betrokken worden met wat op school gebeurt.
Mijn dochter krijgt continu appjes over wat er speelt op school en de kinderen krijgen ontzettend veel mee naar huis.
Dar was in hun schooltijd heel anders.
Maar inspraak in het lesmateriaal ben ik geen voorstander van.

Wilders dreigt ondertussen weer met een kabinetscrisis.
https://www.ad.nl/politiek/weer-dreigt- ... 2wOkpKhrkQ

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:47

Maar de week van de lentekriebels gaat toch juist over weerbaarheid, zelfbeschikking, grenzen aangeven, emoties?

Ik heb echt wel vertrouwen in de proffesionele onderwijzers + de Rutgerstichting dat ze geschikte lessen samenstellen. Ik kan me geen juf of meester voorstellen die een klas met 4 tot 8 jarige gaat uitleggen over pijpen of beffen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:49

Pfff, die hele discussie over de Rutgerstichting hebben we toch al een keer in het topic gehad? Al die onwaarheden zijn al een keer ontkracht.

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) uit nu openlijk kritiek op het korte-termijnbeleid van onze huidige regering:

https://nos.nl/artikel/2568127-imf-krit ... se-kabinet

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:36

journee schreef:
Electra63 schreef:
Ik snap sowieso niet, dat ouders tegen seksuele voorlichting op school zijn.
Veel ouders kunnen, willen of durven het zelf niet.

Maar het zijn vooral de conservatieven, die tegen zijn.

Ik vermoed dat veel ouders, ook de niet gelovigen absoluut niet tegen seksuele voorlichting zijn. Zeker niet in de context van voortplanting en biologie en maatschappelijk in de zin van uitleg rond lhbtqai+. Maar de het gaat waarschijnlijk vooral om de leeftijd en de manier waarop.

Voor kinderen vanaf zo'n 9 a 10 jaar wordt die informatie waardevol. Onder die leeftijd zouden kinderen ook in mijn optiek nog helemaal niet met dat soort dingen bezig hoeven zijn. Kinderen ontdekken vaak vroeg het lichamelijk verschil tussen jongens en meisjes, maar in biologische zin, niet seksueel. Seks, drugs, alcohol, misbruik en de belastingaangifte zijn dingen waar jonge kinderen nog helemaal niet bewust mee bezig hoeven zijn.

Een kind moet ook de gelegenheid krijgen om kind te zijn. Jonge kinderen leren van hun ouders vaak dat vreemden hen niet in hun blootje behoren te zien. Helaas komt 77% van het misbruik binnen de kring bekenden en familie voor en 44% door leeftijdsgenoten.

In mijn optiek is het uit veiligheidsoverwegingen dus veel verstandiger als een kind al vroeg leert dat naaktheid voor jezelf is, niet uit schaamte, maar gewoon een stukje privé. Zelfbeschikking over je eigen lichaam. Dat het ook oké is als je niet wilt douchen in een gemeenschappelijke douche bijvoorbeeld. Omdat jij bepaalt wie jouw lichaam mag zien en aanraken.

Dat geldt ook voor ouders, broers en zussen en zeker voor andere familieleden, de sporttrainer, de docent en leeftijdsgenoten. Wat overigens niet betekent dat je kinderen leert dat ze niet overal met hun ouders over kunnen praten. Sommige onderwerpen zullen op een bepaalde leeftijd gewoon nog wat minder diep op worden in gegaan.

Persoonlijk ken ik bijvoorbeeld weinig ouders die een kind onder de 8 uitgebreid gaan uitleggen wat de belasting precies inhoud. Juist de term seksuele voorlichting is voor sommigen waarschijnlijk gewoon niet te rijmen met jonge kinderen. Vriendschappen, fatsoenlijk gedrag, elkaars grenzen respecteren heeft niets met seks te maken.

Als er op tv iets wordt getoond met iets van bloot, een boek met smut wordt geschreven of op internet iets van 'gevoelige' informatie rond gaat, dan worden kinderen hier aan alle kanten tegen beschermd. Dan is veel plotseling wel pas geschikt vanaf 12/16 jaar.

In de week van de lentekriebels worden kinderen zogezegd weerbaar gemaakt. Er is bijvoorbeeld ook een oefening waar ze worden voorgesteld elkaar te masseren. Op zich heel onschuldig. Maar dan vind ik het dus belangrijk dat een kind vooral leert dat het mag weigeren hieraan mee te doen als het niet door anderen aangeraakt wil worden. Dat is aanleren van weerbaarheid en zelfbeschikking over je eigen lichaam. Dat anderen, zoals klasgenoten, een docent of wie dan ook je dingen kunnen vragen of voorstellen, maar niet dwingen om iets te doen.

Seks wordt steeds meer aangedragen als iets wat meer open besproken zou moeten worden. Seksuologen vinden dat seks op steeds jongere leeftijd geschikt is om met jonge kinderen te worden gedeeld. Jonge kinderen zijn op jonge leeftijd nieuwsgierig, maar nog lang niet toe aan seks. Wat seks, pijpen of beffen precies inhoud is in mijn optiek niet iets wat je uit een prentenboek aan vier tot achtjarige voor gaat lezen.

Terwijl de auteur van het prentenboek (en Seksuologe), het boek dus speciaal adviseerd aan ouders, verzorgers, opa's en oma's om samen met kinderen te lezen. Dat dit boek behoorlijk wat stof heeft doen opwaaien kan ik dan ook best begrijpen. Dit boek wordt natuurlijk niet gebruikt als lesmateriaal in de week van de lentekriebels.

Maar als de inhoud van de lesstof niet openbaar is en de Rutgerstichting verwijst naar dit soort materiaal voor seksuele voorlichting, dan kan ik ook best begrijpen dat sommige ouders bedenkingen hebben over wat die week van de lentekriebels nu precies inhoud. Duidelijkheid hierover lijkt me dan ook cruciaal. Dan kunnen ouders hierover ook zelf onbevooroordeeld beslissen. En dan hebben valse aantijgingen, ook vanuit het buitenland ook weinig invloed meer.

Dat ouders pas sinds kort zijn gaan reageren is in mijn optiek vooral omdat men zich sowieso niet bewust is wat er precies in lessen wordt geleerd. En dit soort dingen zorgt ervoor dat mensen hier wel vragen over gaan stellen. Dat is opzich ook geen verkeerde ontwikkeling. Ik hoop dat meer ouders zich zouden gaan verdiepen in lesmateriaal en wat kinderen leren op school. Maar dan wel betreft alle vakken. Ik denk dat betrokkenheid van ouders bij wat kinderen op school leren heel waardevol voor alle partijen is.

Je doet echt heel, heel veel aannames over de inhoud van het lespakket, die volgens mij gewoon niet kloppen. Heb je het lespakket bekeken, weet je op welke manier de dingen in de klas behandeld worden? Daarnaast is het scholen vrij om het (ondersteunende) lespakket wel of niet te gbruiken, en ook nog eens te bedenken hoe ze het wel of niet willen inzetten. Dat ouders zijn gaan reageren is omdat ze bang worden gemaakt door organisaties die moedwillig seksuele voorlichting in een kwaad daglicht willen stellen en daarvoor handig social media gebruiken. Er is súperveel info over het lespakket te vinden, maar het is bedoeld voor scholen, en niet voor ouders.

Ouders hébben inspraak bij scholen. Je hebt oudercommissies, medezeggenschapsraden, etc, etc, etc. Maar ik zou niet direcht willen dat ouders heel veel te zeggen over het inhoudelijke lespakket van scholen - als dat als ouder ver van jou afstaat staat het je vrij een andere school te zoeken waar de lessen meer aansluiten op waar je je comfortabel bij voelt.

@Electra63: ik vind het wel een soort geruststellend te lezen dat eigenlijk niemand meer in de kamer of coalitie Wilders nog serieus neemt en weer rustig gaat zitten wachten op concrete maatregelen. Geert Wilders kennende komen die er toch niet en is het weer eens geroeptoeter voor de buhne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:44

Ladyingreen schreef:
Maar de week van de lentekriebels gaat toch juist over weerbaarheid, zelfbeschikking, grenzen aangeven, emoties?

Ik heb echt wel vertrouwen in de proffesionele onderwijzers + de Rutgerstichting dat ze geschikte lessen samenstellen. Ik kan me geen juf of meester voorstellen die een klas met 4 tot 8 jarige gaat uitleggen over pijpen of beffen.

Precies. Mijn kleinkind leerde.al heel jong dat bloot zijn, alleen in de familie is en goede vrienden en niet voor vreemden mensen, dat is in deze tijd toch vreselijk belangrijk?..En ook met spelletjes je mag zeggen als je iets niet leuk vindt en dat dit goed is.
Tevens heeft hij al heel jong geleerd dat er allemaal verschillende mensen zijn op de wereld. Dat was te lezen in een heel leuk boekje voor peuters. Ik vond het vooral erg geestig.
Volgens mij ging de seksuele voorlichting in de peuter groep niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:03

juval schreef:
ik weet niet hoeveel van jullie kinderen op de basisschool hebben?

mijn kinderen zitten in groep 7 en 8 van een christelijke basisschool (ik had liever openbaar, maar de keuze is beperkt tot christelijk of katholiek in ons dorp). De school heeft er zelf voor gekozen het Rutgers lespakket niet te gebruiken. Er wordt wel wat aan gedaan qua grenzen aangeven en verschillen tussen de geslachten benoemen, maar ik denk niet dat de lhbtqi wordt besproken, en zeker geen seksuele handelingen.
Ik vind ook dat de voorlichting voor het grootste deel taak van de ouders is. Nu weten mijn (boerderij)kinderen al heel lang hoe het zit met voortplanting, geboortes, leven en dood, dat is hier met de paplepel ingegoten :) . Maar ik denk ook wel dat heel veel kinderen dus pas bij biologieles op de middelbare school gaan begrijpen hoe het precies zit.

Elke school is verplicht aan de kern doelen te werken. De manier waarop ze dit doen staat ze vrij. In groep 7/8 bevat kerndoel 41 ook voortplanting. Sinds 2012 is er (ook verplicht) kerndoel 383. Dit bevat ook genderdiversiteit.

Dit zijn dus gewoon verplichte onderdelen op de basisschool, die ook via een andere manier dan 'lentekriebels' wordt onderwezen. Als kinderen iets niet weten, ligt dit dus waarschijnlijk niet aan het onderwijs aanbod.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:50

nps schreef:
journee schreef:

Je doet echt heel, heel veel aannames over de inhoud van het lespakket, die volgens mij gewoon niet kloppen. Heb je het lespakket bekeken, weet je op welke manier de dingen in de klas behandeld worden? Daarnaast is het scholen vrij om het (ondersteunende) lespakket wel of niet te gbruiken, en ook nog eens te bedenken hoe ze het wel of niet willen inzetten. Dat ouders zijn gaan reageren is omdat ze bang worden gemaakt door organisaties die moedwillig seksuele voorlichting in een kwaad daglicht willen stellen en daarvoor handig social media gebruiken. Er is súperveel info over het lespakket te vinden, maar het is bedoeld voor scholen, en niet voor ouders.

Ouders hébben inspraak bij scholen. Je hebt oudercommissies, medezeggenschapsraden, etc, etc, etc. Maar ik zou niet direcht willen dat ouders heel veel te zeggen over het inhoudelijke lespakket van scholen - als dat als ouder ver van jou afstaat staat het je vrij een andere school te zoeken waar de lessen meer aansluiten op waar je je comfortabel bij voelt.

@Electra63: ik vind het wel een soort geruststellend te lezen dat eigenlijk niemand meer in de kamer of coalitie Wilders nog serieus neemt en weer rustig gaat zitten wachten op concrete maatregelen. Geert Wilders kennende komen die er toch niet en is het weer eens geroeptoeter voor de buhne.

Ik heb het gevoel dat er weer eens niet goed gelezen wordt. Ik geef aan dat het belangrijk is dat ouders inzicht hebben in het lesmateriaal, zodat ongefundeerde uitspraken hun mening niet vooraf beïnvloed. Ik vraag nergens om inspraak van ouders. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Betreft de kerndoelen kunnen ouders ook geen inspraak hebben. Dat zijn onderdelen die een school verplicht is te behandelen. Maar meer inkijk in de methodes kan bij ouders misschien wel twijfels wegnemen.

Daarnaast laten reacties in dit topic al zien dat lang niet iedereen goed op de hoogte is betreft lesmateriaal en wat kinderen voor lesstof krijgen aangeboden. Dat kan dus beter. Als ouders bang worden gemaakt door misinformatie dan komt dat ook voort uit onwetendheid. En dat los je alleen op door ouders vooraf duidelijk te informeren over een bepaalde lesmethode en hoe je daar als leerkracht mee omgaat.

Sommige mensen vertrouwen er blindelings op dat het allemaal wel goed zit, anderen hebben misschien wat meer bevestiging nodig om ergens vertrouwen in te hebben. Elk mens is nu eenmaal anders en dat is alleen maar goed.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:29

Ik lees net dat de huurbevriezing voor sociale huurwoningen momenteel geen meerderheid kent in de 1e kamer, dus dat het mogelijk toch niet doorgaat. Menen weten echt niet meer waar ze aan toe zijn op dit moment. Al die overhaast genomen besluiten stuiten op bezwaren die vooraf niet zijn onderzocht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:32

prompter schreef:
Ik lees net dat de huurbevriezing voor sociale huurwoningen momenteel geen meerderheid kent in de 1e kamer, dus dat het mogelijk toch niet doorgaat. Menen weten echt niet meer waar ze aan toe zijn op dit moment. Al die overhaast genomen besluiten stuiten op bezwaren die vooraf niet zijn onderzocht.

Dat is vooral vervelend inderdaad. Er wordt geroeptoeterd, maar vervolgens niet waargemaakt.

Sowieso leek mij die huurbevriezing niet goed overdacht en totaal niet duurzaam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:39

De huurbevriezing zou gewoon voor een jaar zijn, en is in zoverre zinnig dat het in elk geval maakt dat de huren niet nog een keer enorm stijgen.

En al dat gemiep over de arme zielige woningbouwcorporaties die anders best wel hun woningen zouden verduurzamen maar nu toevallig niet... onzin. Veel van die woningen staan er al 40, 50, 60 jaar. Die hebben onderhoud en verduurzaming nodig, maar men had dus ook al 40, 50 of 60 jaar om daar gewoon fondsen voor te reserveren vanuit de huur die nu al betaald wordt. Dat is iets te vaak niet gedaan - dat geld is weg. En nou wordt dat ineens teruggelegd bij de huurders - maar zij hebben al die tijd al betaald.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:43

hier ook geen medelijden met de cooporaties.

iedereen die iets voelt in de portemonnee of inkomsten zal protesteren.

nu best interessant debat over de huisartsen zorg bezig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:47

Shadow0 schreef:
De huurbevriezing zou gewoon voor een jaar zijn, en is in zoverre zinnig dat het in elk geval maakt dat de huren niet nog een keer enorm stijgen.

En al dat gemiep over de arme zielige woningbouwcorporaties die anders best wel hun woningen zouden verduurzamen maar nu toevallig niet... onzin. Veel van die woningen staan er al 40, 50, 60 jaar. Die hebben onderhoud en verduurzaming nodig, maar men had dus ook al 40, 50 of 60 jaar om daar gewoon fondsen voor te reserveren vanuit de huur die nu al betaald wordt. Dat is iets te vaak niet gedaan - dat geld is weg. En nou wordt dat ineens teruggelegd bij de huurders - maar zij hebben al die tijd al betaald.

Nah, ik heb geen medelijden met huurcorporaties, maar ik vind het wel oneerlijk dat de ene sociale huurder wel bevriezing zou krijgen en de andere niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:16

Ik zag net dat de petitie tegen Faber inmiddels al 221.000 stemmen heeft gekregen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:42

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:22

Waarom komen deze berichten nu pas naar buiten en niet bij het vorige kabinet? Dat vraag ik me toch wel af.