Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 10:23

Zichtmelding 3 wolven Oldendiever Dr
Citaat:
22.48 zondagavond
3 wolven (olden)Diever westerdrift

Afbeelding
Via app meldingen wolven in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 10:54

Zichtmelding Ruinen Dr
Citaat:
De Vledders Ruinen
Drenthe
23-12-2024

Zichmelding 3:10 van wolf liep langs de schapen. Schapen stonden achter wolfwerend raster. Foto gemaakt door wildcamera.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AnjcF ... tid=wwXIfr

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:23

Natascha schreef:
Kan een lab ook zien of een wolf al dan niet hybride is? Had daar laatst met iemand een discussie over.

Met de test die ze hier in Nederland gebruiken niet. De test die Wageningen gebruikt gebruikt mitochondriaal DNA, en dat is een stukje DNA wat onveranderd door de moederlijn wordt doorgegeven. Heel simpel gezegd, als de directe moederlijn afstamt van een vrouwelijke hond zit zal de test hond zeggen ongeacht het aantal generaties ertussen, en andersom als de lijn begonnen is met een wolvin zal de test wolf zeggen.
Theoretisch kun je dus een 95% hond hebben waarvan de uitslag wolf is en andersom.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:35

Bedankt voor de uitleg Supertje, vraagje: Als de moederlijn hond is en de vaderlijn wolf..dan is dus de uitkomst hond?

Zou dat ook nog meespelen in de uitslagen van Bij12?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:18

Jessix schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ik zou ook geen dode schapen ophangen maar ik kan het verdriet en de frustratie voorstellen en iets te moeten doen. Zo een foto maakt natuurlijk wel indruk en helpt misschien tegen het machteloze gevoel

Nou ik kan me verdriet en frustratie voorstellen maar vind dode schapen zo ophangen om te kotsen. Het wekt bij mij echt geen empathie op.

ik denk ook niet dat de bedoeling empathie opwekken is... ik denk dat de frustratie zo hoog zit en de machteloosheid ook dat de bedoeling is te schokkeren en de boel wakker te schudden. De meeste mensen (net als politiek) steken het liefst nog de koppen in het zand. Ik praat het niet goed maar ik begrijp het wel

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:20

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de uitleg Supertje, vraagje: Als de moederlijn hond is en de vaderlijn wolf..dan is dus de uitkomst hond?

Zou dat ook nog meespelen in de uitslagen van Bij12?

dat is eigenlijk best wel onzin , ik heb een wolfhond als ik het DNA naar embark stuur voor 160 euro dacht ik ; dan kunnen ze me precies vertellen hoeveel procent wolf, hoeveel procent herder en hoeveel procent jack russel en wat nog meer er in zit volgens mij op de 5 of 10 % nauwkeurig. Zelfs als je hond coyote en wolf dna heeft kunnen ze dat tegenwoordig uit elkaar houden. Terwijl die dna markers veel op elkaar lijken (veel meer als hond en wolf)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:55

Sassy4barrel schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ik zou ook geen dode schapen ophangen maar ik kan het verdriet en de frustratie voorstellen en iets te moeten doen. Zo een foto maakt natuurlijk wel indruk en helpt misschien tegen het machteloze gevoel

Nou ik kan me verdriet en frustratie voorstellen maar vind dode schapen zo ophangen om te kotsen. Het wekt bij mij echt geen empathie op.

ik denk ook niet dat de bedoeling empathie opwekken is... ik denk dat de frustratie zo hoog zit en de machteloosheid ook dat de bedoeling is te schokkeren en de boel wakker te schudden. De meeste mensen (net als politiek) steken het liefst nog de koppen in het zand. Ik praat het niet goed maar ik begrijp het wel[/quote]

Dit én ik denk dat dit wel de media haalt ipv braaf elke x je verlies en verdriet op laten halen door de rendac, ik kan het me heel goed voorstellen .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 16:07

Aanval Doorn U, 3 schapen gedood
Citaat:
Doorn Utrecht 23-12-2024

Aanval op schapen in Doorn, 3 schapen gedood, 4 ontsnapt.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ApoH2zNNk/?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:09

Sassy4barrel schreef:
ik denk ook niet dat de bedoeling empathie opwekken is... ik denk dat de frustratie zo hoog zit en de machteloosheid ook dat de bedoeling is te schokkeren en de boel wakker te schudden. De meeste mensen (net als politiek) steken het liefst nog de koppen in het zand. Ik praat het niet goed maar ik begrijp het wel

Ik begrijp zoiets niet. Ik vind het echt een walgelijke vertoning, maar goed.. voor die mensen dan fijn dat er blijkbaar begrip voor is. Vraag me af of ze er ook wat mee bereiken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:13

Jessix schreef:
Sassy4barrel schreef:

Ik begrijp zoiets niet. Ik vind het echt een walgelijke vertoning, maar goed.. voor die mensen dan fijn dat er blijkbaar begrip voor is. Vraag me af of ze er ook wat mee bereiken.

Meer media aandacht , toch soort van triest dat de dagelijkse aanvallen allang geen prioriteit meer in het nieuws hebben? Terwijl de grootste groep bevolking geen idee heeft van hoe vaak die wolf toeslaat en wat ie elke dag aanricht
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 23-12-24 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:14

Ze bereiken ermee dat het een veel gezien bericht is bijv op facebook. Die foto gaat heel internet (en zelfs media) over en ook mensen die er geen begrip voor hebben en ook mensen die liever hun kop in het zand steken hebben dit bericht gezien. Dat is wel een stap verder als dat het steeds maar stil gehouden word want een groot deel van Nederland weet niets over de aanvallen van wolf op schapen... Eigenlijk jammer dat de "normale aanvallen "waar geen schapen opgehangen worden niet de media halen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:18

Laat de mensen maar geshockeerd zijn. Braaf aan de Rendac geven blijkt ook niet binnen te komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:22

knollentuin schreef:
Meer media aandacht , toch soort van triest dat de dagelijkse aanvallen allang geen prioriteit meer in het nieuws hebben? Terwijl de grootste groep bevolking geen idee heeft van hoe vaak die wolf toeslaat en wat ie elke dag aanricht

Ja hebben ze nu meer media aandacht? Of komt het niet verder dan Facebook en misschien de plaatselijke krant? Geen idee hoor, ik heb het enkel op Facebook voorbij zien komen.

Zelf vind ik dode schapen niet interessant genoeg voor het journaal. Er zijn items geweest over de wolf, niet elke aanval is nieuwswaardig. De wolf is er en blijft er (voorlopig) ook. Uiteraard hoop ik op beter beleid en dat we over kunnen gaan op beheer. Maar ik ben ook realistisch genoeg om te zien dat het voorlopig nog niet veel beter wordt en er waarschijnlijk ook wel altijd roedels in NL blijven. Hopelijk minder, en hopelijk mag er eerder besloten worden om sommige wolven uit de roedels te halen. Ook realiseer ik me dat dit onderwerp voor heel veel mensen gewoon helemaal niet zo interessant is en het ook niet gaat worden. En als je deze mensen al zou willen bereiken vraag ik me af of shockeren daarbij helpt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:39

https://www.hulzmedia.nl/2225208_dode-s ... JQxOqS2c0A

Pas op de beelden zijn erger dan die van de opgehangen dieren.

Citaat:
Dode schapen langs de kant van de weg, "de wolf moet weg"
Gepubliceerd op 23 december 2024 om 10:31
Het was zaterdagmiddag dat Dries van den Dracht zijn overleden schapen opging aan een spanband langs de kant van de weg aan de Zuiderzeestraatweg in Doornspijk.

De tweede aanval in korte tijd gromt Dries. Er was wederom een aanval op schapen geweest in zijn wei. Tijdens het naderen van het weiland wist Dries al dat het foute boel was.

De kudde stond verscholen in een hoekje bij elkaar van angst. Er had zich die nacht een slachtpartij voorgedaan waar je u tegen zegt.

Voornamelijk drachtige schapen waren doelwit.

Elf schapen lieten het leven, al dan niet door euthanasie omdat die hevig verwond waren.

Twee schapen hebben het overleefd en staan nu apart in de stal. Die schapen moeten meerdere malen per dag een spuit medicatie hebben. Het lijkt er op dat deze het redden zegt Van den Dracht.

Buiten het feit om dat het geld kost is het ook heel erg sneu voor de schapen zelf. De kudde wat er nog is is voornamelijk bang. Zelfs voor Dries lopen de schapen weg.

Rond 15:30uur hing Dries samen met zijn zoon de schapen op aan een spanband langs de kant van de weg. Als statement. "Het moet afgelopen zijn met de wolf. Niemand doet wat"

"Er is verteld dat er in mei dit jaar een oplossing zou komen en dat het minder zou worden met de aanvallen, maar het is december en ik heb nog niemand gehoord"

Rond 18:00uur stond de politie aan de deur. De schapen moesten weg. Er werd besloten een middenweg te vinden en de schapen in de avond pas weg te halen.

Met deze actie hoopt Dries de politiek en ook Gemeente Nunspeet wakker te schudden. Genoeg is genoeg

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:48

Ik snap je doel niet met je post DP? Wat wil je hier mee aangeven?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:49

Inderdaad die foto’s met de dode schapen met ingewanden en ongeboren baby schapen er zo half uit zijn verschrikkelijk en veel treuriger als een paar schapen die opgehangen zijn na hun dood

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:50

Jessix schreef:
Ik snap je doel niet met je post DP? Wat wil je hier mee aangeven?

In het artikel staat de reden waarom de schapen na hun dood opgehangen zijn ..
de beloftes die zijn gemaakt en niet zijn nagekomen en je kunt gewoon de machteloosheid voelen als je het goed leest

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:51

Gewoon een aanvulling waar het hier over gaat. Een nieuwsbericht vandaag in de krant.
Het verhaal van die man.

Zoals het hele topic vol staat met nieuwsberichten.
Met een waarschuwing voor de verschrikkelijke beelden zoals gewoonlijk is dat erbij te zetten zodat mensen een keuze hebben of ze willen klikken.
En daarom ook enkel de tekst geplaatst voor wie dat niet wil.

Ik begrijp daarom jou opmerking niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:51

Sassy4barrel schreef:
Inderdaad die foto’s met de dode schapen met ingewanden en ongeboren baby schapen er zo half uit zijn verschrikkelijk en veel treuriger als een paar schapen die opgehangen zijn na hun dood

Je kan het een wolf niet kwalijk nemen dat het een wolf is. Die reageert op instinct, als roofdier. Mag toch hopen dat een mens een beetje meer ontwikkeld is. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:54

Het vult weinig aan. Hij voelt zich machteloos en gefrustreerd. Dat bleek ook wel uit het FB bericht. Veel meer verteld het artikel niet. Wat zou hem beloofd zijn dan? Heeft hij privileges dat de wolf uit zijn omgeving aangepakt wordt? Of zou hij bescherming krijgen vanuit de overheid voor zijn schapen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:57

Geen idee joh. Gaat het hem vragen...

Je komt mij behoorlijk gefrustreerd over.
Maar wellicht is je toon in je hoofd anders dan op schrift :)

Nou geen aanvulling voor jou dan.
Prima.
Voor een ander misschien wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:02

DuoPenotti schreef:
Geen idee joh. Gaat het hem vragen...

Je komt mij behoorlijk gefrustreerd over.
Maar wellicht is je toon in je hoofd anders dan op schrift :)

Nou geen aanvulling voor jou dan.
Prima.
Voor een ander misschien wel.

Ik dacht dat je het posten als reactie op de "discussie" die gaande is. Vandaar mijn vraag wat je doel was, omdat je er verder geen eigen tekst bij posten behalve de waarschuwing.

Je moet niet alles meteen zo in het persoonlijke trekken. Dit is een discussieforum. Ik lig echt niet wakker van een of andere kerel die zijn schapen ophangt. Ik vind het enkel een walgelijke vertoning en uit dat hier op het forum in het wolventopic. Daarop komen reacties over de verzachtende omstandigheden van deze man en daarop geef ik weer mijn reactie. Volgens mij is dat geheel normaal, we hoeven het tenslotte niet altijd met elkaar eens te zijn toch? Ook niet betreft de wolf.

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:03

Tja, in Frankrijk leggen ze de dode schapen voor het Gemeente huis. Deze eigenaar hangt ze op. Als je ze naast de weg neerlegt zonder ruchtbaarheid geeft niemand anders er schijnbaar iets om. Ik vind het schokkend dat het nodig is om dit te moeten doen om aandacht te krijgen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:04

Jessix schreef:
Sassy4barrel schreef:

Je kan het een wolf niet kwalijk nemen dat het een wolf is. Die reageert op instinct, als roofdier. Mag toch hopen dat een mens een beetje meer ontwikkeld is. :')

Volgens mij neemt niemand het de wolf kwalijk ..
Het is de politiek die geen stappen neemt ..
Maar de vergelijking die je hierboven noemt gaat niet echt op. De boer heeft niet de schapen gedood en opgehangen .. ze waren al dood ( gruwelijk vermoord n niet door een onderontwikkeld mens) dus het ophangen heeft de beestjes geen schade gedaan

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:07

Eeuh wie trekt het persoonlijk?

Ik niet in ieder geval.

Zou het mij eerste keuze zijn dit te doen. Nee.
Maar in wanhoop kan ik begrijpen dat mensen dingen doen die ze anders ook nooit zouden doen.

Ik heb mensen bij de SEH dingen zien doen waarvan ik weet dat ze nu nog zouden schamen. Puur uit emotie.