Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:40

juval schreef:
Maar denk je niet dat de NAVO sterker is dan Rusland? Zouden ze durven aanvallen? Daar geloof ik niet zo in (wil ik niet in geloven).

Omdat als je de hele tijd in bindt voor Rusland, je het beeld creëert dat we als NAVO ook wel in zullen vinden als hij een klein NAVO land binnenvalt. En dat de mensen die nu zeggen dat we moeten onderhandelen dat dan ook wel zullen zeggen. En voor je het weet is er niet alleen een Baltische staat ingenomen, maar is de NAVO zijn bestaansreden kwijt. En dan ligt Oost Europa open voor Rusland.

We zullen Rusland echt moeten vertellen dat het tot hier en niet verder is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:50

mce schreef:
Nikass schreef:
Sorry als het al genoemd is: Domper van de maand:

Adema ziet af van ingrijpende stappen diervriendelijke stallen: 'Kan geen geld regelen' - https://nos.nl/l/2510995

geld gaat in de bodemloze put wat oorlogje voeren heet, geeft meer status
ffff 150 miljoen weggeven voor de wederopbouw, ach ja, demissionair of niet het kan/mag allemaal

en van de pvda krijg je ook niets want : http://www.cultuurondervuur.nl
Timmermans blijft boeren het werk onmogelijk maken

Wat moet ik nou lezen uit die link? Ik zie niet waar het over Timmermans gaat. Ik zie vooral veel stemmingmakende titels waar ik bij voorbaat al geen zin in heb. Wat is dit voor dubieuze bron?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:56

CharleyT schreef:
Avalanche schreef:
Draai er niet zo omheen en zeg gewoon wat jouw alternatief is. Jemig, wat een gezeik.

:D :D Dat noem ik kort maar krachtig, maar kan ietsie pietsie vriendelijker :o

Kan idd zeker vriendelijker :o

Mijn geduld was op :o ik kan niet zo goed tegen dat gedraai :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:21

pien_2010 schreef:
Een oorlog is altijd een bodemloze put waarvan in dit geval een ding zeker is, dat niet geld storten in die put de overwinning voor Rusland 100% zeker stelt.
Dan zijn pas echt de rapen gaar in Europa en wordt het een put die de eerste 100jaren niet meer gedempt kan worden.
Of zoals.mijn man zegt, begin dan maar alvast Russisch te leren (uiteraard wat overdreven, maar om de enorme inpact daarvan weer te geven).

Inderdaad Juval zo simpel is het niet. Rusland is deze oorlog begonnen en kan vandaag er nog mee stoppen.
Butsja en andere bezette en bevrijde steden hebben de Oekraïense bevolking geleerd wat hen staat te wachten als Rusland wint (moordpartijen verkrachting en weggejaagd worden uit je huis cq gemarteld en gevangen genomen. Vrouwen verkracht voor de ogen van hun kinderen!).

Tevens moet iedereen zich goed realiseren dat Poetin de schurft heeft aan democratiën. Eenmaal een democratie die verloren is gegaan daarvan wijst de geschiedenis uit hoe vreselijk lang het duurt voordat die terug is (als dit al lukt).en een Spanjaard legde mij onlangs uit dat de oudste generatie en de generatie eronder nog steeds lijden onder de gevolgen van de Franco tijd. De oudste generatie heeft zaken doorgegeven in de opvoeding die zeer belangrijk waren in de tijd van Franco zoals niemand vertrouwen, alleen in het gezin je leven lijden en nooit praten bij de kinderen ja.en amen knikken anders loopt het slecht met je af geen vragen stellen etc.
Ik wist niet wat ik hoorde dat dit nog steeds in heel veel families geldt.

Heftig Pien -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:47

Avalanche schreef:
mce schreef:
misschien wel sterker maar rusland heeft alleen winnen voor ogen en dan is alles geoorloofd

en hij vecht niet alleen, infiltranten en spionnen zijn al veel langer op pad, hij heeft het goed voorbereid, wat mensen voor geld doen weten we allemaal.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5558801 ... sche-agent

En dus? Wat is je punt?

Aanpakken die handel. Als Europa dat niet met volle overtuiging gaat doen dan gaan we daar heel veel spijt van krijgen. Dus vol bewapenen, niet naïef zijn, en eerlijk zijn jegens de burgers dat we (helaas) allemaal gaan voelen dat de gouden tijden van vrede voorbij zijn.

In feite nu al
Alleen al vorige week:
1. De Fransen hebben Russische vliegtuigen die boven de Baltische staten vlogen op Navo gebied begeleid uit het Navo luchtruim;
2. De Duitsers hebben paar dagen later hetzelfde gedaan maar dan boven Letland

En meer:
Al jaren zijn deze provocaties al bezig!
Al jaren spioneert de Russische vloot (onderzeeërs ea) in Noord Noorwegen (tot in de haven toe!), voor de kusten van Denemarken, UK, Nederland waarbij ze onderzoek doen naar de onderwater infrastructuur van kabels, en dit brengen ze in kaart.
Dit heeft er toe geleid dat officieel de intelligence services van de Uk, Nederland en andere EU landen het volk gewaarschuwd hebben voor zware tijden die eraan komen.

Wat ik zelf heel angstig vind, er is door Russische leerkrachten in het geheim beeldmateriaal naar buiten gesmokkeld waarbij te zien is hoe Russische kinderen klaargestoomd worden als een soort Hitlerjugend om het westen aan te vallen.
Dit is al jaren bezig in Rusland. Heel eng.

Dus word wakker en weet om de woorden van de vrouw van Navalny te gebruiken: " Poetin is een gangster waar we mee te maken hebben, en elke naïviteit hierover zal een hoge prijs vragen van Europa ".

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:41

Europa stelt geen zak voor militair gezien en heeft niet voldoende wapens, geen lange afstands granaten meer en amper tot geen wapenfabrieken .
Alles decennia lang weg bezuinigd en opgeruimd, ook de Westerse legers zijn verzwakt.
Ze hebben geen ervaring met oorlogen en halen op 2 landen na van de 25, haalt de 2% NAVO-norm niet.

Europa is geheel afhankelijk van de US.... het is een illusie om te denken dat de NAVO van Rusland kan winnen.
Rusland heeft het sterkste leger ter wereld, genoeg geld, groot wapenarsenaal, genoeg ervaren mankrachten, kernwapens en weet ik wat nog meer.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... e-raketten

Rusland heeft ook alle Brics-landen achter zich, China, Midden Oosten, India. (goed voor 40% van de wereldbevolking)

Allemaal grootspraak wat er geroepen wordt door het Westen... bluf en iedereen gelooft het.
Het Westen/de NAVO dit veel te ver laten escaleren, tijd voor vredebesprekingen en om hun verlies nemen!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:47

Waarom zijn ze dan na twee jaar nog steeds druk met Oekraïne? Zou in drie dagen veroverd zijn, beweerden ze destijds.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:23

Ik ben het met je eens, Pien. Niets doen is geen optie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:23

listiglistje schreef:
Europa stelt geen zak voor militair gezien en heeft niet voldoende wapens, geen lange afstands granaten meer en amper tot geen wapenfabrieken .
Alles decennia lang weg bezuinigd en opgeruimd, ook de Westerse legers zijn verzwakt.
Ze hebben geen ervaring met oorlogen en halen op 2 landen na van de 25, haalt de 2% NAVO-norm niet.

Europa is geheel afhankelijk van de US.... het is een illusie om te denken dat de NAVO van Rusland kan winnen.
Rusland heeft het sterkste leger ter wereld, genoeg geld, groot wapenarsenaal, genoeg ervaren mankrachten, kernwapens en weet ik wat nog meer.

Rusland heeft ook alle Brics-landen achter zich, China, Midden Oosten, India. (goed voor 40% van de wereldbevolking)

Allemaal grootspraak wat er geroepen wordt door het Westen... bluf en iedereen gelooft het.
Het Westen/de NAVO dit veel te ver laten escaleren, tijd voor vredebesprekingen en om hun verlies nemen!

Dit klopt niet helemaal.
Zweden en Finland (onlangs toegetreden tot de NAVO) zijn buitengewoon sterk.
De Baltische staten die het grootste risico vormen om binnengevallen te worden idem dito. Niet buitengewoon sterk maar besteden veel meer als die 2%
Polen, is ook een buuf, is zeer alert en allang niet naïef.

Rusland heeft een voorsprong met opschalen oorlogsindustrie, maar Europa volgt (onderschat Frankrijk en de UK niet). Alleen in een democratie gaat dat over iets meer schijven als in een dictatuur.

China is minder pro Russisch als jij hier schetst, daar er sancties dreigen voor de Chinese banken en daar zitten ze duidelijk niet op te wachten. Dus de Russen zijn door hen onlangs gewaarschuwd als het gaat om transacties bank verkeer. Een groot probleem voor Rusland.

Inderdaad is Noord Korea gretig om te helpen.
Inderdaad steunt het gros van de Russische bevolking de strijd tegen het "fascistische westen".
Maar Putin is als de dood voor de demonstrerende moeders die in aantallen groeien. De oppositie is uitgeschakeld na de dood van Nalvany. Daar is weinig aan te veranderen. Alleen gebeurt er te vaak sabotage in wapen fabrieken (veel branden), bruggen die worden opgeblazen, straaljagers etc en niet enkel door Oekraïne.

Voordeel voor Poetin is dat hij een heel groot volk heeft die hij de oorlog in kan jagen (er wordt gesproken inmiddels over meer dan 350.000 Russische doden). Het is minder een gelopen race als jij denkt Listig Listje. Maar inderdaad zonder de USA heeft het westen een groot probleem!

Trump is een regelrechte bedreiging voor het NAVO bondgenootschap en alleen daarom hoop ik al dat Rutte de baan krijgt daar Trump vorig ambtstermijn paar keer naar hem heeft geluisterd dat gunstig voor Europa was.

Dus eens voor een deel met je post maar je denigrerende toon jegens het westen verdient OEKRAÏNE op de eerste plaats niet. En Europa is wakker! Maar omdat het een democratie is hebben we meer tijd nodig.

Daarbij en dat neem ik je wel kwalijk. Het is niet de Navo die escaleert. Rusland is op oorlogspad elke keer weer. Uitspraken als die van jou zijn koren op de molen van de Russische propaganda machine. Daar zou niemand zich voor moeten lenen en daar zou iedereen zich bewust van moeten zijn!

Niets doen is geen optie. Als jij dat wel vind dan begin maar alvast met Russisch leren.
Dank je Ava.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:19

Jij praat ook poep Pien

Citaat:
Trump is een regelrechte bedreiging voor het NAVO bondgenootschap en alleen daarom hoop ik al dat Rutte de baan krijgt daar Trump vorig ambtstermijn paar keer naar hem heeft geluisterd dat gunstig voor Europa was.

Als je je huiswerk hebt gedaan, weet je dat hij dat dat in zijn 1e termijn als eens gevraagd heeft om de NAVO op te doeken.
Dat was geen slim plan volgens zijn adviseurs en hij zag het belang nadien er ook van in.
De NAVO mocht en mag dus vrolijk verder bestaan, ook van Trump hoor, alleen redden ze het ook niet, dat weet Trump ook.
Hij riep laatst ook niet voor niets dat landen moeten voldoen aan de 2% NAVO-norm.

Citaat:
Daarbij en dat neem ik je wel kwalijk. Het is niet de Navo die escaleert. Rusland is op oorlogspad elke keer weer. Uitspraken als die van jou zijn koren op de molen van de Russische propaganda machine. Daar zou niemand zich voor moeten lenen en daar zou iedereen zich bewust van moeten zijn!

Ik denk daar anders over, De NAVO heeft steeds verdere uitbreiding en Poetin waarschuwt al jaren voor uitbreiding richt Russische grens en zeker voor het toelaten van de Oekraïne tot NAVO.
Daarbij leveren ze nu financiële en materiele steun aan Oekraïne en zijn er allerlei sancties tegen Rusland.
Dan laat je het als NAVO escaleren in mijn ogen. (Los van de geschiedenis tussen Oekraïne en Rusland zelf, dat is een lang verhaal).
Dus houdt op met je Russische Propaganda, dit is algemeen bekend, zijn gewoon feiten.

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... -hangijzer

Maar goed ik ben weer weg hier, ander kijk op zaken mag hier schijnbaar niet, ik word hier weer beticht als Poetin lover etc. :+ :evaw:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:24

Citaat:
Jij praat ook poep Pien

Waarvan akte! Uitgebreid geef ik antwoord op jouw bericht. Vertel waar ik het wel en niet mee eens ben. En je eerste zin heeft me doen besluiten dat jij voor mij geen discussie partner meer bent en ik je op foei zet en ook niet verder meer lees.
Te respectloos vind ik je eerste zin. Ik zeg namelijk nergens dat jij poep schrijft. Zal ik ook bij niemand ooit doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:27

listiglistje schreef:

dit bedoelde ik dus ook eigenlijk met mijn simpele versie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:23

Rusland heeft wel erg verouderd materiaal. Maar wat Rusland heeft in overvloed, is mankracht. En aangezien niemand daar kan kiezen of hij als kanonnenvoer wil dienen, en Poetin het worst zal zijn hoeveel levens het kost, heeft hij daar een "voordeel"
Maar Poetin heeft hopelijk niet het eeuwige leven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:42

Kremlin was al voor deze actie voordat Poetin aan de macht kwam, Navalny was ook voor de oorlog, idem voor zat aan beide kanten wat opvolger wil zijn. Exit van Poetin is 0,0 garantie op einde oorlog.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:23

listiglistje schreef:

Zo dat is een boel achterhaalde aannames en overige onzin. Rusland heeft bij lange na niet het sterkste leger ter wereld, dat heeft de VS, met afstand. Of kun jij anders verklaren waarom Rusland die oorlog in Oekraïne maar niet kan winnen? De Brics steunen Rusland ook niet, ze houden zich wat op de neutrale vlakte en zodra Rusland nog meer zwakte toont gaan ze aan de poten zagen. China wil wel een stukje bosrijk Siberië in ruil voor wat financiële hulp...
Polen heeft overigens net als Finland en Zweden enorm geïnvesteerd in zijn defensie en ook Engeland en Frankrijk zijn gewoon kernmachten met een sterke defensie. Het aantal Europese landen dat de 2% norm haalt is ook aanzienlijk groter dan 2.. het enige waar Rusland enorm goed in is , is het creëren van angst en verdeeldheid. Dat gebeurt meestal met het verspreiden van desinformatie, die bij jou zo te zien goed geland is.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:31

juval schreef:
Maar denk je niet dat de NAVO sterker is dan Rusland? Zouden ze durven aanvallen? Daar geloof ik niet zo in (wil ik niet in geloven).

Als geheel sterker zeker. Rusland probeert echter een beetje te stoken en verdeeldheid te zaaien. Polen gaan ze echt niet aanvallen, maar ze durven vast wel te speculeren dat Trump straks geen zin heeft om zich aan artikel 5 te houden mocht hij verkozen worden. Als speldenprik eerst een deel van Estland binnenvallen om te kijken wat er gebeurt. En vervolgens verder gaan als reactie uitblijft om de Baltische staten in te lijven als er geen reactie komt. En dan ben je als bondgenootschap dus niet zoveel waard. Medvedev zei laatst in een interview dat Rusland geen grenzen heeft.. dat meende hij serieus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:50

listiglistje schreef:
Als je je huiswerk hebt gedaan, weet je dat hij dat dat in zijn 1e termijn als eens gevraagd heeft om de NAVO op te doeken.
Dat was geen slim plan volgens zijn adviseurs en hij zag het belang nadien er ook van in.

Ja, wat bedoel je nou eigenlijk...?
Behalve de denigrerende toon, ik zou zeggen dat de NAVO willen opheffen toch echt betekent dat Trump een bedreiging voor de NAVO is.
(Gelukkig waren er, zeg je zelf ook, 'adults in the room'.)

Citaat:
Ik denk daar anders over, De NAVO heeft steeds verdere uitbreiding en Poetin waarschuwt al jaren voor uitbreiding richt Russische grens en zeker voor het toelaten van de Oekraïne tot NAVO.

1) Hier mag je denken wat je wil - en het nog zeggen ook.
Onder Poetin en andere tsaren niet.
(Maar als je het zegt, moet je niet raar opkijken als je tegengas krijgt.)
2) De NAVO is in het afgelopen jaar inderdaad uitgebreid richting tsaar Poetin.
Wat hij niet leuk vindt.
Oorzaak: agressie van Poetin.
Citaat:
Daarbij leveren ze nu financiële en materiele steun aan Oekraïne en zijn er allerlei sancties tegen Rusland.

... nou komen de sancties niet van de NAVO zelf.
In een democratie vind ik dat soort details belangrijk, tsaar P. zal er anders over denken.
Citaat:
Maar goed ik ben weer weg hier, ander kijk op zaken mag hier schijnbaar niet, ik word hier weer beticht als Poetin lover etc. :+ :evaw:

... oh, helleppie - wéér zo'n type van
A) 'ik vind dit'
B) 'dat klopt niet met de feiten'
A) 'ik wordt weggepest want ik mag dit niet vinden!'

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:21

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:01

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:23

Leuk! :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:37

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:55

prompter schreef:
Even een luchtig berichtje tussendoor, BBB en PvdD die samen een gezellige "burenmiddag" houden in het kamergebouw, dat vind ik nou leuk om te lezen:

https://www.ad.nl/politiek/bbb-borrelt- ... ~af87f35a/

Ah dit bericht maakt echt m’n dag :')
Beide vrouwen vind ik zo hilarisch

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:58

prompter schreef:
Even een luchtig berichtje tussendoor, BBB en PvdD die samen een gezellige "burenmiddag" houden in het kamergebouw, dat vind ik nou leuk om te lezen:

https://www.ad.nl/politiek/bbb-borrelt- ... ~af87f35a/

Heel leuk! Goed voorbeeld :)
Een andere (politieke) mening betekent niet dat je niet met respect met elkaar kan omgaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:04

En dat respect ontbreekt bij de huidige formerende partijen met dank aan tweets en de ophitsende Televaag.
Schandalig dat bvb Omtzigt zich moet verdedigen n.a.v. berichten over zijn mentale toestand omdat hij niet bij de andere drie op schoot springt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:10