irmaz schreef:Maar goed, ik ga hier even een puntje in de groep gooien waar ik mee worstel. Moeten we er langzaamaan niet eens over denken om geen Chineese producten meer te kopen? Gewoon als actie vanuit de burgers?
Waar ik enorm mee worstel is dat er 2 stromingen zijn waarlangs de oorlog wordt gemeten: Het landje-pik van de leiders of die van de economische as (sancties, ik wil (niet) met jou, enz.).
Het punt wat ik volledig mis is een wereldwijde veroordeling van bombardementen, kidnapping, bedreigen en neerschieten van gewone burgers. Oké 138 landen van de VN hebben al in het begin van de oorlog een streep gerokken, maar 35 landen, waaronder China en India, vinden er blijkbaar nog steeds niet veel mis mee. Dat geeft mij wel te denken. Ik snap dat je geen sancties op een land kunt leggen doordat ze niks vinden maar als gewone burger-consument vraag ik me af of ik nog wel geld wil brengen naar landen die het prima vinden dat ergens op de wereld gewone, willekeurige mensen leed wordt aangedaan.
Hoe staan jullie hierin?
Je ontkomt helaas niet aan Chinese producten. Anders kan je geen paracetemol meer kopen. En veel zonnepanelen (energietransitie, van het gas af, nu ook actueel) komen ook uit China (die van mij uit Canada). Er is wat dat betreft nogal "uitverkoop" geweest in de EU qua industrie en productie. Onder druk van strengere regelgeving (milieu, klimaat, ARBO) en winstbejag van de aandeelhouders
.
Maar ik bestelde sowieso al niet rechtstreeks via Ali, Wish en aanverwante sites. Ook vanwege twijfelachtige of helemaal niet naleven van Europese garanties en standaarden en omzeilen van importheffingen enz enz.
En ja, ik ben het met je eens dat we daar best eens wat bewuster naar kunnen kijken.
Maar sommige (veel) huishoudens hebben ook niet de financiële luxe om daar kritisch in te zijn.