Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:44

Blijf het toch uiterst vreemd vinden dat BBB/Van der Plas hier (herhaaldelijk) als populistisch wordt bestempeld. Mijn inziens komt ze mede op voor een beroepsgroep die, in de huidige realiteit (Nederlandse voedselconsumptie, biologisch marktaandeel, etc), het grootste recht heeft om hier in Nederland op intensieve wijze voedsel te produceren.

Vraagje aan de mensen die BBB/Van der Plas hier (herhaaldelijk) als populistisch bestempelden: Is het volgens jullie een mogelijkheid dat BBB haar opkomst mede dankt aan de onkunde van een aantal prominente dames/heren in Den Haag? Of heeft BBB deze monsterzege compleet aan zichzelf te danken?

OleJon schreef:
Was sarcastisch bedoeld.
Tuurlijk is dat niet te wijten aan de boer.
Ze willen de boeren weg hebben.
Ze zullen alles doen om boeren de schuld te geven.
Als het nu gaat om stikstof, weidevogels, waterkwaliteit of dierenwelzijn.
Het is allemaal de "schuld" van de boer.

OleJon schreef:
No problem :D

Soms word ik zo moe van mezelf _O-

*heeft sarcasme-radar inmiddels weer geïnstalleerd :D *

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:47

Loretta schreef:
Ik Thierry fan?
Volgens mij heb je iemand anders voor je.

:oo Inderdaad totaal iemand anders voor me! Mijn welgemeende excuses Y;( Overigens ook niet de genoemde Bokker geloof ik, misschien komt de naam vannacht nog tot me in een droom.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:47

Cer schreef:
Dat maakt t echt niet oké ..
maar het is blijkbaar heel normaal om mensen te beledigen.. en zolang je niet als (extreem) rechts te boek staat kan er heel veel blijkbaar?

Heb je het tegen mij? Wie beledig ik? Heb het woord wappie niet genoemd hè.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:56

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Ik Thierry fan?

:oo Inderdaad totaal iemand anders voor me! Mijn welgemeende excuses Y;( Overigens ook niet de genoemde Bokker geloof ik, misschien komt de naam vannacht nog tot me in een droom.

Als dat zo is gaan we ernstig onze twijfels hebben over hoe saai jouw gemiddelde dromen zijn hoor :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:59

Tiepfoudt schreef:
Blijf het toch uiterst vreemd vinden dat BBB/Van der Plas hier (herhaaldelijk) als populistisch wordt bestempeld. Mijn inziens komt ze mede op voor een beroepsgroep die, in de huidige realiteit (Nederlandse voedselconsumptie, biologisch marktaandeel, etc), het grootste recht heeft om hier in Nederland op intensieve wijze voedsel te produceren.

En waarom vind jij dat dezxe beroepsgroep het grootste recht heeft t.o.z van andere beroepsgroepen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:59

Exitium schreef:
Als dat zo is gaan we ernstig onze twijfels hebben over hoe saai jouw gemiddelde dromen zijn hoor :')

Haha, als ik droom droom ik saai ja, over boodschappen doen enzo |(

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:33

Benzz schreef:
En waarom vind jij dat dezxe beroepsgroep het grootste recht heeft t.o.z van andere beroepsgroepen?

Kort samengevat om de 2 redenen die ik op pagina 109 uitgebreider heb uitgelegd:
- Huidige Nederlandse voedselconsumptie vereist bijna 2x zoveel landbouwgrond dan waar Nederland zelf over beschikt.
- Nederlands biologisch marktaandeel is nog geen 4%.

Wat bedoel je, in deze context, overigens precies met 't.o.z. andere beroepsgroepen'?

En, heb je inmiddels al een mening geformuleerd over de integriteit van Tjeerd de Groot? :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:54

Tiepfoudt schreef:

Vraagje aan de mensen die BBB/Van der Plas hier (herhaaldelijk) als populistisch bestempelden: Is het volgens jullie een mogelijkheid dat BBB haar opkomst mede dankt aan de onkunde van een aantal prominente dames/heren in Den Haag? Of heeft BBB deze monsterzege compleet aan zichzelf te danken?

Nouja, als je naar de stemmen kijkt lijkt toch een groot deel van FvD en waarschijnlijk CDA af te komen. Dus grote opkomst valt mee, vooral gewoon een grote verschuiving van stemmen die op zich niet verbazingwekkend zijn gezien de omstandigheden van FvD en CDA. Vooral populistische stemmen en mensen die ontevreden zijn met de (ex)Boerenpartij CDA. Dus als je onkunde van Baudet en Hoekstra bedoelt, sure.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:20

BaileyMix schreef:
Heb je het tegen mij? Wie beledig ik? Heb het woord wappie niet genoemd hè.

Je schrijft “verder heeft een discussie met jou geen zin, ik kan me herinneren dat jij erg Thierry fan was…”

Vind je je het prima zo stellig iets van iemand te vinden? (Terwijl het ook nog niet waar bleek). Ik zeg ook niks over wappie hè …

Maar prima hoor, als betrokken er zelf geen probleem mee hebben.. (ik zou t zelf niet gaaf vinden om zomaar even als Forum-fan weggezet te worden, maar wie ben ik :) )

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:22

BaileyMix schreef:
Exitium schreef:

Haha, als ik droom droom ik saai ja, over boodschappen doen enzo |(

Spaart u ook zegeltjes? Bonuskaart of airmiles? :+

IMANDRA schreef:
Tiepfoudt schreef:

Nouja, als je naar de stemmen kijkt lijkt toch een groot deel van FvD en waarschijnlijk CDA af te komen. Dus grote opkomst valt mee, vooral gewoon een grote verschuiving van stemmen die op zich niet verbazingwekkend zijn gezien de omstandigheden van FvD en CDA. Vooral populistische stemmen en mensen die ontevreden zijn met de (ex)Boerenpartij CDA. Dus als je onkunde van Baudet en Hoekstra bedoelt, sure.

Even uit de andere topic gekopieerd:
Exitium schreef:
BBB heeft t.o.v. twee jaar geleden met name stemmen weggehaald bij de PVV, VVD en het CDA, maar ook 9% bij de SP bijvoorbeeld.

...

Als je kijkt waar de coalitie het aan verloren heeft:

- VVD: Niet gestemd (29%), BBB (11%)
- D66: Niet gestemd (26%), Groenlinks (12%), PvdA (9%), BBB (6%)
- CDA: Niet gestemd (25%), BBB (20%)
- CU: Niet gestemd, BBB (beiden 9%)

...

Bron: https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... or-kiezers (onderzoek van Ipsos)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:55

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Ik Thierry fan?

Is alweer goed, Kan gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:18

Tiepfoudt schreef:

Daar zijn een paar redenen voor. Als alle boeren op de BBB zouden stemmen, dan praat je over 2 zetels. De boeren zijn gewoon niet zo'n hele grote bevolkingsgroep. Dus die verklaren het aantal zetels niet. Een veel groter deel van de zetels komt bij bijvoorbeeld FvD vandaan en dat zijn gewoon populistische stemmen. Die stemmen de ene keer PVV, de volgende keer FvD, nu BBB en de volgende keer stemmen ze weer op de nieuwste loot aan de populistische stam.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:29

Karl66 schreef:
Daar zijn een paar redenen voor. Als alle boeren op de BBB zouden stemmen, dan praat je over 2 zetels. De boeren zijn gewoon niet zo'n hele grote bevolkingsgroep. Dus die verklaren het aantal zetels niet. Een veel groter deel van de zetels komt bij bijvoorbeeld FvD vandaan en dat zijn gewoon populistische stemmen. Die stemmen de ene keer PVV, de volgende keer FvD, nu BBB en de volgende keer stemmen ze weer op de nieuwste loot aan de populistische stam.

En waar komt al dat "populisme" Nu dan vandaan? Zou het misschien komen dat er toch wel iets heel erg mis gaat in de politiek?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:33

Exitium schreef:
Even uit de andere topic gekopieerd:
Exitium schreef:
BBB heeft t.o.v. twee jaar geleden met name stemmen weggehaald bij de PVV, VVD en het CDA, maar ook 9% bij de SP bijvoorbeeld.

...

Als je kijkt waar de coalitie het aan verloren heeft:

- VVD: Niet gestemd (29%), BBB (11%)
- D66: Niet gestemd (26%), Groenlinks (12%), PvdA (9%), BBB (6%)
- CDA: Niet gestemd (25%), BBB (20%)
- CU: Niet gestemd, BBB (beiden 9%)

...

Bron: https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... or-kiezers (onderzoek van Ipsos)

Ah, ik keek alleen naar de aantallen. I stand corrected :D. Even kijken wat ze precies zeggen in het artikel.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-03-23 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:36

Wat ik er van begreep gaan die getallen over het FvD dat toen al een stuk kleiner was? Als je zou kijken naar de getallen van hun enorme winst toen is het een veel groter percentage FvD'ers dat nu naar BBB is.

Al heb ik ook geen idee hoe ze dit nou toetsen hoor :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:38

BaileyMix schreef:
Wat ik er van begreep gaan die getallen over het FvD dat toen al een stuk kleiner was? Als je zou kijken naar de getallen van hun enorme winst toen is het een veel groter percentage FvD'ers dat nu naar BBB is.

Al heb ik ook geen idee hoe ze dit nou toetsen hoor :+

Ja is in vergelijking met de tweedekamerverkiezingen. Zou het interessanter vinden als het idd in vergelijking met de vorige provinciale verkiezingen waren, daarbij zie je wel grote verschuivingen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:46

Volgens mij is het beter als jullie de cijfers van Ipsos eerst even wat beter bestuderen :)

4% van de FVD stemmers (2021) stemde nu op BBB.

18% van de PVV
17% van de VVD
14% CDA
9% SP
7% D66

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:51

Tiepfoudt schreef:

- Overheidssubsidies aan organisaties die bepaalde voedselproducten willen weren
van het menu worden stopgezet. Een burger kan zelf wel bepalen wat hij/zij eet.

- De komst van nieuwe burgerwoningen in het agrarisch buitengebied leiden nooit
tot beperkingen voor de bedrijfsvoering van de agrarische sector. Wonen in het
buitengebied betekent erkennen en accepteren dat voedselproductie essentieel is
en niet beperkt mag worden. Boeren dienen wel rekening te houden met het woongenot van alle inwoners in hun omgeving.

- Nieuwe plattelanders krijgen de mogelijkheid om een inboeringscursus te volgen.
Deze cursus wordt samen met boeren- en plattelandsorganisaties ontwikkeld en
mede-gefi nancierd door het ministerie van Platteland. Boeren en burgers leren zo
elkaars levenswijzen te respecteren en gaan direct met elkaar in dialoog

- Er komt een Minister voor het Platteland met een departement op minimaal 100 km afstand
van Den Haag.

- We behouden het huidige cultuurlandschap op het platteland, waar mensen uit de stad
kunnen recreëren en gezonde lucht kunnen inademen.

- We geven aan burgers eerlijke informatie over het belang van dierlijke eiwitten in een uitgebalanceerd voedselpatroon

- We stellen mensen centraal en niet de regels, zoals bijvoorbeeld in het dossier kindertoeslag
en inkomstenbelasting.

- Er komt meer voorlichting en positieve aandacht voor de zorgsector in het onderwijs.
Zo blijft ook in de toekomst de zorg voor mensen beschikbaar

- Het kwartje van Kok moet, zoals 30 jaar geleden al beloofd, nu eindelijk maar eens worden
afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht
met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid
toont zich dan eindelijk een betrouwbare partner.
- En nu we toch bezig zijn: waar blijft die 1.000 euro van Rutte?

- De overheid moet meer investeren in het aanleggen en verbreden van snelwegen.

- Alle 150 gekozen Kamerleden en het voltallige Kabinet volgen na elke verkiezingen, verplicht
een week een inboeringscursus op het platteland, op minimaal 100 kilometer van hun eigen
woonplaats. Daar wordt hen alle facetten van wonen en werken op het platteland bijgebracht door boeren en plattelandsbewoners

- Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit
de schoolboeken. Schoolboeken waarin nog wordt gesproken over werkwijzen die niet
meer in Nederland van toepassing zijn, zoals legbatterijen en kistkalveren, worden uit het
onderwijs gehaald, dan wel aangepast. Voordat schoolboeken en lespakketten aan leerlingen
worden aangeboden toetst een deskundige commissie uit diverse sectoren het lesmateriaal
op feitelijke onjuistheden en propaganda.

- Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder
leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een deskundige commissie beoordeelt deze klachten.

- Op de opleidingen voor Journalistiek wordt landbouw, visserij en platteland een verplicht vak.

- Vaak worden gesprekken op televisie met mensen die van het platteland komen (Limburgers,
Tukkers, Friezen, Brabanders, etc.) standaard voorzien van ondertiteling. BBB vindt dit
discriminerend. BBB wil dat alle gesprekken op televisie waarin geen Standaard Nederlands
wordt gesproken, worden ondertiteld. Dus ook als iemand plat Amsterdams, Haags, Rotterdams, Goois of Utrechts spreekt. Gelijke monniken, gelijke kappen

Oké, dit zijn er maar een paar en ik ben nog niet eens halverwege. Dit vind jij normale, uitvoerbare en op feiten berustende niet-populistische standpunten?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:51

Loretta schreef:
En waar komt al dat "populisme" Nu dan vandaan? Zou het misschien komen dat er toch wel iets heel erg mis gaat in de politiek?

Of komt het omdat iedereen maar meer...meer...meer wil, zonder iets voor te doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:52

Loretta schreef:
Karl66 schreef:

Nee, dat denk ik niet. Er gaan zeker dingen mis en soms heel erg mis in Nederland, maar in grote lijnen en voor de meeste Nederlanders is Nederland gewoon een geweldig land om in te leven, waarbij het leven veel beter is dan in de meeste andere landen. Dus ik denk niet dat daar het populisme vandaan komt.

Ik heb er wel een idee over waar het wel vandaan komt. Door het grootste gedeelte van de geschiedenis kregen kinderen het ongeveer even goed als hun ouders. De omstandigheden veranderden niet heel erg en als het wel veranderde, dan ging het zo langzaam dat je het nauwelijks merkte. Toen kregen we een periode waarin het verschrikkelijk voor de wind ging en waarin de kinderen het bijna automatisch beter kregen dan hun ouders. Maar die groei in welvaart was niet onbeperkt en we lopen nu al een poosje tegen de grenzen van die groei aan. En dat betekent dat kinderen het niet meer beter krijgen dan hun ouders, maar dat het er zelfs slechter uitziet. En dat geldt vooral voor de midden inkomens. Denk aan het bezit van een eigen huis, de zekerheid van een vaste baan, de wetenschap dat er goede en betaalbare zorg op afroep beschikbaar is, de zekerheid dat je straks een goede pensioenuitkering hebt en ga zo maar door. En die onrust en die onzekerheid, vooral binnen de middengroepen, is in mijn ogen de bron achter dat populisme.

Voor een echt goede analyse spelen nog veel meer zaken mee, maar dit is wat mij betreft wel de kern.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:52

Tiepfoudt schreef:
Volgens mij is het beter als jullie de cijfers van Ipsos eerst even wat beter bestuderen :)

4% van de FVD stemmers (2021) stemde nu op BBB.

18% van de PVV
17% van de VVD
14% CDA
9% SP
7% D66

Wij bedoelen dus dat het interessanter zou zijn om het te vergelijken met 2019. Of begrijp ik je verkeerd?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:53

BaileyMix schreef:
Tiepfoudt schreef:

- Overheidssubsidies aan organisaties die bepaalde voedselproducten willen weren
van het menu worden stopgezet. Een burger kan zelf wel bepalen wat hij/zij eet.

- De komst van nieuwe burgerwoningen in het agrarisch buitengebied leiden nooit
tot beperkingen voor de bedrijfsvoering van de agrarische sector. Wonen in het
buitengebied betekent erkennen en accepteren dat voedselproductie essentieel is
en niet beperkt mag worden. Boeren dienen wel rekening te houden met het woongenot van alle inwoners in hun omgeving.

- Nieuwe plattelanders krijgen de mogelijkheid om een inboeringscursus te volgen.
Deze cursus wordt samen met boeren- en plattelandsorganisaties ontwikkeld en
mede-gefi nancierd door het ministerie van Platteland. Boeren en burgers leren zo
elkaars levenswijzen te respecteren en gaan direct met elkaar in dialoog

- Er komt een Minister voor het Platteland met een departement op minimaal 100 km afstand
van Den Haag.

- We behouden het huidige cultuurlandschap op het platteland, waar mensen uit de stad
kunnen recreëren en gezonde lucht kunnen inademen.

- We geven aan burgers eerlijke informatie over het belang van dierlijke eiwitten in een uitgebalanceerd voedselpatroon

- We stellen mensen centraal en niet de regels, zoals bijvoorbeeld in het dossier kindertoeslag
en inkomstenbelasting.

- Er komt meer voorlichting en positieve aandacht voor de zorgsector in het onderwijs.
Zo blijft ook in de toekomst de zorg voor mensen beschikbaar

- Het kwartje van Kok moet, zoals 30 jaar geleden al beloofd, nu eindelijk maar eens worden
afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht
met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid
toont zich dan eindelijk een betrouwbare partner.
- En nu we toch bezig zijn: waar blijft die 1.000 euro van Rutte?

- De overheid moet meer investeren in het aanleggen en verbreden van snelwegen.

- Alle 150 gekozen Kamerleden en het voltallige Kabinet volgen na elke verkiezingen, verplicht
een week een inboeringscursus op het platteland, op minimaal 100 kilometer van hun eigen
woonplaats. Daar wordt hen alle facetten van wonen en werken op het platteland bijgebracht door boeren en plattelandsbewoners

- Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit
de schoolboeken. Schoolboeken waarin nog wordt gesproken over werkwijzen die niet
meer in Nederland van toepassing zijn, zoals legbatterijen en kistkalveren, worden uit het
onderwijs gehaald, dan wel aangepast. Voordat schoolboeken en lespakketten aan leerlingen
worden aangeboden toetst een deskundige commissie uit diverse sectoren het lesmateriaal
op feitelijke onjuistheden en propaganda.

- Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder
leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een deskundige commissie beoordeelt deze klachten.

- Op de opleidingen voor Journalistiek wordt landbouw, visserij en platteland een verplicht vak.

- Vaak worden gesprekken op televisie met mensen die van het platteland komen (Limburgers,
Tukkers, Friezen, Brabanders, etc.) standaard voorzien van ondertiteling. BBB vindt dit
discriminerend. BBB wil dat alle gesprekken op televisie waarin geen Standaard Nederlands
wordt gesproken, worden ondertiteld. Dus ook als iemand plat Amsterdams, Haags, Rotterdams, Goois of Utrechts spreekt. Gelijke monniken, gelijke kappen

Oké, dit zijn er maar een paar en ik ben nog niet eens halverwege. Dit vind jij normale, uitvoerbare en op feiten berustende niet-populistische standpunten?

En dan ook nog: Wie gaat het betalen......

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:56

Het is het standaard populistische praatje, we gaan veel meer geld uitgeven aan dingen die jullie belangrijk vinden en dat gaan we betalen door jullie minder belasting te laten betalen.

Maar iedereen die kan nadenken, kan zelf ook wel verzinnen dat het zo niet werkt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:57

Benzz schreef:
En dan ook nog: Wie gaat het betalen......

Ja, ho eens even, je hoeft natuurlijk niet uit te leggen hoe je verkiezingsprogramma dan moet gaan werken, want dan val je meteen door de mand :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:59

Karl66 schreef:
Het is het standaard populistische praatje, we gaan veel meer geld uitgeven aan dingen die jullie belangrijk vinden en dat gaan we betalen door jullie minder belasting te laten betalen.

Maar iedereen die kan nadenken, kan zelf ook wel verzinnen dat het zo niet werkt.

Ja dat iedereen die kan nadenken..........maar helaas :+