steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:03

elnienjo schreef:
30% van je inkomen aan eten is ook echt wel bizar, zeker als je ook nog hoge vaste lasten als energie en zorgverzekering hebt. Dan verwordt een groot deel van de bevolking als werkslaven die alleen nog maar kunnen werken om zich te kunnen voeden ipv dat er ook nog wat overblijft om iets plezierigs van te kunnen doen.

Dat is in het verleden dan ook echt zo geweest (kijk naar horigen etc) . Betekent niet dat dat ok is natuurlijk...
Vroeger was niet alles beter :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:04

DuoPenotti schreef:
Npo is niet onpartijdig en zal dat ook nooit worden.
Zeker niet met een directeur die van de Vara komt.
Er is zelfs ooit eens een petitie tegen npo gestart dat de belastingbetaler ook wat anders als linkse programma's wil zien :D

Klopt. En het schandaal van Shula en de Kaagdocumentaire is ook een schandvlek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:04

Jessix schreef:
Loretta schreef:
Ik heb liever dat mijn hooi voor het paard van een fatsoenlijke eerlijke boer komt dan van dat natuurhooi vol met jacobskruiskruid.

Ja want een middenweg is er natuurlijk niet. :')

Precies :')
Ik ben vast een van de mensen in het topic die zich in de ogen van een aantal te negatief heeft uitgelaten over boeren. Weet je wat het grappige is? Ik ben op zich helemaal niet anti, maar ik merk dat de voortdurende polarisatie vanuit o.a. de BBB en de FDF dit effect op mij heeft.
Er is gewoon heel veel te verbeteren in de veehouderij en ik zie hier in mijn directe omgeving een heel aantal boeren die heel hard schreeuwen en dit keihard ontkennen.
Degenen die het wel erkennen, of het willen nuanceren, die hoor je niet. Want oh jee, als je een andere mening hebt dan ben je blijkbaar automatisch tegen.
En dan word je, ook in dit topic, gewoon belachelijk gemaakt, want je bent immers tegen :+

Oh ja, over dat hooi: dat koop ik o.a. via een grote varkensboer hier in de buurt die toevallig als bijverdienste heeft dat hij handelt in uitstekend paardenhooi. Waar ik volgens een aantal bokkers ook nog eens veel te veel voor betaal, want dat kan immers veul goedkoper :j -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:08

Maar als die boer er dan zonnepanelen op gooit? 7000 per jaar per hectare...

Dat krijgt hij niet met hooien...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:11

Tja, dat kan hij doen, hij is er slim zat voor om een goede kosten-baten analyse te maken.
Maar ik snap daadwerkelijk niet wat het uitmaakt: het is een slimme boer, hij kan er altijd voor kiezen om dat te doen. Boer of geen boer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:15

Wat het uitmaakt..
Hooi te kort.
Hoeft geen mest op want dat is een vies woord.
Geen gedoe over slechte pakken.
D66 en GroenLinks willen dat wel.
Dat word duur paarden houden.

Paarden houders moeten denk ik voorzichtig zijn in waar ze nu voor stemmen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:20

DuoPenotti schreef:
Wat het uitmaakt..
Hooi te kort.

Klopt.
Als iedereen tegen de boer is dan kunnen ze er maar beter financieel een slaatje uit slaan door mee te gaan in de klimaatwaan van de dag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:21

Cer schreef:
Citaat:
Nee, de Duitse of Deense stikstofnorm kan niet in Nederland

Maar dan is het toch ook lastig om te zeggen dat Nederland het het slechtst doet tov Europa?
Omdat de landen niet te vergelijken zijn.. de verdeling is anders, de gebieden zijn anders...

Dus we zeggen wel:
als we NL met Europa vergelijken dan doet nederland het het slechtst
maar als we dan zeggen 'ja de stikstofnorm is oneerlijk verdeeld, kijk maar naar andere landen" dan kan je weer niet met Europa vergelijken want dan is het heel anders
.

je moet dat dan toch omslaan naar eenzelfde situatie? met rekenmodellen enzo? En dalingen meenemen etc

Ik kies jouw reactie maar even.

Het vet gemaakte deel, dat is hetzelfde.
Van alle EU landen heeft Nederland de hoogste stikstofuitstoot in kg N/ha van Europa, zie onderstaande plaatje uit het NOS artikel. Ik kan de afbeelding hier niet weergeven, dus jullie zullen even op de link moeten klikken.
https://cdn.nos.nl/image/2019/10/16/585247/1920x1080a.jpg
Nederland doet het daarmee dus het slechtst.

Er zijn vragen geweest over waarom het mogelijk is dat andere landen (bijv. Duitsland en Denemarken) wel een veel hogere norm kunnen hebben en waarom dat niet kan in Nederland. Dat kan dus niet omdat andere landen
a) minder uitstoot hebben
b) minder dicht bevolkt zijn
c) minder intensieve veehouderij hebben die dan
d) ook nog eens meer verdeeld is over het land en/of verder weg gelegen van natuurgebieden
e) de natuur in een betere conditie is dan in NL
Er zijn dus 5 redenen waarom je die landen niet met NL kan vergelijken. Het gevolg van de eerste 4 redenen is dat er ook minder stikstof neerslaat op die natuurgebieden want:
* NH3 slaat vrij dicht bij de bron neer. Afstand tussen boerderij en natuurgebied is daarbij dus zeer behulpzaam.
* NOx (bron vooral verbranding fossiele brandstoffen) zorgt vooral voor een stikstofdeken en verspreid zich dus veel meer over een groot oppervlak en komt over een veel groter oppervlak neer. Minder mensen per opp = minder dikke deken. Dat is dus niet te vergelijken met de NL situatie, dus kunnen wij ook niet die normen hanteren. We zouden dan veeeeeeel te veeeeeel depositie krijgen op die gebieden.

En omdat f) (reden 6) de natuurgebieden in het buitenland vaak ook nog groter oppervlak hebben waardoor er dus meer mogelijkheden voor de natuur is om te overleven/herstellen op een meer gunstige plek in datzelfde natuurgebied.

En verder vind ik dat het duidelijk staat uitgelegd in die artikelen. Ik kan er niet meer over uitleggen. Samengevat:
-we zijn het slechtste jongetje van de klas
-we kunnen het niet doen zoals Duitsland of Denemarken omdat de situaties niet te vergelijken zijn

Dit zijn de (onplezierige) feiten zoals ze nu liggen. Dat staat los van een mening over of het aanwijzen van (delen van?) onze natuurgebieden onterecht is geweest. Of dat de omschrijving van de natuur die daar moet (of zou moeten) voorkomen onhaalbaar is. Daar heb ik geen verstand van en dus ook geen mening over.

Tot slot nog een leuk artikel (vind ik).
Brussel: ’Nederland speelde zichzelf schaakmat met stikstof’
Hier is het een premium artikel en kan ik alleen de kop lezen.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/82906 ... t-stikstof

Op Reddit staat de (hele?) tekst:
Citaat:
https://www.reddit.com/r/FreeDutch/comm ... akmat_met/
Het stikstofspook gijzelt ons land nu al een paar jaar, maar in Europese regelgeving komt het woord ’stikstof’ niet eens voor. Nederland heeft zichzelf schaakmat gespeeld, klinkt het in Den Haag en Brussel. Over terugkeer naar de tekentafel klinkt weinig enthousiasme.

De juridische stikstofcrisis hangt samen met de uitvoering van Europese richtlijnen om de natuur te beschermen. Lidstaten mochten daar deels zelf invulling aan geven. Den Haag heeft gekozen om ruim 160 Natura 2000-gebieden aan te melden in Brussel. Een harde Europese regel is dat beschermde plantjes in deze gebieden niet mogen verslechteren.

Om de staat van de natuur te beoordelen kijkt Nederland alleen naar ingewikkelde stikstofrekenmodellen. Die zijn juridisch bindend en raken zo’n beetje alle economische activiteiten in de omgeving. Daar heeft Den Haag zich in verslikt: het land zit op slot.

Een makkelijke oplossing binnen dit systeem is er niet. Zelfs als alle boeren verdwijnen komen we op veel plekken niet onder de alarmerende grenswaarden, zo weet het Planbureau voor de Leefomgeving. Critici vinden daarom dat Nederland terug naar de tekentafel moet. Dat het anders kan bewijst de rest van Europa. Vlak over de Nederlandse grens doen dezelfde beschermde plantjes het op papier wel goed.

Alternatief

Alleen Vlaanderen werkt met een methode die enigszins lijkt op de onze. De deelstaat gaat ook over tot het uitkopen van boeren bij Natura 2000-gebieden. Maar in Wallonië is dankzij ander natuurbeleid weer niets aan de hand.

Om het over een andere boeg te gooien moet Nederland naar Brussel. Tot nu toe klinkt daar in Den Haag nog geen enthousiasme voor. Makkelijk zal het niet zijn: naast toegeven dat het huidige model fout is, moet er een alternatief worden gebouwd dat op een bredere en wetenschappelijke manier naar de staat van de natuur kijkt. De uitkomst hoeft niet automatisch gunstig te zijn voor alle boeren.

Schrappen natuurgebieden

Een andere route is het schrappen van Natura 2000-gebieden. De vorige stikstofminister, Carola Schouten, heeft onder druk van VVD en CDA gekeken naar deze optie. De Europese Commissie zou volgens bronnen bereid zijn om mee te werken, maar pas nadat Nederland eerst overtuigend aan de slag gaat met natuurherstel en de landbouwsector.

Of er serieuze pogingen zijn gedaan in Brussel valt moeilijk vast te stellen. Kamerleden klagen al jaren dat het onmogelijk is om te controleren met welke informatie de Haagse ambtenaren precies aan tafel zitten.

Vanuit Haagse en Brusselse bronnen klinkt bovendien weinig hoop op medewerking door het dagelijks EU-bestuur. Nederland zou het slechtste jongetje van de landbouwklas zijn op het gebied van nitraat, fosfaat, stikstof en klimaat. We hebben geen krediet meer, zo klinkt het bij meerdere bronnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:22

Achterom schreef:
Tja, dat kan hij doen, hij is er slim zat voor om een goede kosten-baten analyse te maken.
Maar ik snap daadwerkelijk niet wat het uitmaakt: het is een slimme boer, hij kan er altijd voor kiezen om dat te doen. Boer of geen boer.

Zoals ik al schreef, ik heb mijn hooi al vele jaren van een leverancier die dus geen boer is. Hooi genoeg en betaal al jaren dezelfde prijs.

Maar goed, het ging mij er meer om dat ik niet perse een verbond voel met boeren omdat ik paarden heb. (op het commentaar dat men van bokt wel meer sympathie verwachten) Ik ben ook niet anti boeren wat mensen dan vaak denken. Er zijn bedrijven die ik zeker een warm hart toe draag. En ik snap, voor elke boer, dat dit hele moeilijke tijden zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:22

DuoPenotti schreef:
Er is zelfs ooit eens een petitie tegen npo gestart dat de belastingbetaler ook wat anders als linkse programma's wil zien :D

Daar was ik al bang voor. MSM dus ze liegen. :(

Wie is er in jouw ogen dan wel onpartijdig?

Weerleg anders wat in dat stuk staat?
Ik ben zeker geen expert maar ik zie zo geen onwaarheden?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:29

DuoPenotti schreef:
Wat het uitmaakt..
Hooi te kort.

Stemmingmakerij, dat is het enige dat je doet.
Nogmaals: ik heb nergens gezegd dat ik vind dat boeren moeten stoppen. Ik vind alleen wel dat het anders moet. En dat veel boeren wat kritischer mogen kijken naar hun eigen rol in het geheel, maar een deel mist die zelfreflectie en overschreeuwt de rest. Maar daarmee komen we er niet.

Ons huidige systeem is gewoon niet houdbaar op de lange termijn; we wonen met te veel mensen op een te klein stukje grond. We putten de natuur en de aarde uit.
Een natuurgebied dat is overwoekerd door brandnetels en bramen is niet normaal, maar wel de realiteit. En hoe komt dat? Heel simpel: overbemesting en stikstofdepositie.
En ja, als dat betekent dat ik geen paarden meer kan houden, dan is dat zo. Misschien kan ik dan wel hooi verbouwen voor een paardenliefhebber in de buurt :')

De realiteit is dat we allemaal moeten gaan inleveren: vliegreizen, iedereen een groot huis en twee (of meer) auto's voor de deur. We leven te goedkoop op te grote voet en helpen en passant de hele wereld naar de klote.
We moeten allemaal aan de bak: de industrie, de handel, de consument, maar ook de boer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:31

DuoPenotti schreef:

Maar sommige mensen willen gewoon een beetje hip zijn. Maar hebben geen flauw benul hoe het werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:32

Eerlijk.

Ik denk dat er niemand onpartijdig is.

Npo links is geen klacht van de laatste tijd.
Farmer defence force ban Ik standaard ook.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:34

OleJon schreef:
De natuur in Nederland is geen natuur. Maar een gecreëerd stukje van de mens. Als de mens zich daar eens wat minder mee bemoeide. Zou het vast beter gaan.

Ik hoor dit vaker maar nu wel benieuwd wat het dan wel is. En kom niet aan met de Oostvaardersplassen, omdat dat zo lekker negatief in het nieuws is geweest.
Als dat het enige is wat je als voorbeeld hebt dan heb je geen idee wat er nog meer aan natuur is in Nederland. Al is het als ik het goed onthouden heb nog maar 13%.

Ik noem het niet natuur creëren maar natuur herstellen, waardoor verschillende diersoorten zoals bijen hommels, die zo belangrijk zijn voor ons voor het bestuiven van gewassen, weer gaan toenemen. Zoek eens op hoeveel hommelsoorten er al uit Nederland verdwenen zijn, je zal er van schrikken.

Wij zijn jaren te opruimerig geweest, (ook in tuinen nog steeds) dode bomen weg halen in bossen te veel snoeien in gemeentes, slootkanten werden opgetrokken waardoor sommige planten die dat graag hebben geen natte voeten konden krijgen en verdwenen enz. Wat dat betreft was er te veel bemoeienis inderdaad. Nu weten we beter

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:35

@achterom.
Ja mijn mening zal vast zo gezien worden.
Zie ik van andere berichten ook zo :D

Maar de boeren die nu het meeste op hun bordje krijgen is niet terecht.
Punt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:44

Het zijn gewoon ronduit leugens @achterom.

De meeste boeren willen niets...alsof ze een keus hadden en hebben. Ik weet niet waar jij de afgelopen jaren hebt doorgebracht, maar ik gok niet in de buurt van een boerderij.

Alsof het een kwestie van willen is.De overheid bepaalt al jaren, en samen met de bank als financiër is willen niet echt een optie, je moet namelijk simpelweg.

Laten de boeren nu net de enige in de industrie zijn die al jaren verplicht worden grote stappen te maken op het gebied van dierenwelzijn en milieu en dat dus ook gedaan hebben/doen. Anderd trok je de rode kaart.

Waar ze boos om zijn is niet dat het nog beter moet en ze dat niet zien zitten, maar omdat ze niet eens meer een kans krijgen door een gecreëerd probleem dat bij de grens stopt.

Op dit moment worden noodzakelijke verbeteringen voor het milieu bij agrarische bedrijven soms niet gefinacieërd door de bank omdat ze het te risicovol vinden. Tot zover de overheid die het zo goed voor heeft met milieu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:09

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:15

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:17

@Sunnda: niet de enigen hoor. Ook bedrijven mogen bijvoorbeeld max. xxx kwh gebruiken anders moeten ze investeren in energiebesparing. Dat zijn, zeker voor kleine bedrijven, flinke aderlatingen. Ook milieucontroles, tweejaarlijks zijn behoorlijk streng.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:19

Afbeelding

Klinkt heel redelijk in mijn ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:26

Behalve het feit dat er dingen in genoemd worden die compleet niet kunnen. Zoals het halveren van de Natura 2000 gebieden. Dat heeft de regering al geprobeerd maar dat is een europees iets. Dat kan dus ook enkel europa bepalen en die zijn dat niet van plan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:35

Sunnda schreef:
Het zijn gewoon ronduit leugens @achterom.

De meeste boeren willen niets...alsof ze een keus hadden en hebben. Ik weet niet waar jij de afgelopen jaren hebt doorgebracht, maar ik gok niet in de buurt van een boerderij.

Alsof het een kwestie van willen is.De overheid bepaalt al jaren, en samen met de bank als financiër is willen niet echt een optie, je moet namelijk simpelweg.

Laten de boeren nu net de enige in de industrie zijn die al jaren verplicht worden grote stappen te maken op het gebied van dierenwelzijn en milieu en dat dus ook gedaan hebben/doen. Anderd trok je de rode kaart.

Waar ze boos om zijn is niet dat het nog beter moet en ze dat niet zien zitten, maar omdat ze niet eens meer een kans krijgen door een gecreëerd probleem dat bij de grens stopt.

Op dit moment worden noodzakelijke verbeteringen voor het milieu bij agrarische bedrijven soms niet gefinacieërd door de bank omdat ze het te risicovol vinden. Tot zover de overheid die het zo goed voor heeft met milieu.

Grapjas, ik ben opgegroeid tussen de boeren en woon er midden tussen.
Maar jullie reacties zijn precies de reden waarom ik me er irl dus niet over uitspreek. Want het slaat gewoon helemaal nergens op. Altijd maar janken "geen keus" hou toch op, ze hebben de verkeerde keus gemaakt. Er zijn er namelijk ook die een goede keuze hebben gemaakt, maar daar hebben we het nu even niet over?
Natuurlijk: de overheid is heel lang onduidelijk geweest en met name de Rabobank (want daar hebben we het over, dus niet "de banken") heeft een rol gespeeld die ronduit schandalig is. Hetzelfde geldt voor De Heus en al die andere clubs die zogenaamd op hand van de boeren zijn, maar tegelijk enorme winsten maken over de rug van de boeren heen.
Maar hoe je het wendt of keert: boeren zijn gewoon ondernemers. Daar zitten goede en slechte tussen.
Het natuurprobleem is geen gecreëerd probleem, het is reeel. Je hoeft maar om je heen te kijken, met een klein beetje boerenverstand van plantjes zoals mijn opa (ouderwetse boer) dat ook had en ik ondertussen ook en je ziet het overal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:35

Achterom schreef:
Ik ben vast een van de mensen in het topic die zich in de ogen van een aantal te negatief heeft uitgelaten over boeren. Weet je wat het grappige is? Ik ben op zich helemaal niet anti, maar ik merk dat de voortdurende polarisatie vanuit o.a. de BBB en de FDF dit effect op mij heeft.
Er is gewoon heel veel te verbeteren in de veehouderij en ik zie hier in mijn directe omgeving een heel aantal boeren die heel hard schreeuwen en dit keihard ontkennen.
Degenen die het wel erkennen, of het willen nuanceren, die hoor je niet. Want oh jee, als je een andere mening hebt dan ben je blijkbaar automatisch tegen.
En dan word je, ook in dit topic, gewoon belachelijk gemaakt, want je bent immers tegen :+

-O-

Zo sta ik er ook in.
Ik heb vroeger met mijn pony twee keer bij een boer gestaan, super fijne, hardwerkende mensen.

Maar ik zie ook de andere kant.
De grote varkensboer hier en de (jonge) loonwerkers die je van de dijken af rijden.

Daarbij heb ik totaal geen begrip voor de bedreigingen door met name FDF.

En bijv. Wilders die nu voor de boeren is, maar nog nooit aanwezig is geweest in de landbouwcommissie van de Tweede Kamer.
De populisten grijpen de onvrede van de boeren aan, om stemmen te trekken, maar hebben zich nooit eerder druk gemaakt om de boeren of het landbouwbeleid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:37

Spenk schreef:
Behalve het feit dat er dingen in genoemd worden die compleet niet kunnen. Zoals het halveren van de Natura 2000 gebieden. Dat heeft de regering al geprobeerd maar dat is een europees iets. Dat kan dus ook enkel europa bepalen en die zijn dat niet van plan.

Er zijn fouten gemaakt bij de toewijzing van de natura 2000 gebieden. Europa houdt de oplossing van het probleem gewoon tegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:37

DuoPenotti schreef:

Ik dacht al waar blijft ie....

'NPO is niet betrouwbaar.'

Hahaha ongehoord Nederland valt ook onder de NPO