Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:27

Beetje gezever zo, totale hoogte is 1.80. Afdoende, zou je denken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:29

Inclusief foto ziet iedereen wel dat het in totaal bedoeld word....

180, met stroom, gaas zodat er niet onderdoor gegraven kan worden, maar nog niet voldoende....

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 11:28

Nou nee want ondertussen was toch al lang ontdekt dat 1m20 gaas niet werkt, ook niet met stroom op/naast/boven?

Dus om dan nu te claimen dat dit hekwerk 180 was met stroom erboven, is misinformatie en zo geformuleerd om te doen geloven dat ook gaas van 180 met nog eens stroom erboven, niet zou werken en dus zo terug te komen op de campagne dat wolfwerend hekwerk niet nodig is omdat het toch niet werkt.

Terwijl dat niet noodzakelijk zo is want hekwerk van effectief 180 hoog en ingegraven en daar dan nog 4 stroomdraden boven, op en langs, een heel andere burcht vormt en veel effectiever zou kunnen zijn.

De opzet was fantastisch goed aangepakt maar helaas de hoogte niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 11:34

DuoPenotti schreef:

180, met stroom, gaas zodat er niet onderdoor gegraven kan worden, maar nog niet voldoende....

Inderdaad, duidelijk verhaal inclusief foto’s. Extra balen voor de eigenaren. Ze hebben echt wel hun best gedaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:02

Mijn schoonouders wonen bij de bossen van Venray eo. Daar nog niks gehoord over wolven of zichtmeldingen ervan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:07

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:

Inderdaad, duidelijk verhaal inclusief foto’s. Extra balen voor de eigenaren. Ze hebben echt wel hun best gedaan.

Zoals ik zei: gezeur. Volgens de richtlijnen is nog steeds 1.40 (of misschien toch inmiddels 1.50?) voldoende, of dat nou gaas met stroomdraden is, een net of alleen palen met stroomdraad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:09

mysa schreef:

"Gezever", inderdaad dat denk ik al VEEEL langer maar blijf met moeite liever netjes praten. Die wolven moeten gewoon weg, welke idiote dierenbeulen hebben ze eigenlijk binnengelaten of, als je daar niet in gelooft, nu niet alleen getolereerd maar zelfs beschermd en bevorderd?? Volgens iemand die ik sprak die zelf niet eens dieren heeft, is het gewoon een vooropgezet plan omdat "men" de gronden wil om die te kunnen volbouwen. We hebben nu een iets ander politiek landschap maar ik zie voor de weidedieren nog geen goede vooruitzichten.
Laatst bijgewerkt door anjali op 01-11-25 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 12:10

Afbeelding
Minimaal 120 cm wordt geadviseerd, ook in de nieuwe richtlijnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:11

Roermond eo komt door een of andere dodo die het stoer vind om op te scheppen dat er een roedel zit.
Zegt die vaak te zien.
Maar heeft geen enkele foto of ander bewijs.
Ook worden er niet stelselmatig schapen gepakt.
Maar die kerel heeft graag wat aandacht of zo.

Richtlijnen zijn zover ik weet nog steeds 120.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:13

Toen ik het vorig jaar liet zetten was het advies nog 120cm maar dat vond ik toen al niet serieus te nemen. Mijn hond springt daar nog wel overheen. Ik ben dus ook voor 180cm gegaan.

Ik heb nooit de illusie gehad dat het nu 100% veilig is maar de combinatie van dit hekwerk, ‘s nachts op stal en zicht op de paarden overdag maakt het zo veilig mogelijk. Maar ik vind het daarom dan wel interessant om ervaringen van andere te lezen zoals deze mensen. Waar kwam de wolf er doorheen. Ik zag al de opmerking van Mist over de houten poort.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:15

Zeker is het interessant om te weten waar de zwakke plek was.

Maar goed als je dat filmpje ziet van jaren terug waar hij met gemak over 140 springt.
Dan denk ik dat die 180 ook kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:19

DuoPenotti schreef:
Zeker is het interessant om te weten waar de zwakke plek was.

Maar goed als je dat filmpje ziet van jaren terug waar hij met gemak over 145 springt.
Dan denk ik dat die 180 ook kan.

Vandaar dat ik al schreef dat ik de illusie van 100% veilig niet heb maar alles bij elkaar het wel redelijk veilig maakt.

Door ervaringen te delen kun je natuurlijk weer wat verbeteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:20

ja zeker, was ook niet negatief op je bericht bedoeld. :)

daarom zeg ik ook dat ik het interessant vind.
Ik heb hier ook een gazen hekwerk, misschien doe ik ideeën op, al valt uitvoer niet mee met aangrenzende tuinen van buren waar je al geen stroom mag plaatsen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:26

anjali schreef:
mysa schreef:

"Gezever", inderdaad dat denk ik al VEEEL langer maar blijf met moeite liever netjes praten. Die wolven moeten gewoon weg, welke idiote dierenbeulen hebben ze eigenlijk binnengelaten of, als je daar niet in gelooft, nu niet alleen getolereerd maar zelfs beschermd en bevorderd?? Volgens iemand die ik sprak die zelf niet eens dieren heeft, is het gewoon een vooropgezet plan omdat "men" de gronden wil om die te kunnen volbouwen. We hebben nu een iets ander politiek landschap maar ik zie voor de weidedieren nog geen goede vooruitzichten.

Dus eigenlijk het idee dat het een complot is tegen de boeren om hun land te kunnen inpikken? En door wie of wat is dat complot dan in werking gezet en hoe?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:28

F_T schreef:
True, Maurik Ravenswaaij en nog een stel zijn me bekend, zelfs filmmateriaal van mensen die ik persoonlijk ken.

Ik had het anders moeten zeggen,

In de Betuwe zijn een hele poos geen wolven geweest. Laatste meldingen zijn lang geleden.
Er is nu (opnieuw) een recente vanaf de heuvelrug die de rivier over is,

Als dit daadwerkelijk wolf blijkt.

Is ook wat ik bedoelde, ik dacht dat dat automatisch begrepen zou worden.
Ik had iets duidelijker moeten zijn.

De oudere welpen vliegen het huis uit in het najaar dus kan prima dat ze dan de Betuwe weer doorkruisen.
Tot nu toe gaan ze of dood of op doortocht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:37

@LittleGift: Door de "stikstofpartijen". Die vinden dat "vee" stikstof uitstoot en dus weg moet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:41

En hoe hebben ze dat ongezien dan kunnen bewerkstelligen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:50

Little_Gift schreef:
En hoe hebben ze dat ongezien dan kunnen bewerkstelligen?

Er zijn berichten dat de wolven uitgezet zijn.Daar was ik (uiteraard) niet bij! Maar hoe vreemd is het nu dat er , ondanks oneindig veel dierenleed en ook gevaar en schade en problemen voor mensen, niets aan die wolven gedaan mag worden? Dat vind ik heel erg vreemd. De rampsituatie nu is dus bepaald niet "ongezien". De "machthebbers" vinden dat het door moet gaan tegen alle logica in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 13:35

Welpen komen in worpen van 4-6 stuks, vervanging ouders + 2-4 nieuwe dieren en dat per jaar, terwijl die ouders ook ouder worden dan 1 nest werpen. In Rusland was de conclusie verdubbeling populatie elke 2-3 jaar! gezien de grootte van de nesten. Hier zal dat iets langzamer gaan omdat er nogal eens welpen sterven door auto of treinkoppen, maar qua geboortecijfers is er echt geen mensenhulp nodig om zo rap de populatie te zien groeien.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 13:46

Little_Gift schreef:
Nou nee want ondertussen was toch al lang ontdekt dat 1m20 gaas niet werkt, ook niet met stroom op/naast/boven?

Dus om dan nu te claimen dat dit hekwerk 180 was met stroom erboven, is misinformatie en zo geformuleerd om te doen geloven dat ook gaas van 180 met nog eens stroom erboven, niet zou werken en dus zo terug te komen op de campagne dat wolfwerend hekwerk niet nodig is omdat het toch niet werkt.

Terwijl dat niet noodzakelijk zo is want hekwerk van effectief 180 hoog en ingegraven en daar dan nog 4 stroomdraden boven, op en langs, een heel andere burcht vormt en veel effectiever zou kunnen zijn.

De opzet was fantastisch goed aangepakt maar helaas de hoogte niet.

Jij bent echt de enige die dit zo verkeerd leest..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 13:54

Zo zie je maar: je kunt het nooit goed doen.
Heb je zo'n hekwerk staan waar veel kosten en onderhoud bij komt, is het nog niet goed.
Schei toch uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:40

Citaat:
1 november 2025
452 schadedossiers: Vlaanderen onderzoekt draagvlak en versterkt beleid rond wolven

Sinds de terugkeer van de wolf in Vlaanderen zijn meer dan 450 schadedossiers geregistreerd, goed voor 851 gedode of gewonde dieren, zo antwoordt Vlaams minister van Landbouw en Omgeving Jo Brouns (cd&v) op een parlementaire vraag van Sanne Van Looy (N-VA). Na een eerdere versnelde uitrol van preventiemaatregelen kondigt de minister nu een vereenvoudigde subsidie- en schaderegeling aan. Tegelijk start hij een wetenschappelijk onderzoek naar het maatschappelijk draagvlak van de wolf.

Sinds 2018 werden 851 dieren gedood of gewond door wolven. Het merendeel betreft schapen, gevolgd door pony’s, damherten en geiten. Opvallend is dat slechts één huisdier (een hond) werd gedood. Volgens het Agentschap Natuur en Bos (ANB) vonden de meeste aanvallen plaats bij dieren die niet of onvoldoende binnen wolfwerende omheiningen stonden. Slechts twee incidenten gebeurden binnen een correct functionerende omheining.

Momenteel leven er 12 wolven in Vlaanderen: één roedel in Noord-Limburg met twee volwassen dieren en minstens zeven welpen (het mannetje werd al een tijd niet meer waargenomen), één gevestigde wolvin in Noordwest-Antwerpen (Emma), en twee zwervende individuen bij Nationaal Park Bosland en Nationaal Park Hoge Kempen.

Snellere preventie en betere ondersteuning

In augustus leidde een reeks wolvenaanvallen op pony’s in Limburg tot grote ongerustheid bij landbouwers en burgers, wat resulteerde in een crisisoverleg tussen lokale besturen en minister Brouns. Hierop volgde een versnelde en verbrede uitrol van preventieve maatregelen in het kerngebied van de Limburgse roedel. Sinds 2022 werd meer dan 263 kilometer omheining wolfwerend gemaakt en gesubsidieerd.

Daarnaast werkt de minister aan een vereenvoudigde subsidie- en schaderegeling om administratieve lasten te verminderen en snellere uitbetalingen te garanderen. “Wie schade lijdt, ervaart dat niet alleen financieel, maar ook emotioneel. We moeten hier maximaal ontzorgen”, zegt Brouns.

Onderzoek naar maatschappelijk draagvlak

Vlaanderen wil nu ook weten hoe groot het maatschappelijk draagvlak is voor de wolf. “Het ontbreekt momenteel aan systematisch onderzoek naar de maatschappelijke draagkracht van wolven in Vlaanderen. Dit is essentieel om conflicten met de wolf én tussen maatschappelijke groepen wetenschappelijk te kunnen onderbouwen. Daarom start ik een wetenschappelijk onderzoek naar het maatschappelijk draagvlak van de wolf in Vlaanderen,” aldus Brouns.

Het wordt de eerste studie die peilt naar hoe burgers, landbouwers en andere betrokkenen denken over de aanwezigheid van de wolf en mogelijke beheermaatregelen.
Ecologische draagkracht van Vlaanderen

Parallel onderzoekt het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) hoeveel wolven Vlaanderen ecologisch kan dragen. Hiervoor wordt een habitatgeschiktheidsmodel ontwikkeld dat rekening houdt met ecologische factoren, versnippering en menselijke aanwezigheid. Zo kan worden bepaald wat het maximaal haalbare aantal territoria is in Vlaanderen, over het hele landschap, niet enkel in natuurgebieden.
Evaluatie en toekomst

De Europese beschermingsstatus van de wolf werd recent versoepeld van 'strikt beschermd' naar 'beschermd'. Vlaanderen bekijkt nog hoe dit wordt vertaald naar een Vlaamse wetgeving. Intussen wordt het interventieprotocol wel geëvalueerd. “In het huidige interventieprotocol zijn geen concrete drempels voorzien die automatisch leiden tot een handeling bij probleemsituaties of probleemwolven. We bekijken hoe we beslissingsbomen en drempels kunnen aanscherpen. Wanneer een wolf problematisch gedrag vertoont, moet kordaat worden opgetreden. Dit is voorzien in het huidige protocol”, besluit Brouns.

https://vilt.be/nl/nieuws/452-schadedos ... SrOz05OD-Q

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1C2QnG ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:44

Zichtmelding Kootwijkerbroek Gld, 5 wolven
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
01-11-2025
00.30 uur

Zichtmelding

5 wolven gezien in weiland aan de Garderbroekerweg/ Drieënhuizerweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen.

#geenwolf

Afbeelding
Filmpje via
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/17HKGY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 15:00

Grote aanval Kootwijkerbroek Gld, in totaal 25 schapen dood
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
01-11-2025

Aanval op schapen.

14 schapen direct gedood en 11 schapen zwaar gewond en geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AQNvw ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 01-11-25 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:02

Ik zag hem net binnenkomen van die 25.