Citaat:Makkinga Friesland
21-12-2024
11.15 uur
1 wolf stak de bercoperweg over richting de bovenweg
Betrouwbaarheid hoog
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf

Bron geen wolf
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
21-12-2024
11.15 uur
1 wolf stak de bercoperweg over richting de bovenweg
Betrouwbaarheid hoog
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Putten Gelderland
21-12-2024
2 schapen gedood in Putten
Betrouwbaarheid gemiddeld
#geenwolf
Citaat:21 december 2024/Doornspijk/Gelderland
Aanval op schapen
11 drachtige schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
21-12-2024
Makkinga 1 schaap gedood meerdere getraumatiseerd en gewond. Wolf u
is om 11:15 nog gespot op 500 meter van incident
#geenwolf
Nyaleti schreef:Ze zijn weer lekker bezig geweest vannacht. 11 drachtige..
Die foto's van die overleden wolf![]()
Als je dat vergelijkt met hoe het eruit ziet als ze aangereden worden op de snelweg of een 80 weg.. Dit lijkt heel hard of vreemd gegaan te zijn en het lijkt inderdaad niet op een locatie waar hard gereden (kan) worden.
Misschien wel een tractor met wagen erachter? Met van die grote wielen?
Arm beestje.
Als ik op de kaart kijk, is de locatie ook vreemd? Ik herken geen plaatsnamen (ken het daar niet maar ik onthou soms wel de plaatsnamen als er veel aanvallen zijn geweest en die namen dus regelmatig voorbij komen)
Achterom schreef:Nyaleti schreef:Ze zijn weer lekker bezig geweest vannacht. 11 drachtige..
Die foto's van die overleden wolf![]()
Als je dat vergelijkt met hoe het eruit ziet als ze aangereden worden op de snelweg of een 80 weg.. Dit lijkt heel hard of vreemd gegaan te zijn en het lijkt inderdaad niet op een locatie waar hard gereden (kan) worden.
Misschien wel een tractor met wagen erachter? Met van die grote wielen?
Arm beestje.
Als ik op de kaart kijk, is de locatie ook vreemd? Ik herken geen plaatsnamen (ken het daar niet maar ik onthou soms wel de plaatsnamen als er veel aanvallen zijn geweest en die namen dus regelmatig voorbij komen)
Dat laatste valt wel mee hoor, is niet ver af van o.a. Wehl, daar waren de laatste dagen meerdere meldingen vandaan.
Als ik zou moeten gokken: wolf is ergens anders gedood, daar gedumpt en er is iemand met een vrachtwagen overheen gereden om dat alles te verbloemen.
Citaat:Waarom Finland wel en Nederland niet kan vaststellen wie twee honden op de Veluwe doodbeet
Het lijkt een simpele vraag, maar voor het antwoord moest de provincie Gelderland helemaal in Finland zijn. Het verschil tussen ‘hond’ en ‘wolf’ die de tanden in een schaap heeft gezet: dat kunnen we in eigen land. Maar vaststellen of een hond door een wolf is gebeten, dat is andere koek. Zo zit dat.
De Gelderlander 22.12.2024
<<De aanleiding voor dat verzoekje aan Finland begint in augustus dit jaar. Bij Nunspeet en Harderwijk werden twee honden doodgebeten. Vermoedelijk het werk van de wolf, maar de provincie Gelderland wilde dat zelf weten.
Nu is de universiteit van Wageningen dé plek in ons land als het gaat om onderzoek naar wolven. Dat gebeurt in opdracht van Bij12, de organisatie die namens alle provincies waarnemingen van en schade door het beschermde dier registreert.
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 491 aanvallen door wolven op andere dieren geteld. In heel 2023 was dat aantal 399. Het overgrote deel van de tijd vallen zogenoemde landbouwhuisdieren, zoals koeien, paarden en met name schapen, prooi aan de wolf. Er zijn uitzonderingen: in augustus werden kort na elkaar twee honden doodgebeten, in Nunspeet en in Harderwijk.
Naar aanvallen op honden doet de universiteit van Wageningen geen onderzoek. Alle capaciteit wordt gebruikt voor de analyse van landbouwhuisdieren, laat de universiteit weten. Bij12 keert alleen een vergoeding uit voor schade door wolven aan dit soort dieren, legt woordvoerder Myrna Fraters uit. Dat doet ze in opdracht van de provincies. ‘Schade aan huisdieren’, zoals honden, krijgt geen vergoeding.
DNA-verwanten
Omdat er geen geld voor wordt vrijgemaakt, doet de universiteit dus geen onderzoek naar aanvallen van wolven op honden. De onderzoeksmethode die nu gebruikt wordt, is daar niet geschikt voor.
,,Honden stammen af van wolven, daardoor lijkt hun DNA sterk op elkaar’’, vertelt Fraters. ,,Als er DNA van een wolf aanwezig is op een hond, is dat altijd sterk vermengd met het DNA van de hond. Daardoor is niet met zekerheid te zeggen van welk dier het DNA afkomstig is.’’
Dat betekent overigens niet dat de onderzoekers geen onderscheid tussen een honden- of een wolvenbeet op een landbouwhuisdier kunnen maken. ,,Daarvoor is de methode die de universiteit gebruikt wel geschikt. Het wolven-DNA is dan niet vermengd met het DNA van een nauwverwante diersoort. Hierdoor kan met zekerheid worden vastgesteld of een wolf (of een hond of ander dier) verantwoordelijk is voor de aanval op bijvoorbeeld een schaap.’’
Zekerheid voor de provincie
Wageningen universiteit doet dus geen onderzoek naar de aanvallen op de twee honden. Die werden bij natuurgebied het Zandenbos in Nunspeet en in een hondenlosloopgebied in Harderwijk doodgebeten. Provincie Gelderland gaf destijds al aan te vermoeden dat de aanvallen door wolven waren gepleegd.
Om dat te bewijzen moest het DNA naar Finland gestuurd worden. Daar hebben ze een uitgebreide databank met DNA, vertelt woordvoerder Luc Bremen van de provincie. ,,Met dit onderzoek krijgen wij een beter beeld van mogelijke problemen met de wolf. Dit is belangrijk voor een provinciale aanpak.’’
Verwilderde honden
De kennis die Finland op dit gebied heeft, komt niet uit de lucht vallen, vertelt Bremen. In het noorden van het land zorgen verwilderde honden soms voor nageslacht met wilde wolven. De Finnen weten inmiddels hoe ze dna van hond en wolf uit elkaar kunnen houden. De kosten voor het uitpluizen of de dader van de twee dode Veluwse honden een wolf was, kost de provincie ongeveer 4000 euro.>>
Citaat:Nijkerk Gelderland
22-12-2024
Aanval op schapen in Nijkerk. 1 schaap gedood
#geenwolf
Telpeva schreef:De foto bij de aanval in Doornspijk is ook wel next level zeg... Ik snap de emoties die erbij komen en dat men daar dan graag iets mee wil om het te uiten, maar dit is ook wel heel naar.
Citaat:Hulshorst,Veluwe
22-12-2024
16.45
Zichtmelding 2 of 3 wolven
Net vermoedelijk 2/3 wolven achterin een weiland zien lopen/rennen. Dit was in hulshorst achter de avo (dierenwinkel) ongeveer. Ze stonden in een weiland en nadat er een haas rende zagen we 2 wolven sowieso van de ene kan naar de andere kant rennen.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Jessix schreef:Telpeva schreef:De foto bij de aanval in Doornspijk is ook wel next level zeg... Ik snap de emoties die erbij komen en dat men daar dan graag iets mee wil om het te uiten, maar dit is ook wel heel naar.
Is dat met die opgehangen schapen? Ik zag het gisteren op Facebook. Laat ik het netjes zeggen, het is niet mijn manier.
Sassy4barrel schreef:Ik zou ook geen dode schapen ophangen maar ik kan het verdriet en de frustratie voorstellen en iets te moeten doen. Zo een foto maakt natuurlijk wel indruk en helpt misschien tegen het machteloze gevoel
Natascha schreef:Kan een lab ook zien of een wolf al dan niet hybride is? Had daar laatst met iemand een discussie over.