Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pmarena schreef:MAAR. STEL JE VOOR:
Er woedt oorlog. En "de vijand" kiest ervoor om raketten (of iets dergelijks) op jouw troepen af te vuren. Dan lijkt het me (vanuit oorlogs-standpunt) niet meer dan logisch om te proberen die wapens te vernietigen. Door de locatie van waar uit geschoten wordt te bombarderen (of iets dergelijks) in de hoop dat het dan klaar is met die beschietingen vanaf die plek.
Als "de vijand" dan de keuze heeft gemaakt om dat wapen te plaatsen op een locatie als een ziekenhuis.... dan ligt die verantwoordelijkheid imo toch wel een heel klein beetje bij henzelf.
pmarena schreef:Edit: en wat ik me trouwens ook afvraag
Stel dat de Amerikanen toch iets aan het bekokstoven zijn, en in gaan grijpen.
Onder NATO zou dat een oorlogsverklaring zijn waar wij dan ook officieel in mee gezogen worden.
Citaat:Nieuwsoverzicht voor de nacht:
▪️Het Russische leger voerde twee raketaanvallen uit op een militaire eenheid aan de rand van de Dnjepr, gebouwen werden aanzienlijk verwoest en er braken branden uit. Er is tot nu toe geen informatie over de doden en gewonden, aldus de SES.
▪️Australië heeft sancties opgelegd aan 22 Russische journalisten en aan het Kremlin gelieerde journalisten, evenals aan Alexander Loekasjenko en zijn familie.
▪️ In Zaporizja wordt op 26 maart een avondklok ingesteld voor anderhalve dag. Het begint op zaterdag 26 maart om 20.00 uur en eindigt op maandag 28 maart om 5.00 uur.
▪️Frankrijk zette voor het eerst in 30 jaar drie nucleaire onderzeeërs tegelijkertijd in gevechtsdienst, ter versterking van één onderzeeër die constant patrouilleert.
▪️ De Duitse bondskanselier Olaf Scholz verwierp de Russische eis dat Europa en de Verenigde Staten in roebels voor Russisch gas betalen.
Exitium schreef:Zowel het vuren vanuit als het vuren op ziekenhuizen is een overtreding van de Geneefse conventie. In dat geval zou Oekraïne dus ook fout zijn.
CNN in 2016 schreef:Washington (CNN)The Pentagon announced Friday that 16 military personnel will be disciplined for the deadly U.S. strike on a hospital in Kunduz, Afghanistan, in October, but maintained that it was not a war crime because it resulted from unintentional human error and equipment failure.
Exitium schreef:Zowel het vuren vanuit als het vuren op ziekenhuizen is een overtreding van de Geneefse conventie. In dat geval zou Oekraïne dus ook fout zijn.
enzino schreef:Exitium schreef:Zowel het vuren vanuit als het vuren op ziekenhuizen is een overtreding van de Geneefse conventie. In dat geval zou Oekraïne dus ook fout zijn.
En zelfs dat ligt nog genuanceerder:CNN in 2016 schreef:Washington (CNN)The Pentagon announced Friday that 16 military personnel will be disciplined for the deadly U.S. strike on a hospital in Kunduz, Afghanistan, in October, but maintained that it was not a war crime because it resulted from unintentional human error and equipment failure.
https://edition.cnn.com/2016/04/29/poli ... index.html
Rusland zou deze incidenten dus zelf kunnen onderzoeken en mogen concluderen dat ze niets verkeerd hebben gedaan. En dan is het geen oorlogsmisdaad.
Citaat:'Groot deel Russische raketten mist doel'
Een groot deel van de raketten die Rusland afschiet richting Oekraïne mist zijn doel of ontploft niet. Dat zeggen drie Amerikaanse functionarissen tegen persbureau Reuters.
Volgens de anonieme bronnen varieert het aantal mislukte raketaanvallen tussen de 20 en 60 procent. Bewijs voor die uitspraak is niet gegeven, maar het kan verklaren waarom Rusland in Oekraïne zo weinig vooruitgang boekt. Het Amerikaanse ministerie van Defensie meldde deze week dat Rusland in de oorlog zeker 1100 raketten heeft afgeschoten.
6 UUR GELEDEN
https://nos.nl/liveblog/2422564-britten ... r-60331981
bigone schreef:Rusland blijft voor de buitenwereld volhouden dat er wapens en gevechtseenheden aanwezig waren in de ziekenhuizen en woonwijken. Op foto’s zie je geen materieel en dode Oekraïense soldaten. [knip]
Sizzle schreef:Het gaat er toch helemaal niet om of Enzino dat vergelijkbaar vind?
Wat hij zegt is dat het theoretisch welliswaar niet ‚mag‘ maar dat het maar de vraag is of dat ook zo wordt afgerekend of dat het met een hoop omslachtig „onderzoek“ van tafel verdwijnt.
Ik vermoed helaas ook dat laatste.
Marigold schreef:en een dam te hebben gebouwd in de Njepr waardoor een deel van Rusland watertekort heeft.
bigone schreef:Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.
Karl66 schreef:Het is gewoon witwassen van Russische oorlogsmisdaden onder het motto "Ja maar de VS"
Karl66 schreef:Sizzle schreef:Het gaat er toch helemaal niet om of Enzino dat vergelijkbaar vind?
Wat hij zegt is dat het theoretisch welliswaar niet ‚mag‘ maar dat het maar de vraag is of dat ook zo wordt afgerekend of dat het met een hoop omslachtig „onderzoek“ van tafel verdwijnt.
Ik vermoed helaas ook dat laatste.
Het is gewoon witwassen van Russische oorlogsmisdaden onder het motto "Ja maar de VS"
Als Robin Hood een bank berooft en zegt dat het geen misdaad is omdat hij het onder de armen verdeeld, dan heb ik toch niet opeens een vrijbrief om ook een bank te beroven en te zeggen dat het geen misdaad is?
Het probleem voor Rusland is dat ze een oorlog zijn gestart, die ze niet kunnen winnen. Om te voorkomen dat ze steeds harder om zich geen gaan slaan, moet je ze een uitweg bieden die ze intern als overwinning kunnen verkopen. Dat kan heel goed inhouden dat als onderdeel daarvan in de onderhandelingen deze oorlogsmisdaden van tafel gehaald worden. Maar dat betekent niet dat het geen oorlogsmisdaden zijn.
bigone schreef:Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.
enzino schreef:bigone schreef:Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.
Miljoenen inkomsten per dag (iets van 600 miljoen euro per dag, kan dat kloppen?) uit de verkoop van olie en gas, en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen. Dat zijn geen domme stappen.
En is het feit dat hij het westen niet op de knieën probeert te krijgen door geen gas meer te leveren niet juist een indicatie dat hij niet zo wanhopig is als jij denkt?
enzino schreef:en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen.
Sizzle schreef:Of het wel of niet oorlogsmisdaden zijn gaan wij op bokt niet bepalen, daar zijn rechtbanken voor.
Ik vind een oorlog per definitie een misdaad, en schieten op een ziekenhuis echt barbaars. Maar het gaat er uiteindelijk niet om wat ik vind en hoe hard ik met mijn voeten stamp. Als er om wat voor reden dan ook besloten wordt dat het niet zo is, dan kan ik daar niets aan veranderen, hooguit door met een spandoek ergens op een pleintje gaan staan. Daarom heeft het weinig nut daar zo stellig over te zijn. Ik kan alleen maar hopen dat dat Poetin en correct voor afgerekend wordt.