Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:46

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:05

Wilde hem net delen Ann, bizar zoveel angst onder het volk.

Ik snap je punt pmarena, maar deel niet die mening. In mijn ogen is dat de Russische staatspropaganda die ze graag willen laten geloven.

Dank je wel weer Daks

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:06

pmarena schreef:
MAAR. STEL JE VOOR:
Er woedt oorlog. En "de vijand" kiest ervoor om raketten (of iets dergelijks) op jouw troepen af te vuren. Dan lijkt het me (vanuit oorlogs-standpunt) niet meer dan logisch om te proberen die wapens te vernietigen. Door de locatie van waar uit geschoten wordt te bombarderen (of iets dergelijks) in de hoop dat het dan klaar is met die beschietingen vanaf die plek.

Als "de vijand" dan de keuze heeft gemaakt om dat wapen te plaatsen op een locatie als een ziekenhuis.... dan ligt die verantwoordelijkheid imo toch wel een heel klein beetje bij henzelf.

Zowel het vuren vanuit als het vuren op ziekenhuizen is een overtreding van de Geneefse conventie. In dat geval zou Oekraïne dus ook fout zijn.

pmarena schreef:
Edit: en wat ik me trouwens ook afvraag :)
Stel dat de Amerikanen toch iets aan het bekokstoven zijn, en in gaan grijpen.
Onder NATO zou dat een oorlogsverklaring zijn waar wij dan ook officieel in mee gezogen worden.

Nee. De Navo is een defensief pact. Ieder land kan theoretisch mee gaan vechten in Oekraïne zonder dat dat inhoudt dat de andere landen daarbij betrokken raken. Zelfs als de Russen dan terug gaan vechten en dat land binnenvallen betekent dat niet dat de Navo de oorlog ingezogen wordt, omdat het Navo-land in dat geval de agressor is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:21

Update van de nacht

Citaat:
Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Het Russische leger voerde twee raketaanvallen uit op een militaire eenheid aan de rand van de Dnjepr, gebouwen werden aanzienlijk verwoest en er braken branden uit. Er is tot nu toe geen informatie over de doden en gewonden, aldus de SES.

▪️Australië heeft sancties opgelegd aan 22 Russische journalisten en aan het Kremlin gelieerde journalisten, evenals aan Alexander Loekasjenko en zijn familie.

▪️ In Zaporizja wordt op 26 maart een avondklok ingesteld voor anderhalve dag. Het begint op zaterdag 26 maart om 20.00 uur en eindigt op maandag 28 maart om 5.00 uur.

▪️Frankrijk zette voor het eerst in 30 jaar drie nucleaire onderzeeërs tegelijkertijd in gevechtsdienst, ter versterking van één onderzeeër die constant patrouilleert.

▪️ De Duitse bondskanselier Olaf Scholz verwierp de Russische eis dat Europa en de Verenigde Staten in roebels voor Russisch gas betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:26

Exitium schreef:
Zowel het vuren vanuit als het vuren op ziekenhuizen is een overtreding van de Geneefse conventie. In dat geval zou Oekraïne dus ook fout zijn.

En zelfs dat ligt nog genuanceerder:
CNN in 2016 schreef:
Washington (CNN)The Pentagon announced Friday that 16 military personnel will be disciplined for the deadly U.S. strike on a hospital in Kunduz, Afghanistan, in October, but maintained that it was not a war crime because it resulted from unintentional human error and equipment failure.

https://edition.cnn.com/2016/04/29/poli ... index.html

Rusland zou deze incidenten dus zelf kunnen onderzoeken en mogen concluderen dat ze niets verkeerd hebben gedaan. En dan is het geen oorlogsmisdaad.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:35

Exitium schreef:

Zou Oekraïne het zelf aan ons vertellen als dat het geval zou zijn? Ik denk van niet.
Moskou zal ongetwijfeld dat soort berichten naar buiten brengen, maar die doen dat ook als er niets van waar is, dus daar kun je ook weinig mee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:12

enzino schreef:
Exitium schreef:

En zelfs dat ligt nog genuanceerder:
CNN in 2016 schreef:
Washington (CNN)The Pentagon announced Friday that 16 military personnel will be disciplined for the deadly U.S. strike on a hospital in Kunduz, Afghanistan, in October, but maintained that it was not a war crime because it resulted from unintentional human error and equipment failure.

https://edition.cnn.com/2016/04/29/poli ... index.html

Rusland zou deze incidenten dus zelf kunnen onderzoeken en mogen concluderen dat ze niets verkeerd hebben gedaan. En dan is het geen oorlogsmisdaad.

En jij vindt 1x een ziekenhuis bombarderen van dezelfde orde als een keer of 16x voltreffers op ziekenhuisen plaatsen....
Nog afgezien van het feit dat de VS zich blijkbaar wel voor hun daad aansprakelijk voelen en Rusland ontkend dat ze ook maar 1 bommetje richting de burgers stuurt...
>;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:23

Alles ontkennen, erover liegen, en vervolgens je verhaal aanpassen, dat is daar gewoon beleid.
"Nee, er is geen passagiersvliegtuig neergestort."
"Nou ja, wel neergestort, maar zeker niet neergeschoten."
"Het is neergeschoten door een straaljager van Oekraïne"
"Oh, die vlogen daar niet? Misschien was het dan toch niet door een straaljager, maar wij hebben er in ieder geval zeker niets mee te maken gehad"
...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 10:25

Het gaat er toch helemaal niet om of Enzino dat vergelijkbaar vind?
Wat hij zegt is dat het theoretisch welliswaar niet ‚mag‘ maar dat het maar de vraag is of dat ook zo wordt afgerekend of dat het met een hoop omslachtig „onderzoek“ van tafel verdwijnt.
Ik vermoed helaas ook dat laatste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:35

Rusland blijft voor de buitenwereld volhouden dat er wapens en gevechtseenheden aanwezig waren in de ziekenhuizen en woonwijken. Op foto’s zie je geen materieel en dode Oekraïense soldaten. Tevens lieten ze deze week in eigen land beelden van Mariupol zien met de uitleg erbij dat Oekraïense misdadigers dit bij hun eigen bevolking hadden gedaan, Oekraïne had dus zelf Mariupol totaal in puin gelegd.
Wanneer je als Rus alleen dit soort berichten ziet, tja.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:38

Nog een mogelijke verklaring voor de stagnatie van de Russische invasie.

Citaat:
'Groot deel Russische raketten mist doel'
Een groot deel van de raketten die Rusland afschiet richting Oekraïne mist zijn doel of ontploft niet. Dat zeggen drie Amerikaanse functionarissen tegen persbureau Reuters.

Volgens de anonieme bronnen varieert het aantal mislukte raketaanvallen tussen de 20 en 60 procent. Bewijs voor die uitspraak is niet gegeven, maar het kan verklaren waarom Rusland in Oekraïne zo weinig vooruitgang boekt. Het Amerikaanse ministerie van Defensie meldde deze week dat Rusland in de oorlog zeker 1100 raketten heeft afgeschoten.

6 UUR GELEDEN
https://nos.nl/liveblog/2422564-britten ... r-60331981

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:54

bigone schreef:
Rusland blijft voor de buitenwereld volhouden dat er wapens en gevechtseenheden aanwezig waren in de ziekenhuizen en woonwijken. Op foto’s zie je geen materieel en dode Oekraïense soldaten. [knip]

Laten we wel wezen, stel dat je vanuit zo'n ziekenhuis geschoten hebt, en vervolgens wordt de hele zaak in de puinpoeier geschoten door je vijand. En je wilt dit gebruiken als "kijk eens hoe door en door slecht zij zijn". Dan zorg je er toch wel voor dat je geen foto's gaat verspreiden waar materieel en soldaten op staan... die breng je dan natuurlijk niet in beeld / haal je eerst weg.

Nogmaals: ik heb geen idee wat er precies gebeurt. En wil ook graag geloven dat de Ukraïners niet hun eigen kwetsbaren in gevaar brengen op deze manier. Maar het is oorlog, en dan gebeuren er nare dingen en worden er nare strategische keuzes gemaakt.... dus ik sluit het ook niet uit :(:)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:13

Sizzle schreef:
Wat hij zegt is dat het theoretisch welliswaar niet ‚mag‘ maar dat het maar de vraag is of dat ook zo wordt afgerekend of dat het met een hoop omslachtig „onderzoek“ van tafel verdwijnt.

Het is gewoon witwassen van Russische oorlogsmisdaden onder het motto "Ja maar de VS"

Als Robin Hood een bank berooft en zegt dat het geen misdaad is omdat hij het onder de armen verdeeld, dan heb ik toch niet opeens een vrijbrief om ook een bank te beroven en te zeggen dat het geen misdaad is?

Het probleem voor Rusland is dat ze een oorlog zijn gestart, die ze niet kunnen winnen. Om te voorkomen dat ze steeds harder om zich geen gaan slaan, moet je ze een uitweg bieden die ze intern als overwinning kunnen verkopen. Dat kan heel goed inhouden dat als onderdeel daarvan in de onderhandelingen deze oorlogsmisdaden van tafel gehaald worden. Maar dat betekent niet dat het geen oorlogsmisdaden zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:17

Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:27

De basis blijft wat mij betreft dat Rusland daar helemaal niks te zoeken heeft.
Zij zijn het die als agressor Oekraïne zijn binnengevallen. En dat land en de mensen aan puin schieten.
Zonder dat was er geen eens oorlog.
Dus wat mij betreft ligt alle schuld bij Rusland. Ook al heeft Oekraïne als ik het goed begrepen heb wel eea op het spits gedreven door én graag bij Navo te willen, en een dam te hebben gebouwd in de Njepr waardoor een deel van Rusland watertekort heeft.
Een normale reactie zou samenwerking zijn, hier overleg over hebben en tot een overeenkomst komen. Maar dat is blijkbaar te hoog gegrepen voor Rusland/Poetin.
Helaas voor al die gewone mensen die daar leefden en nu slachtoffer zijn van het oorlogsgeweld, inmiddels van beide kampen..

Het blijft intens triest wat er gaande is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:34

Marigold schreef:
en een dam te hebben gebouwd in de Njepr waardoor een deel van Rusland watertekort heeft.

Niet in de Dnjepr, maar in het Noord-Krimkanaal. Oekraïne heeft daar na de annexatie van de Krim door Rusland een dam in gebouwd. Dat is echter al in 2014 gedaan.

Samenwerking om de watervoorziening te herstellen zou overigens sowieso niet gebeuren. Het blokkeren van het kanaal was een reactie op de illegale annexatie door Rusland.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:44

bigone schreef:
Ik vraag me zo langzamerhand af of Poetin wel een uitweg wil. Hij slaat al flink om zich heen, gas/olie in roebels, blijven leveren terwijl hij daarmee het westen op de knieën kan krijgen. Ik denk dat hij aardig wanhopig en in het nauw zit en ik hoop dat hij niet nog gewelddadigere middelen in gaat zetten.

Het probleem voor Poetin is dat hij een dictator is. As dictator heb je een machtsbasis nodig, die je tevreden moet houden om in het zadel te kunnen blijven zitten. Je kan als dictator alleen overleven als er genoeg mensen zijn die voordeel hebben bij jouw dictatorschap. En dat voordeel wordt op dit moment heel erg hard uitgehold. En het probleem voor Poetin is dat hoe harder hij om zich heen slaat, hoe harder de sancties worden en hoe meer mensen alleen nog maar nadeel van zijn dictatorschap ondervinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:58

Karl66 schreef:
Het is gewoon witwassen van Russische oorlogsmisdaden onder het motto "Ja maar de VS"

Integendeel. Het is het niet witwassen van de daden van zowel de VS als Rusland. Ik ben voorstander van dezelfde standaarden voor iedere partij en niet de ene partij zichzelf laten onderzoeken en de andere partij veroordelen zonder verder onderzoek.

Je vergelijking met Robin Hood was ook lachwekkend, dank daarvoor.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:11

Russische troepen pakken Oekraïense burgers op en houden die op een onbekende locatie vast. Zo probeert Rusland de druk op te voeren op Oekraïne en de controle te houden op bezette gebieden, melden de Verenigde Naties (VN) aan de BBC.

Zeker 36 gevallen van burgerontvoeringen kon de VN verifiëren. Familie en vrienden van de ontvoerde mensen weten niets en krijgen ook niets te horen van de Russische troepen. Zij blijven in onzekerheid achter.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... ijgen.html

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 12:12

Karl66 schreef:
Sizzle schreef:

Als Robin Hood een bank berooft en zegt dat het geen misdaad is omdat hij het onder de armen verdeeld, dan heb ik toch niet opeens een vrijbrief om ook een bank te beroven en te zeggen dat het geen misdaad is?

Het probleem voor Rusland is dat ze een oorlog zijn gestart, die ze niet kunnen winnen. Om te voorkomen dat ze steeds harder om zich geen gaan slaan, moet je ze een uitweg bieden die ze intern als overwinning kunnen verkopen. Dat kan heel goed inhouden dat als onderdeel daarvan in de onderhandelingen deze oorlogsmisdaden van tafel gehaald worden. Maar dat betekent niet dat het geen oorlogsmisdaden zijn.

Of het wel of niet oorlogsmisdaden zijn gaan wij op bokt niet bepalen, daar zijn rechtbanken voor.
Ik vind een oorlog per definitie een misdaad, en schieten op een ziekenhuis echt barbaars. Maar het gaat er uiteindelijk niet om wat ik vind en hoe hard ik met mijn voeten stamp. Als er om wat voor reden dan ook besloten wordt dat het niet zo is, dan kan ik daar niets aan veranderen, hooguit door met een spandoek ergens op een pleintje gaan staan. Daarom heeft het weinig nut daar zo stellig over te zijn. Ik kan alleen maar hopen dat dat Poetin en correct voor afgerekend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:15

bigone schreef:

Miljoenen inkomsten per dag (iets van 600 miljoen euro per dag, kan dat kloppen?) uit de verkoop van olie en gas, en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen. Dat zijn geen domme stappen.

En is het feit dat hij het westen niet op de knieën probeert te krijgen door geen gas meer te leveren niet juist een indicatie dat hij niet zo wanhopig is als jij denkt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:19

enzino schreef:
bigone schreef:

Miljoenen inkomsten per dag (iets van 600 miljoen euro per dag, kan dat kloppen?) uit de verkoop van olie en gas, en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen. Dat zijn geen domme stappen.

En is het feit dat hij het westen niet op de knieën probeert te krijgen door geen gas meer te leveren niet juist een indicatie dat hij niet zo wanhopig is als jij denkt?

En hij krijgt daarvoor dollars euro’s en Britse ponden waarmee hij geen klap kan. Enigste wat hij hiermee probeert is de roebel meer waard te laten worden zodat er in Rusland niet te veel onrust ontstaat. Dus ja, ik blijf erbij dat hij in een verdomd lastige situatie zit.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:28

enzino schreef:
en nu omringende landen gedwongen zijn valuta te ondersteunen.

Dit is nog niet het geval. Poetin heeft dat uitgesproken, maar in de lopende contracten staan veelal euro's als betaalmiddel gedefinieerd dus dat kan men niet zomaar eenzijdig aanpassen. Voor nieuwe contracten zou dat wel kunnen, en hij kan dreigen te stoppen met leveren als landen bestaande contracten niet in roebels gaan betalen, maar dat laatste zou Rusland ook hard raken. De extra import van LNG door Europa vanuit de VS zal daar al wel op voorsorteren vermoed ik. In de loop van volgende week zal er wel meer duidelijk worden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:55

Exitium dank voor de correctie en de uitleg.
Op BNR hoor ik zorgelijke toekomst prognoses tgv het geen grondstoffen meer kunnen gebruiken ook op langere termijn, vanuit Rusland.
Ergens wel een beetje dom om zo afhankelijk te zijn geworden van een dergelijk land…

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:12

Sizzle schreef:
Of het wel of niet oorlogsmisdaden zijn gaan wij op bokt niet bepalen, daar zijn rechtbanken voor.
Ik vind een oorlog per definitie een misdaad, en schieten op een ziekenhuis echt barbaars. Maar het gaat er uiteindelijk niet om wat ik vind en hoe hard ik met mijn voeten stamp. Als er om wat voor reden dan ook besloten wordt dat het niet zo is, dan kan ik daar niets aan veranderen, hooguit door met een spandoek ergens op een pleintje gaan staan. Daarom heeft het weinig nut daar zo stellig over te zijn. Ik kan alleen maar hopen dat dat Poetin en correct voor afgerekend wordt.

Alleen dat was niet wat er gezegd werd. Er werd gezegd dat het aan Rusland zelf was om te bepalen of het oorlogsmisdaden zijn, omdat de VS dat ook gedaan heeft. En dat is gewoon het witwassen van oorlogsmisdaden.

En laat dat nou net zijn wat er regelmatig in dit topic door sommige mensen gebeurd. Het bagatelliseren van de inval door Rusland door naar andere landen te wijzen. Ik ben het niet met je eens dat oorlog per definitie een misdaad is. Ik vind wel dat het binnenvallen van een ander land, zonder uitlokking, wel een misdaad is. Daarom ben ik ook wel klaar met dat ja maar geroep om deze inval van Rusland te bagatelliseren.