Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:06

MarlindeRooz schreef:
Mijn familielid had dus daar een huis gekocht want het AZC zou toch binnenkort weggaan. En het huis moest toch nog gebouwd worden. Dat sluiten werd steeds uitgesteld. :)

Dan zit je in een duur koophuis waar je eigenlijk in het donker niet meer in je eentje met je hond durft te wandelen in het donker.

Triest hoor. Woongenot is echt heilig.

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:07

Gelukkig voor haar gaat de sluiting binnenkort wel gebeuren. Het is gewoon heel dubbel want je gunt die adielzoekers ook een veilige plek in Nederland. Maar als je met grote regelmaat lastiggevallen wordt dan is de lol er snel af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:14

MarlindeRooz schreef:
Mijn familielid had dus daar een huis gekocht want het AZC zou toch binnenkort weggaan. Daarbij was er ook geen groot bezwaar tegen asielzoekers. Juist niet.

En het huis moest toch nog gebouwd worden. Dat sluiten van het AZC werd steeds uitgesteld. :)

Dan zit je in een duur koophuis waar je eigenlijk in het donker niet meer in je eentje met je hond durft te wandelen in het donker.

Maar als daar een paar raddraaiers wonen, waarom doet de politie daar niks aan?
Hier worden dat soort mensen gewoon aangepakt, en er is ook altijd doorstroom, dus die zitten er niet voor altijd.
Ik heb me hier nooit onveilig gevoeld, als ik iemand tegen kom dan zeg ik gedag, ongeacht de huidskleur, en is er niks aan de hand..
Dat mensen op straat niet veilig zijn heeft niks te maken met een AZC of ander soort opvang, maar alles met handhaving imo.
En je hebt natuurlijk mensen die in alles met een ander kleurtje gevaar zien, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Het hoort gewoon niet dat mensen zich misdragen op straat, ongeacht de afkomst, en daar hoort de politie of wijkagent in te grijpen.
Willen mensen demonstreren, demonstreer dan dáár voor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:22

Nou fijn dat het bij jullie wel aangepakt word toch. Dat is dus niet overal zo. Je kan echter niet ontkennen dat er wel probleemgebieden zijn die gelinkt kunnen worden aan asielopvang. En je weet dus van te voren niet of het ellende gaat geven. En of er dan goed gehandeld wordt. En ik heb om eerlijk te zijn ook geen zin om af te wachten óf er overlast gaat zijn.

Bijvoorbeeld de treinlijn tussen Zwolle en Emmen (Ter Apel). Ik ging jarenlang (7 jaar) elke schooldag met die trein. Dus ik heb zelf de problemen gezien. Ik vind dat de overheid echt te langzaam en terughoudend handelt in dit soort situaties. Dit speelt dus als sinds ik 13 was. Is gewoon 15 jaar weinig aan gedaan.

Bron: https://nos.nl/l/2518815

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:27

Die trein zit ik 4x per week in en het is nog steeds een drama. Er zit niet voor niets iedere trein beveiliging in en ze komen bijna iedere keer dat ik er ben, in actie bij een controle.

Het feit dat er zoveel beveiliging nodig is, geeft mij alles behalve een veilig gevoel. Het zou niet nodig moeten zijn.

Bij de bussen vanuit Ter Apel naar de trein in Emmen, staat ook 8 man beveiliging op het perron. Is toch niet normaal dat dat nodig is?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:30

Oh bah, ja ik heb de trein al lang niet meer gebruikt want ik pak nu m’n auto. Maar ik had gehoopt dat het inmiddels beter was. Ik vond het als 13-jarig meisje bijzonder onprettig. Gelukkig nooit zelf last gehad van geweld oid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:47

Maar wat is de oplossing?
Vluchtelingen, statushouders, (ex-)verslaafden enz. moeten ergens wonen. Ter Apel is overvol.

Wat (dure) koopwoningen betreft, plaats dan alles maar in of bij achterstandswijken of bij sociale huurwoningen?
Daar zijn vaak al genoeg problemen.

Problemen en misstanden benoemen is niet zo moeilijk, maar een goede oplossing zoeken die haalbaar is en binnen de wet, helaas wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:05

In de desbetreffende wijk zijn ook veel sociale huurwoningen en zelfs tijdelijke noodwoningen. :)

En het negeren van problematiek heeft geleid tot de opmars van radicaal rechts. Het niet aan mogen kaarten zonder scherpe reactie in dit topic vind ik heel irritant.

Ik beweer ook niet DE oplossing te hebben. Die is er in mijn ogen ook niet. Ik zou graag een efficiëntere asielprocedure zien. En meer spreiding in de opvang. Dus mag 50 mensen op 1 locatie. En niet 700.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:17

MarlindeRooz schreef:
In de desbetreffende wijk zijn ook veel sociale huurwoningen en zelfs tijdelijke noodwoningen. :)

En het negeren van problematiek heeft geleid tot de opmars van radicaal rechts. Het niet aan mogen kaarten zonder scherpe reactie in dit topic vind ik heel irritant.

Ik beweer ook niet DE oplossing te hebben. Die is er in mijn ogen ook niet. Ik zou graag een efficiëntere asielprocedure zien. En meer spreiding in de opvang. Dus mag 50 mensen op 1 locatie. En niet 700.

Als je dit al scherp reageren vindt? Dan houd de discussie op.

Heb ik ergens een probleem ontkend?
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 25-02-26 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:19

Nee, de discussie houdt mede op door jouw houding.

“Problemen en misstanden benoemen is niet zo moeilijk, maar een goede oplossing zoeken die haalbaar is en binnen de wet, helaas wel.”

Dat zegt niet echt dat er ruimte is voor mijn meningen en ervaringen.

De manier waarop jij reageert ervaar ik als aanvallend en onprettig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:23

MarlindeRooz schreef:
Nee, de discussie houdt mede op door jouw houding.

“Problemen en misstanden benoemen is niet zo moeilijk, maar een goede oplossing zoeken die haalbaar is en binnen de wet, helaas wel.”

Dat zegt niet echt dat er ruimte is voor mijn meningen en ervaringen.

De manier waarop jij reageert ervaar ik als aanvallend en onprettig.

Nou ja, je bent wel erg gevoelig.

Er is toch een probleem? En niemand heeft een haalbare oplossing?

Dus de spreidingswet, naar mijn mening, is de enige, voorlopige oplossing.
Maar als dat door o.a. demonstraties en bedreigingen wordt tegen gehouden, dan blijf Ter Apel overvol.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:26

Flauw om mij gevoelig te noemen. Opvallend dat er zoveel “gevoelige” mensen hier moeite hebben met reacties zoals die van jou. :)

Beter te gevoelig dan ongevoelig voor de mening van andersdenkenden (in jouw ogen dan).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:41

MarlindeRooz schreef:
Flauw om mij gevoelig te noemen. Opvallend dat er zoveel “gevoelige” mensen hier moeite hebben met reacties zoals die van jou. :)

Beter te gevoelig dan ongevoelig voor de mening van andersdenkenden (in jouw ogen dan).

Tja als je argumenten op zijn, dan ga je op de man spelen ?

Je geeft zelf aan dat je egoïstisch bent en liever geen AZC in je stad hebt.
En daarna kwam ook nog eens het argument dat koopwoningen dalen in waarde.

Maar een oplossing heb je niet, Behalve anderen er mee opzadelen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:49

Eens met Electra63, ik snap dat er mensen overlast ervaren, en overlast moet worden aangepast, en risico's in kaart worden gebracht. Maar het weren van asielzoekers, het niet kunnen bouwen van AZC's, en al helemaal - het niet met beleid en een goed plan deze mensen opnemen in onze maatschappij lost het probleem op geen enkele manier op. Je kunt de oorlogen, en deze mensen neit wegtoveren.

@MarlindeRooz - oprecht vervelend dat je niet in het donker daar durft te lopen. Mar ik ben wel benieuwd hoe jij dan het probleem zou willen oplossen? Ik kom uit Rotterdam, woon er al hele lang niet meer, en heb daar ook het nodige meegemaakt, ook met mensen met een migratieachtergrond. Maar heb me ook onveilig gevoeld door zatte vootbalhooligans in de trein. Overlast wordt niet exclusief veroorzaakt door asielzoekers zeg maar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:55

Ik vind het ook een beetje raar dat je dat al een scherp reactie vind Marlinde. Eigen alles en iedereen die het niet met je eens is, vind jij scherp.

Overigens: De gemiddelde koopwoning in NL zit rond de 5 ton. Dus dan kan nergens meer een AZC?

Hier ook al jaren een AZC en nooit last van. Worden ook door de inwoners allemaal goed op gevangen en er wordt regelmatig gezamelijke bezigheden georganiseerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:05

Moderatoropmerking:
graag vraag ik jullie aandacht om in dit topic op de bal te blijven spelen en het persoonlijk worden naar elkaar achterwege te laten. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar dit hoef je niet in persoonlijke berichten naar elkaar toe duidelijk te maken

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:08

Sommige mensen moeten echt eens bij zichzelf te rade gaan waarom mensen het aangeven dat op deze manier discussiëren zeer onprettig is. Het steeds wegzetten als raar of gevoelig is echt te makkelijk.

Wat mij betreft voeren ze een beleid in dat je uitgezet wordt naar land van herkomst als je het nodig vind om overlast te veroorzaken in een land dat je een veilig dak boven je hoofd biedt. Misschien ontmoedig je dan de voornamelijk mannen die hier alleen naartoe komen met een houding van niets.

Dan houden we vanzelf de welwillende mannen en vrouwen over.

Ah zie nu het bericht van Polly. Dank.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:14

Ik kan Marlinde ook goed volgen voor wat betreft AZC's. Ik heb goede en slechte ervaringen, samen activiteiten ondernemen en Nederlands leren als goede, tot bedreiging en aanranding als slechte, en helaas blijven de slechte ervaringen beter bij. Logisch ook wel, denk ik.

Ik mis ook vooral een gestructureerd, humaan en een snel beleid. Ik kan me best voorstellen dat een mens vervelend wordt wanneer hij/zij niks kan/mag. Dat is geen excuus, trouwens. Dus met 1 misstap meteen terug vind ik ook wat ver gaan. Echter, notoire raddraaiers moeten gewoon aangepakt worden. Het is bizar dat een treinroute in een relatief dunbevolkt gebied flinke beveiliging nodig heeft.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:20

_San87_ schreef:
Ik kan Marlinde ook goed volgen voor wat betreft AZC's. Ik heb goede en slechte ervaringen, samen activiteiten ondernemen en Nederlands leren als goede, tot bedreiging en aanranding als slechte, en helaas blijven de slechte ervaringen beter bij. Logisch ook wel, denk ik.

Ik mis ook vooral een gestructureerd, humaan en een snel beleid. Ik kan me best voorstellen dat een mens vervelend wordt wanneer hij/zij niks kan/mag. Dat is geen excuus, trouwens. Dus met 1 misstap meteen terug vind ik ook wat ver gaan. Echter, notoire raddraaiers moeten gewoon aangepakt worden. Het is bizar dat een treinroute in een relatief dunbevolkt gebied flinke beveiliging nodig heeft.

Ja eens al ligt het wel aan de misstap. Ik vind geen treinkaartje kopen wel van een ander kaliber dan de conducteur bespugen of mishandelen. Of bijvoorbeeld vrouwen aanraden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:36

Benzz schreef:
Ik vind het ook een beetje raar dat je dat al een scherp reactie vind Marlinde. Eigen alles en iedereen die het niet met je eens is, vind jij scherp.

Overigens: De gemiddelde koopwoning in NL zit rond de 5 ton. Dus dan kan nergens meer een AZC?

Hier ook al jaren een AZC en nooit last van. Worden ook door de inwoners allemaal goed op gevangen en er wordt regelmatig gezamelijke bezigheden georganiseerd.

Alles en iedereen? Wie dan? Noem eens voorbeelden? Want ik heb dat geloof ik niet gezegd. Ik noem niemand scherp ik vind de reactie scherp.

En ik begon niet met op de man spelen. Ik werd bestempeld als “te gevoelig”.

Ook heb ik niet gezegd dat ik me onveilig voel op straat waar ik nu woon.

Ook heb ik niks gezegd over de waardedaling van een koophuis.

Wel vervelend dat er dingen opgenoemd worden die ik niet gezegd heb.

“Een oplossing kom je niet mee behalve anderen er mee opzadelen” vind ik echt heel flauw. Zoals ik zei stem ik niet eens tegen een AZC in mijn dorp. Zoals ik zei wil ik zelfs daar gaan helpen zoals ik al eerder gedaan heb.

ALLEEN wil ik persoonlijk als alleenwonende vrouw liever geen grote groepen mannen erbij in dit dorp. Maar ik ga ook niet achterlijk doen als het er wel komt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:44

MarlindeRooz schreef:

De ene AZC is natuurlijk de ander niet. Groot verschil of ergens gezinnen of alleenstaande /minderjarige mensen worden opgevangen. Persoonlijk zou ik liever helemaal geen AZCs meer zien. Ik zie veel meer in een MOCs (Mensen opvangcentrum). Waarom moeten er aparte woonruimte gecreëerd worden voor asielzoekers, voor arbeidsmigranten, voor ouderen, voor studenten, voor gehandicapten, voor mensen die huiselijk geweld ontvluchten?

Deze groepen kunnen qua aantallen behoorlijk fluctueren. Dan word er steeds geïnvesteerd in tijdelijke oplossingen waar niemand blij van wordt. Dat is ook nog een een verspilling van middelen, doodzonde.

Bouw liever flexibele doorstroom wooneenheden met bijwonende begeleiding en gezondheidszorg binnen handbereik. Daar kunnen dan heel veel verschillende mensen gebruik van maken en ik verwacht zomaar dat er dan een stuk minder problemen zijn.

Raddraaiers horen wat mij betreft in een afgesloten opvang en 3 strikes is out. Als iemand niet gemotiveerd is om zich aan te passen, dan ben je in mijn optiek ook geen asielzoeker.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:50

Zijn het niet vooral de kansloze vluchtelingen, de zogenaamde "veilige landers" die de meeste problemen veroorzaken en niet de echte oorlogsvluchtelingen? Die veiligelanders zouden gewoon een veel snellere procedure moeten krijgen zodat ze uitgezet worden, zodat de echte hulpbehoevenden overblijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:54

Ik geloof dat de pilots met “risicogroepen” bij elkaar zetten / mengen met studenten vaak slecht afgelopen. Maar het klinkt wel iets wat mooi kan zijn.

Ik woonde dus op Talentenplein in Zwolle. 3 later 4 grote flats met studio’s. De daklozenopvang zat om de hoek. De verslaafden op het terrein. GGZ gebouw Dimence was mijn uitzicht. En in de flats was ook veel overlast van losgeslagen internationale studenten. Ik belde elke maand zeker 1x de politie. Want 7 dagen per week feesten en herrie tot diep in de nacht. Ik moest gewoon studeren en werken. :=

Toen wilden ze ex-gedetineerden erbij plaatsen in de nieuwe flat!!!! Geen tieners hè. Gewoon volwassen mensen. Hoe bedenken ze het. :=

Uiteindelijk is er een soort begeleid wonen / studenten combinatie gekomen. :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:01

Bijzonder dat mensen wel beschuldigd mogen worden voor "de opmars van rechts" en "problemen mogen niet benoemd worden", maar op een gewone vraag: wat is dan een haalbare oplossing, beledigd reageren.

Niemand wil veel belasting betalen. Niemand wil asielzoekers of arbeidsmigranten, ex-gedetineerden of daklozen of verslaafden in zijn directe omgeving, maar ze zijn er wel.
We willen allemaal een mooi, groot huis, zonder vervelende buren.
Eigenlijk willen we ook wel met 60 jaar met pensioen en dan toch wel nog 25 jaar gezond genieten van ons pensioen.

Maar hoe dit betaald en allemaal geregeld moet worden, dat weet niemand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:08

Ik beschuldig niemand van de opmars van extreem rechts. Dat maak jij er van. Ten eerste is het radicaal rechts en ten tweede staat dat er niet. Er staat dat negeren van problematiek zorgt voor de opmars van radicaal rechts. Het maakt mensen ontevreden en boos. En dat is de basis van populisme.

Ik wil best belasting betalen. Hoe meer hoe beter (dan verdien ik lekker veel). Ik woon dus tussen de statushouders. Ik wil ook geen groot huis dat vond ik echt vreselijk wonen. Ik hoef ook niet met 60 met pensioen, ik vind werken leuk.

Ik wil mij vooral veilig voelen in mijn huis en dorp. En we leven allemaal voor onszelf en handelen vanuit ons eigenbelang. Niemand is onbaatzuchtig. Ik doe ook niet alsof ik dat wel ben.

En voorkeuren hebben voor je woonomgeving dat is heel normaal. Ik wil ook niet naast een school wonen. Of naast een voetbalclub ( :brr: ). Een groot AZC is een risicofactor en daar heb ik geen zin in.

Dat jij of anderen dat wel graag willen en je eigen woongenot willen opofferen voor het maatschappelijke belang. Helemaal prima! Maar val anderen niet aan als ze geen 700 asielzoekers als buren willen hebben.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-02-26 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt