Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 18:38

Citaat:
31 oktober 2025/Cuxhaven/Nedersaken/Duitsland
Meyer: "Ook de hoogste bestuursrechter in Nedersaksen heeft de bezwaren tegen de versnelde vergunning voor het afschieten van een probleemwolf in de omgeving van Cuxhaven definitief afgewezen."

Minister van Milieu van Nedersaksen, Christian Meyer, is verheugd dat de Hogere Bestuursrechter van Lüneburg nu ook de door de deelstaat afgegeven versnelde vergunning heeft bekrachtigd. In navolging van de Hogere Bestuursrechter van Stade heeft de Hogere Bestuursrechter van Lüneburg in zijn uitspraak van 29 oktober 2025 het verzoek van een natuurbeschermingsinitiatief uit Rijnland-Palts om voorlopige rechtsbescherming tegen de door de Nedersaksische Landesagentschap für Wasserwirtschaft, Küstenschutz und Naturschutz (NLWKN) afgegeven uitzonderlijke vergunning voor het gericht afschieten van een wolf afgewezen en de beslissing van de deelstaat volledig bekrachtigd. De uitspraak is definitief. ...

Minister van Milieu van Nedersaksen, Christian Meyer, die na grondig onderzoek de snelle afschot beval, verklaarde: "Het was juist en moedig van ons om te handelen – ook al laten de noodzakelijke wetswijzigingen op federaal niveau nog steeds op zich wachten. Wij staan ​​achter de veehouders en pleiten voor pragmatisch, regionaal gedifferentieerd en gericht wolvenbeheer in gevallen van herhaalde aanvallen op vee. Ik ben zeer verheugd dat we nu juridische duidelijkheid hebben en dat de probleemwolf in de regio Cuxhaven kan worden gedood.
Alle beweringen van derden dat de snelle afschotprocedure is mislukt, zijn onjuist gebleken. De beoordeling van het NLWKN (Niedersachsisches Watermanagement, Kustbescherming en Natuurbescherming) dat het, gezien het toenemende aantal veedoden, noodzakelijk was om een ​​wolf die schade veroorzaakte te verwijderen om ernstige economische verliezen te voorkomen, werd door de rechtbank volledig bevestigd. De rechtbank is het er ook fundamenteel mee eens dat problematische wolven die herhaaldelijk vee doden, snel en in overeenstemming met de rechtsstaat moeten worden verwijderd. Dit geeft een belangrijk signaal af aan onze veehouders: zoals beloofd, zullen we hen niet in de steek laten." Wij steunen hen om verdere economische schade zoveel mogelijk te voorkomen. En we zullen in de toekomst doorgaan met snelle afschot als dat nodig en gerechtvaardigd is om ons graasvee te beschermen."

De afschot in de regio Cuxhaven werd gerechtvaardigd als middel om ernstige economische schade te voorkomen – met name voor veehouders. Dit bevestigt geen algemene jacht op wolven of zelfs maar een quotajacht, en is ook niet de bedoeling. De wolf blijft een beschermde soort, "en we zijn verplicht de goede beschermingsstatus die we hebben bereikt te behouden", aldus minister van Milieu Meyer. "De wolf zal niet opnieuw worden uitgeroeid. Daarom moeten we onze veehouders onbureaucratische ondersteuning blijven bieden. Echter, in gevallen waar er frequente problemen zijn met predatie door vee, moet de afschot snel en eenvoudig gebeuren. Het zou daarom nuttig en nuttig zijn als de federale overheid eindelijk de federale natuurbeschermingswet zou wijzigen en de juridisch correcte afschotting van problematische wolven en roedels door de deelstaten zou faciliteren voor regionaal gedifferentieerd populatiebeheer. De inspanning die nodig is om een ​​individuele vrijstellingsvergunning te rechtvaardigen, ook al is deze nu definitief geldig, blijft zeer hoog.
Ik ben de NLWKN (Niedersachsische Waterstaat, Kustbescherming en Natuurbescherming), het district en de stad Cuxhaven zeer dankbaar voor hun steun. De definitieve uitspraak van de Hoge Bestuursrechter toont aan dat we rechtmatig hebben gehandeld.

https://www.umwelt.niedersachsen.de/sta ... 912Y0yLXVw

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CYkW6 ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:05

BrankaZ schreef:
Bij zo’n omheining vraag ik mij af: “hoe dan?”
En het laat weer zien dat wolven zich niet laten tegenhouden. Door niets.

Ja dat vraag ik me ook af. Jammer dat het niet gedeeld wordt als het tenminste duidelijk is waar hij doorheen is gekomen. Ik vind dat best interessant om ook weer van te leren. Net als de tijdstippen van de aanvallen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 20:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 20:47

Zichtmelding Emmen Dr
Citaat:
Emmen Drenthe
31-10-2025
18.45 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, ik fietste over het fietspad aan de Boermarkeweg waar het beest wilde oversteken, hij stond enkele meters van mij af en hij schrok en dook terug het bos in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14R4KQ ... tid=wwXIfr

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:41

tienus63 schreef:
Aanval Putten Gld 3 dagen terug achter wwr.
Citaat:
Putten Gelderland
28-10-2025

Aanval op schapen.

1 schaap gedood en 2 schapen gewond en behandeld door veearts.

Schapen staan achter wolfwerend hekwerk 1,80 hoog met 4 stroomdraden boven en 2 stroomdraden voor langs en gaas bij de grond zodat hij er niet onder kan.
‼️‼️Zie foto's ‼️‼️

Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1KdaPc ... tid=wwXIfr

Dat gaas is geen 180 hoog.
Misschien inclusief alle draden wel maar in de tekst formuleren ze het misleidend alsof het gaas zelf 180 hoog is en dat klopt dus niet

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:00

Little_Gift, er staat ook helemaal niet dat het gaas 1.80 hoog is, het wolfwerend hek is 1.80 m. hoog, 4 stroomdraden boven het gaas, 2 draden langs het gaas en het gaas gaat op de grond de bocht om om ondergraving tegen te gaan. Meer, veel meer, dan als wolfwerend wordt geacht te zijn...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:04

Ik lees ook nergens dat ze zeggen dat het gaas 1.80 hoog zou zijn? Of staat er ergens nog iets anders dan de gequote tekst wat misleidend zou zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 22:07

Zichtmelding Hooghalen Dr, twee wolven
Citaat:
Hooghalen Drenthe
31-10-2025
21.00 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien op bouwland ter hoogte van Paradijsweg 3. Ze gingen richting de Asserweg.

#geenwolf
Geenwolf.com

Filmpje via bron.
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/17DA7G ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 22:14

Zichtmelding Appelscha Frl
Citaat:
Appelscha Fryslân
31-10-2025
18.30 uur

Zichtmelding

Wolf gezien bij Klooster weg net na afslag De Bult.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19joDy ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:32

tienus63 schreef:
Aanval Eck en Wiel Gld gisteren, 1 schaap gedood
Citaat:
30 oktober 2025/Eck en Wiel/Gelderland
Aanval op schapen
1 schaap gedood
BIJ12 heeft dna afgenomen.
Eigenaar veel sterkte

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1Zs9ct ... tid=wwXIfr

Als dit daadwerkelijk wolf blijkt,

Dan is er tenminste 1 de eerste grote rivier over vanaf de heuvelrug richting het zuiden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 22:50

Aanval Epe Gld, ram gedood.
Citaat:
Epe Gelderland
31-10-2025
Vanochtend vroeg

Aanval op schapen.

1 ram gedood.
Bij12 is langs geweest.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf
Geenwolf.com
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1aNd1J ... tid=wwXIfr

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:53

F_T schreef:
Als dit daadwerkelijk wolf blijkt,

Dan is er tenminste 1 de eerste grote rivier over vanaf de heuvelrug richting het zuiden.

Volgens mij zijn er al eerder meldingen/aanvallen in Maurik geweest, dit ligt natuurlijk ook niet heel ver van Eck en Wiel af.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 22:54

@FT, ik meen dat er bij oa Maurik, Heteren en andere plekken onder de rivieren in ieder geval vorig jaar dode schapen en zichtmeldingen zijn geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 23:17

Citaat:
FINQA gaat vanaf morgen de taxaties schade landbouwhuisdieren uitvoeren voor BIJ12.

Vanaf 1 november gelden er nieuwe richtlijnen voor het taxeren van faunaschade aan gewassen en wolvenschade aan vee. Ook zijn er nieuwe overeenkomsten gesloten met taxatiebureaus.
#wolf

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Gijmz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 23:23

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 03:58

Jet schreef:
Little_Gift, er staat ook helemaal niet dat het gaas 1.80 hoog is, het wolfwerend hek is 1.80 m. hoog, 4 stroomdraden boven het gaas, 2 draden langs het gaas en het gaas gaat op de grond de bocht om om ondergraving tegen te gaan. Meer, veel meer, dan als wolfwerend wordt geacht te zijn...

Raster 1m80 hoog, 4 stroomdraden erboven , klinkt voor mij toch als het raster = gaas zelf is 1m80 en daarboven lopen 4 stroomdraden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 05:41

Dat staat er niet.

Schapen staan achter wolfwerend hekwerk 1,80 hoog met 4 stroomdraden boven en 2 stroomdraden voor langs en gaas bij de grond zodat hij er niet onder kan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 06:39

Jessix schreef:
BrankaZ schreef:
Bij zo’n omheining vraag ik mij af: “hoe dan?”
En het laat weer zien dat wolven zich niet laten tegenhouden. Door niets.

Ja dat vraag ik me ook af. Jammer dat het niet gedeeld wordt als het tenminste duidelijk is waar hij doorheen is gekomen. Ik vind dat best interessant om ook weer van te leren. Net als de tijdstippen van de aanvallen.

Ik vermoed dat hij over het poortje is gekomen. Hij zou als hij tegen het houten poortje hangt geen schok krijgen omdat hout niet geleidt Ik had de sites hetzelfde probleem met mijn herash hekwerk, ik heb toen de bovenbuis geaard zodat als hij daar tegenaan hangt hij toch omdat hij de stroomdraden dan aan moet raken een schok krijgt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 09:07

Femke Tweety er hebben vaker wolven in de Betuwe gelopen. Dit is zeker niet de eerste. Ook aanvallen op schapen oa bij Ravenswaaij.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 09:24

True, Maurik Ravenswaaij en nog een stel zijn me bekend, zelfs filmmateriaal van mensen die ik persoonlijk ken.

Ik had het anders moeten zeggen,

In de Betuwe zijn een hele poos geen wolven geweest. Laatste meldingen zijn lang geleden.
Er is nu (opnieuw) een recente vanaf de heuvelrug die de rivier over is,

Als dit daadwerkelijk wolf blijkt.

Is ook wat ik bedoelde, ik dacht dat dat automatisch begrepen zou worden.
Ik had iets duidelijker moeten zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 09:50

Ik hoorde keer van iemand die nauw betrokken is bij het wolvenvraagstuk, dat de grote rivieren wel een beetje een scheidslijn vormen.

Ook het Roergebied is een obstakel, maar nu de populatie in de Eifel best hard groeit, zouden die wellicht naar het noorden trekken langs de Maas.

Voor wat het waar is, er zijn best veel beweringen van wolven rond Roermond en Boxmeer.
Maar je hoort er weinig over.

Ik denk zelf dat een wolf een brede rivier liever vermijdt, maar zeker in staat is om deze over te zwemmen.

En het zou evengoed een zwervende wolf vanuit zw Brabant, noordwest België kunnen zijn.
De zwemmende wolf in Duitsland, is geboren in België. Maar hij zwemt telkens van het vasteland naar een Duits Waddeneiland.

Ze kunnen hele afstanden afleggen in die gemakkelijke draf van ze, een pas is als 1,5 meter. En het tempo kunnen ze heel lang volhouden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 09:53

Citaat:
1 november 2025
Wolven met een zendertje om de nek in Drenthe? ‘Een heel goed plan’

Op de Hoge Veluwe worden wolven gezenderd om in kaart te brengen hoe de dieren zich door het bos bewegen. Luuk Boerema, adviseur natuurbescherming, vindt dat we deze methode ook naar Drenthe moeten halen.

Om de wolven zenders te geven worden de dieren opgespoord, verdoofd en uitgerust met een speciale halsband. Ook prooidieren zoals reeën, wilde zwijnen en edelherten krijgen een zender. Zo willen onderzoekers van de universiteit van Wageningen de dynamiek tussen jager en prooi in kaart brengen.

Volgens Luuk Boerema, adviseur omgevingsrecht en natuurbescherming uit Havelte, is het zenderen ‘een heel goed plan’. Eentje die we ook naar Drenthe moeten halen. „Dan krijgen we meer zicht op hoe wolven bewegen en waar de wolven bij voorkeur zitten. Dat kunnen plekken zijn waarvan we denken: ‘daar zitten ze goed’ of ‘dat is verrekte lastig’. Als je dat weet, kun je maatregelen nemen.”
Op plekken waar we geen wolven willen, denk aan drukke wandellocaties of een kinderspeelplaats, zou je de wolf lokaal kunnen verjagen met hekken, luide geluiden of robots. Op locaties waar de wolf wel goed zit, zou je menselijke aanwezigheid kunnen verbieden. „De enige goede wolf is een schuwe wolf. Dat is heel wezenlijk als we de wolf in Nederland willen behouden.”

Nooit goed geprobeerd

Boerema betreurt het dat de ‘paintball-aanpak’ nooit is uitgeprobeerd. Op de Veluwe wilden natuurbeheerders met verfkogels de wolf verjagen die dicht bij mensen kwam, maar de aanpak was volgens de rechter niet goed genoeg onderbouwd. „Ik had graag gezien welk resultaat dat op had geleverd. Nu denken we al heel gauw in termen als afschieten.”

Dat kun je doen, vervolgt Boerema. Hij heeft begrip voor die wens van veel bewoners. „Maar heb dan niet de illusie dat het probleem is opgelost, je krijgt gewoon nieuwe instroom. Ik denk dat je beter af bent als je een vaste club wolven hebt die voorspelbaar wordt in gedrag. Daarom moeten we de bestaande dieren eerst maar eens volgen.”

Overheid doet íéts

Door wolven te zenderen kunnen overheden laten zien actief bezig te zijn met de wolf, zegt Boerema „De frustratie rond de wolf komt voornamelijk doordat mensen het idee hebben dat de overheid er niets aan doet.”

De provincie Drenthe laat weten over zenderen na te denken. ‘We hebben op dit moment geen concrete onderzoeks- of vergunningsaanvraag in voorbereiding voor het zenderen van een of meerdere wolven’, schrijft de organisatie. ‘We zijn de juridische mogelijkheden aan het verkennen en doen bij de partijen die met zenderen bezig zijn navraag over de werkwijze en ervaringen.’

https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/wolf ... 75420.html

https://www.facebook.com/share/p/1BT79x ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 10:07

Citaat:
1 november 2025
Oproep in Hoogeveen: sta bouw van extra schuilstal toe om vee te beschermen tegen wolf

Wolven jagen vaak ‘s nachts. Daarom is het onderbrengen van schapen en ander vee in een stal de meest veilige en zekere maatregel. Drie politieke partijen in Hoogeveen bepleiten de bouw van extra schuilplekken in de gemeente.
VVD, CDA en SGP willen dat eigenaren van vee ’s nachts rustig kunnen slapen, in de wetenschap dat hun dieren veilig(er) zijn voor de roofdieren. Volgens de drie fracties bieden wolfwerende rasters geen garantie: wolven kunnen eronderdoor kruipen en erover klimmen of springen. Ze vragen in een motie, die op 6 november in de gemeenteraad wordt ingediend, om regels en mogelijkheden voor extra nachtstalling en schuilvoorzieningen. „Zodat iedereen weet: zó werkt het in de gemeente Hoogeveen.”

Nieuwe roedels

In het eerste halfjaar van 2025 waren er landelijk meer wolvenaanvallen op vee (497) dan in dezelfde periode vorig jaar (360). Uit recente berichten van uitvoeringsorganisatie BIJ12 blijkt dat in Drenthe inmiddels vier wolventerritoria bestaan, waaronder twee nieuwe roedels in Zuidwest-Drenthe. Dit voorjaar zijn hier jonge welpen geboren. De toename van wolven in Drenthe leidt vooral tot zorgen bij veehouders, onder anderen over de bescherming van vee en de veiligheid in het buitengebied.

De VVD in Hoogeveen had eerder al gevraagd om beleid waardoor op percelen waar (hobby)vee ’s nachts verblijft een extra stal of schuur kan worden toegestaan bovenop de standaard bijgebouwenregeling. De gemeente wil daar echter niet aan meewerken.

‘Bestaande mogelijkheden voldoende’

Het college ziet de noodzaak van zo’n maatregel momenteel niet in. „De bestaande mogelijkheden voor bijgebouwen bieden voldoende ruimte om dieren op het erf te huisvesten”, stellen burgemeester en wethouders. „Het plaatsen van wolfwerende rasters is de maatregel die in Nederland en in ons omringende landen het meest wordt toegepast, vanwege bewezen effectiviteit.”

De VVD neemt daar geen genoegen mee en heeft, met steun van CDA en SGP, een motie opgetuigd waarin de gemeente wordt opgeroepen om binnen tien weken uit te zoeken hoe en onder welke voorwaarden een kleinschalige nachtstal/schuilvoorziening op eigen perceel toch mogelijk is. Het gaat dan onder meer om de maximale maatvoering, landschappelijke inpassing en afstand tot buren. Op 6 november wordt over de motie gestemd.

Opsterland

De gemeente Opsterland staat de bouw van schuilstalletjes voor schapen of ander vee, buiten de bouwerven, tot 1 april 2027 toe. Aan de oostrand van de gemeente ligt het leefgebied van de wolvenroedel uit het Drents-Friese Wold. Aanleiding voor de verruimde mogelijkheid was een aangenomen motie van de gemeenteraad, eerder dit jaar. Het college heeft naar aanleiding daarvan besloten twee jaar niet handhavend op te treden tegen de realisatie van schuilstallen en kralen voor vee ter bescherming tegen wolven.

https://dvhn.nl/drenthe/hoogeveen/oproe ... 50157.html

https://www.facebook.com/share/p/1BfXSV ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 10:11

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:16

Captain schreef:
Dat staat er niet.

:')

Afbeelding