Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:05

Karl66 schreef:
Ouder waar kind uit geboren is en moeder zijn toch synoniemen? Damn, waar je je al druk over kan maken.

Nee zeker zijn dit geen synoniemen.

Bij adoptieouders is de moeder toch echt niet de ouder waar kind uit geboren is.

En ja, ook adoptiekinderen hebben een biologische moeder waar het kind uit geboren is, maar de wettelijke moeder is de adoptie moeder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:59

Martje70 schreef:
Karl66 schreef:
Ouder waar kind uit geboren is en moeder zijn toch synoniemen? Damn, waar je je al druk over kan maken.

Bij adoptieouders is de moeder toch echt niet de ouder waar kind uit geboren is.

En ja, ook adoptiekinderen hebben een biologische moeder waar het kind uit geboren is, maar de wettelijke moeder is de adoptie moeder.

Vandaar dat het woord ouder voor de wet alles pakt. Twee vrouwen, twee mannen, twee adoptie ouders, transmensen en dat is goed want de wet is zakelijk en regelt rechten en plichten tijdens het ouderschap na overlijden van de ouders (erfenis) etc
En woorden als papa mama,vader, moeder zullen altijd blijven in familie verband.
Op school, werd ook altijd tijdens ouderavond gezegd: " dus u bent de ouders van.......". In het ziekenhuis ook: de ouders van ......

Dus ik vind het prima om die zakelijkheid ook door te trekken in de wet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:25

Ik denk dat het doel inderdaad is om niemand uit te sluiten.

Ik zie hier echt het probleem niet.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:35

door school worden we aangesproken als ouders/verzorgers van.. Dat is prima.

maar om de naam 'moeder' uit de wet te schrappen en te vervangen door ouder uit wie het kind geboren is dat vind ik niet passend. Voor een hele kleine minderheid die er misschien aanstoot aan zou kunnen nemen. Ik denk dat heel veel mensen moeder genoemd willen worden. Dus doe dan ook maar met een slash:

moeder/ouder uit wie het kind geboren is. Om het makkelijk te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:45

Juval iemand wordt imo vader of moeder door voor een kind te zorgen. Een kind baren of als man een kind "maken" maakt iemand nog niet vader of moeder.
Die lieve titel hoort bij die mensen die het kind daadwerkelijk verzorgen elke dag.
Dus jij en ik en vele anderen zijn moeder van.......
Maar daar is meer voor nodig als enkel een kind baren of "maken".

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:46

Martje70 schreef:
Karl66 schreef:

Je hebt natuurlijk gelijk en tegenwoordig kan je als kind natuurlijk prima twee moeders hebben. In dat opzicht is het eigenlijk helemaal niet zo raar om duidelijkheid te scheppen. Maar ook dan blijft het enkel een wettelijke omschrijving en zie ik nog steeds niet waarom mensen zich daar druk over maken.

Nou ja, van de SGP snap het dan wel weer, die gruwen van het idee dat je als vrouwen met elkaar kan trouwen. Laat staan van het idee dat ze ook nog een kind krijgen en dat het een goed idee zou zijn om het verschil tussen die twee moeders goed in de wet te omschrijven. Maar ik denk dat we ons niet al teveel van dit soort fundamentalisten aan moeten trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:54

Gezien de definitie gaat het om wie de baarmoeder in zich had waar de feutus in uitgroeide naar levensvatbare baby. En dat kan enkel een biologische vrouw zijn en dat noemen wij standaard een moeder.
Wie deels/geheel voogdij heeft over een minderjarige is een juridisch verhaal en hoewel de term moeder daar ook belangrijk is, dekt die inderdaad niet de gehele lading.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:00

ik kreeg vandaag in een enquete de vraag: mag Mark Rutte aftreden uit het demissionair kabinet om NAVO topman te worden?

Ik twijfelde nogal. Ik zou het voor hem en voor Nederland een eer vinden als hij de functie krijgt, maar aan de andere kant moet hij wel zijn 'tijd' netjes uitzitten en niet weglopen voor zijn verantwoordelijkheid in Nederland.

wat zouden jullie antwoorden?

Ik heb nee gezegd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:03

juval schreef:

maar om de naam 'moeder' uit de wet te schrappen en te vervangen door ouder uit wie het kind geboren is dat vind ik niet passend. Voor een hele kleine minderheid die er misschien aanstoot aan zou kunnen nemen. Ik denk dat heel veel mensen moeder genoemd willen worden. Dus doe dan ook maar met een slash:

Dat snap ik, maar ik denk dat dit puur een juridische kwestie is. Ik denk niet dat het woord moeder uit de Nederlandse taal verdwijnt, wel uit het wetboek, om reden van inclusie.

tamary schreef:
Gezien de definitie gaat het om wie de baarmoeder in zich had waar de feutus in uitgroeide naar levensvatbare baby. En dat kan enkel een biologische vrouw zijn en dat noemen wij standaard een moeder.
Wie deels/geheel voogdij heeft over een minderjarige is een juridisch verhaal en hoewel de term moeder daar ook belangrijk is, dekt die inderdaad niet de gehele lading.

Jij zegt het beter dan ik :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:13

juval schreef:
ik kreeg vandaag in een enquete de vraag: mag Mark Rutte aftreden uit het demissionair kabinet om NAVO topman te worden?

Ik twijfelde nogal. Ik zou het voor hem en voor Nederland een eer vinden als hij de functie krijgt, maar aan de andere kant moet hij wel zijn 'tijd' netjes uitzitten en niet weglopen voor zijn verantwoordelijkheid in Nederland.

Ik heb nee gezegd.

Als hij de baan misloopt doordat hij hier moet blijven zitten tot er ein-de-lijk een nieuw kabinet is, mag hij wat mij betreft gaan :j. Hij wilde toch al stoppen. Als hij de baan niet krijgt en wachtgeld gaat ontvangen is het land ook weer te klein :j

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:16

Avalanche schreef:
juval schreef:

Dat snap ik, maar ik denk dat dit puur een juridische kwestie is. Ik denk niet dat het woord moeder uit de Nederlandse taal verdwijnt, wel uit het wetboek, om reden van inclusie.

tamary schreef:

Jij zegt het beter dan ik :)

Misschien begrijp ik het niet goed wat jullie bedoelen, maar bedoelen jullie nu dat om reden van inclusie in het wetboek "moeder" te schrappen? En hiervoor "ouder uit wie kind geboren is" in de plaats te zetten?

Dan zet je dus alle adoptie moeders hiermee weg als zijnde "niet-moeder". Lijkt mij in het kader van inclusie niet de bedoeling. Ik hoop dan ook dat ik jullie echt verkeerd begrijp.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:36

tamary schreef:

Niet mee eens. Donor kinderen hebben wel of geen vader. De donor is geen vader, ondanks dat hij de verwekker is.
Die rol komt de verzorger toe die niet de verwekker is. De donor wil dat zelfs niet dat hij vader is.
Zo ook met vrouwen die niet voor hun kind kunnen zorgen of niet willen. Zij zijn de biologische moeder . De vrouw die voor de kinderen zorgt is de moeder. Geef niet teveel waarde aan die negen maanden zwangerschap en baren.

Ben je beiden (biologische en zorgende moeder zals.ik, prima maar...). Tevaak lopen dingen anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:47

pien_2010 schreef:
tamary schreef:

Niet mee eens. Donor kinderen hebben wel of geen vader. De donor is geen vader, ondanks dat hij de verwekker is.
Die rol komt de verzorger toe die niet de verwekker is. De donor wil dat zelfs niet dat hij vader is.
Zo ook met vrouwen die niet voor hun kind kunnen zorgen of niet willen. Zij zijn de biologische moeder . De vrouw die voor de kinderen zorgt is de moeder. Geef niet teveel waarde aan die negen maanden zwangerschap en baren.

Ben je beiden (biologische en zorgende moeder zals.ik, prima maar...). Tevaak lopen dingen anders.

In deze definitie nl ouder uit wie kind geboren wordt , is dat de definitie van het woord moeder.
Dat die moeder niet altijd de mama is (verdiende titel) is iets anders en een juridisch verhaal, niet de biologische werkelijkheid aangaande waar kinderen vandaan komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:53

Van Dalen schrijft

Citaat:
moe·der (de; v; meervoud: moeders)
1
vrouw die een of meer kinderen heeft
2
vrouw die als een moeder zorgt: (gezien als moeder)

Dus beiden betekenissen kent van Dalen. Ouder ondervangt beiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:57

juval schreef:

Ik heb nee gezegd.

Ik zeg ook nee.

En niets te wachtgeld: hij gaat gewoon lesgeven.
Dat is nuttig werk.

(... en er was ook nog een vrouw in de race om Stoltenberg op te volgen.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:04

Janneke2 schreef:
juval schreef:

Ik heb nee gezegd.

Ik zeg ook nee.

En niets te wachtgeld: hij gaat gewoon lesgeven.
Dat is nuttig werk.

(... en er was ook nog een vrouw in de race om Stoltenberg op te volgen.)

Ik zeg ja.

Mark Rutte zie ik echt wel in die functie.
Het scheelt wachtgeld voor Nederland en er is een vise -president die het over kan nemen zo niet dan Dilan Yesilgöz kan dit doen time beeing...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:06

Nee. Mark wist allang dat hij in aanmerking kon komen voor dit baantje. Dus gewoon tijd afmaken tot er een nieuw kabinet is geïnstalleerd

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:09

Dus als de formatie anderhalf jaar gaat duren en of er komen nieuwe verkiezingen moet de beste man gewoon blijven en de kans van zijn leven laten schieten? Ik hoop dat jullie werkgevers wat schappelijker zijn als jullie van baan willen veranderen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:13

prompter schreef:
Dus als de formatie anderhalf jaar gaat duren en of er komen nieuwe verkiezingen moet de beste man gewoon blijven en de kans van zijn leven laten schieten? Ik hoop dat jullie werkgevers wat schappelijker zijn als jullie van baan willen veranderen.

Nou inderdaad!

Ik zeg: gewoon die baan nemen, iemand anders kan het premierschap tijdelijk overnemen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:19

Ik ga mee met voorgaande mensen, hij is helemaal gek als ie t niet doet. En z’n huidige baan is niet zo heel erg dankbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:35

prompter schreef:

... dat is politiek.
Er is geen ontslagbescherming, 'het is een vrij beroep'.

'Vandaag' kan het opeens over zijn (vroegah trad men af na een motie van wantrouwen)
(maar dat is uit de mode, alleen Sigrid Kaag deed dit de laatste jaren)
- vandaar ook het wachtgeld.

Maar 'een vrij beroep' houdt wel verantwoordelijkheid in.
Premier zijn is niet iets vrijblijvends.

En leraar is een prachtbaan.
(Vind ik, maar ;) ik heb er een actieve herinnering aan dat de man dat zelf zei.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:41

nps schreef:
Ik ga mee met voorgaande mensen, hij is helemaal gek als ie t niet doet. En z’n huidige baan is niet zo heel erg dankbaar.

Precies.

Sorry Janneke en Purny ik vind het zelfs bizar dat hij een van de beste baan ter wereld zou moeten laten schieten voor een demissionaire toestand.

Daarbij, ben ik altijd heel kritisch geweest op Rutte maar ik denk dat hij die Navo baan echt goed kan en gezien het feit dat het wel eens spannend kan worden in Europa zie ik graag de ontspannen rustige Rutte op die post die het met zeer veel mensen kan vinden en groot respect krijgt van grote wereld leiders.
Hij wist zelfs Trump rustiger te krijgen. Dat vind ik knap.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:48

purny schreef:
Nee. Mark wist allang dat hij in aanmerking kon komen voor dit baantje. Dus gewoon tijd afmaken tot er een nieuw kabinet is geïnstalleerd

Want? Straf zitten of zo?

Waarom mag hij zich niet nuttig maken?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:49

Helemaal eens Pien! Ik denk dat Rutte uitermate geschikt is voor deze baan!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:52

Dat denk ik ook. Hij is een geboren diplomaat. Je kan het wel of niet met hem eens zijn, maar er zijn dingen die hij heel goed kan, en ik denk dat hij daar meer op zijn plek is.