. En ergens denk ik mss nog “Griekenland, ver weg”, maar allicht is het de voorbode van ons hier te wachten staat.                                                         Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
 . En ergens denk ik mss nog “Griekenland, ver weg”, maar allicht is het de voorbode van ons hier te wachten staat.                                                         
_yvonne schreef:SusanH schreef:Schrok me kapot gisteravond op de bank, was het de melding van de Viervoet app uit Maarsbergen. Meteen maar alle meldingen uit gezet.
Sorry! Was mijn melding. Ondanks dat je weet dat ze er lopen is het toch schrikken als je hem dan ziet in de koplampen van je auto vlak bij huis
 dan ben je vast erger geschrokken dan ik.                                                         Citaat:Vandaag heb ik in Heerde een petitie in ontvangst genomen waarin de gemeenteraad en inwoners hun zorgen uitten over de aanwezigheid van de wolf in hun omgeving. In de afgelopen weken zijn er verschillende incidenten geweest.
In de petitie wordt gevraagd om meer bewegingsruimte voor gemeenten (m.n. burgemeesters) om de veiligheid voor mens en dier te kunnen garanderen, waaronder actief beheer van de wolf. Ik heb zelf ook gesproken met de schaapsherder en hondenbezitters uit Heerde en Epe, en ken de zorgen uit eerste hand.
De petitie steunt mij in mijn roep om meer en duidelijkere kaders voor burgemeesters om in te kunnen grijpen bij gevaarlijke situaties. Eerder deze maand heb ik dit ook samen met verschillende burgemeesters uit de regio met staatssecretaris Rummenie besproken in de Schaapskooi bij Heerde.
Uiteindelijk moet de staatssecretaris hiervoor landelijke regelgeving maken, en daar is hij druk mee bezig.
Duidelijk was ook de vraag om meer voorlichting. Vanuit de provincie kunnen wij dit aanleveren aan gemeentes en wordt er landelijk gewerkt aan een landelijk meldt en expertise# punt.
Gemeenten kunnen ook op basis van de huidige regelgeving maatregelen nemen. Zo kunnen zij (al dan niet samen met terreineigenaren) besluiten om waarschuwingsborden te plaatsen of terreinen, paden of hondenlosloopgebieden (tijdelijk) af te sluiten. Voor dit laatste zijn wij als provincie geen voorstander om dat dit ons inziens het probleem voor de langere termijn niet oplost.

DubbelFun schreef:Wintu schreef:.... de megastallen kunnen echter gewoon door.
Waar bazeer je dat op ??
'Keuterboertjes' zoals jij omschrijft zie ik als een aanvulling op de natuur en toerisme en als die qua voeren en veel weidegang (veel) minder uitstoot hebben als die megastallen zie ik ze als een verrijking van het landschap!
Citaat:Putten Gelderland
30-10-2025
17.30 uur
Zichtmelding
Wolf gezien tussen Garderenseweg en de Oude Garderenseweg net buiten Koudhoorn.
Liep richting Veenhuizerveld.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com

Citaat:30 oktober 2025/Garderen/Gelderland
Zichtmelding 5 wolven zojuist!
Tijd: 19.45 uur
Zojuist een stuk of vijf wolven op de Apeldoornsestraat nabij restaurant Zondag

Citaat:31 oktober 2025
Waar moet geld voor wolvenrasters vandaan komen?
Drenthe komt er niet uit
De Drentse politiek kan het vooralsnog niet eens worden over waar 3,3 miljoen euro vandaan gehaald moet worden voor wolfwerende rasters. Geld dat voor natuur is bestemd of geld waar nog geen bestemming voor is?
Tijdens een commissiedebat werd woensdag gediscussieerd over de kwestie. Aanleiding is het aantal van ruim vierhonderd subsidieaanvragen van Drentse dierhouders die er nog liggen. Dit grote aantal is het resultaat van een campagne van de provincie zelf waarin veehouders werden aangespoord om subsidie aan te vragen voor wolfwerende maatregelen.
BBB-gedeputeerde Egbert van Dijk wil de 3,3 miljoen euro halen uit een pot geld die nog niet bestemd is. Dat is tegen het zere been van zijn eigen partij, die net als onder meer VVD en PVV wil dat er geld voor natuur voor wordt gebruikt. Daarmee zijn linkse partijen het dan weer niet eens, omdat de rasters in hun ogen niet de natuur maar veehouders helpen. Daar is Van Dijk het mee eens. Bovendien zijn er afspraken met de rijksoverheid over het natuurgeld. Dat gebruiken voor wolfwerende hekken is niet de bedoeling.
Provinciale Staten moeten in november beslissen over de herkomst van het benodigde geld. Vorige maand werd bekend dat er in Drenthe vier wolvenroedels leven. Eerder dit jaar versoepelde Drenthe de subsidieregeling voor wolfwerende maatregelen. 'We hebben geluisterd naar de behoeften van dierhouders. De aanvraagprocedure is toegankelijker en begeleiding van een wolvenconsulent zorgt ervoor dat de geplaatste rasters echt wolfwerend zijn', zei Van Dijk toen.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... r-niet-uit
Mellow schreef:https://www.grootheerenveen.nl/nieuws/a ... QO-rsT1R6Q
Natuurlijk, laten we het nog verder uit de klauwen laten lopen hier...
Citaat:31 oktober 2025/Uffelte/Drenthe
Zichtmeldig wolf
Tijd: 9.00 uur
Wolf net gezien Uffelte /Wittelte
Let op je dieren!

Mellow schreef:https://www.grootheerenveen.nl/nieuws/a ... QO-rsT1R6Q
Wintu schreef:Mellow schreef:https://www.grootheerenveen.nl/nieuws/a ... QO-rsT1R6Q
Nou warempel, ben het eigenlijk wel eens met dit artikel.
Citaat:31-10-2025, 11.50 uur
Wolf achter ree aan.

Citaat:Hooghalen Drenthe
30-10-2025
22.45 uur
Zichtmelding
Gisteravond 2 wolven gezien langs de Asserweg ter hoogte van de Geelbroekerweg.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com

Citaat:Putten Gelderland
28-10-2025
Aanval op schapen.
1 schaap gedood en 2 schapen gewond en behandeld door veearts.
Schapen staan achter wolfwerend hekwerk 1,80 hoog met 4 stroomdraden boven en 2 stroomdraden voor langs en gaas bij de grond zodat hij er niet onder kan.
‼️‼️Zie foto's ‼️‼️
Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️
Sterkte voor de eigenaar.
#geenwolf
Geenwolf.com

Citaat:Surhuizum Fryslân
31-10-2025
07.30 uur
Aanval op schapen.
1 schaap gedood, hals uitgevreten was net gebeurd rond half 8.
#geenwolf
Geenwolf.com

tienus63 schreef:Aanval Putten Gld 3 dagen terug achter wwr.Citaat:Putten Gelderland
28-10-2025
Aanval op schapen.
1 schaap gedood en 2 schapen gewond en behandeld door veearts.
Schapen staan achter wolfwerend hekwerk 1,80 hoog met 4 stroomdraden boven en 2 stroomdraden voor langs en gaas bij de grond zodat hij er niet onder kan.
‼️‼️Zie foto's ‼️‼️
Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️
#geenwolf
Geenwolf.com
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1KdaPc ... tid=wwXIfr
BrankaZ schreef:Bij zo’n omheining vraag ik mij af: “hoe dan?”
En het laat weer zien dat wolven zich niet laten tegenhouden. Door niets.