Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:02

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:25

Electra63 schreef:
ruitje schreef:
https://www.foodlog.nl/artikel/insecten ... Exe4u0RYZg

Boeiende link over de insecten-eet markt die niet van de grond komt.

Ik moet er niet aan denken, om insecten te eten, bah.

Eigenlijk is het best gek. Vaak zijn mosselen of garnalen niet zo'n probleem. Terwijl er niet zoveel verschil zit in een compleet geroosterde garnaal of sprinkhaan en een gekookte mossel of slak.

Maar alleen het woord insect bederft vaak de eetlust al. De meeste mensen vinden 1 vlieg in het eten al teveel. :') Misschien zijn we gewoon niets gewend?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:33

journee schreef:
Electra63 schreef:

Eigenlijk is het best gek. Vaak zijn mosselen of garnalen niet zo'n probleem. Terwijl er niet zoveel verschil zit in een compleet geroosterde garnaal of sprinkhaan en een gekookte mossel of slak.

Maar alleen het woord insect bederft vaak de eetlust al. De meeste mensen vinden 1 vlieg in het eten al teveel. :') Misschien zijn we gewoon niets gewend?

Ik hou sowieso niet van insecten.

Mosselen, slakken en garnalen geen probleem mee. Maar stierenkloten, schapenhersenen, vissenogen (gerechten in Griekenland) hoef ik ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:34

Ik eet niks dat in water heeft geleefd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:38

Ik kan me prima in jouw lijstje vinden Electra!

En nu ik momenteel een maagontsteking heb moet ik helemaal weinig van eten hebben, dus ook geen insecten := . Kip is al gewaagd genoeg nu....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:58

_San87_ schreef:
Ik eet niks dat in water heeft geleefd.

Same here, maar een schaaltje goed klaargemaakte slakken mag je me voor wakker maken. Met vers stokbrood erbij natuurlijk.

Beterschap prompter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:49

Dankjewel Veronica, morgen naar het ziekenhuis voor onderzoek... Maar de politiek blijf ik onverminderd volgen :))

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:56

prompter schreef:
Dankjewel Veronica, morgen naar het ziekenhuis voor onderzoek... Maar de politiek blijf ik onverminderd volgen :))

Sterkte morgen en vooral beterschap!

Om on topic te blijven: daar gaat je eigen risico ;).

https://www.trouw.nl/politiek/na-kwart- ... 8nbWx-AwjQ

Er komt een nieuwe vermogensbelasting in 2028, maar ook hier had de Raad van State een negatief advies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:24

Wat betreft een politicus wel niet mogen, ik kan iemand wel niet mogen maar wanneer hij/zij het beste met Nederland voorheeft is dat prima. Wat dan het beste is ?
Zorgen voor iedereen en niet alleen voor eigen volk (pvv) bedrijven ( vvd) of bio-industrie ( bbb)
Eentje die ik heel hoog heb zitten, Liefst da Westerveld, ongelooflijk harde werker voor zieken /armen .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:28

Dat eigen risico is er al doorheen na 4 maanden :=

*Gaat het stuk over de vermogensbelasting lezen*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:31

BigOne schreef:
Wat betreft een politicus wel niet mogen, ik kan iemand wel niet mogen maar wanneer hij/zij het beste met Nederland voorheeft is dat prima. Wat dan het beste is ?
Zorgen voor iedereen en niet alleen voor eigen volk (pvv) bedrijven ( vvd) of bio-industrie ( bbb)
Eentje die ik heel hoog heb zitten, Liefst da Westerveld, ongelooflijk harde werker voor zieken /armen .

Lisa Westerveld zet zich ook erg in voor onderwijs.
Zij is een hardwerkende politicus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 23:05

Leuk al die positieve berichten! Ik kan mij daar ook wel in vinden. De meeste die genoemd worden vind ik ook goed.

Prompter: beterschap!

Shadow, ik had het over golfbewegingen in de maatschappij met 'het is wat het is' , als reactie op de lentekriebels.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met je post dus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 23:08

journee schreef:

Ik ben in China geweest, nog op een markt bij een nog trappelende Schorpioen op een stokje staan twijfelen onder het motto van: je moet dingen eten die ze in het land eten.

Kon het toch niet :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 23:55

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 00:24

prompter schreef:
Dat eigen risico is er al doorheen na 4 maanden :=

*Gaat het stuk over de vermogensbelasting lezen*

Vier maanden. Lucky you (sarcasme uiteraard). Ik ben er op 1 januari al doorheen……

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 01:30

Ik heb nu even geen tijd en energie voor een heel lijstje, maar wilde even zeggen dat ik vandaag staatssecretaris Gijs Tuinman heb "ontmoet" bij de uitreiking van een onderscheiding binnen Defensie op het gebied van diversiteit en inclusie. En hoewel ik de BBB vreselijk vind (sorry juval, niks naar jou persoonlijk natuurlijk!) kwam Gijs vanmiddag als een heel prettig en leuk mens over. Hij was vrolijk, steeds als eerste aan het klappen als er applaus werd gevraagd, en hoewel het te merken was dat de speech voor hem geschreven was (hij struikelde regelmatig over z'n woorden en leek soms niet goed te begrepen wat er stond) kwam hij absoluut niet onoprecht over. Hij had duidelijk hart voor de zaak. Voor Defensie, maar ook voor het belang van diversiteit en inclusie. Was echt positief verrast!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:36

De minister van defensie stond ook op mijn lijstje. Ik wist niet eens dat hij van de BBB was. Ik hou dat nooit zo bij eerlijk gezegd.
Over Frans Timmermans nog het volgende.
Ik heb niet zo heel veel met hem ook al vind ik hem inhoudelijk sterk en kent hij duidelijk de Russische cultuur goed en zijn dossiers en politiek gezien liggen we erg dichtbij.
Maar ik hoef toch ook niet "met hem naar bed"? Is hier een gevleugende uitspraak waarmee we indirect zeggen dat aardig vinden totaal onbelangrijk is.
Ik vind Wilders bv niet aardig, zijn ideeën vind ik afschuwelijk, en toch moeten wij hier regelmatig echt lachen om zijn humor in de debatten want heel vaak is hij gewoon zeer grappig en scherp.
Dus die antipathieën zo'n belangrijke rol geven begrijp ik niet.
Bv Femke Halsema, Jesse Klaver die mensen liggen op alle fronten super dicht bij wie ik ben. En natuurlijk is dat super fijn als het om je eigen partij gaat en gemakkelijk. Maar ik vind dat ook altijd totaal niet belangrijk want "ik hoef er niet mee naar bed"! Dus ook dat is totaal onbelangrijk. Ik denk dat dit verschil heel weinig gemaakt wordt en mensen hun eigen sympathieën of antipathieën veel te belangrijk vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:33

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:39

Nou bij mij toch echt niet hoor en de meeste mensen die ik ken hebben nagenoeg geen of helemaal geen verhoging van loon gehad of hogere wao dan de kosten gestegen zijn. Ik lees dat overal maar de mensen met dergelijke royale loonstijgingen ken ik niet :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:40

Ik had 3 procent loonsverhoging, mijn huur stijgt met 5,4 procent :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:57

ruitje schreef:
Shadow, ik had het over golfbewegingen in de maatschappij met 'het is wat het is' , als reactie op de lentekriebels.

De ophef over de Lentekriebels is dus niet een golfbeweging, maar echt gerichte aangejaagde ophef, deels vanuit buitenlandse organisaties die daar ook voor betalen. Ze doen dat ook in meerdere landen. Dat is geen normale verschuiving in de opvatting, dat is gerichte propaganda om vanuit het buitenland onze maatschappij instabiel te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:15

karuna schreef:
Nou bij mij toch echt niet hoor en de meeste mensen die ik ken hebben nagenoeg geen of helemaal geen verhoging van loon gehad of hogere wao dan de kosten gestegen zijn. Ik lees dat overal maar de mensen met dergelijke royale loonstijgingen ken ik niet :n

Veel cao's zijn de laatste 3 jaar zeker wel goed gestegen. Zeker de cao's in de zorg en onderwijs.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... -cao-lonen

Maar als je niet onder een cao valt of niet werkt, dan zal je inderdaad geen verhoging hebben.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 20-05-25 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:16

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:

De ophef over de Lentekriebels is dus niet een golfbeweging, maar echt gerichte aangejaagde ophef, deels vanuit buitenlandse organisaties die daar ook voor betalen. Ze doen dat ook in meerdere landen. Dat is geen normale verschuiving in de opvatting, dat is gerichte propaganda om vanuit het buitenland onze maatschappij instabiel te maken.

Precies en abortus weer in het strafrecht doen is het volgende speerpunt, en dan vrouwen weer aan het aanrecht en dat mannen superieur zijn aan vrouwen en kinderen etc etc. De lentekriebels is juist in het leven geroepen om kinderen te beschermen.
Mijn kleinkind van 3 vroeg bevestiging aan zijn moeder toen hij zei (hij had in zijn broek gedaan dus liep in zijn blootje want was net gewassen), "mama, oma mag wel mijn piemel zien hé"? Waarop wij beiden in de lach schoten en mama zei:" dat heb jij heel goed begrepen". Kinderen luisteren naar volwassen en nu krijgen ze geleerd dat je nee mag en zelfs moet zeggen als volwassenen bepaalde dingen vragen of doen. Tevens leren ze de kinderen om open met de juf of ouder te praten als er iets gebeurd is wat niet goed voelt en ze leren dat bepaalde lichaamszones privé zijn en dat ook volwassenen dat moeten respecteren.
Ik vind het echt heel naar hoe dit gaat en mensen dit zo maar klakkeloos over nemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:38

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:07

Veel cao s onder andere techniek, fabrieken, simpele arbeiders enz zijn echt niet zoveel omhoog gegaan laatste jaren :n

Wat ik lees zijn vooral ambtenaren, en alles wat daaronder bungelt, onderwijs en zorg omhoog gegaan. En alles wat gesubsidieerd is