Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:46

Nee hoor, ik merk het in het dagelijks leven ook. Mensen die je onzin op de mouw spelden zodat ze zelf geen actie hoeven te ondernemen. O ja, ze doen dat heel beleefd, zeggen u en dergelijke maar uiteindelijk doen ze zelf geen enkele moeite en blijf ik met het probleem zitten dat alleen maar groter wordt.

We hadden hier zelf ook al geconcludeerd dat de overheid zelf ook bijdraagt aan die tendens, zie bijvoorbeeld toeslagfraude en het bijna algemeen geldende devies dat het wel je eigen schuld zal zijn.
Bedrijven die ten koste van mensen steeds meer geld binnenharken —> onfatsoenlijk
Individuen die het ten koste van anderen beter willen hebben —> onfatsoenlijk
Fake verontwaardiging omdat bepaalde regels nadat de situatie is veranderd ineens voordeel opleveren voor een ander —> onfatsoenlijk
Halve waarheden en hele leugens om je gelijk te halen, of nog erger, om mensen tegen elkaar op te zetten —> onfatsoenlijk

En het gebeurt overal, in iedere laag van de bevolking en binnen bedrijven en overheid. En ik merk zelf dat mijn lontje ook korter wordt :\

Maar gelukkig zijn er ook nog wel fijne en eerlijke mensen, die een ander iets gunnen. Dus alles is nog niet verloren :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:54

irmaz schreef:
Nee hoor, ik merk het in het dagelijks leven ook. Mensen die je onzin op de mouw spelden zodat ze zelf geen actie hoeven te ondernemen. O ja, ze doen dat heel beleefd, zeggen u en dergelijke maar uiteindelijk doen ze zelf geen enkele moeite en blijf ik met het probleem zitten dat alleen maar groter wordt.

We hadden hier zelf ook al geconcludeerd dat de overheid zelf ook bijdraagt aan die tendens, zie bijvoorbeeld toeslagfraude en het bijna algemeen geldende devies dat het wel je eigen schuld zal zijn.
Bedrijven die ten koste van mensen steeds meer geld binnenharken —> onfatsoenlijk
Individuen die het ten koste van anderen beter willen hebben —> onfatsoenlijk
Fake verontwaardiging omdat bepaalde regels nadat de situatie is veranderd ineens voordeel opleveren voor een ander —> onfatsoenlijk
Halve waarheden en hele leugens om je gelijk te halen, of nog erger, om mensen tegen elkaar op te zetten —> onfatsoenlijk

En het gebeurt overal, in iedere laag van de bevolking en binnen bedrijven en overheid. En ik merk zelf dat mijn lontje ook korter wordt :

Maar gelukkig zijn er ook nog wel fijne en eerlijke mensen, die een ander iets gunnen. Dus alles is nog niet verloren :)

Mensen veroordelen die misschien rechtser hebben gestemd dan men wenselijk vindt -> onfatsoenlijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:11

Citaat:
Mensen veroordelen die misschien rechtser hebben gestemd dan men wenselijk vindt -> onfatsoenlijk

Of mensen dreigen met het tribunaal daar ze te links of zelfs groen links hebben gestemd... onfatsoenlijke

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:42

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:12

Je hebt vader en moeder en ouder. Ik vind het prima en voel me totaal niet aangepakt op mijn moeder zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:20

past toch helemaal in het gender neutraal verhaal

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:58

purny schreef:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-het-woord-moeder-schrappen-sgp-boos-weggemoffeld-in-wetsvoorstel~a83331c1/

Zijn ze nou helemaal... slaat men niet een beetje door?

Wel knap dat een man ook een kind uit kan poepen. Deze omslag heb ik even gemist.

oh echt, is dit serieus... bizar!

Ik ben trotse MOEDER! Geen willekeurige ouder die toevallig het kind heeft gekregen. Ik ben een vrouw die zwanger is geweest en een bevalling heeft doorstaan. Een man kan dat niet. (wil die ook niet waarschijnlijk, de mannen die ik ken in ieder geval niet).

Wat slaat alles toch door de laatste tijd.
Prima als je je anders voelt, of anders genoemd wil worden, maar daar hoeft de rest van de wereld toch geen 'last' van te hebben of zich aan aan te passen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:04

Nee, ze zijn niet helemaal gek.

Ik kan me voorstellen dat het in bepaalde wetten ingewikkeld is als een vrouw eerst moeder wordt en daarna een geslachtsverandering ondergaat.

Mijn voorkeur zou zijn dat je 'enig elastiek' inbouwd voor hen die deze ingreep/dit proces hebben doorgemaakt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:17

politiek en het "geen actieve herinnering hebben" Hoe snel kan het veranderen.

Kabinet wil het woord ‘moeder’ schrappen, SGP boos: ‘Weggemoffeld in wetsvoorstel’
Het kabinet wil in het bevolkingsregister het woord ‘moeder’ vervangen door de term ‘ouder uit wie het kind is geboren’. De orthodox-christelijke SGP is boos: eerder zei het kabinet zelf dat zo’n aanpassing ‘niet wenselijk’ was

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~a83331c1/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:22

mce schreef:
politiek en het "geen actieve herinnering hebben" Hoe snel kan het veranderen.

Kabinet wil het woord ‘moeder’ schrappen, SGP boos: ‘Weggemoffeld in wetsvoorstel’
Het kabinet wil in het bevolkingsregister het woord ‘moeder’ vervangen door de term ‘ouder uit wie het kind is geboren’. De orthodox-christelijke SGP is boos: eerder zei het kabinet zelf dat zo’n aanpassing ‘niet wenselijk’ was

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~a83331c1/

1st World Problems. Misschien eerst even een regering vormen? Het land gaan besturen? Zomaar even een gedachtengang.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:29

Ja dat, ik ben echt wel woke maar er zijn wel andere dingen te doen nu toch? Ik ben net moeder geworden en het kan me echt niet boeien of het in de wet nou moeder of ouder uit wie kind geboren is heet.

https://nos.nl/collectie/13962/artikel/ ... uw-kabinet

Nog steeds geen zicht op nieuw kabinet!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:40

nps schreef:
Ja dat, ik ben echt wel woke maar er zijn wel andere dingen te doen nu toch? Ik ben net moeder geworden en het kan me echt niet boeien of het in de wet nou moeder of ouder uit wie kind geboren is heet.

https://nos.nl/collectie/13962/artikel/ ... uw-kabinet

Nog steeds geen zicht op nieuw kabinet!

"De ouder uit wie het kind is geboren", dat heet al sinds de mensheid bestaat simpelweg de "moeder". Kort en krachtig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:08

Waar een mens zich al niet druk over kan maken, zeg. Ouder, moeder, zeurpiet: boeit me niets hoe ik genoemd wordt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:13

Naja het schijnt dus een foutje te zijn.
Hugo maakt wel vaker foutjes. Noem het maar een Hugootje

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:43

door het stof, dat zal wel meevallen, excuusje worden te gemakkelijk gemaakt, je gaat alleen deze demissionair alleen maar minder waarderen/serieus nemen.

wat als de SGPér het niet opgemerkt had, was het dan gewoon verandert??
helaas, "onnodige" foutjes kunnen veel schade aanrichten, zeggen veel over de demissionair

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2125446 ... odige-fout

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:20

Ik volg dit topic verder niet, maar voor wie het leuk vind om te zien hoe in het buitenland over Rutte geschreven wordt vanwege zijn mogenlijke kandidaatschap als NAVO chef (text in Duits, maar die kan google prima vertalen)
„Goedaardige labrador en de minst materialistische politicus sinds Ghandi“ :=

https://www.20min.ch/story/mark-rutte-e ... -103052912

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:29

Sizzle schreef:
Ik volg dit topic verder niet, maar voor wie het leuk vind om te zien hoe in het buitenland over Rutte geschreven wordt vanwege zijn mogenlijke kandidaatschap als NAVO chef (text in Duits, maar die kan google prima vertalen)
„Goedaardige labrador en de minst materialistische politicus sinds Ghandi“ :=

https://www.20min.ch/story/mark-rutte-e ... -103052912

Beetje plat/popi geschreven artikel, maar boeiend. Stonden ook dingen in die ik niet wist van onze premier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:35

Het is ook maar een „metro“ krant, vandaar het niveau van schrijven, maar ik vond het ook lollig.
Hij heeft absoluut gelijk dat single zijn een hartnekkig taboe is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:03

Ik vermoed dat het woord moeder vooral te maken heeft met degene die het kind opvoed en waar het kind thuis is en niet zozeer voor degene waaruit het kind geboren wordt. In de meeste gevallen is dat dezelfde persoon maar in gevallen van bijvoorbeeld geadopteerde kinderen is dat waarschijnlijk anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:26

irmaz schreef:
Ik vermoed dat het woord moeder vooral te maken heeft met degene die het kind opvoed en waar het kind thuis is en niet zozeer voor degene waaruit het kind geboren wordt. In de meeste gevallen is dat dezelfde persoon maar in gevallen van bijvoorbeeld geadopteerde kinderen is dat waarschijnlijk anders.

Klopt. Maar ook een geadopteerd kind heeft ergens een biologische moeder. Al vervult iemand anders nu de rol van moeder. Qua DNA enzo is dat toch anders. Niet voor niets gaan geadopteerde kinderen vaak op zoek naar hun biologische ouders ondanks dat die hen niet hebben opgevoed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:43

het geadopteerde kind zal zijn/haar ouders waarschijnlijk ook gewoon vader moeder papa en mama noemen. Niet 'ouder-die-kind-geadopteerd-heeft'

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:46

Ouder waar kind uit geboren is en moeder zijn toch synoniemen? Damn, waar je je al druk over kan maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:58

Janneke2 schreef:
Nee, ze zijn niet helemaal gek.

Ik kan me voorstellen dat het in bepaalde wetten ingewikkeld is als een vrouw eerst moeder wordt en daarna een geslachtsverandering ondergaat.

Mijn voorkeur zou zijn dat je 'enig elastiek' inbouwd voor hen die deze ingreep/dit proces hebben doorgemaakt.

Dit. En veel mensen zijn op zoek naar de juiste terminologie.
purny schreef:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-het-woord-moeder-schrappen-sgp-boos-weggemoffeld-in-wetsvoorstel~a83331c1/

Zijn ze nou helemaal... slaat men niet een beetje door?

Wel knap dat een man ook een kind uit kan poepen. Deze omslag heb ik even gemist.

Trans mannen bestaan he. Misschien even nadenken voor je uit je panty gaat, volgende keer.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:18

Heeft dat ook niet eerder met juridische zaken te maken? Dat anders idd misschien transmensen niet onder de wet vallen en dat onhandig is?

Volgens mij heeft niemand verder last en te maken met tekst in wetten. Denk niet dat iemand die dat niet nodig heeft ze voor zijn plezier gaat lezen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:44

... en als vrouw wordt je "in 1001 wetten" letterlijk geacht om waar 'man' staat, zelf maar te bedenken dat het ook voor jou geldt.

(Dit is iets wat ik in principe kwalijk vind. Goede termen die niemand buitensluiten - graag.)