Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:33

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:
Hongarije heeft zijn voorwaarde genoemd om in te stemmen met de 50 miljard steun voor Ukraïne van de EU. Orban wil dat er ieder jaar opnieuw een unanieme steun is om het beloofde bedrag naar Ukraïne over te maken. https://www.ukrinform.net/rubric-polyti ... itico.html

Mooi. Orban wil voelen dat hij macht heeft en kan uitoefenen.

https://twitter.com/NAFORaccoon/status/ ... 7930149023
Blijkbaar is er in de "EU kleine lettertjes" een mogelijkheid gevonden om het stemrecht van Hongarije te ontnemen. Onder artikel 7.2 van de Treaty EU kan blijkbaar hiertoe een procedure worden gestart. Bv in gevallen van een serieuze volhardende schending van EU waarden.
Hier is nu een petitie/voorstel voor gestart geinitieerd door Finland en inmiddels door meer lidstaten ondertekend. (Ik kan niet zien wie allemaal).
Je zou inmiddels wel kunnen stellen dat hiervan bij Hongarije sprake is. Zoals dat Orban voortdurend de EU chanteert als het gaat om medewerking aan afspraken over Oekraine.
Als dit lukt dan speelt Hongarije hier geen rol van betekenis meer.

Ik kan me voorstellen dat Orban hier bang voor is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:10

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:22

Maar het is wel jammer dat we ons genoodzaakt zien er zo over te denken. Ik ben eigenlijk pacifist, ik denk vaak: alles beter dan oorlog. Maar soms moet je wel, om erger te voorkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:01

Citaat:
Si vis pacem, para bellum is een spreekwoord in het Latijn en betekent: als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog.
&
Omstreeks 390 schreef Flavius Vegetius Renatus in zijn Epitoma rei militaris woorden die zeer nabij komen: "Qui desiderat pacem, bellum praeparet", wie naar vrede verlangt, bereide zich voor op oorlog. De strekking is dezelfde: er is geen vrede zonder effectieve afschrikking van eventuele agressors.

De spreuk kan in een pacifistische uitleg worden gezien als de raadgeving om beter met een vooruitziende blik conflicten te voorkomen dan ze te moeten genezen.

bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Si_vis_pa ... ara_bellum

We schijnen dat wat vergeten te zijn. Vrede is enkel mogelijk als de andere partij te als te groot, sterk en gevaarlijk wordt gezien om lastig te vallen EN die partij geen conflict wil beginnen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:47

tamary schreef:
Citaat:
Si vis pacem, para bellum is een spreekwoord in het Latijn en betekent: als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog.
&
Omstreeks 390 schreef Flavius Vegetius Renatus in zijn Epitoma rei militaris woorden die zeer nabij komen: "Qui desiderat pacem, bellum praeparet", wie naar vrede verlangt, bereide zich voor op oorlog. De strekking is dezelfde: er is geen vrede zonder effectieve afschrikking van eventuele agressors.

De spreuk kan in een pacifistische uitleg worden gezien als de raadgeving om beter met een vooruitziende blik conflicten te voorkomen dan ze te moeten genezen.

bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Si_vis_pa ... ara_bellum

We schijnen dat wat vergeten te zijn. Vrede is enkel mogelijk als de andere partij te als te groot, sterk en gevaarlijk wordt gezien om lastig te vallen EN die partij geen conflict wil beginnen.

Ja maar dan ga je er van uit dat er een "andere" partij is. Ik denk dat pacifisten er in principe vanuit gaan dat we met zijn allen 1 partij zijn. En dan is er dus geen noodzaak je op oorlog voor te bereiden. Om maar eens verder te filosoferen :o
Zou het toeval zijn dat zowel de oorlog in Ukraïne als de oorlog in Gaza veroorzaakt worden door een 70-jarige man? En zou het toeval zijn dat de agressieve houding van China veroorzaakt wordt door een 70-jarige man?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:58

Ja, dat is een andere manier van denken. Ik was vannacht aan het filosoferen: zelfs als het grootste deel van de wereld weigert de wapens op te pakken, zal er toch geweld blijven bestaan door degenen die dat wel doen. (genocide en zo).

70 is een gevaarlijke leeftijd voor mannen. Willen ze nog even vlammen voor hun dood?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:26

... ik vind dat wel een mooie invalshoek 'de mensheid is één'.
Maar in de harde praktijk van het dagelijks leven valt het tegen.

Doorgaans vind ik het een cynische spreuk: 'als je vrede wil, bereid je voor op oorlog'.
Als je vrede wil, bevorder dan vrede - dat werkt over het algemeen veel beter. Volgend jaar hebben we in Europa de tachtigjarige vrede.

... maar pacifist en al: ik vind het goed dat we Oekraïne wapens leveren en ik wil dat Oekraïne de oorlog wint.
Ondertussen stel ik mijn hoop op Russische desertie, sabotage en 'dwaze moeders', momenteel in de vorm van verdrietige echtgenotes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:29

Citaat:
Volgend jaar hebben we in Europa de tachtigjarige vrede.
dat is allang niet waar meer helaas.

In een aantal landen waaronder Nederland hebben we volgend jaar 80 jaar vrede.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:30

pien_2010 schreef:
Citaat:
Volgend jaar hebben we in Europa de tachtigjarige vrede.
dat is allang niet waar meer helaas.

In een aantal landen waaronder Nederland hebben we volgend jaar 80 jaar vrede.

Helaas klopt dat ook niet Pien, Nederland was tot 1949 in oorlog (genoemd: politionele acties of zoals de Russen zoiets noemen, speciale operatie) met Indonesië.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:06

Klopt Irmaz.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:14

Janneke2 schreef:

Doorgaans vind ik het een cynische spreuk: 'als je vrede wil, bereid je voor op oorlog'.
Als je vrede wil, bevorder dan vrede - dat werkt over het algemeen veel beter. Volgend jaar hebben we in Europa de tachtigjarige vrede.

... maar pacifist en al: ik vind het goed dat we Oekraïne wapens leveren en ik wil dat Oekraïne de oorlog wint.
Ondertussen stel ik mijn hoop op Russische desertie, sabotage en 'dwaze moeders', momenteel in de vorm van verdrietige echtgenotes.

Vrede is hard werken, niet altijd (geheel) je zin krijgen, maar het is ook grenzen stellen, zowel aan wat je buren willen als wat jijzelf wil wanneer de mogelijkheden beperkt zijn door tekort aan nodige middelen.
Dat voorbereiden op oorlog maakt dat nee zeggen ook zin heeft, en dat je ook jezelf beperkingen oplegd ipv wensen ergens anders vandaan te halen.
Het is dus veel meer en complexer dan de rest van de wereld te laten zien hoe hard je zou kunnen meppen.
Hier ook grote voorkeur voor vrede, maakt leven een stuk aangenamer. Maar weet ook dat lang niet iedereen zomaar jouw met rust zal laten, zeker niet als er misschien iets te halen valt waar zij niet zonder willen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:38

tamary schreef:
Janneke2 schreef:

Vrede is hard werken, niet altijd (geheel) je zin krijgen, maar het is ook grenzen stellen, zowel aan wat je buren willen als wat jijzelf wil wanneer de mogelijkheden beperkt zijn door tekort aan nodige middelen.
Dat voorbereiden op oorlog maakt dat nee zeggen ook zin heeft, en dat je ook jezelf beperkingen oplegd ipv wensen ergens anders vandaan te halen.
Het is dus veel meer en complexer dan de rest van de wereld te laten zien hoe hard je zou kunnen meppen.
Hier ook grote voorkeur voor vrede, maakt leven een stuk aangenamer. Maar weet ook dat lang niet iedereen zomaar jouw met rust zal laten, zeker niet als er misschien iets te halen valt waar zij niet zonder willen.

Klinkt in mijn oren/ogen een beetje ongeciviliseerd. Alsof kracht en agressie de enige statusverhogende zaken zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:56

Menselijke geschiedenis. Hullie verkeerde religie en dus van de duivel, maar in werkelijkheid land en grondstoffen willen zonder te betalen of die andere partij niet wil verkopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:03

Citaat:
Alsof kracht en agressie de enige statusverhogende zaken zijn.
absoluut niet.

Alleen werkt pacifisme ook niet. Dat zie je al bij kinderen. Vaak de zwakste schakel wordt enorm gepest. Mijn man vroeger ook altijd in nieuwe situaties (had rood haar als kind,). Zijn broertje bleef gepest worden. Hij niet. Hij wachtte de leider pestkop buiten school op als hij alleen was. Sloeg er flink op met de dreiging , elke keer als ik gepakt wordt dan ben jij de klos, zelfs als je er niet bij bent. Dan was het gelijk afgelopen.
Zijn broertje sloeg er gelijk op los in de groep en was dus altijd de klos.

Dus altijd moet er iets tegen over aanvallen gezet worden en dan kunnen ook embargo en andere wat beleefde zaken zijn. Maar negeren zoals het westen blijft doen met de Russen die ,"per ongeluk in ons luchtruim zijn, of in de zee etc," dat werkt niet.
De Turken waren er jaren geleden zo mee klaar. Nooit meer kwamen de Russen "per ongeluk" in het luchtruim nadien. Erdogan en Poetin begrijpen elkaar :j

Pacifisme is voor onschuldige mensen. Ik was ook pacifist in mijn jeugd. Ik trek als ik niet oppas rotzakken aan. Ben van nature te lief. Nu ik op tijd grom en bijt af en toe is het meestal zo klaar. Dat heeft mijn man mij geleerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:38

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:17

Citaat:
Rishi Sunak zal vandaag Kiev bezoeken, waar hij een nieuw pakket militaire hulp aankondigt.
Ambtenaren zeiden dat het pakket van £ 2,5 miljard Oekraïne zal voorzien van langeafstandsraketten, luchtverdediging, artilleriemunitie en maritieme veiligheid.
https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 0433805822

Naar zeggen wordt er 200 miljoen van gebruikt om in de UK drones voor Ukraïne te gaan produceren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:21

2,5 miljard zet zoden aan de dijk. Goed zo.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:43

pien_2010 schreef:
2,5 miljard zet zoden aan de dijk. Goed zo.

Gisteren bij Op1: Duitsland heeft alleen al 17 miljard aan steun voor Ukraïne gegeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:50

Dat zet nog meer zoden aan de dijk!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:51

Die 2,5 miljard van GB was blijkbaar slechts een onderdeel van een verdrag dat Ukraïne met Groot Brittanië heeft gesloten. Uit de avondtoespraak van Zelensky:
Citaat:
Deze dag maakt al deel uit van de Oekraïense geschiedenis. We hebben een veiligheidsovereenkomst bereikt met Groot-Brittannië waar we al lang aan werken. on. Dit is de eerste overeenkomst op basis van de G7-verklaring van Vilnius.

De overeenkomst omvat vele aspecten. Directe jaarlijkse ondersteuning. Vaste financiële hulp. 2,5 miljard pond dit jaar. Aanzienlijke jaarlijkse steun gedurende de looptijd van de overeenkomst.

Wapens. Steun voor onze defensiesector. Het werk van onze inlichtingendiensten. Sancties tegen Rusland. Cyberverdediging tegen Russische cyberaanvallen en alles wat met moderne technologie te maken heeft.

Dit is een werkelijk serieuze en moderne overeenkomst. Er zijn bekende voorbeeldige veiligheidsovereenkomsten uit de twintigste eeuw, zoals die tussen de Verenigde Staten en Israël, maar ook andere soortgelijke overeenkomsten. We hebben nu een hedendaags voorbeeld gecreëerd dat ons vertrouwen vergroot terwijl we ons verdedigen tegen Russische agressie en dat de basis legt voor sterke veiligheidsposities totdat Oekraïne lid wordt van de NAVO.

Het NAVO-lidmaatschap blijft ons voornaamste veiligheidsdoel. Ondertussen werken we samen met andere partners aan bilaterale veiligheidsovereenkomsten op basis van onze overeenkomst met het Verenigd Koninkrijk. Bijna dertig staten hebben zich al aangesloten bij de G7 Vilnius-verklaring. Ik ben ieder land en iedere leider dankbaar die hier al met ons aan werkt. En voor iedereen die dit jaar meedoet.

En ik ben het Verenigd Koninkrijk en persoonlijk de premier @RishiSunak
zeer dankbaar voor hun leiderschap.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/ ... 7730979025

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:54

Wouw. Bedankt voor de vertaling.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:30

pien_2010 schreef:

geen dank Pien, dat heeft de vertaal-app van Twitter gedaan :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:22

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

geen dank Pien, dat heeft de vertaal-app van Twitter gedaan :)

Wij zijn op reis in Spanje, dus lees alleen Bokt en nieuws google. Dus dat de vertaling erbij staat is altijd maar speciaal nu erg handig. Ik kom niet op X nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:43

Tweet van Wilders. Wil nog niet zeggen dat hij voorstander gaat zijn van hulp aan Oekraine natuurlijk

https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... 9659982877
Vandaag ontving ik in mijn kantoor in het Parlement de ambassadeur van Oekraïne HE @karasevych
, vergezeld door honorair consul @KBurgerDirven
, en sprak ik mijn respect uit voor het dappere Oekraïense volk in hun strijd voor vrijheid en het herwinnen van de totale nationale soevereiniteit.