Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
irmaz schreef:bigone schreef:Dus nu gaan er Russen uitgehongerd worden tot ze zich overgeven.
Als ze dat al niet waren...
Ik kwam een paar dagen geleden een melding tegen van een ziekenhuis in Belarus waar gewonde Russische soldaten naar toe werden gebracht. Zij hadden het over soldaten die al zo'n 5 dagen niks meer hadden gegeten...
Natuurlijk kan dit ook oorlogspropaganda zijn hoor, maar als ik het goed heb gevolgd zijn dit soldaten die in het begin van de oorlog met dat hele lange konvooi vanuit Belarus zijn gekomen. Daar is al meermalen over gezegd dat er vermoedens zijn dat de toevoer van goederen daar nauwelijks bij kon komen.
Het is op zich jammer dat Rusland vol blijft houden aan het kleinschalige operatie en daardoor nauwelijks berichten geeft, dan zouden we de oorlogspropaganda een beetje beter tegen elkaar kunnen zetten.
bigone schreef:Dus nu gaan er Russen uitgehongerd worden tot ze zich overgeven.
Cowboy55 schreef:Het is voor de Oekraïners wellicht wel mogelijk om er van twee kanten druk op te zetten. Als de Russische soldaten zo slecht gecoördineerd zijn als beweerd wordt (en daar lijkt t op) dan kan het zomaar zijn de ze het bijltje er spontaan bij neergooien. Ben benieuwd.
irmaz schreef:Cowboy55 schreef:Het is voor de Oekraïners wellicht wel mogelijk om er van twee kanten druk op te zetten. Als de Russische soldaten zo slecht gecoördineerd zijn als beweerd wordt (en daar lijkt t op) dan kan het zomaar zijn de ze het bijltje er spontaan bij neergooien. Ben benieuwd.
Van de andere kant van Ukraïne, de Krim, komen ook bijzondere berichten. Blijkbaar proberen veel Russen die na de annexatie van de Krim door Rusland daar zijn gaan wonen nu het schiereiland te ontvluchten en terug te keren naar Rusland. Zij worden nu tegen gehouden door de Russische nationale garde![]()
https://twitter.com/EuromaidanPress/sta ... 8086103040
Cowboy55 schreef:irmaz schreef:Van de andere kant van Ukraïne, de Krim, komen ook bijzondere berichten. Blijkbaar proberen veel Russen die na de annexatie van de Krim door Rusland daar zijn gaan wonen nu het schiereiland te ontvluchten en terug te keren naar Rusland. Zij worden nu tegen gehouden door de Russische nationale garde![]()
https://twitter.com/EuromaidanPress/sta ... 8086103040
Poeh! Mind blown. Ik betwijfel of t waar is, maar als het waar is snap ik dat de Russen mensen tegen houden. Strategisch kan Rusland Sebastopol niet opgeven. Dat is de op 1 na de grootste marinehaven die ze hebben en de op 0 na grootste ijsvrije marinehaven……Polyarny (de #1 marinehaven bij Moermansk in het noorden) vriest dicht in de winter.
Daks schreef:Irmaz over donbass lees ik in mijn groep niet echt iets speciaals en die zijn wel zo trots dat als daar wat gebeurd ze dat ook melden.
Die melden ook elke tank die door een boer gesleept word zeg maar
Citaat:NIEUWS/BUITENLAND
Donderdag 24 maart
LIVE | Brits leger: Oekraïense tegenaanval rondom Kiev lijkt succesvol
Updated 17 min geleden2 uur geleden in BUITENLAND
Een Oekraïense soldaat in Kiev.
Ⓒ ANP / SIPA PRESS FRANCE
De Russische invasie in Oekraïne is vier weken geleden begonnen. Leiders van NAVO-landen ontmoeten elkaar donderdag om de oorlog in Oekraïne te bespreken. De strijd die het Oekraïense leger rondom de hoofdstad Kiev levert lijkt succesvol. De Russen worden rondom Kiev op veel plekken teruggedrongen. Toch is de omsingeling van Russische troepen in de buurt van Kiev ‘een reële mogelijkheid’, schrijft het Britse ministerie van Defensie in een dagelijkse update over de oorlog. Ondertussen kampt het Russische leger met ‘aanzienlijke logistieke en morele problemen’. Lees hier de laatste ontwikkelingen uit de oorlog.
Citaat:Nieuwsoverzicht voor de nacht:
▪️Het Verenigd Koninkrijk zal volgens het kabinet van de premier nog eens 6.000 wapens naar Oekraïne sturen, waaronder antitankraketten.
▪️PPO APU meldt de vernietiging van 11 vijandelijke luchtdoelen: 7 vliegtuigen, 1 drone, 2 kruisraketten.
▪️De VN meldden dat 3,5 miljoen mensen Oekraïne waren ontvlucht sinds het begin van de grootschalige invasie. Het grootste aantal ging naar Polen. Er zijn ook veel van onze landgenoten in Roemenië en Moldavië.
▪️Voor een maand van volledige oorlog in Kharkiv werden 1.143 gebouwen verwoest, zei de burgemeester van Charkov, Ihor Terekhov. 998 daarvan zijn woongebouwen.
▪️ Hackers Anonymous hebben de centrale bank van Rusland gehackt en beloven binnen 48 uur meer dan 35.000 bestanden te publiceren, inclusief geheime deals.
Citaat:'S Nachts onderwierpen de Russische bezetters de regio van Loehansk aan raketaanvallen en fosforbombardementen. We hebben vier slachtoffers, twee van hen - kinderen, - het hoofd van het regionale staatsbestuur van Luhansk, Sergey Gaidai
▪️Overdag werden 31 objecten in de regio beschadigd of volledig vernield, waaronder 23 huizen. Namelijk 10 hoogbouw en 13 particuliere gebouwen. 16 van hen gingen in vlammen op.
▪️Inwoners van Severodonetsk, Lysychansk, Rubizhne, Kreminna, Novodruzhesk en Voivodivka kwamen onder vuur te liggen.
De situatie in Rubizhne is erg moeilijk, waar in de stad wordt gevochten.
Pandora2 schreef:Merci voor de updates weer !
Ik las gister nog dat die Tsjetsjeense elitetroepen het al voor bekeken houden en terug naar huis zijn. Teveel gebruikt als kanonnenvlees.
Mooi zo, zijn de Oekraïners daar alvast van af.
De Nato gaat ook nog 1500 manschappen en materieel plaatsen in Slowakije, Hongarije en Roemenië.
Citaat:Extra soldaten naar Oost-Europa
Stoltenberg kondigde ook aan dat de NAVO vier extra zogenoemde battlegroups stationeert in de oostelijke lidstaten Hongarije, Slowakije, Roemenië en Bulgarije. Polen en de drie Baltische landen hadden al zulke gevechtsgroepen van elk zo'n duizend man. Deze worden verdubbeld in grootte.
De NAVO-chef gaat ervan uit dat de leiders van de lidstaten op de top van donderdag akkoord gaan met de nieuwe eenheden, die uit militairen van verschillende NAVO-landen zullen bestaan.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/242243 ... otschap-in
Babootje schreef:Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er al zo'n 10000 US militairen in Oekraine aanwezig zijn.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... n-oekraine
Ik denk dat het niet ondenkbaar is dat men toch besluit tot een no-fly-zone om Oekraine te beschermen tegen het gebruik van de zgn ABC bommen (Atoom, bacterieel, chemisch). De veiligheidsdiensten zullen meer weten dan wij.