Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Exitium schreef:Bestrijden is misschien niet het goede woord, maar ik kon even geen betere vinden. Dat ze dat niet kunnen omdat er een coalitie is die met PvdA en GL een meerderheid heeft stond hier dus al voor je die vraag stelde
Dan had ik eroverheen gelezen misschien. Dat kan ook. Of ik twijfelde nog, dat kan ook![]()
Maar ga vooral van het slechtste uit .. dat houdt een dialoog open
lies schreef:Exitium schreef:Ik neem aan dat wij niet alles wat op Facebook enzo gezegd wordt hoeven te bestrijden.Karl zal doelen op wat in deze topic gezegd werd, dat is wat iedereen hier leest en waar op gereageerd kan worden. Wat jij op Facebook of Twitter voorbij ziet komen weten wij niet, en is volledig afhankelijk van wie je vrienden en kennisssen zijn, welke pagina's je volgt, welke hashtags je bekijkt, etc.
Hier werd inderdaad al aangegeven dat ze eigenlijk helemaal geen vuist kan maken op landelijk niveau, waar de regels rondom stikstof e.d. gemaakt worden.
Ze kan wel overal voor gaan liggen, natuurlijk. Wat ze ook gaat doen, haar kiezers vragen dat. De coalitie heeft geen meerderheid in de 1e kamer, dus het wordt heel erg lastig besturen op deze manier en dat is jammer, want er moesten nog een paar hele belangrijke wetten door de 1e kamer. Aan de andere kant, Rutte heeft nooit veel moeite gehad om steun te vinden bij andere partijen..
Ik vind het niet heel erg dat BBB zoveel stemmen heeft gekregen (beetje wel trouwens), had het wel verwacht. Echter had ik gehoopt dat die stemmen allemaal bij hem vandaan zouden komen, maar VVD is gewoon bijna even groot gebleven. Das teleurstellend.
Exitium schreef:Misschien moet je anders geen random zaken van social media naar binnen gooien, of als je dat wel doet erbij vermelden waar het vandaan komt. Dat scheelt ook voor de duidelijkheid van een topic als deze waar al heel veel discussie is.
Woord wat ik eerder zocht was overigens 'weerleggen', dat past beter. En nee, ik voel de drang niet om alles wat op FB geroepen wordt te weerleggen (ik meng me überhaupt zelden tot nooit in discussies op social media), maar als iets hier geplaatst wordt zonder dat er überhaupt bij staat waar het vandaan komt, en het hier niet ter sprake gekomen is, kan de rest niet ruiken dat dat van SM af komt. Dat er hier op gereageerd wordt lijkt me niet vreemd gezien 'discussietopic' in de titel. Dat dat wat feller gebeurt omdat er iets gezegd wordt wat hier de hele avond nog niet voorbij gekomen is ook niet.
ruitje schreef:lies schreef:PVV is natuurlijk knetterrechts als het op immigratie aankomt. Verder zijn ze best links (of in ieder geval sociaal) te noemen. Daarom zullen ze PVV als middenpartij aanmerken. Echter denk ik dat je niet om het immigratie standpunt heen kunt, dit is eigenlijk wel de belangrijkste reden waarom de meeste mensen op hem stemmen. Ik zou hem zelfs extreem rechts noemen, eerlijk gezegd.
Oh dat denk ik ook, vandaar mijn grappige opmerking dat 90% van de kiezers van de PVV gek word als je zegt dat ze links zijn.
misterA schreef:Tiepfoudt, Dank zij mensen zoals jij is de gekte van dit kabinet met zijn bizarre plannen, even een halt toegeroepen. Wat zal dit hard binnenkomen. Een fantastische verkiezingsuitslag.
De hufterigheid ten top, wat betreft stikstof, aardgas, en als uitsmijter het volledig negeren van de ellende die wolven veroorzaken bij veehouders en mensen met huisdieren. Dieren die bijna nergens meer veilig zijn. Ik zie de onmacht en hun verdriet. Heel opvallend is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die de ellende zien en met z'n allen daaraan nu een halt willen toeroepen. En dat gaat ook gebeuren.
Cer schreef:Hebben ze niet vaker samen met andere partijen ergens voor/tegen gestemd of moties ingediend?
Citaat:Zie het in de tweede kamer als het verschil tussen de BBB en het CDA. De BBB kan aansluiten bij moties die ze volledig steunen en stemmen wat ze willen volgens de partijlijn, het CDA is daarnaast gebonden aan een regeerakkoord en zal in principe altijd met de regering meestemmen, ook als dat hun eigen partijlijn bijt. Het hele gedoe rond de stikstofcrisis en het mogelijk verplicht uitkopen van boeren is daar een perfect voorbeeld van.
anjali schreef:Het is de stem van het volk dat absoluut niet meer tevreden was met hoe het er de laatste tijd aan toeging. De bal ligt nu bij BBB en zij krijgen nu de kans.
BaileyMix schreef:anjali schreef:Het is de stem van het volk dat absoluut niet meer tevreden was met hoe het er de laatste tijd aan toeging. De bal ligt nu bij BBB en zij krijgen nu de kans.
Ook dat is nogal gechargeerd: de helft van 'het volk' heeft links gestemd, dus er zit gewoon een tweedeling in de maatschappij. Het is niet zo dat BBB opeens de stem van 'heel gewoon Nederland' is. Er zijn ook mensen, gemeentes en provincies die beleid over links willen voeren en dat ook hebben duidelijk gemaakt. Die zijn niet minder waard dan de BBB-stemmers.
Janneke2 schreef:Citaat:Zie het in de tweede kamer als het verschil tussen de BBB en het CDA. De BBB kan aansluiten bij moties die ze volledig steunen en stemmen wat ze willen volgens de partijlijn, het CDA is daarnaast gebonden aan een regeerakkoord en zal in principe altijd met de regering meestemmen, ook als dat hun eigen partijlijn bijt. Het hele gedoe rond de stikstofcrisis en het mogelijk verplicht uitkopen van boeren is daar een perfect voorbeeld van.
Even voor alle duidelijkheid.
De Tweede Kamer is de baas in dit land, en niet de regering.
Maar inderdaad (en wat mij betreft: helaas) - dit is wel wat cda Tweede (en Eerste) Kamerleden doen:
per definitie meestemmen met de regering.
In principe mag je als Tweede Kamerlid, of welke volksvertegenwoordiger dan ook, je eigen afweging maken en tegen 'je eigen' bestuur stemmen.
Juist bij moeilijke kwesties vind ik dat soort volksvertegenwoordigers zeer te prijzen.
'Ik heb iets aan mijn kiezers beloofd, ik hol niet achter het bestuur aan.'
Janneke2 schreef:Ik wil graag geloven dat de BBB al lang bezig is met sollicitaties en dat er veel mensen uit de praktijk in de Provinciale Staten komen.
Maar ik vraag me af - de toekomst zal het leren - hoe goed deze mensen uit de praktijk de 'vertaalslag' naar de politiek gaan maken.
('De politiek' is ook een vak, en dat moet je leren. In de 'gevestigde partijen' hebben mensen jarenlang geoefend binnen de partij, en op 'lagere' functies - nu komen er een hoop nieuwelingen in de Provinciale Staten.)
juval schreef:ik zie dit meer als een frisse wind door de kamers.. beroepspolitici zitten vastgeroest en zijn zeer gehecht aan het pluche. Ik heb het idee dat die meer voor zichzelf zitten dan voor de partij/kiezer. Maar goed, dat is mijn interpretatie. We zullen zien welke poppetjes BBB gaat inzetten en hoe die gaan functioneren. Het zijn overigens niet allemaal leken, er zijn ook overstappers van VVD en CDA bij.
Mars schreef:Ik denk dat ze het lastig gaan krijgen op het moment dat ze compromissen moeten gaan sluiten met andere partijen. Tot nu toe konden ze 100% achter de boeren blijven staan en met de achterban mee kletsen. Als je daadwerkelijk moet samenwerken met andere partijen horen compromissen daarbij. En ipv 100% voor je kiezer gaan zul je dan de gekozen compromis aan hen moeten uitleggen met de kans dat de teleurgestelden zich tegen je keren. Hopelijk zijn ze daar tegen bestand.