Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:59

ik doel meer op de 1e kamer.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:02

Cer schreef:
Exitium schreef:
Bestrijden is misschien niet het goede woord, maar ik kon even geen betere vinden. Dat ze dat niet kunnen omdat er een coalitie is die met PvdA en GL een meerderheid heeft stond hier dus al voor je die vraag stelde :')

Dan had ik eroverheen gelezen misschien. Dat kan ook. Of ik twijfelde nog, dat kan ook :)
Maar ga vooral van het slechtste uit .. dat houdt een dialoog open :')

Misschien moet je anders geen random zaken van social media naar binnen gooien, of als je dat wel doet erbij vermelden waar het vandaan komt. Dat scheelt ook voor de duidelijkheid van een topic als deze waar al heel veel discussie is.

Woord wat ik eerder zocht was overigens 'weerleggen', dat past beter. En nee, ik voel de drang niet om alles wat op FB geroepen wordt te weerleggen (ik meng me überhaupt zelden tot nooit in discussies op social media), maar als iets hier geplaatst wordt zonder dat er überhaupt bij staat waar het vandaan komt, en het hier niet ter sprake gekomen is, kan de rest niet ruiken dat dat van SM af komt. Dat er hier op gereageerd wordt lijkt me niet vreemd gezien 'discussietopic' in de titel. Dat dat wat feller gebeurt omdat er iets gezegd wordt wat hier de hele avond nog niet voorbij gekomen is ook niet.

lies schreef:
Exitium schreef:
Ik neem aan dat wij niet alles wat op Facebook enzo gezegd wordt hoeven te bestrijden. :x Karl zal doelen op wat in deze topic gezegd werd, dat is wat iedereen hier leest en waar op gereageerd kan worden. Wat jij op Facebook of Twitter voorbij ziet komen weten wij niet, en is volledig afhankelijk van wie je vrienden en kennisssen zijn, welke pagina's je volgt, welke hashtags je bekijkt, etc.

Hier werd inderdaad al aangegeven dat ze eigenlijk helemaal geen vuist kan maken op landelijk niveau, waar de regels rondom stikstof e.d. gemaakt worden.

Ze kan wel overal voor gaan liggen, natuurlijk. Wat ze ook gaat doen, haar kiezers vragen dat. De coalitie heeft geen meerderheid in de 1e kamer, dus het wordt heel erg lastig besturen op deze manier en dat is jammer, want er moesten nog een paar hele belangrijke wetten door de 1e kamer. Aan de andere kant, Rutte heeft nooit veel moeite gehad om steun te vinden bij andere partijen..

Ik vind het niet heel erg dat BBB zoveel stemmen heeft gekregen (beetje wel trouwens :D ), had het wel verwacht. Echter had ik gehoopt dat die stemmen allemaal bij hem vandaan zouden komen, maar VVD is gewoon bijna even groot gebleven. Das teleurstellend.

Dat kan ze maar zal niet veel invloed hebben op landelijk niveau. Het kabinet heeft geen meerderheid in de senaat, maar die hadden ze al niet. Ze hebben nog wel een meerderheid als ze de steun van GL en PvdA krijgen, en zeker rond klimaatzaken zullen die daar best voor open staan. Daar deden ze al vaak zaken mee en dat kunnen ze dus blijven doen, dus er verandert eigenlijk heel weinig. Het kabinet heeft er voor niet-klimaatgerelateerde zaken wellicht een extra optie bij in de eerste kamer via de BBB, en PvdA/GL kan wat meer eisen omdat het kabinet zeker in klimaatgerelateerde zaken nóg afhankelijker van ze is, maar dat is het dan ook wel.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:10

juval schreef:
ik doel meer op de 1e kamer.

Ook daar zitten mensen uit de praktijk. Uit de zorg, uit de entertainment, uit de jeugdhulpverlening, uit de wetenschap, uit het onderwijs en óngetwijfeld ook uit de landbouw.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:13

Exitium schreef:
Misschien moet je anders geen random zaken van social media naar binnen gooien, of als je dat wel doet erbij vermelden waar het vandaan komt. Dat scheelt ook voor de duidelijkheid van een topic als deze waar al heel veel discussie is.

Woord wat ik eerder zocht was overigens 'weerleggen', dat past beter. En nee, ik voel de drang niet om alles wat op FB geroepen wordt te weerleggen (ik meng me überhaupt zelden tot nooit in discussies op social media), maar als iets hier geplaatst wordt zonder dat er überhaupt bij staat waar het vandaan komt, en het hier niet ter sprake gekomen is, kan de rest niet ruiken dat dat van SM af komt. Dat er hier op gereageerd wordt lijkt me niet vreemd gezien 'discussietopic' in de titel. Dat dat wat feller gebeurt omdat er iets gezegd wordt wat hier de hele avond nog niet voorbij gekomen is ook niet.

Nou, dat is heldere taal :) Heb ik je iets aangedaan ofzo? (retorische vraag)
Verder laat ik deze ook gaan ..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:39

ruitje schreef:
lies schreef:
PVV is natuurlijk knetterrechts als het op immigratie aankomt. Verder zijn ze best links (of in ieder geval sociaal) te noemen. Daarom zullen ze PVV als middenpartij aanmerken. Echter denk ik dat je niet om het immigratie standpunt heen kunt, dit is eigenlijk wel de belangrijkste reden waarom de meeste mensen op hem stemmen. Ik zou hem zelfs extreem rechts noemen, eerlijk gezegd.

Oh dat denk ik ook, vandaar mijn grappige opmerking dat 90% van de kiezers van de PVV gek word als je zegt dat ze links zijn :') .

Als grapje kan ik er mee uit de voeten.

Maar persoonlijk vind ik die pvv totaal niet links.

Wat wel zo is: GW heeft, soms zelfs letterlijk, het verkiezingsprogramma van de SP overgeschreven.
(Daar moest een vriendin mij op attent maken, maar het was zeer opvallend.)

"Geen woorden maar daden" (zeg ik als geboren Rotterdamse)
wat echt telt is stemgedrag.

De SP pleit voor hogere huurtoeslag
... dat schreef GW dus ook...
Alle Tweede Kamerleden van de pvv stemmen tegen een hogere huurtoeslag.

Niet links en nog bedrog ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:51

misterA schreef:
Tiepfoudt, Dank zij mensen zoals jij is de gekte van dit kabinet met zijn bizarre plannen, even een halt toegeroepen. Wat zal dit hard binnenkomen. Een fantastische verkiezingsuitslag.
De hufterigheid ten top, wat betreft stikstof, aardgas, en als uitsmijter het volledig negeren van de ellende die wolven veroorzaken bij veehouders en mensen met huisdieren. Dieren die bijna nergens meer veilig zijn. Ik zie de onmacht en hun verdriet. Heel opvallend is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die de ellende zien en met z'n allen daaraan nu een halt willen toeroepen. En dat gaat ook gebeuren.

Hier ben ik het volmondig mee eens. Ik heb niet op BBB gestemd omdat ik lid ben van een andere partij (PvdD) maar ik ben heel blij met deze uitslag .Want mijn eigen partij was de verkeerde dieren aan het beschermen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:58

Ik wil graag geloven dat de BBB al lang bezig is met sollicitaties en dat er veel mensen uit de praktijk in de Provinciale Staten komen.

Maar ik vraag me af - de toekomst zal het leren - hoe goed deze mensen uit de praktijk de 'vertaalslag' naar de politiek gaan maken.
('De politiek' is ook een vak, en dat moet je leren. In de 'gevestigde partijen' hebben mensen jarenlang geoefend binnen de partij, en op 'lagere' functies - nu komen er een hoop nieuwelingen in de Provinciale Staten.)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:00

Ik wil net zeggen juist provincie, waterschap, gemeente en ook eerste kamer zijn geen beroepspolitici, maar mensen die wat willen doen en daar tijd voor maken naast hun baan. En eerste kamer is wel fulltime, maar daar kom je vaak pas na een succesvolle maatschappelijke carrière waar je ervaring hebt opgedaan in een bepaalde sector.
Dus praktijkervaring hebt :)

Ik ben voor D66 commissielid in onze gemeente. En wij zijn allemaal praktijk mensen.

Vrees met deze uitslag vooral over de bestuurlijke rompslomp. Hoe gaat dit uitpakken voor het uit te voeren beleid.
En hoe toekomstbestendig is BBB.
Hebben ze inhoudelijk meer te leveren dan stikstof en boeren. Hebben ze de mensen die naast praktijkervaring of inhoudelijk en bestuurlijke ervaring hebben.
Want besturen is meer dan vergaderen en roepen. Het is vooral heel veel lezen en interpreteren. Op allerhande dossiers. En als je het dan net niet begrijpt (maar wel denkt te begrijpen) is dat voor niemand fijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:07

Ik heb daar toevallig gisteren een podcast over geluisterd van De Dag. Dat ging dan over BBB explosie en een andere over de FvD implosie. Daarin werd inderdaad uitgelegd hoe lastig het is om je draai te gaan vinden in het bestuur. Ik had daar nooit bij stil gestaan, maar kan me dat wel voorstellen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:08

Ik denk dat ze het lastig gaan krijgen op het moment dat ze compromissen moeten gaan sluiten met andere partijen. Tot nu toe konden ze 100% achter de boeren blijven staan en met de achterban mee kletsen. Als je daadwerkelijk moet samenwerken met andere partijen horen compromissen daarbij. En ipv 100% voor je kiezer gaan zul je dan de gekozen compromis aan hen moeten uitleggen met de kans dat de teleurgestelden zich tegen je keren. Hopelijk zijn ze daar tegen bestand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:14

Hebben ze niet vaker samen met andere partijen ergens voor/tegen gestemd of moties ingediend?
En wellicht gelooft de achterban dat er getracht is een compromis te zoeken, en als ze daar helder en open over communiceren (we hebben het geprobeerd, het niet gelukt, dit is het beste wat we ervan konden maken en dat komt daar en daar en daardoor) valt dat wellicht beter dan niks zeggen, zeggen dat het aan de andere kant lag, zeggen dat ze iets nooit gezegd hebben, zeggen dat ze het niet meer weten etc..

Maar dat is speculatie, ik weet niet echt hoe mensen ergens op gaan reageren.. Ik hoop dat het transparanter wordt, bij alle partijen.. maar of dat echt zo gaat gebeuren.. geen idee..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:17

Ze brengen nu ook wel samen met anderen moties in maar vanuit de oppositie kies je per onderwerp je partner/partij. Als je in de coalitie zit dan móet je water bij de wijn doen op een heleboel punten. En dan ga je je achterban teleurstellen, dat is een gevolg daarvan. En als die teleurstelling zich tegen je keert verlies je de volgende keer een berg zetels.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:19

Cer schreef:
Hebben ze niet vaker samen met andere partijen ergens voor/tegen gestemd of moties ingediend?

Vanuit de oppositie in de tweede kamer ja. Het is wat anders als je meeregeert (en ik denk dat Mars dat bedoelt, meeregeren in de provinciale staten). Zie het in de tweede kamer als het verschil tussen de BBB en het CDA. De BBB kan aansluiten bij moties die ze volledig steunen en stemmen wat ze willen volgens de partijlijn, het CDA is daarnaast gebonden aan een regeerakkoord en zal in principe altijd met de regering meestemmen, ook als dat hun eigen partijlijn bijt. Het hele gedoe rond de stikstofcrisis en het mogelijk verplicht uitkopen van boeren is daar een perfect voorbeeld van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:22

Het is de stem van het volk dat absoluut niet meer tevreden was met hoe het er de laatste tijd aan toeging. De bal ligt nu bij BBB en zij krijgen nu de kans.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:23

Dank voor je antwoord Exitium! (en Mars) :j
Dit is wat helderder nu voor mij :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:25

Citaat:
Zie het in de tweede kamer als het verschil tussen de BBB en het CDA. De BBB kan aansluiten bij moties die ze volledig steunen en stemmen wat ze willen volgens de partijlijn, het CDA is daarnaast gebonden aan een regeerakkoord en zal in principe altijd met de regering meestemmen, ook als dat hun eigen partijlijn bijt. Het hele gedoe rond de stikstofcrisis en het mogelijk verplicht uitkopen van boeren is daar een perfect voorbeeld van.

Even voor alle duidelijkheid. :o

De Tweede Kamer is de baas in dit land, en niet de regering.

Maar inderdaad (en wat mij betreft: helaas) - dit is wel wat cda Tweede (en Eerste) Kamerleden doen:
per definitie meestemmen met de regering.

In principe mag je als Tweede Kamerlid, of welke volksvertegenwoordiger dan ook, je eigen afweging maken en tegen 'je eigen' bestuur stemmen.

Juist bij moeilijke kwesties vind ik dat soort volksvertegenwoordigers zeer te prijzen.
'Ik heb iets aan mijn kiezers beloofd, ik hol niet achter het bestuur aan.'

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:29

Er is natuurlijk niks fijner dan oppositie voeren als relatieve nieuwkomer die tegen het establisment is.
Wij gaan alles anders doen. Ze doen maat wat. Ze luisteren niet. Wij weten de oplossing wel.
Maar daadwerkelijk besturen, beleid maken en beleid uitvoeren is niet alleen dat doen wat jij als partij wil en je stemmers willen.
Er is weten regelgeving, er zijn Europese verdragen, er zijn rechterlijke uitspraken.
En er zijn andere partijen. En zolang 1 partij geen absolute meerderheid heeft is besturen samenwerken en samen komen tot een besluit waar een meerderheid bestaande uit diverse partijen wel achterstaat.

En je kan als partij iets willen en roepen dat dingen moeten veranderen en beleid niet wil uitvoeren, maar als het wettelijk is bepaald, verdragen zijn gesloten en rechterlijke uitspraken er liggen: dan ben je daaraan gebonden.
Ook dat is trias politica, waarborging van de democratie.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:35

anjali schreef:
Het is de stem van het volk dat absoluut niet meer tevreden was met hoe het er de laatste tijd aan toeging. De bal ligt nu bij BBB en zij krijgen nu de kans.

Ook dat is nogal gechargeerd: de helft van 'het volk' heeft links gestemd, dus er zit gewoon een tweedeling in de maatschappij. Het is niet zo dat BBB opeens de stem van 'heel gewoon Nederland' is. Er zijn ook mensen, gemeentes en provincies die beleid over links willen voeren en dat ook hebben duidelijk gemaakt. Die zijn niet minder waard dan de BBB-stemmers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:53

BaileyMix schreef:
anjali schreef:

Ook dat is nogal gechargeerd: de helft van 'het volk' heeft links gestemd, dus er zit gewoon een tweedeling in de maatschappij. Het is niet zo dat BBB opeens de stem van 'heel gewoon Nederland' is. Er zijn ook mensen, gemeentes en provincies die beleid over links willen voeren en dat ook hebben duidelijk gemaakt. Die zijn niet minder waard dan de BBB-stemmers.

Die tweedeling zit er zeer zeker ja.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:55

Maar goed, dat is dan denk ik ook wel een goede weergave van de samenleving.. want die is gewoon helaas heel erg verdeeld.. het gesprek verhard en mensen staan meer tegenover elkaar, lijkt het..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:06

Die tweedeling is iets wat al veel langer speelt. Het is één van de redenen dat de PVV in 2006 kwam. Een deel van de bevolking wilde een rechtser beleid en waren niet meer tevreden met de VVD, die vonden ze te slap, en de PVV heeft daar toen behoorlijk wat stemmen weggehaald. Sindsdien beweegt er aan beide kanten steeds meer naar de flanken, en is ook samenwerking tussen rechts en links een stuk lastiger geworden. De issues die nu spelen rondom zaken als klimaat verduidelijken dat nog, omdat de links-progressieve partijen veel sneller willen dan de conservatievere rechtse kant.

Janneke2 schreef:
Citaat:
Zie het in de tweede kamer als het verschil tussen de BBB en het CDA. De BBB kan aansluiten bij moties die ze volledig steunen en stemmen wat ze willen volgens de partijlijn, het CDA is daarnaast gebonden aan een regeerakkoord en zal in principe altijd met de regering meestemmen, ook als dat hun eigen partijlijn bijt. Het hele gedoe rond de stikstofcrisis en het mogelijk verplicht uitkopen van boeren is daar een perfect voorbeeld van.

Even voor alle duidelijkheid. :o

De Tweede Kamer is de baas in dit land, en niet de regering.

Maar inderdaad (en wat mij betreft: helaas) - dit is wel wat cda Tweede (en Eerste) Kamerleden doen:
per definitie meestemmen met de regering.

In principe mag je als Tweede Kamerlid, of welke volksvertegenwoordiger dan ook, je eigen afweging maken en tegen 'je eigen' bestuur stemmen.

Juist bij moeilijke kwesties vind ik dat soort volksvertegenwoordigers zeer te prijzen.
'Ik heb iets aan mijn kiezers beloofd, ik hol niet achter het bestuur aan.'

Die instelling valt te prijzen, maar het is ook dé manier om uit de partij gezet te worden en in de meeste gevallen je politieke carrière op te blazen. Of dat goed is valt te betwijfelen, maar ook voor de partij valt in dat geval wat te zeggen. Om een regering te vormen moet je compromissen sluiten en wissel punten uit. Iemand die daar dan tegenin gaat kan in no time een kabinetscrisis veroorzaken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:17

Of een 'functie elders' in zijn face krijgen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:21

Janneke2 schreef:
Ik wil graag geloven dat de BBB al lang bezig is met sollicitaties en dat er veel mensen uit de praktijk in de Provinciale Staten komen.

Maar ik vraag me af - de toekomst zal het leren - hoe goed deze mensen uit de praktijk de 'vertaalslag' naar de politiek gaan maken.
('De politiek' is ook een vak, en dat moet je leren. In de 'gevestigde partijen' hebben mensen jarenlang geoefend binnen de partij, en op 'lagere' functies - nu komen er een hoop nieuwelingen in de Provinciale Staten.)

ik zie dit meer als een frisse wind door de kamers.. beroepspolitici zitten vastgeroest en zijn zeer gehecht aan het pluche. Ik heb het idee dat die meer voor zichzelf zitten dan voor de partij/kiezer. Maar goed, dat is mijn interpretatie. We zullen zien welke poppetjes BBB gaat inzetten en hoe die gaan functioneren. Het zijn overigens niet allemaal leken, er zijn ook overstappers van VVD en CDA bij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:24

juval schreef:
ik zie dit meer als een frisse wind door de kamers.. beroepspolitici zitten vastgeroest en zijn zeer gehecht aan het pluche. Ik heb het idee dat die meer voor zichzelf zitten dan voor de partij/kiezer. Maar goed, dat is mijn interpretatie. We zullen zien welke poppetjes BBB gaat inzetten en hoe die gaan functioneren. Het zijn overigens niet allemaal leken, er zijn ook overstappers van VVD en CDA bij.

Dat is inderdaad interpretatie, en één waarvan ik me dan erg afvraag hoe vaak/of je wel eens aanwezig bent bij vergaderingen van provincies en gemeenteraden. Daar zitten geen beroepspolitici, echt niet. Volop onderwijzers, zorgmedewerkers, wetenschappers, ondernemers, boeren... Noem maar op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:30

Mars schreef:
Ik denk dat ze het lastig gaan krijgen op het moment dat ze compromissen moeten gaan sluiten met andere partijen. Tot nu toe konden ze 100% achter de boeren blijven staan en met de achterban mee kletsen. Als je daadwerkelijk moet samenwerken met andere partijen horen compromissen daarbij. En ipv 100% voor je kiezer gaan zul je dan de gekozen compromis aan hen moeten uitleggen met de kans dat de teleurgestelden zich tegen je keren. Hopelijk zijn ze daar tegen bestand.

Ik hoop oprecht dat het ze lukt om een gevestigde plek in de politiek te verwerven. Of deze monsterzege daar echt aan bij gaat dragen heb ik mijn twijfels ook bij.
Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat er in de politiek een seriueus tegengewicht komt ten opzichte van de PVDD. Maar of de BBB het gaat redden op de langere termijn is erg spannend. Nu komt het er op aan. En met een watmlangzamere groei was dat een stik beter te behappen.