steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:14

Hier ook een buitengebied bewoner. M'n man woont hier al dertig jaar zag het landschap veranderen van een afwisselend landschap met kleinschalige boerderijen, afwisselend akkerbouw veeteelt en fruitteelt naar eenzijdige gewassen. De 20 hectare voor ons huis was boomgaard, koeienweide met weidevogels, en akkers met verschillende gewassen. Nu zijn die 20 ha alleen maar bloemkool. Weg weidevogels, het gif druipt van de walkanten, er worden verboden middelen gevonden in het water. De biologische fruitteler aan de andere kant van de polder kan niet eens z'n fruit besproeien tegen vorst omdat er zoveel gif in het slootwater zit dat hij dan z'n licentie verliest voor biologische teelt.

De enkele stukjes die niet in handen gevallen zijn van de bloemkool telers zijn van de kerk en die verhuurt het aan de pioenrozen man, pioenrozen is na lelies het ergste wat er is. Als je de kerk aanspreekt op goed rentmeesterschap krijg je een grote bek terug. Ook zij willen vooral geld verdienen met de grond.

De tulpenbaronnen pleuren kassen neer die een meter hoger zijn dan toegestaan maar de boete is al ingecalculeerd. Vrachtwagens rijden af en aan alsof het een industrieterrein is, dwars door het dorp waar kinderen tussen de vrachtwagens moeten fietsen naar school. Het interesseert ze geen ruk. Het loonbedrijf dendert met enorme trekkers over een veel te smalle weg over de dijk en rijdt de dijk kapot en de bermen en worden door het waterschap betaald om de door henzelf veroorzaakte schade te herstellen. Ondertussen lopen de eeuwenoude boerderijen schade op door het zware bouwverkeer. Want zogenaamd agrarisch loonbedrijf doet ook vooral veel weg en waterbouw klussen.

Er wordt illegaal gespoten, illegaal mest uitgereden, er worden knalapparaten geïnstalleerd in een stiltegebied die bij zonsopgang beginnen en pas na zonsondergang stoppen. Het interesseert ze geen reet, als ze maar kunnen verdienen.

De kleinschalige boer verderop met 30 koeien met koeien in de wei en ook nog andere dingen dan raaigras, boert nog voor z'n lol. Rijdt als enige in een bescheiden auto.

En ja er werd geen strobreed in de weg gelegd voor de ontwikkeling van agrarische industrie. Het is industrie geworden en heeft met landelijk boeren niets meer te maken.

M'n grootouders hadden een huis in Drenthe en ook daar werden grafheuvels in akkers plat geschoven als dat beter uitkwam. Wordt de omgeving nu volledig vergiftigd met lelie teelt, zo erg dat het gif in de luiers van baby's zit en middenin natuurgebieden terecht komt. Als je geen betonnen hekwerk om je land zet ploegen ze elk jaar een stuk van jouw grond eraf.

Veehouders met hokken vol varkens en kippen in Brabant en Gelderland en dan verbaasd dat daar een keer wat aan moet gebeuren. Beesten zien nooit daglicht, niks boerderij met beestjes buiten. Het zijn fabriekshallen met dieren waar de stront door de kieren naar buiten druipt. Mensen sterven door de slechte luchtkwaliteit rond dit soort intensieve veehouderij, nog erger dan bij Tata. En ook eindelijk tata en Schiphol worden aangepakt. Je kunt niet mensen blijven vergiftigen en kapot maken met je overlast.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 01:20

Je kan ook verhuizen naar de stad als dat buitenwonen je zo slecht bevalt.... :roll:

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 02:13

Jee.... Arabesk

Je noemt excessen, waar ik idd ook niet achter sta, maar wie is verantwoordelijk voor het stimuleren naar deze intensieve teelten/veehouderijen? En wie neemt de produkten af....?

Vind het ontzettend triest dat juist die mensen die van oorsprong genieten van het werken met de natuur, nu gedwongen zouden worden om het levensvatbare deel van hun bedrijven in te leveren. Kies er als overheid voor om nette prijzen uit te laten betalen voor produkten van Nederlandse boeren, stimuleer duurzame maatregelen en leg vooral zware restricties op invoer van goedkoop bulk mensenvoer ;(
En pak daarnaast de industrie aan..

Dan weet ik 100 procent zeker dat ook de boer die nu nog op de spuitmachine zit, nog meer geniet van zijn werk. Want vergeet niet.... hij doet ook wat hem verteld wordt dat goed is!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 05:12

Janneke2 schreef:
De Dwingelderhei is een puur cultuurgebied.
Produceert geen voedsel en als de mens he-le-maal niets zou doen (ook geen fabrieken meer, geen auto's of vliegtuigen etc etc etc) zou het misschien hei blijven.

Houd je in de huidige toestand van emissies op met beheer, wordt het bos.

Vrijheid van meningsuiting: iedereen mag dit 'beter' vinden, maar een serie planten en dieren sterft wel uit.
Citaat:

Uitstervende planten daar zitten we inderdaad niet op te wachten. Alleen zie ik in jouw post dus ook gelijk het grote probleem. Behalve boeren zijn fabrieken, auto's en vliegtuigen ook een probleem. Tja, praktisch onmogelijk dat dat afgeschaft wordt.

Het punt over de Dwingelderhei blijft gewoon dat je het dus moet blijven beheren. Als je het beheert dan blijven de zeldzame planten bestaan. Is dat dan zo'n ramp? Dan vind ik het beleid van bijvoorbeeld de hoge veluwe zo slecht nog niet. Wat is er mis mee om gewoon te accepteren dat je in een land als Nederland nu eenmaal natuur moet bijhouden wil je zeldzame planten een kans geven.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 06:47

Jeetje Arabesk, dat zijn echt uitzonderingen. Gif in slootwater is een uitzonderlijk dure overtreding. Als het gif van de walkanten afdruipt, dan moet hij toch allang daarop gepakt zijn? Inclusief op het gebruik van verboden middelen? Hier nemen ze steekproefsgewijze monsters van de gewassen, daar mogen ze absoluut geen verboden middelen in vinden want dan kun je het vernietigen (en een flinke boete betalen én rekenen op extra controles). Ook slootwater wordt gecontroleerd. Hier is het water wat de polder uit gaat schoner dan dat wat er in komt :+

De bloementeelt is wel echt de meest verschrikkelijke teelt qua gewasbeschermingsproducten. Wij hebben één jaar een klein blokje tulpen geteeld, dat was eens en nooit meer. Als je in een gebied met veel bloementeelt woont kan ik mij goed voorstellen dat er zorgen zijn over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

Heeft het loonbedrijf de mogelijkheid voor een andere route? Dat ze grote trekkers hebben is vrij logisch, daar worden ze vaak ook voor ingehuurd. Wat doet het er precies toe dat een loonbedrijf ook weg en waterbouw klussen aanneemt?

En wat doet het er precies toe in wat voor auto een boer rijdt?

Schijnbaar weet je zeker dat er erg veel illegale zaken gebeuren, heb je dit bij alle betrokken instanties al eens gemeld? NVWA bijvoorbeeld? Doen die hier niks mee? Kan ik mij namelijk echt bijna niet voorstellen ivm alle controles. Maar wie weet..

Kun je je stelling ‘mensen sterven door de slechte luchtkwaliteit rond dit soort intensieve veehouderij, nog erger dan bij Tata’ met bronnen onderbouwen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 07:37

Wij wonen hier bijna 18 jaar.
Het enige wat ik heb zien veranderen is 2 varkensboeren weg.
Waarvan 1 best een grote.
Maar die moest tonnen investeren. Iets met milieu weet je wel... Nee geen subsidie maar van de bank. Zelf betalen dus.
Heeft geen opvolger dus is gestopt.

Wat ik ook heb zien veranderen is 4 grote windturbines bijna in de tuin.
Uitzicht op 14 of zo.
Met de weet dat er binnenkort in ons dorp een elektronisch verdeel station komt. Van 10!!! Hectare.
Je weet wel iets met milieu...

Nu zijn dat akkers en weilanden. Geen bloemkolen of grote tuinders.
Waar vogels, reeën en insecten zitten. Tegen natuurgebied de Peel aan.
Waar die 10 hectare komt houden ze nog angstvallig stil... Maar dit is wel de plek waar zoveel boeren weg moeten....
Ja dan is weerstand meer dan logisch

Janneke2

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:11

Ja, de weerstand is logisch, maar wel een frame tot en met.

Nederland is een van die landen die de klimaatverandering veroorzaakt - terwijl de klappen elders vallen.
(Accoord, wij krijgen de vluchtelingen. Darfur was de eerste klimaatoorlog, Syrië de tweede. En de woestijnen rukken op, dus de derde komt er aan.)

"Boeren zorgen voor het eten", maar niet als die goochelaar en dat konijn uit de hoge hoed.

De bodemkwaliteit in Nederland is beroerd, de insecten zijn gedecimeerd (nu ja: min 75%) het grondwaterpeil is doorgaans te laag, er is een mestprobleem - en dan exporteren we nog ook.

Hoogste tijd voor verandering. (We zijn al veel te laat.)

En dan mijn overbuurman. Vijf jaar geleden : 'Hoera, het mestquotum is afgeschaft.' Het schijnt dat hij elders land had waar hij werd uitgekocht,
ons dorp kreeg 4 foeilelijke grote schuren.
Doel: vullen met melkvee, 'want geen quotum meer'. Ik heb nog iets gevraagd over mest, maar tja, stadse juffer, import - hij zag geen probleem.
Ik heb wat beton zien aangevoerd worden...
Twee jaar geleden stonden die vier hallen alweer half leeg.
Ik weet nog niet wat hij nu van plan is maar Drenthe moet fiks aan de bak - al was het maar omdat het geld hier met tourisme verdiend wordt.

(En sorry, stiekem hoop ik dat die hallen weer weg kunnen.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:15

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:25

De BBB doet niet anders dan framen, dat klopt :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:29

Ik lees dan dat hele stuk van Tiepvoudt .. die er volgens mij middenin zit, en naar mijn idee best een heldere uiteenzetting geeft van hoe het is om te boeren..

En dan heb ik het gevoel dat een aantal anti-boeren mensen daar gewoon overheen leest, en het weghoont... maar hoe zit het verder inhoudelijk dan? Want dat is wel interessant voor mensen zoals ik die er geen verstand van hebben :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:35

DuoPenotti schreef:
De frame is het een wet die ons de nek omdraait, Nederland strenger dan elk ander Europees land.
Natura 2000 aanwijzen van postzegel gebiedjes als voorbeeld.

https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... A-AJQXGeKE

Maar Nederland is dan ook Europees kampioen stikstof emissies.
Citaat:
Nederland produceert per hectare gemiddeld 4 keer zo veel stikstof dan de rest van Europa. Nederland is ook een netto exporteur van stikstof: in het buitenland komt 3 keer meer Nederlandse stikstof terecht, dan er vanuit andere landen binnenkomt.
https://www.agro-chemie.nl/nieuws/neder ... -in-de-eu/

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:38

Nee BBB zet neer hoe het is, feiten.
Nederland Europa.
Daar waar mensen geen weet hebben wat er speelt duidelijk maken.
Maar goed daar kun je ogen dichtknijpen, net als ik zeg dat er 10 hectare aan een stroomverdeer station komt, dat is ook niet interessant.

En idd wat Tiepvoudt schrijft...

Ja nederland is daarin Kampioen, kijk een eerder bericht van me, zouden de dieren elders in Europa zitten, dan komt er meer de lucht in.. maar dat telt niet he.
Als het hier weg is is het opgelost...kiekeboe....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:39

Die hectares.. ik vind dat lastig... verdeelt dat dan anders in landen met meer hectares?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:02

Het was flink druk net op de weg in de buurt van mijn huis. Ik ben gestopt met tellen na 30 tractoren. Toen waren er al een hoop langsen de stoet die nog kwam was ook enorm. Oud jong, groot klein. Jonge gasten met hun vriendin in grote nieuwe tractoren. Oude mannetjes op hun oude oldtimers.

Ik zit er dubbel in. Er moet iets gebeuren, de monocultuur die hectare aan hectare enkelvoudig gras geeft en zoveel aan "afwijkend" (lees bosje bomen, slootje, walletje) platgewalst om maar zo efficient mogelijk te kunnen werken, het kapot spuiten van gras in het voorjaar met de oranje velden als gevolg, de stapelvarkens, ophokkippen, de enorme hoeveelheid geiten in een stal gepropt. Koeien zoveel en binnen waar enorme stallen voor gebouwd worden en dan de monocultuur gras dat elke dat gemaaid moet worden. Te groot, te massaal te natuurslopend. Dat is gewoon niet ok :n en zal in mijn ogen anders moeten.

Maar de boeren die al natuur aanleggen biologisch of biologisch dynamisch zijn. Aan wisselteelt doen of gemengd en al biodivers bezig zijn en al zoveel beter voor mens en natuur zijn. Die mogen ook niks meer. Ten koste van hun mag er meer platgewalst worden voor distributiecentra, zonnepaneel weides van hectares groot waar niks meer onder groeit en ook beestjes geen schuil of eetplek meer hebben. Fabrieken en schiphol die mogen doorgaan.

Er moet iets maar niet op deze botte manier waar niet over lijkt te zijn nagedacht en de "schuld" wel heel eenzijdig is gehouden. Eerst maar eens gaan meten ipv rekenmodellen die bepalen wat waar weg moet.

Dus het protest goed dat het er is, :j maar ook zij zullen iets moeten gaan veranderen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:10

Het zijn geen excessen die ik beschrijf je ziet het om meer plaatsen in Nederland. Het lelie gif in Drenthe heeft ook de krant gehaald. De biodiversiteit is sinds de jaren negentig met driekwart afgenomen soms met meer. En dat komt niet door huizenbouw :+

De veroorzaker van het gif hier in de sloten kon niet worden achterhaald. De metingen zijn gedaan bij het gemaal en ja waar komt het vandaan. Met helikopter controles zijn er wel een paar gepakt inmiddels. Maar dan moet je op heterdaad betrappen. Het is de mentaliteit hier. Op een paar boeren na, maar die hebben geen opvolger en of een klein bedrijf.

Het landbouwbeleid moet anders in Nederland en ja de regering moet ook kijken naar biologische boeren die nu wel een rood lijntje hebben gekregen.

Er zit wel een enorme lobby achter het boeren protest. Veevoeder bedrijven sponsoren het protest (NRC) de boeren zijn usefull idiots geworden van het grootkapitaal en dat moeten ze zelf ook niet willen.

De volgende inperking staat al klaar: halveren van het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor 2030

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:21

Misschien de bloementeelt dan laten stoppen en daarvoor in de plaats granen, groente, weilanden voor koeien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:22

DuoPenotti schreef:
Nee BBB zet neer hoe het is, feiten.
Nederland Europa.
Daar waar mensen geen weet hebben wat er speelt duidelijk maken.
Maar goed daar kun je ogen dichtknijpen, net als ik zeg dat er 10 hectare aan een stroomverdeer station komt, dat is ook niet interessant.

En idd wat Tiepvoudt schrijft...

Ja nederland is daarin Kampioen, kijk een eerder bericht van me, zouden de dieren elders in Europa zitten, dan komt er meer de lucht in.. maar dat telt niet he.
Als het hier weg is is het opgelost...kiekeboe....

Waarom denk jij dat het in andere gebieden in Europa anders zou zijn? Waarom zou mijn achterbuurman, die 280.000 varkens in Oost Europa heeft zitten toch nog gewoon hier in Nederland iedere paar jaar een stal met 15.000 varkens extra te bouwen en niet in Oost Europa?

Mijn andere achterbuurman is melkveehouder, heeft zich nooit gek laten maken door partijen die hem pushte om stallen bij te bouwen toen het melkquotum er af ging, heeft als 1 van de eerste geïnvesteerd in zonnepanelen op zijn dak en is 2 jaar geleden omgeschakeld naar biologisch. Hij heeft daarvoor 30% van zijn koeien afgebouwd en financieel heeft hij nog steeds een gezond bedrijf maar nu met toekomst.

BBB doet aan halve feiten, ook wel bekend als kletspraat en propaganda. Boeren wordt al 40 jaar een rad voor ogen gedraaid door verschillende partijen (banken, LTO, vleesverwerkers, supermarkten,...) daar is gewoon een populaire partij bij gekomen. Mijn advies zou zijn, ga zelf nadenken, kijk om je heen en stop met het napraten van allerlei ingefluisterde drog-redenen en luister niet alleen naar meningen die je goed uitkomt. Zorg dat je weet wat je echt te bieden hebt want kleine boeren betalen al 40 jaar de rekening van de grote boer-industriëlen.

Echt, ik ben de laatste die een boer zijn levenswerk wil afpakken maar zoals het nu al 40! jaar (de verkeerde kant) op gaat houdt het een keer op.

De meeste boeren houden van de natuur en willen daar in en mee werken, ga dan alsjeblieft niet als een stadse juffer lopen kirren dat brandnetels en bramen ook hele mooie natuur is 8)7

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:22

elnienjo schreef:
Misschien de bloementeelt dan laten stoppen en daarvoor in de plaats granen, groente, weilanden voor koeien.

+:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:27

Irmaz, ik begreep dat dat soort boeren ook moeten inkrimpen, stoppen etc?
Ligt het er dan aan waar ze gevestigd zijn? Of waar zit het verschil dan in?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:43

Voor iedereen die vandaag naar Stroe gaat, veel succes! :)

Irmaz, je stukje over BBB heeft wel een hoog wappie gehalte. Feiten benoemen is beter dan teksten als 'denk zelf na, luisteren niet naar meningen die je goed uitkomen. Kijk om je heen'

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:46

Waarom dat hier anders is al elders in Europa heb ik al 10 keer onderbouwd incl links, dat ga ik echt niet weer eens doen omdat men niet wil lezen en door scrollt als het niet in het straatje is.

Ook wat tiepvoudt schrijft word niet op in gegaan.
Alleen maar die boer is slecht.

Overigens is voor mij bloementeelt geen boer...dat is ook niet wat betreft stikstof die nu moeten verdwijnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:53

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:59

Dat is niet netjes.
Maar hier richting Maastricht is de vluchtstrook de spitsstrook, als er dan wat gebeurd kan daar ook geen hulpdienst over...maar dat mag wel.

En de maatschappij niet mee krijgen:

Citaat:
Het begrip voor boze boeren neemt toe, terwijl Nederlanders zich minder zorgen maken over de impact van stikstof op de natuur, blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Trouw. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten in het onderzoek zegt ‘volledig’ achter de boerenprotesten te staan. In oktober vorig jaar was dit nog 38 procent.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:01

DuoPenotti schreef:
Dat is niet netjes.
Maar hier richting Maastricht is de vluchtstrook de spitsstrook, als er dan wat gebeurd kan daar ook geen hulpdienst over...maar dat mag wel.

Auto's kunnen aan de kant gaan, waardoor er alsnog ruimte vrij komt voor de hulpdiensten. Een grote trekker kan die ruimte niet geven... Door dit soort acties begrijp ik best dat mensen er steeds minder begrip voor krijgen.

Edit: typo's.
Laatst bijgewerkt door Ann op 22-06-22 10:37, in het totaal 3 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:02

Cer schreef:
Irmaz, ik begreep dat dat soort boeren ook moeten inkrimpen, stoppen etc?
Ligt het er dan aan waar ze gevestigd zijn? Of waar zit het verschil dan in?

Volgens mij is daar nog helemaal geen uitspraak over gedaan. Er is een grote pot geld, er zijn gebiedsdoelen gesteld en de provincies zijn verantwoordelijk gemaakt om de boel op te lossen.

Als ik boerensector was dat stak ik mijn energie in het bedenken van goede oplossingen, onafhankelijk van de groot-industriëlen zoals bio-industrie, zuivelfabrieken, vleesverwerker en andere partijen die duidelijk tegengestelde belangen hebben.

Er zullen ongetwijfeld boeren moeten stoppen met veel vee houden maar waarom zouden die niet iets anders op hun grond kunnen doen wat wel samenwerkt met het nabij gelegen natuurgebied? En dan zou ik best de discussie met "onze" natuurbeheerders aan durven gaan over de werkelijke definitie van natuur in Nederland.