Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:29

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:34

Misschien niet wappie, maar ook weer geen afspiegeling van de samenleving, me dunkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:35

Nou, dat is volgens mij meer dan in het vorige kabinet, dat was op het laatst landelijk 15 procent :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:42

germie schreef:
Een peiling over het vertrouwen in deze regering. 80% heeft er geen vertrouwen in.
En nee, dit is geen peiling van 1 of andere volgens sommigen 'wappie omroep', maar rtvnoord valt toch echt wel onder de msm:
https://www.rtvnoord.nl/meningen/138305 ... we-kabinet

Een peiling waar iedereen blind aan mee kan doen en die overal wordt gedeeld in de wappie groepen is nu niet echt betrouwbaar te noemen :))

Ik vind dat Jetten het tot nu toe geweldig doet. Eindelijk weer een enthousiaste en positieve premier. En het is natuurlijk een uitdaging, een minderheidskabinet, maar zo’n ramp als het vorige kabinet zal het zeker niet worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:58

Het lijkt mij wel erg moeilijk om meerderheden te vinden om problemen op te lossen.

Die versplintering is echt een ramp.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:17

_San87_ schreef:
Misschien niet wappie, maar ook weer geen afspiegeling van de samenleving, me dunkt.

Omdat het van een regionale omroep komt? :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:22

Het vertrouwen in de landelijke politiek is gewoon erg laag. Het kabinet Schoof heeft ook niet echt geholpen om de situatie te verbeteren.

Er zijn mensen die beweren dat het juist de bedoeling is van sommige partijen om het vertrouwen zo laag mogelijk te houden.
Hun floreren en wijzen graag andere aan die het zouden veroorzaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:26

prompter schreef:
Nou, dat is volgens mij meer dan in het vorige kabinet, dat was op het laatst landelijk 15 procent :D

Vertrouwen bij het RTL opiniepanel was in augustus 2025 4%.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:30

Er worden ook vaak bepaalde groepen geïnterviewd of gevraagd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 07:55

ik word ondervraagd door RTL nieuwspanel en 1vandaag.. en ik heb ook aangegeven weinig/geen vertrouwen te hebben. Iedereen kan zich aanmelden voor die onderzoeken.

Ik kan over Jetten nog niets zinnigs zeggen, hij is net anderhalve dag premier. Enthousiast en jong. En in de buitenlandse media wordt vooral genoemd dat hij homo is. Maar hij heeft nog niets bereikt toch. Ik wacht het maar af of ik er blij van word.

Wat staat vandaag op het programma? sowieso beëdiging van de nieuwe mensen. Maar wordt er ook al inhoudelijk gedebatteerd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:08

germie schreef:
_San87_ schreef:

Omdat het van een regionale omroep komt? :P

Ja. Logischerwijs stemt hier de lezer van die lokale omroep/krant. Dus mensen uit Drenthe en misschien wat meer omstreken. Dat is niet representstatief voor Nederland, imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:09

fransje23 schreef:
Het vertrouwen in de landelijke politiek is gewoon erg laag. Het kabinet Schoof heeft ook niet echt geholpen om de situatie te verbeteren.

Er zijn mensen die beweren dat het juist de bedoeling is van sommige partijen om het vertrouwen zo laag mogelijk te houden.
Hun floreren en wijzen graag andere aan die het zouden veroorzaken.

Ja, logisch dat t laag is met het afgelopen debacle :=.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:44

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:58

Ik ben echt blij dat wij al een AZC hebben.. Lijkt me vreselijk als er continu van die idioten lopen te 'protesteren'. Dat zorgt voor zo veel meer overlast dan een AZC! Bizar dat die mensen dat zelf niet inzien :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:20

fransje23 schreef:
Je moet toch echt ballen hebben om in de gemeenteraad te zitten

https://nos.nl/artikel/2603911-ongeregeldheden-in-bleskensgraaf-bij-protest-tegen-komst-azc

En dan is men verontwaardigd over demonstranten van XR.

Dit is toch hele andere koek en iedere week wel in een andere gemeente. Vaak wordt opgeroepen door PVV en FvD-politici om je stem te laten horen of te komen protesteren.

Maar vooral het geweld en de bedreigingen aan gemeenteraadsleden en burgemeesters is absurd, zeker in kleine gemeenten, waar je niet anoniem kan leven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:25

Ik las dat op andere plekken mensen ook stoppen omdat ze bedreigd worden en de protesten heel intimiderend zijn. Zie oa https://nos.nl/artikel/2601692-tegensta ... ders-thuis . Zo wordt het onmogelijk om wetgeving uit te voeren.

@San87 dat is ook echt het jammere - er zijn echt gouden bergen beloofd door de partijen die periode in het kabinet hebben gegeven, en surprise surprise - wat ze willen, kán helemaal niet. Zeer ondermijnend voor het vertrouwen. Deze coalitie heeft, ook nog eens vanuit een minderheidspositie, echt een taaie klus.

@juval - hij zit er pas een dag, maar voor mij schept de formering van de coalitie wel vertrouwen. De relletjes waren een redelijke storm in een glas water, zeer netjes en correct opgelost, alle opties zijn gedegen verkend... Doet dat niks met jouw vertrouwen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:27

8nnemiek schreef:
Ik ben echt blij dat wij al een AZC hebben.. Lijkt me vreselijk als er continu van die idioten lopen te 'protesteren'. Dat zorgt voor zo veel meer overlast dan een AZC! Bizar dat die mensen dat zelf niet inzien :=

Wij hebben er ook 1 vlak in de buurt. Wonen in redelijk landelijk gebied. Zie wel eens jongeren fietsen (ze krijgen allemaal een fietsje) of lopen in de buurt, dat is alles wat ik ervan merk. Er is hier zero overlast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:39

Ja dat. In de 15 jaar dat ik hier woon is in ons dorp één keer een fiets gestolen door een asielzoeker.
En natuurlijk heb je er altijd wel een rotte appel tussen zitten die bij de Lidl wat eten steelt, maar dat geldt ook voor lieve oude vrouwtjes :+
In het azc zelf is wel eens een opstootje, maar omwonenden hebben er inderdaad echt nauwelijks of geen last van.
Terwijl ik een paar dagen geleden nog een stel oerhollandse idioten een zwerver zag uitschelden _-:(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:02

Tja, ik wil ook liever niet dat hier een groot AZC komt. En dat is zeer relevant want mijn dorp had er bijna een gehad. Er is hier echt niks te doen in dit dorp dus ik had dat ook onprettig gevonden.

Een familielid van mij woont dichtbij een AZC en die heeft echt heel veel overlast. Het is toch van de zotte dat je niet fatsoenlijk alleen je hond uit durft te laten. En dit is niet iemand die per definitie tegen AZC’s is. Juist niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:12

Dan is het imo de taak van de gemeente of politie om de rotte appels eruit te halen of aan te pakken.

De meeste asielzoekers zijn gewoon nette, dankbare mensen, maar die vallen helaas niet of te weinig op.

Het is inderdaad handig als er iets te doen is in de buurt van het AZC. Bij ons liggen de supermarkten op een paar kilometer afstand, dus je ziet ze vaak op die route lopen. Maar het is ook de taak van de gemeente om het AZC in te richten zodat er ook daar iets te doen is.
Ik heb vorig jaar met een boomplant dag samengewerkt met een groep vrijwilligers uit het AZC, en die kunnen hard werken..! :wow: Ik denk dat er zat mensen graag wat vrijwilligerswerk zouden doen, maar die kans niet krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:13

Ik denk dat daar juist de spreidingswet goed tegen kan helpen. Stop ze allemaal op een grote hoop in ter Apel en het gaat helemaal mis.
Maar een beetje hier en een beetje daar geeft minder overlast, omdat er dan maar weinig zijn.

Hier ook geen AZC overigens. Wel heel veel Oekraïeners.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:13

verootjoo schreef:
Hier zijn veel jonge mensen actief!

Snap wel dat het meestal ouderen zijn, die hebben het meeste tijd. Ik vind eigenlijk niet dat je daarover mag zeuren als je zelf ook niet politiek actief bent :o

Hmm, dit vind ik eigenlijk eentje uit de categorie "als je zelf geen GP gereden hebt mag je ook geen commentaar hebben op Edward Gal".

Ik zeur ook niet, ik deel een observatie. Als ik had willen zeuren was ik wel naar het ergernissen-topic gegaan. En ik snap ook wel waarom het zo is, ik vind het alleen jammer.
Ik ben trouwens 50+, dus dat zou qua gemiddelde leeftijd op de kieslijsten ook geen verschil gemaakt hebben :+ .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:15

8nnemiek schreef:
Dan is het imo de taak van de gemeente of politie om de rotte appels eruit te halen of aan te pakken.

De meeste asielzoekers zijn gewoon nette, dankbare mensen, maar die vallen helaas niet of te weinig op.

Het is inderdaad handig als er iets te doen is in de buurt van het AZC. Bij ons liggen de supermarkten op een paar kilometer afstand, dus je ziet ze vaak op die route lopen. Maar het is ook de taak van de gemeente om het AZC in te richten zodat er ook daar iets te doen is.
Ik heb vorig jaar met een boomplant dag samengewerkt met een groep vrijwilligers uit het AZC, en die kunnen hard werken..! :wow: Ik denk dat er zat mensen graag wat vrijwilligerswerk zouden doen, maar die kans niet krijgen.

Ja ik zeg ook niet dat alle asielzoekers idioten zijn. Maar in deze kleine stad kregen ze het al 10 jaar niet op orde. En ik wil gewoon rustig kunnen lopen in het donker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:16

Roodvos schreef:
verootjoo schreef:
Hier zijn veel jonge mensen actief!

Snap wel dat het meestal ouderen zijn, die hebben het meeste tijd. Ik vind eigenlijk niet dat je daarover mag zeuren als je zelf ook niet politiek actief bent :o

Hmm, dit vind ik eigenlijk eentje uit de categorie "als je zelf geen GP gereden hebt mag je ook geen commentaar hebben op Edward Gal".

Ik zeur ook niet, ik deel een observatie. Als ik had willen zeuren was ik wel naar het ergernissen-topic gegaan. En ik snap ook wel waarom het zo is, ik vind het alleen jammer.
Ik ben trouwens 50+, dus dat zou qua gemiddelde leeftijd op de kieslijsten ook geen verschil gemaakt hebben :+ .

Nee met 50+ niet :knuffel:

Ik hoor hier nl veel van 30’ers dat er idd veel oude knarren in de politiek/gemeenteraad zitten. Maar dan denk ik; ga er dan zelf in als je het écht belangrijk vindt dat er jong bloed in de politiek zit.
En dat je dan niet mag zeuren dat je leeftijdsgenoten dat niet doen als je het zelf ook niet doet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:25

In Den Haag willen ze een gemengde opvang creeeren, net zoiets als wat in Amsterdam (stek oost) mis is gegaan. Ergens kan ik me dan dus wel voorstellen dat mensen daar huiverig voor zijn, als er een voorbeeld is van dat zo'n opzet ergens niet gewerkt heeft.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/356233/w ... -dat-tegen

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -ingelicht

vooral als juist dan de gemeente, die erop zou moeten toezien, het af laat weten. Als dat naast je gevestigd wordt, zou ik daar echt wel huiverig voor zijn.
In dit geval zijn er ook mensen die er wel open voor staan, het lijkt daar wat half/half qua voors/tegens. Het zou super zijn als het gewoon goed gaat daar, en dat het dan een voorbeeld wordt.