Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
BrankaZ schreef:We hebben de kennis en de kunde, er is plek genoeg én mensen willen er wonen.Toen ik hoorde dat Rob Jetten/D66 hadden bedacht dat je wel een stuk IJmeer kan inpolderen voor stedenbouw heb ik mij achter de oren gekrabd. Want ruimte voor water weghalen op een plek die al onder de zeespiegel ligt, terwijl de zeespiegel stijgt kwam op mij niet helemaal doordacht en realistisch over.
Maar ja... wel de regio waar veel mensen (willen) wonen en dus veel stemmen.
                                                         DubbelFun schreef:BrankaZ schreef:We hebben de kennis en de kunde, er is plek genoeg én mensen willen er wonen.Toen ik hoorde dat Rob Jetten/D66 hadden bedacht dat je wel een stuk IJmeer kan inpolderen voor stedenbouw heb ik mij achter de oren gekrabd. Want ruimte voor water weghalen op een plek die al onder de zeespiegel ligt, terwijl de zeespiegel stijgt kwam op mij niet helemaal doordacht en realistisch over.
Maar ja... wel de regio waar veel mensen (willen) wonen en dus veel stemmen.
Desnoods zet je de boel op palen met een open ruimte er onder (parkeerrruimte??) en op de 1e etage parkachtige verbindingslooppaden tussen de wooneenheden. Zit je meteen veilig voor wolven
BrankaZ schreef:DubbelFun schreef:We hebben de kennis en de kunde, er is plek genoeg én mensen willen er wonen.
Desnoods zet je de boel op palen met een open ruimte er onder (parkeerrruimte??) en op de 1e etage parkachtige verbindingslooppaden tussen de wooneenheden. Zit je meteen veilig voor wolven
D66 had het over inpolderen, niet over op palen of drijvend. En ook als je een betonnen bak maakt moet je op een andere plek ruimte maken voor het water dat daar geen ruimte meer heeft in de grond.
DuoPenotti schreef:ach dat is gewoon de eerste verkiezingsbelofte die ze niet waar kunnen maken.
Tenminste als ze de stikstofgrens niet veranderen.
Kunnen ze wel bouwen, dan is er iets heel vreemds aan de gang met die grens.
Want met het uitkopen van boeren red je het niet.

Wintu schreef:Stikstofprobleem neem je er niet mee weg echter. Maar ach, dan elimineer je gewoon de kleine boeren naast natuurgebieden.....maak je de natuurgebieden groter en meer wolven..
DubbelFun schreef:@brankaZ: Ik heb het niet gehad over een betonnen bak maken
Verder is een plek maken voor overtollig water niet zo'n groot probleem; beperk betonnen betegeling en gebruik grastegels en maak wadi's.
@wintu: nu de BBB veel minder in de melk te brokkelen heeft zal er zeker een steviger aanpak naar de boeren komen en dat zal zeker voor een flink aantal boeren grote gevolgen hebben.
Maar wat mij betreft kunnen we best wat minder voor de export 'boeren' en meer voor onszelf. Dat die ruimte dan 'natuur' gaat worden zal de wolf idd meer ruimte geven en hoe dat gaat uitpakken voor hobbydieren laat zich raden
Wintu schreef:.... de megastallen kunnen echter gewoon door.
BrankaZ schreef:Ik denk dat ik ondergelopen auto's bij een stevige vloed liever zie dan ondergelopen huizen.Als je onder gebouwen wil parkeren moet dat wel droog zijn. Een aanname van mijn kant was dus een parkeerkelder..
                                                         Citaat:30 oktober 2025/Griekenland
De prefectuur Aitoloakarnania, en meer specifiek het bergachtige Nafpaktia, verandert nu ook in een waar slachthuis voor jachthonden door wolven. Een NIEUWE, VIJFVOUDIGE DODELIJKE AANVAL door wolven op jachthonden vond plaats op zondag 26 oktober 2025 in het gebied tussen Elatovrysi en Grigoris tijdens een jacht op wilde zwijnen.
Deze keer viel de "loterij" toe aan collega en goede vriend Fotis Moschandreas, voorzitter van de Perama Mylopotamos Vereniging en lid van de Raad van Bestuur van de 1e KOKD, zodat hij kon rouwen om nog eens vijf van onze geliefde viervoeters, vrienden en kameraden, slachtoffers van de inmiddels oncontroleerbare woede en verslaving van wolven aan de gemakkelijke en onschadelijke maaltijd die hondenvlees vertegenwoordigt, en om de "gunstige" aanwezigheid van de "zeldzame" in het ecosysteem en in zijn honden te voelen!!! LEES OOK: Dodelijke wolvenaanval op jachthond in Kastoria
Laten we eens kijken hoe Fotis zelf het trieste einde van de wandeling op het platteland beschrijft: "Het tragische incident vond plaats op zondag 26 oktober 2025 in de dorpen van het bergachtige Nafpaktia, in het gebied tussen Elatovrysi en Grigoris, waar een roedel wolven onze honden aanviel tijdens een jachtexpeditie op wilde zwijnen.
Het resultaat was het verlies van vijf van onze dierbare honden, allemaal slechts 1 tot 1,5 jaar oud - jonge dieren, met grote vooruitzichten en hoop voor de toekomst.
Opgemerkt moet worden dat er vorig jaar een soortgelijk incident had plaatsgevonden, in een ander gebied ver daar vandaan, in Kastanies, waar 3 oudere honden door wolven werden opgegeten bij een soortgelijke aanval.
De honden die werden verslonden door de zogenaamd zeldzame wolven waren de volgende:
• Azora, een halfbloed Beagle: ter plekke gedood, waarschijnlijk een van de eersten die werden aangevallen. Uit de sporen blijkt dat de wolven, vanwege door de geweren waarmee we schoten, had hij geen tijd om haar volledig te verslinden.
• Tzimis, een halfbloed Posavac: half opgegeten, grijsachtig van kleur gevonden.
• Arapis, een zwarte halfbloed Griekse spoorzoeker: ernstig gewond en in dit geval hadden de wolven geen tijd om hem ter plekke te doden, dankzij onze tussenkomst met de geweren. Ondanks de bovenmenselijke inspanningen om hem in leven te houden, vonden we hem gewond aan de borst, maar levend, en hoewel we hem onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde dierenkliniek brachten, waar de dokter hem alle mogelijke zorg bood, overleefde de hond het uiteindelijk niet en bezweek een paar uur later aan zijn verwondingen.
• Zeus, een halfbloed Griekse spoorzoeker: hij had minder geluk. De wolven slaagden erin hem te verslinden en slechts de helft van zijn lichaam werd gevonden.
• Rita, een raszuivere Griekse spoorzoeker: haar gps gaf beweging aan op het moment van de aanval — het spoor stopte en begon toen weer, wat erop wees dat de wolven waarschijnlijk haar lichaam droegen. Toen de plek Uiteindelijk werd het dier gevonden. Alleen de halsband en een stuk nek werden gevonden, zonder de kop – een aanwijzing dat het dier volledig in stukken was gehakt.
De roedel lijkt onze honden verrast te hebben aangevallen, waarschijnlijk in de dichte vegetatie, waar ze, omdat ze jong en onervaren waren, geen tijd hadden om te reageren.
Volgend op de GPS-signalen vonden we alleen sporen van een worsteling en resten van de dieren. Fotis vervolgt bedroefd: "Het verdriet en de woede zijn onbeschrijfelijk. Deze honden waren het hart en de ziel van onze groep, levenspartners die vreugde, moeilijkheden en momenten in de bergen met ons deelden. Ze waren familie. Er waren vroeger ook wolven, maar ze hebben nooit zoveel kwaad gedaan. Er is iets veranderd en als de staat niet onmiddellijk maatregelen neemt, zullen we rouwen om andere dieren, misschien zelfs mensen. We vragen niet om wraak. We vragen om bescherming en oplossingen. Dit kwaad kan niet voortduren. Dit incident is niet alleen een verlies voor onze groep, maar ook een nieuwe waarschuwing voor het wolvenprobleem dat de afgelopen jaren in het Nafpaktia-gebergte is toegenomen. De bevoegde autoriteiten moeten onmiddellijk ingrijpen, alle incidenten registreren en essentiële beschermingsmaatregelen nemen, zodat er niet meer onterecht zielen verloren gaan."
Indien een jager getuige is van een soortgelijk incident (een gebeurtenis waarvan we hopen dat die niet zal plaatsvinden), verzoeken wij u onmiddellijk de Jachtvereniging van uw gebied of de bevoegde Bosbouwdienst te informeren. Dit is de enige wettelijke procedure om het register van wolvenaanvallen, dat is opgesteld door K.O.M.A.T., in te vullen. en wordt ondersteund door het unanieme besluit van de Algemene Vergadering van de Jachtbond van Griekenland, met een resolutie die is gestuurd naar de viceminister van Milieu, verantwoordelijk voor de jacht, de heer Tagaras, met betrekking tot de snelle toename van de wolvenpopulatie, de talloze dodelijke aanvallen op jachthonden, maar ook de terughoudendheid of aarzeling van de staat om de situatie aan te pakken en te beheersen. !!! De informatie die helpt bij het beschrijven van het incident aan de bevoegde autoriteiten is:
1. Datum/tijd
2. Gebied waar het incident plaatsvond
3. Hoeveel wolven waren erbij betrokken?
4. Hoeveel honden waren erbij betrokken?
5. Hoeveel honden zijn gedood of ernstig gewond?
6. Foto- en videodocumentatie van het bovenstaande
Door Alexandros Paleologos
https://ihunt.gr/pentapli-foniki-epithe ... naypaktia/