Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:34

Eens, en dat terwijl ik het echt radicaal oneens ben met zijn gedachtengoed of de standpunten van SGP. De man is wel inhoudelijk. En, onwijze unpopular opinion denk ik - ik vond Rutte een goede politicus. Tuurlijk, kabinet Rutte heeft grote, grove fouten gemaakt, maar als verbindende man, handig tussen de mazen door, en ook ten tijde van de coronacrisis heeft hij het gewoon écht goed gedaan. En Nederland economisch in de coronatijd erbij. Eigenlijk merk ik dat ik er niet eens een mening over heb, omdat het gros van de partijen in Nederland gewoon netjes binnen de wettelijke kaders en fatsoensnormen hun werk doen. Waar ik heel veel moeite mee heb is het populistische - en dat kan links of rechts zijn.

Het haatzaaien, het enorme vingerwijzen naar anderen - liefst via Twitter, liefst persoonlijk, het polariseren, maar vooral - het verkopen van ongelofelijke onzin als een zinnig alternatief voor de bestaande consensuspolitiek. Alle grote verhalen (naar de EU voor de boeren, eigen risico in de zorg NU ERAF!!!, het strengste asielbeleid ooit blijken helemaal niet te kunnen, en hebben nog een berg geld gekost ook nog. Dit kabinet blinkt echt uit in de ongelofelijke incompetentie het geroeptoeter om te zetten naar zinnig, doordacht beleid. Dus ik heb meer moeite met het verkopen van onhaalbare sprookjes aan het volk als een realistisch verhaal en de ongelofelijke onfatsoenlijkheid waarmee de politicussen met elkaar omgaan dan het feit dat ze links of rechts zijn eigenlijk. Edit - ohja, proberen beleid te maken op dingen die gevoeld worden (zoals een asielcrisis), maar die er niet zozeer zijn (er is een opvangcrisis) en misinformatie, zoals bagataliseren van stikstofproblematiek of het ontkennen dat die er ie er uberhaupt is.

@ruitje, leuk deze vragen zo!
Laatst bijgewerkt door nps op 19-05-25 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:38

Ik vind meerdere politici degelijk en intelligent terwijl ik er wrs niet op zou stemmen. Balkende, Lubbers, Samson, Rutte, Bikker, Kaag om er een paar te noemen.

Ik vind het jammer dat er blijkbaar niet of imo minder dan vroeger gestemd wordt op degelijk/ vakinhoudelijk/ feitenkennis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:44

Tango1979 schreef:
Ik vind meerdere politici degelijk en intelligent terwijl ik er wrs niet op zou stemmen. Balkende, Lubbers, Samson, Rutte, Bikker, Kaag om er een paar te noemen.

Ik vind het jammer dat er blijkbaar niet of imo minder dan vroeger gestemd wordt op degelijk/ vakinhoudelijk/ feitenkennis.

Beperkend tot de VVD anders wordt het lijstje zo lang. Politiek oneens maar prettige mensen
Sophie Hermans, Eric van der Brug, Bart Groothuis (Europarlementariër), Neelie Kroes, Rutte. Vast nog wel meer.

En zullen we dan nu stoppen met de aannames of suggesties dat links rechtste politici bij voorbaat afwijzen. Want het irriteert me die suggestie en ook dat ik dan ook nog met zo'n lijstje kom . Dit doe ik, omdat het gewoon een veronderstelling is die in elk geval voor mij, maar ook voor veel anderen weet ik vanuit hun post, niet klopt.

Vorige week zei zelfs die gast van Ja21 iets en toen dacht ik, politiek ben ik het daar zeer mee oneens maar dit zegt hij netjes.
Zo ook met die staatssecretaris van de PVV over dat cellen tekort. Ik vind dat zij het goed doet ook al heb ik niets met die partij.

Dus Ruitje je vraag en je laatste posts zitten bij mij een beetje in mijn irritatie zone en wellicht komt dat omdat het prive even spannend is met verkoop van ons huis en zegt het meer iets van mij als van jou. Dat weet ik niet maar ik geef het je in alle eerlijkheid nu wel terug.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:03

ruitje schreef:
Ik heb een voorstel: als alle linkse stemmers eens rechtse huidige politici noemen die ze wel fatsoenlijk vinden, of vinden functioneren? Dat zou ik erg boeiend vinden!

Bestaat er geen midden meer?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:08

Benzz schreef:
ruitje schreef:
Ik heb een voorstel: als alle linkse stemmers eens rechtse huidige politici noemen die ze wel fatsoenlijk vinden, of vinden functioneren? Dat zou ik erg boeiend vinden!

ik vind mezelf ook midden, maar als ik op links iemand moet noemen die ik wel waardeer is dat denk ik Jimmy Dijk.
En op rechts zou ik gaan voor Eelco Heinen.

beide puur op uiterlijk uiteraard :')

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:34

Ik waardeer best veel politici ondanks dat het mijn kleur niet is. Henri Bontebal, Mirjam Bikker, destijds vd Staay. Mark Rutte.

Maar ook Jimmy Dijk en destijds Jan Marijnissen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:40

Benzz schreef:
ruitje schreef:

Haha dit is DE vraag in de hele maatschappij helaas, je hebt gelijk, excuus!

Pien: sorry, hij is echt niet zo bedoeld, ik hoopte dat het juist een beetje poitiviteit zou kunnen opbrengen. We hebben het vaak over niet functionerende politici, ik dacht dat het leuk was om het over goede politici te hebben!

Ik vind bijvoorbeeld binnen deze lijst best een paar mensen zitten waarvan ik denk: doet het goed.

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen

Zou leuk zijn om een top 3 ministers of staatssecretarissen te hebben ofzo denk ik dan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:50

Mijn top 3:
#1 Ruben Brekelmans
#2 Eelco Heinen
#3 Caspar Veldkamp

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:57

Spannende dag vandaag in Roemenië, allemaal duimen dat Nicușor Dan gaat winnen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:58

Ik dacht dat hij al gewonnen had?

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:03

@journee transparantie richting ouders is inderdaad cruciaal om misverstanden te voorkomen. Als ouders niet weten wat er in de lessen wordt behandeld, ontstaat er al snel ruimte voor onrust. Maar hoe zou de school dat dan het beste kunnen invullen? Die lespakketten kunnen tegen betaling afgenomen worden bij Rutgers, dus ik vermoed niet dat deze volledig openbaar gemaakt mogen worden. Maar in de handleidingen voor docenten die verstrekt wordt vanuit Rutgers, wordt juist wel aangeraden om ouders actief te informeren over de inhoud en opzet over de Lentekriebels.
@Pien En je hebt helemaal gelijk: dit programma draait al twintig (!) jaar. Het is pas de laatste tijd dat het zo in de spotlights staat. Dat zegt misschien ook iets over hoe het maatschappelijke debat verhardt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:07

Flip00 schreef:
Het is pas de laatste tijd dat het zo in de spotlights staat. Dat zegt misschien ook iets over hoe het maatschappelijke debat verhardt.

Nou, vorig jaar kwam vd Plas al met die wilde verhalen en dat van Baudet is al 2 of 3 jaar gaande. Als het niet langer is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:23

Veronica2 schreef:
Spannende dag vandaag in Roemenië, allemaal duimen dat Nicușor Dan gaat winnen.

Je loopt een dag achter !

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:37

Oh bedankt, dat had ik niet door, ik dacht exitpolls. Maar toch goed nieuws dat extreem rechts niet weer gewonnen heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:49

Citaat:
Pien: sorry, hij is echt niet zo bedoeld, ik hoopte dat het juist een beetje poitiviteit zou kunnen opbrengen. We hebben het vaak over niet functionerende politici, ik dacht dat het leuk was om het over goede politici te hebben!
dank je wel. Ik dacht dat je stiekem links onderuit aan het halen was en dat is een overgevoeligheid blijkbaar geworden omdat het zoveel gebeurt op dit moment. Dus fijn deze post.

Ik vind de minister van financiën goed, de minister die gaat over het gevangeniswezen die een onmogelijke taak heeft te verrichten, lees als rommel opruimen van haar voorganger.

En nummer drie zou ik er echt even in moeten duiken. Wacht minister van defensie doet het ook goed. Belangrijke post op dit moment.
Wat ik goed vind van dit kabinet, ook al ben ik wantrouwend, is dat op dit moment Oekraïne wordt gesteund. Ik denk nog steeds dat de PVV pro Putin is maar op dit moment is het ok.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:07

Flip00 schreef:
Als ouders niet weten wat er in de lessen wordt behandeld, ontstaat er al snel ruimte voor onrust. Maar hoe zou de school dat dan het beste kunnen invullen?

De 'onrust' komt nadrukkelijk niet zomaar bij de ouders vandaan. Er wordt wereldwijd bewust gezocht naar dit soort onderwerpen om dat te gebruiken om onvrede te creeren. Je ziet zelfs dat een deel van de 'ophef' gewoon letterlijk vertaald wordt vanuit het Engels of naar verschillende landen. Dat kun je dus ook niet stoppen als school. Transparantie is natuurlijk goed, maar het is niet zomaar voldoende om gerichte aangewakkerde campagnes te weerstaan.

Ik denk dat we dat onderschatten. Er wordt zoveel van buitenaf gestookt en ook al probeer je nog zo goed om het gesprek aan te gaan, zolang dat gestook van buitenaf ongehinderd door kan gaan blijft het lastig. De Lentekriebels is maar een voorbeeld trouwens, rond veel meer onderwerpen merk je duidelijk dat het van buitenaf wordt opgejut en groter gemaakt.

(En dat aanpakken vereist mediacodes die beter gehandhaafd worden, het opsporen en vervolgen van laster, bedreiging en criminele ophitsing via sociale media, de geldstromen beter blootleggen, en een klein beetje meer bezinning aan de kant van ieder mens als individu.)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:15

Shadow; juist! En ieder jaar krijgen wij, als school weer anti rutgersstichting propaganda in de bus die we elk jaar retour afzender sturen....pffffff

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:42

Goed verwoord Shadow!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:04

Ik denk ook wel dat er altijd golfbewegingen zijn in maatschappelijke onderwerpen.

Soms gaat het wel heel hard in bepaalde stromingen en dan komt er ook een tegenbeweging.

Is naar mijn idee natuurlijk en je ziet het in alles. Kun je wel willen veranderen maar it is what it is denk ik :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:08

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:13

De lieden in de huidige regering waar ik nog een klein beetje vertrouwen in heb zijn Eddy van Hijum, Sophie Hermans, Judith Uitermark en Eelco Heinen. Schoof is geen echte politicus, doet zijn best maar komt niet uit de verf (en heeft natuurlijk geen ruggesteun), en de rest mag van mij allemaal naar een functie elders. Ingrid Coenradi is een prima staatssecretaris, maar zit wat mij betreft ook bij de verkeerde partij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:41

Ik vind 'het is wat het is' toch wel wat te makkelijk. We hebben invloed op wat het is, en daarin kunnen we ook kiezen voor kwaliteit.

Daarin zijn soms verschillen van opvatting - en dat is meestal prima - maar er zijn ook heel veel dingen die niet zo afhangen van opvattingen en juist veel objectiever een rol kunnen spelen. Een bestuurder die de stukken kent en veel weet van het onderwerp en de wet- en regelgeving kent, is objectief beter dan iemand die nog nooit de moeite heeft genomen om iets te lezen. Dan weet je nog niet welke kant diegene zijn kunde in gaat zetten, maar zonder enige kennis is het niets waard.

Een bestuurder die allerlei persoonlijke of financiële belangen heeft die overlappen met de bestuursfunctie is overduidelijk niet onafhankelijk. Er is een waterschapsbestuurder die nu moet beslissen over een conflict dat hijzelf met het waterschap heeft... dat past gewoon niet in zorgvuldig bestuur, of je nou vindt of het grondwater hoger of lager moet.

Ook controleerbaarheid is een vrij onafhankelijk aspect in goed bestuur: als er van alles wordt weggemoffeld is dat gewoon niet goed.

Het kan bestaan omdat zoveel mensen hun schouders ophalen. Maar dat is veel te makkelijk. Als we steeds weer blijven kiezen voor fatsoenlijk bestuur, krijgen we beter bestuur. Het maakt echt uit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:56

prompter schreef:
De lieden in de huidige regering waar ik nog een klein beetje vertrouwen in heb zijn Eddy van Hijum, Sophie Hermans, Judith Uitermark en Eelco Heinen. Schoof is geen echte politicus, doet zijn best maar komt niet uit de verf (en heeft natuurlijk geen ruggesteun), en de rest mag van mij allemaal naar een functie elders. Ingrid Coenradi is een prima staatssecretaris, maar zit wat mij betreft ook bij de verkeerde partij.

De functie elders lijkt inmiddels al bezet. En vertrek van 'de rest' zou misschien ook wel een heel groot gat achter laten :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:00

Ik vind Eelco Heinen en Judith Uitermark betrouwbaar over komen.
Coenradi vind ik een sterke vrouw.

Bikker (heb ik politiek niets mee), maar vind ik ook een goede politicus, Jimmy van Dijk vind ik vol passie en Bontenbal vind ik ook een nette vent en wel een voorbeeld, net als Dassen. Blijven netjes in het debat en gaan niet schreeuwen of onbeschoft doen en zeker geen opruiende berichten verspreiden.
Ben van de Burg vind ik ook een fijne VVD-politicus.
En Klaas Dijkhoff zag ik liever als fractieleider dan Yesilgoz.
En zo kan ik er vast meer verzinnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:01

Electra63 schreef:
Ik vind Eelco Heinen en Judith Uitermark betrouwbaar over komen.
Coenradi vind ik een sterke vrouw.

Bikker (heb ik politiek niets mee), maar vind ik ook een goede politicus, Jimmy van Dijk vind ik vol passie en Bontenbal vind ik ook een nette vent en wel een voorbeeld, net als Dassen. Blijven netjes in het debat en gaan niet schreeuwen of onbeschoft doen en zeker geen opruiende berichten verspreiden.
Ben van de Burg vind ik ook een fijne VVD-politicus.
En Klaas Dijkhoff zag ik liever als fractieleider dan Yesilgoz.
En zo kan ik er vast meer verzinnen.

Dit lijstje vind ik ook goede nette mensen. Dus mee eens.