Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Vind het nu ook wel dubbel. Normaal zou ik zeggen "dit is de natuur" maar als dit ontstaan is door bv conflict tussen 2 roedels (omdat er simpelweg te weinig ruimte is) of door een aanrijding misschien wel, is het geen natuur. Maar je weet natuurlijk niet wat er gebeurt is.
Sanet schreef:Roep dat maar niet té hard, want straks mógen hogere omheiningen niet meer om de wolf te beschermen tegen ongelukjes. Want ik sluit echt niet uit dat een wolf door het springen tegen een hoog hek zijn poot er in kan krijgen en die vervolgens breekt omdat hij er verder overheen klautert en naar beneden springt terwijl de poot nog in het draadgaas zit.Komt natuurlijk van al dat springen over wolf-werende omheiningen
SusanH schreef:Hij is al sterk vermagerd. Dus dat denk ik niet. Voor wilde dieren loopt een breuk nooit goed af. Als een jager een hert of ree zo ziet gaan dan wordt het dier uitgenomen, dus geschoten.
Citaat:Vanwege de Europees beschermde status van de wolf komt de politie ter plaatse bij de vondst van een dode wolf. Over het algemeen worden wolven die voor strafrechtelijk onderzoek in beslag worden genomen, opgeslagen, meldt de politie.
Op de plaats waar de wolf is aangetroffen wordt onderzoek gedaan met bijvoorbeeld Forensische Opsporing en Wageningen University & Research (WUR).
Citaat:Zoals u weet ben ik ook bezig met onderzoek door Nederlandse overheid verdwenen dode wolven en daardoor niet in het dode wolven overzicht van BIJ12 staan. Ik heb u de afgelopen maanden verteld dat ik ook 2 dode wolven in de Provincie Overijssel mis. Dedemsvaart en Lutten. Mijn Woo-verzoeken daarover werden afgewezen door de Provincie Overijssel, het waren valse meldingen, terwijl ik de betrokken weginspecteur zelf gesproken heb. Ik heb laatst een afspraak met Gedeputeerde Von Martels hierover gehad. Ik liet hem gelijk mijn officiële waarschuwing zien, die heb ik ook met u hier gedeeld. Ik was respectloos geweest naar een juridisch medewerkster en onveilige werksituatie bla bla bla. Wat een aansteller zeg. Ik las nergens in die brief dat die ambtenaren mij belazeren! Meneer Von Martels had voor ons gesprek zijn huiswerk gedaan en weet ondertussen dat ik gelijk heb. Inmiddels voormalig betrokken weginspecteur is een zwijgplicht oplegd. Maar goed, nu krijg ik vandaag een Woo-besluit binnen en vond daar al snel een document wat heel bijzonder is en om uitleg vraagt! BIZAR! Dus overal in Nederland moeten doodgereden wolven voor onderzoek naar de WUR/ WENR in Wageningen en Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht en gelden er allerlei protocollen, maar Wageningen wil geen ontheffingsaanvraag indienen bij de Provincie Overijssel, dus flikkeren de BOA’s van de Provincie Overijssel de aangereden dode wolven gewoon maar weer terug in het veld! Het scheelt veel belastinggeld dat is waar, maar dit mag dus niet! Hier zijn ook ontheffingen voor nodig. En hoe zit het met ziektes en wat als iemand die wolf dan vindt? Ongelooflijk! Ik ben nou wel nieuwsgierig hoeveel wolven er dood zijn gereden in de Provincie Overijssel en terug in het veld zijn achtergelaten. En waarom wil de WUR/ WENR geen dode wolven uit de Provincie Overijssel onderzoeken? Dat vind ik bijzonder. Voor elke dode wolf wordt alles uit de kast getrokken, maar niet in de Provincie Overijssel, waar ze de grens over komen lopen toch? Oh ja en juridische afdeling. Waarom lakken jullie jaartal weg? Terwijl jullie in de onderste mail het jaartal laten staan. Haha. Zeer recente mail was het dus. Ik ben in iedergeval weer een heel klein stapje verder. Wordt vervolgd!
Ter kennisgeving:
Onderstaande kans (onderste email van (geanonimiseerd) kwam langs, gelegenheid om nog maar weer eens aan te kaarten dat de ontheffing voor vervoer van dode wolven bij ons niet geregeld is. (geanonimiseerd) benieuwd of ze nu in actie komen … We gaan het zien.
————-
Dode wolven zullen in Overijssel NIET onderzocht worden, tenzij er gerede twijfels zijn dat er sprake is van een misdrijf (de wolf geschoten of anderszins bewust gedood is). In dat geval schakelen wij de politie in, die de wolf in beslag neemt. Na onderzoek en wanneer de wolf als bewijslast weg kan, zal de politie de wolf weer overdragen en volgt onderstaande handeling. Andere dode wolven, bijv. na aanrijding, zullen door onze BOA's van de weg/uit de berm verwijderd worden en op
een beschutte plek in het veld worden achtergelaten. Reden hiervoor is dat er bij ons GEEN organisatie is die een ontheffing heeft om dode wolven te vervoeren. Wij hebben hiervoor ettelijke malen contact gezocht met de WUR om zo'n ontheffingsaanvraag bij ons in te dienen,
maar het gebeurt niet. We hebben nu besloten om dode wolven dan maar in het veld achter te laten. Dat is jammer, want daardoor gaan interessante meetgegevens verloren.
SusanH schreef:Ik vond zojuist dit:
[ Afbeelding ]
Buikhaar van een ree. Dit is in het bos bij Overberg. Verklaart wel waarom ik ineens nergens meer reeën zie. Ze zijn of opgegeten, of heel erg bang. Ik vind het heel jammer. Ik kom er al jaren en ken het gebied op mijn duimpje. De reeën kwam ik meerdere keren per week tegen zeker in de wintermaanden.
SusanH schreef:Nou, ik zou de Utrechtse Heuvelrug geen klein gebiedje noemen. Zeker niet voor Nederlandse begrippen.
Citaat:De omvang van een territorium is afhankelijk van de voedselsituatie, maar zal tussen de 200 en 2000 km² liggen. In de Alpen zijn territoria van 350 km² gemeten, in Alaska zijn ze groter. Eenzame wolven op zoek naar een partner of nieuw territorium kunnen grote afstanden afleggen – van tientallen kilometers tot meer dan duizend kilometer.
Citaat:Didam Gelderland
20-12-2024
6.30 uur bieslook
7.15 uur luijnhorststraat
9.30 uur kempesestraat
Looprichting Angerlo/ Doesburg
De meldingen kunnen van één wolf zijn gezien de snelheid. Maar ook van meer
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf