Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:37

Maak uit je bericht ook niet op of ze nu wel of niet tegen afschot zijn.
Of willen ze hem opknappen en weer uitzetten?

Maar erg sneu. Hoop dat hij snel afgeschoten word.

Anders heeft hij de hongerdood of word hij gedood zoals mamkepoot door zijn soortgenoten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:50

Natuurmonumenten en beheer door afschot? Dat gaat niet gebeuren. Ik heb het filmpje gezien en vind het triest dat ze ze zo laten lijden. Er zijn er 2 mank. Waarvan 1 bevestigd met gebroken poot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:52

Oke, heb het filmpje niet gezien.
Echt naar dieren zo laten lijden ;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:55

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:00

Ah gossie, stumperds..dan is een kogel humaner dan het dier laten doden door de andere wolven. Of is er nog een kans dat dit nog enigszins goed aan elkaar kan groeien?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:38

Hij is al sterk vermagerd. Dus dat denk ik niet. Voor wilde dieren loopt een breuk nooit goed af. Als een jager een hert of ree zo ziet gaan dan wordt het dier uitgenomen, dus geschoten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:39

Elisa2 schreef:
Ah gossie, stumperds..dan is een kogel humaner dan het dier laten doden door de andere wolven. Of is er nog een kans dat dit nog enigszins goed aan elkaar kan groeien?

Niet zolang die blijft bewegen…

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:44

Vind het nu ook wel dubbel. Normaal zou ik zeggen "dit is de natuur" maar als dit ontstaan is door bv conflict tussen 2 roedels (omdat er simpelweg te weinig ruimte is) of door een aanrijding misschien wel, is het geen natuur. Maar je weet natuurlijk niet wat er gebeurt is.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Als er actie ondernomen wordt, hoop ik dat er open gecommuniceerd wordt wat er gedaan wordt.

Wat is het protocol als ik een ree met gebroken poot door het bos zie hupsen en daar een melding van maak? Laten ze die lopen of schieten ze die?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:50

Dank voor het delen.

Inderdaad een ree word afgeschoten.
En ja dat hoort bij ons volle land, want er is geen natuur.
En het hoort bij hoe wij geëvolueerd zijn dat we een dier niet onnodig laten lijden.

Behalve bij een wolf.
Linksom, rechtsom, altijd leed.
Ook voor de wolf zelf.
Ik vind dit echt zware dierenmishandeling.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:58

Nyaleti schreef:
Vind het nu ook wel dubbel. Normaal zou ik zeggen "dit is de natuur" maar als dit ontstaan is door bv conflict tussen 2 roedels (omdat er simpelweg te weinig ruimte is) of door een aanrijding misschien wel, is het geen natuur. Maar je weet natuurlijk niet wat er gebeurt is.

Komt natuurlijk van al dat springen over wolf-werende omheiningen 8)7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:58

Zou ik melden bij de beheerder van het gebied.

Wbt de wolven, dit is of de buren ( dus te weinig ruimte) of wederom een aanrijding. Linksom of rechtsom, afschieten zou het meest humaan zijn. Nu gaan ze ook dood maar wordt het een lijdensweg. Dat is het eigenlijk al.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:23

Nou inderdaad, we zijn toch geen holbewoners meer. Waarom zou je niet ingrijpen? Je kan het karkas nog laten liggen voor de natuur.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:33

Ik vraag me af of het mag ook onder de strikt beschermde status, mag je een wolf dan wel afschieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:38

er is al eerder een wolf afgeschoten na een aanrijding. ook nog gedoe om geweest dat wel.
Die is nu iemand op aan het zetten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:40

Sanet schreef:
Komt natuurlijk van al dat springen over wolf-werende omheiningen 8)7
Roep dat maar niet té hard, want straks mógen hogere omheiningen niet meer om de wolf te beschermen tegen ongelukjes. Want ik sluit echt niet uit dat een wolf door het springen tegen een hoog hek zijn poot er in kan krijgen en die vervolgens breekt omdat hij er verder overheen klautert en naar beneden springt terwijl de poot nog in het draadgaas zit.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:23

SusanH schreef:
Hij is al sterk vermagerd. Dus dat denk ik niet. Voor wilde dieren loopt een breuk nooit goed af. Als een jager een hert of ree zo ziet gaan dan wordt het dier uitgenomen, dus geschoten.

Bij roofdieren kan het soms wel. Er zijn in het verleden verschillende dode wolven onderzocht, sommigen bleken gebroken en weer geheelde botten te hebben. Dat kan dus wel weer genezen. Hoeveel last ze ervan hadden weten we natuurlijk niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:36

https://www.gld.nl/nieuws/8246885/terug ... dt-opgezet.

Dit is die doodgeschoten wolf waar een paar dagen terug het artikel kwam van het opzetten.

leuke in het artikel is deze
Citaat:
Vanwege de Europees beschermde status van de wolf komt de politie ter plaatse bij de vondst van een dode wolf. Over het algemeen worden wolven die voor strafrechtelijk onderzoek in beslag worden genomen, opgeslagen, meldt de politie.

Op de plaats waar de wolf is aangetroffen wordt onderzoek gedaan met bijvoorbeeld Forensische Opsporing en Wageningen University & Research (WUR).

Maar dan komen we bij deze van Annemieke uit
https://www.facebook.com/share/p/1FB3qdv19u/
Citaat:
Zoals u weet ben ik ook bezig met onderzoek door Nederlandse overheid verdwenen dode wolven en daardoor niet in het dode wolven overzicht van BIJ12 staan. Ik heb u de afgelopen maanden verteld dat ik ook 2 dode wolven in de Provincie Overijssel mis. Dedemsvaart en Lutten. Mijn Woo-verzoeken daarover werden afgewezen door de Provincie Overijssel, het waren valse meldingen, terwijl ik de betrokken weginspecteur zelf gesproken heb. Ik heb laatst een afspraak met Gedeputeerde Von Martels hierover gehad. Ik liet hem gelijk mijn officiële waarschuwing zien, die heb ik ook met u hier gedeeld. Ik was respectloos geweest naar een juridisch medewerkster en onveilige werksituatie bla bla bla. Wat een aansteller zeg. Ik las nergens in die brief dat die ambtenaren mij belazeren! Meneer Von Martels had voor ons gesprek zijn huiswerk gedaan en weet ondertussen dat ik gelijk heb. Inmiddels voormalig betrokken weginspecteur is een zwijgplicht oplegd. Maar goed, nu krijg ik vandaag een Woo-besluit binnen en vond daar al snel een document wat heel bijzonder is en om uitleg vraagt! BIZAR! Dus overal in Nederland moeten doodgereden wolven voor onderzoek naar de WUR/ WENR in Wageningen en Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht en gelden er allerlei protocollen, maar Wageningen wil geen ontheffingsaanvraag indienen bij de Provincie Overijssel, dus flikkeren de BOA’s van de Provincie Overijssel de aangereden dode wolven gewoon maar weer terug in het veld! Het scheelt veel belastinggeld dat is waar, maar dit mag dus niet! Hier zijn ook ontheffingen voor nodig. En hoe zit het met ziektes en wat als iemand die wolf dan vindt? Ongelooflijk! Ik ben nou wel nieuwsgierig hoeveel wolven er dood zijn gereden in de Provincie Overijssel en terug in het veld zijn achtergelaten. En waarom wil de WUR/ WENR geen dode wolven uit de Provincie Overijssel onderzoeken? Dat vind ik bijzonder. Voor elke dode wolf wordt alles uit de kast getrokken, maar niet in de Provincie Overijssel, waar ze de grens over komen lopen toch? Oh ja en juridische afdeling. Waarom lakken jullie jaartal weg? Terwijl jullie in de onderste mail het jaartal laten staan. Haha. Zeer recente mail was het dus. Ik ben in iedergeval weer een heel klein stapje verder. Wordt vervolgd!
Ter kennisgeving:
Onderstaande kans (onderste email van (geanonimiseerd) kwam langs, gelegenheid om nog maar weer eens aan te kaarten dat de ontheffing voor vervoer van dode wolven bij ons niet geregeld is. (geanonimiseerd) benieuwd of ze nu in actie komen … We gaan het zien.
————-
Dode wolven zullen in Overijssel NIET onderzocht worden, tenzij er gerede twijfels zijn dat er sprake is van een misdrijf (de wolf geschoten of anderszins bewust gedood is). In dat geval schakelen wij de politie in, die de wolf in beslag neemt. Na onderzoek en wanneer de wolf als bewijslast weg kan, zal de politie de wolf weer overdragen en volgt onderstaande handeling. Andere dode wolven, bijv. na aanrijding, zullen door onze BOA's van de weg/uit de berm verwijderd worden en op
een beschutte plek in het veld worden achtergelaten. Reden hiervoor is dat er bij ons GEEN organisatie is die een ontheffing heeft om dode wolven te vervoeren. Wij hebben hiervoor ettelijke malen contact gezocht met de WUR om zo'n ontheffingsaanvraag bij ons in te dienen,
maar het gebeurt niet. We hebben nu besloten om dode wolven dan maar in het veld achter te laten. Dat is jammer, want daardoor gaan interessante meetgegevens verloren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:44

Ik vond zojuist dit:

Afbeelding

Buikhaar van een ree. Dit is in het bos bij Overberg. Verklaart wel waarom ik ineens nergens meer reeën zie. Ze zijn of opgegeten, of heel erg bang. Ik vind het heel jammer. Ik kom er al jaren en ken het gebied op mijn duimpje. De reeën kwam ik meerdere keren per week tegen zeker in de wintermaanden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:08

SusanH schreef:
Ik vond zojuist dit:

[ Afbeelding ]

Buikhaar van een ree. Dit is in het bos bij Overberg. Verklaart wel waarom ik ineens nergens meer reeën zie. Ze zijn of opgegeten, of heel erg bang. Ik vind het heel jammer. Ik kom er al jaren en ken het gebied op mijn duimpje. De reeën kwam ik meerdere keren per week tegen zeker in de wintermaanden.

Er blijft zo in de kleine gebiedjes "natuur" geen dier meer over en dan gaan ze over op vee en huisdieren, trekken dichter naar drukker bewoond gebied met alle gevolgen van dien, dit kan toch elk helder denkend mens verzinnen lijkt me? Maar de pro wolf mens lijkt niet te beseffen dat er verre van natuurherstel plaats vind sinds de terugkeer van dit dier

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:09

Nou, ik zou de Utrechtse Heuvelrug geen klein gebiedje noemen. Zeker niet voor Nederlandse begrippen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:11

Eerlijk vind ik alle natuur gebieden in Nederland klein , zeker als er dieren als wolven in rondhuppelen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:15

SusanH schreef:
Nou, ik zou de Utrechtse Heuvelrug geen klein gebiedje noemen. Zeker niet voor Nederlandse begrippen.

Voor Nederland niet, voor een wolf wel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolf
Citaat:
De omvang van een territorium is afhankelijk van de voedselsituatie, maar zal tussen de 200 en 2000 km² liggen. In de Alpen zijn territoria van 350 km² gemeten, in Alaska zijn ze groter. Eenzame wolven op zoek naar een partner of nieuw territorium kunnen grote afstanden afleggen – van tientallen kilometers tot meer dan duizend kilometer.

Utrechtse Heuvelrug/Oppervlakte
134,1 km²

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:21

Dat is mij ook bekend. Dat is ook de hoofdreden dat ik ze niet passend vind in ons land.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:24

Ja voor de meeste voor ons wel bekend, maar voor die stille meelezer :P

Daarom word er ook vaak gesproken over postzegel natuur of stadspark Nederland.
Want de gebieden die een wolf nodig heeft zijn er hier gewoon niet.

In die zin begrijp ik ook niet dat de natuurliefhebbers die nu aan re-wilding doen dat niet inzien.
En niet konden genieten van de mooie reeen enz.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 14:18

Meerdere zichtmeldingen Didam Gld
Citaat:
Didam Gelderland
20-12-2024
6.30 uur bieslook
7.15 uur luijnhorststraat
9.30 uur kempesestraat
Looprichting Angerlo/ Doesburg
De meldingen kunnen van één wolf zijn gezien de snelheid. Maar ook van meer

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding

Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/18ivLBCE87/?