Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:08

Babootje schreef:
Gebeurt nogal eens de laatste tijd....

Bron SkyNews

Russisch gevechtsvliegtuig laat per ongeluk een bom los op de bezette stad

Een Russisch gevechtsvliegtuig heeft per ongeluk een bom afgeworpen op de stad Rubizhne in de door Moskou bezette regio Loehansk in Oekraïne, aldus een plaatselijke functionaris.

Leonid Pasechnik, hoofd van de rebellenregering in de regio, zei dat de FAB-250 bom een ​​explosieve kernkop aan boord had.
Het veroorzaakte geen verwondingen.

Het incident zal Moskou zorgen baren, aangezien het plaatsvindt slechts zes dagen nadat Rusland per ongeluk munitie liet vallen boven het dorp Petropavlovka in de regio Belgorod.

Een explosieve kernkop aan boord......geen verwondingen. Yeah.....no.
OF er was geen kernkop aan boord OF het dorp is weg. Ik gok dat eerste.....

Edit: even opgezocht: Leonid Pasechnik, head of the region's rebel government, said the FAB-250 bomb was carrying a high-explosive warhead.

Een warhead is in dit geval een hoog-explosieve (HE-high explosive)springkop, niet een kernkop. HE wil zeggen dat het ding ontploft op het moment van contact of op een tijdsontsteking zelfs voor contact (bijvoorbeeld 10 meter boven de grond). Het dringt dus niet eerst door in de grond of een ander object om dan pas te ontploffen.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:01

Ik geloof je meteen Cowboy55. Dit was Google vertaalwerk :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:29

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:35

Thx Pien. Zoals het gezegde gaat: aanval is de beste verdediging.
Maar de eerste zin van het artikel:
Citaat:
Rusland heeft honderden inwoners van de Russische stad Belgorod verder landinwaarts geëvacueerd
Op een stad van 337.000 mensen lijkt dit meer een schoolreisje te zijn dan een evacuatie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:43

Citaat:
TASS: De Russische autoriteiten hebben drie agenten van het anti-corruptiedirectoraat van de Federale Veiligheidsdienst (FSB) beschuldigd van het aannemen van steekpenningen ter waarde van in totaal meer dan vijf miljard roebel ($55 miljoen).
https://twitter.com/anders_aslund/statu ... 5398902044
En dan 15 miljoen dollar per persoon door mensen die zelf moeten toezien dat er geen corruptie plaats vindt, dit is dus maar een percentage van het bedrag dat werkelijk achterover wordt gedrukt :D
Allemaal geld dat niet voor militaire doeleinden of binnenlandse veiligheid wordt gebruikt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:05

Gisteren waren hier Nederlanders die komen emigreren. Op het einde:" de hele oorlog in Oekraïne is in scène gezet door de VS. Kijk maar covid was voorbij en een dag later was de oorlog er. Oekraïne is de schuldige want hadden in de Donbass (meen ik) de Russische sprekende Oekraïners gebombardeerd). In Belgrado is clustermunitie gebruikt en 150 bewoners gedood. Etc etc en daar horen wij niets van".
Helaas worden dit niet onze vrienden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:28

pien_2010 schreef:
Gisteren waren hier Nederlanders die komen emigreren. Op het einde:" de hele oorlog in Oekraïne is in scène gezet door de VS. Kijk maar covid was voorbij en een dag later was de oorlog er. Oekraïne is de schuldige want hadden in de Donbass (meen ik) de Russische sprekende Oekraïners gebombardeerd). In Belgrado is clustermunitie gebruikt en 150 bewoners gedood. Etc etc en daar horen wij niets van".

Wat jammer Pien dat mensen met zulke denkbeelden naar Frankrijk komt.
Wel fijn voor Nederland dat dit soort lieden vertrekt.

Zijn er in Frankrijk eigenlijk ook zulke complotdenkers of speelt dat bij jullie helemaal geen rol?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:36

pien_2010 schreef:

Je bedoelt Belgorod denk ik? Ik heb het opgegeven om met zulke mensen in discussie te gaan, je kunt ze proberen uit te leggen hoe het zit, maar ze geloven toch alleen hun FvD kanaaltje..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:58

Ik vind dat zo erg, zeg. Ik ken ook mensen die zo denken. En dat uitdragen.
Ik mijd zo langzamerhand zoveel onderwerpen in hun gezelschap, dat het weer het belangrijkste gespreksonderwerp is geworden. Droevig eigenlijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:25

martichr schreef:
pien_2010 schreef:

Je bedoelt Belgorod denk ik? Ik heb het opgegeven om met zulke mensen in discussie te gaan, je kunt ze proberen uit te leggen hoe het zit, maar ze geloven toch alleen hun FvD kanaaltje..

Dit. Geen 10 seconden aan besteden. Het leven is te kort.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:51

pien_2010 schreef:

Tja, dat soort mensen kom je toch best wel veel tegen. Er is ontzettend veel wantrouwen in de overheid en overheden en dat is niet uit de lucht komen vallen. Maar veel complottheorien zijn ofwel niet te bewijzen ofwel vaak gewoon aantoonbaar onjuist.

Ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die hierin geloven. Ik ga meestal gewoon over op een ander onderwerp. Maar zorgelijk is het zeker als je ziet hoeveel steun Poetin geniet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:12

Grappige is, dat juist die mensen hun kop zouden moeten houden als ze in Rusland zouden wonen. Die zouden al gauw gearresteerd worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:33

We zijn de discussie niet aangegaan. Ik heb alleen gezegd op het einde, dat de hele dag een regen van rakketten valt overal in Oekraïne en dat die niet door de VS worden gegooid maar door de Russen, en dat ik me verdrietig voel over hun zienswijze.
Toen was het weer hoe ik dat zo zeker wist, en heb ik gezegd van Yullia. Toen hielden ze hun mond.

Na de hele avond geluisterd te hebben zei ik ook nog:" dat Oekraïne een onderwerp is waar we ons goed in verdiept hebben". Toen kwam de aanval :" daarmee suggereer je dus wij niet". En toen was ik er helemaal klaar mee en mijn man ook.

Clompotdenken zal hier ook wel voor komen maar ik ken het alleen bij twee Nederlanders die onlangs zijn gekomen. Bij Fransen niet en zeker niet bij onze vrienden.

Ik kon slecht slapen want zijn zeer succesvolle mensen en ook intelligent. Dus weer de hoop opgegeven om een leuke Nl vrienden erbij te krijgen iets dat ik toch wel leuk zou vinden daar ik in het Nederlands me 100% zonder na te denken met alle nuances kan uitdrukken.

Belgorod bedoel ik. Sorry, te snel getikt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:01

Als ik op X (voorheen Twitter) kijk en zie de hoeveelheid reacties daar die in de richting van het complotdenken gaan. Dan vraag ik me heel vaak af. Hoeveel van de accounts zijn nu werkelijk persoonlijk. Of zijn het allemaal trollen.

Ook bij veel Youtube filmpjes. Dan zijn er zoveel complotreacties, dat ik van de grote hoeveelheid gewoon argwanend wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:03

Veel trollen. Maar mensen met wat minder kennis laten zich daardoor meeslepen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:04

Hongarije heeft zijn voorwaarde genoemd om in te stemmen met de 50 miljard steun voor Ukraïne van de EU. Orban wil dat er ieder jaar opnieuw een unanieme steun is om het beloofde bedrag naar Ukraïne over te maken. https://www.ukrinform.net/rubric-polyti ... itico.html

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:12

Hij schijt in z’n broek want er is blijkbaar een verzoek ingediend dat in vervolg er geen unanimiteit hoeft te zijn om beslissingen te nemen. En dan is zijn positie uitermate zwak want dan kan hij niet meer de eu chanteren.
Die gast is zo doorzichtig .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:13

Loretta schreef:
Als ik op X (voorheen Twitter) kijk en zie de hoeveelheid reacties daar die in de richting van het complotdenken gaan. Dan vraag ik me heel vaak af. Hoeveel van de accounts zijn nu werkelijk persoonlijk. Of zijn het allemaal trollen.

Ook bij veel Youtube filmpjes. Dan zijn er zoveel complotreacties, dat ik van de grote hoeveelheid gewoon argwanend wordt.

Op X kun je trollen vaak herkennen aan de hoeveelheid cijfers die achter de @naam staan. Meestal wanneer ik een reactie tegenkom waarbij ik mijn wenkbrauwen moet fronsen heeft de schrijver ervan een stuk op 5 getallen achter de naam. Ook accounts die allerlei stevige uitspraken doen of stellige meningen hebben, maar een vrouwennaam hebben met vaak een bovengemiddelde knappe dame als avatar, zijn accounts die alleen maar de boel willen opkloppen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:50

irmaz schreef:
Hongarije heeft zijn voorwaarde genoemd om in te stemmen met de 50 miljard steun voor Ukraïne van de EU. Orban wil dat er ieder jaar opnieuw een unanieme steun is om het beloofde bedrag naar Ukraïne over te maken. https://www.ukrinform.net/rubric-polyti ... itico.html

Mooi. Orban wil voelen dat hij macht heeft en kan uitoefenen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:53

Loretta schreef:

Dat, maar X is ook gewoon een reminder dat we in Nederland teveel op de geestelijke gezondheidszorg bezuinigd hebben volgens mij..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:16

martichr schreef:
Loretta schreef:

Dat, maar X is ook gewoon een reminder dat we in Nederland teveel op de geestelijke gezondheidszorg bezuinigd hebben volgens mij..

_O-

Andy Warhol's '15 minutes of Fame'......maakt niet uit hoe en negatieve aandacht is ook aandacht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:20

martichr schreef:
Loretta schreef:

Sommige haatzaai accounts op X gaan gewoon veel te ver. Waar er vroeger nog enige paal en perk aan gesteld wordt gaan ze nu helemaal los.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:00

martichr schreef:
Loretta schreef:

:')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:31

Er zit voor Nederland 1 persoon de meldingen te verwerken, die heeft het nogal druk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:14

https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 5015186732
ISW: Woordvoerder van de Oekraïense luchtmacht, kolonel Yuriy Ihnat, meldde dat Oekraïne een tekort heeft aan geleide luchtafweerraketten na verschillende recente grote Russische raket- en drone-aanvallen op Oekraïne.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 3974697298
Tijdens een kruisraketaanval op Sebastopol op 4 januari 2024 stierf kolonel Vadim Nailievich Ismagilov.
❗ Tijdens de aanval bevond hij zich in een ondergrondse commandopost, waar twee Storm Shadow-kruisraketten insloegen.