Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:14

Jammer van de aanvallen hier op elkaar. Vind het een heel interessant topic verder, maar een stille meelezer.

Kwam net deze in Zweden tegen, kan zo geen Nederlands artikel vinden.

https://www.tidningenridsport.se/rysk-m ... -pa-stall/

Russische militair die de stal eigenaar bedreigde haar paarden dood te schieten als ze haar huis niet zou verlaten, heeft uiteindelijk de stal in brand gestoken waardoor grootste deel van de paarden zijn omgekomen.

Een stal met 32 paarden net buiten Kiev.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:16

irmaz schreef:
Ik heb het hele arikel gelezen en er wordt eigenlijk niet veel gezegd over redenen waarom er weinig luchtmacht wordt gebruikt, alleen dat het veel erger had kunnen zijn. En de luchtaanvallen die gedaan worden zijn voornamelijk op militaire doelen.
De conclusie dat Putin zich niet gericht op burgers target omdat de meeste luchtaanvallen op militaire doelen zijn kun je niet maken vanuit deze analyse (mijn edit: de burgerdoelen worden voornamelijk met grondtroepen gebombardeerd en daar is toch echt wel bewijs te over dat hier gericht wordt op burgerdoelen). Alleen dat het veel erger had kunnen zijn. En dat geloof ik meteen.

Een kers uit het document:
Citaat:
"I know that the news keeps repeating that Putin is targeting civilians, but there is no evidence that Russia is intentionally doing so," says the DIA analyst. "In fact, I'd say that Russian could be killing thousands more civilians if it wanted to."

Het eerste stuk is dus niet waar, er is weldegelijk behoorlijk wat bewijs dat de grondtroepen zich richten op burgerdoelen.

Nog andere redenen waarom Rusland weinig luchtmacht inzet op steden is de mogelijkheid om China en India tegen zich te krijgen. En een laatste mogelijkheid die ik kan bedenken is dat Rusland weldegelijk bang is dat de NAVO in gaat grijpen op het moment dat Rusland een volle vernietigingsoorlog ontketend.

Luchtmacht en grondtroepen zijn 2 verschillende legeronderdelen. Controle over een luchtmacht is simpeler omdat die in eigen land gestationeerd zijn en niet zonder 100% toezicht bewapend semi loslopen in vijandig gebied. Tussen die grondtroepen zullen ook een aantal gehersenspoelde patriotten zitten, mensen met inmiddels genoeg trauma om geweldaddig door te draaien en dat is even buiten de psychopaten en sociopaten die in hun orders toestemming zien om te doen wat ze willen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:18

@Quir
Op Twitter kwamen beelden voorbij van verbrande paarden in stallen, waarschijnlijk ging het dan om bovenstaande dieren. ;( De staleigenaar wilde (denk ik) zijn dieren niet alleen achterlaten. Zo onnoemelijk wreed wat er nu allemaal gebeurt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:18

Quir schreef:
Jammer van de aanvallen hier op elkaar. Vind het een heel interessant topic verder, maar een stille meelezer.

Russische militair die de stal eigenaar bedreigde haar paarden dood te schieten als ze haar huis niet zou verlaten, heeft uiteindelijk de stal in brand gestoken waardoor grootste deel van de paarden zijn omgekomen.

Inderdaad. Vooral omdat helemaal niemand zegt dat anderen niet mogen posten. In tegendeel. Er wordt enkel gevraagd om meningen, wat me logisch lijkt op een discussieforum.

Over drama maken gesproken….

Verschrikkelijk hè voor die paarden en eigenaar… zo onwijs triest en onnodig.

Ik ga ook weer onder mijn meelees steen :) vind de bijdragen interessant, maar heb zelf weinig kennis van oorlogvoering en kan dus geen nuttige bijdragen leveren

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:28

Ik zag gister een item over de mensen die al weken onder de grond in de metro stations en zelfs wagons schuil houden. Samen met hun kinderen, huisdieren..
Zat een meneer gitaar te spelen en te zingen.
Vond dat zo iets onwerkelijks.
Ben zo bang daar eens russen naar binnen komen aangezien ze ziekenhuizen e.d ook niet sparen. Ze zitten er als ratten in de val. Werd er verdrietig en kwaad van.

Ik heb ook geen verstand van oorlog voeren. Ga ook niet mee ,speculeren,
Ik hooo enkel het allemaal snel voorbij is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:32

tamary schreef:
Luchtmacht en grondtroepen zijn 2 verschillende legeronderdelen. Controle over een luchtmacht is simpeler omdat die in eigen land gestationeerd zijn en niet zonder 100% toezicht bewapend semi loslopen in vijandig gebied. Tussen die grondtroepen zullen ook een aantal gehersenspoelde patriotten zitten, mensen met inmiddels genoeg trauma om geweldaddig door te draaien en dat is even buiten de psychopaten en sociopaten die in hun orders toestemming zien om te doen wat ze willen.

Volledig eens, het sluit ook precies aan wat ik eerder postte over dat de grondtroepen voornamelijk geronseld worden onder etnische minderheden van arme afkomst en met een lage opleiding, terwijl de luchtmacht in veel landen juist de hoogste eisen aan haar manschappen stelt omdat je niet iedereen in een $250 miljoen kostend vliegtuig wilt hebben zitten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:46

Ik werk voor een IT-bedrijf met veel zorgklanten. Zie net een bericht van één van onze klanten die onder meer ons bedankt voor onze hulp. Er is op Europees niveau besloten dat onze klant Oekraïense kinderen met kanker opvangt. Even wat geanonimiseerd, maar hieronder een deel van het bericht. Er hebben echt tal van organisaties meegeholpen om dit mogelijk te maken <3

"De centrale Europese coördinatie van de opvang van kinderen met kanker uit Oekraïne wordt uitgevoerd door SIOP, de European Society for Pediatric Oncology. Op 7 maart wordt bekend dat «Klantnaam» kinderen met kanker uit Oekraïne zal opvangen. In de tussentijd worden de medische dossiers van de kinderen vertaald door het Amerikaanse collega-instituut St. Jude Children’s research Hospital.

In de ochtend van 14 maart vertrekt een team van 12 «Klantnaam»-medewerkers richting Polen om 25 kinderen en 65 familieleden op te halen. De vlucht is ter beschikking gesteld door «Reisorganisatie». Kinderoncoloog «Naam» reist mee in het team om de kinderen op te halen uit Polen. Zij vertelt: ‘De reis is gelukkig goed verlopen. We zijn trots op alle mensen en organisaties die ons hebben geholpen om deze bijzondere hulpactie te laten slagen. Samen hebben we deze Oekraïense kinderen met kanker en hun gezin een warm welkom kunnen bieden. Veel dank aan iedereen die geholpen heeft om deze actie succesvol af te ronden.’

Aan het begin van de avond komt de vlucht aan in Amsterdam en worden de gezinnen met de hulp van «Vervoersbedrijf» naar Utrecht gebracht. De gezinnen worden opgevangen door een speciaal «Klantnaam» actieteam met collega’s vanuit verschillende disciplines. Daarnaast zijn er 6 tolken aanwezig. Er staan o.a. kratten van «Supermarkt» klaar met voeding- en verzorgingsproducten, en er zijn andere benodigdheden beschikbaar zoals kleding en simkaarten.
Na de eerste medische check reizen de families door naar gastgezinnen en andere verblijfsaccommodaties die beschikbaar zijn gesteld door donateurs.

De kinderen en hun meereizende familieleden waren vermoeid maar ook opgelucht dat zij op een veilige plek zijn. De komende tijd zullen zij steeds vanuit hun gastgezin naar «Klantnaam» komen voor hun behandeling en geleidelijk wennen aan de situatie in Nederland.

De 25 kinderen zijn tussen de nul en achttien jaar oud en hebben verschillende kankerdiagnoses. De meeste kinderen vervolgen hun behandeling met chemotherapie, die deels poliklinisch of in dagbehandeling gebeurt en deels via opnames. Anderen worden in de komende tijd ook geopereerd of krijgen een stamceltransplantatie. ‘Ons belangrijkste doel is om de behandeling van de kinderen uit Oekraïne zo snel mogelijk op te starten, want die is de afgelopen twee weken gestopt of vertraagd.’"

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:20

Quir schreef:

Jemig |( |(

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:28

Hmmm

Citaat:
❗️Russische Federatie zoekt naar nieuwe methoden om Wit-Russen bij de oorlog te betrekken

De belangrijkste inlichtingendienst van het Ministerie van Defensie van Oekraïne informeert:

▪️Russische officieren van speciale diensten bestuderen de morele en psychologische toestand van Wit-Russische militairen en voeren «individuele interviews» met soldaten. Op deze manier proberen de afgezanten van Poetin het Wit-Russische leger over te halen deel te nemen aan de oorlog met Oekraïne, ook al is het geen onderdeel van de Wit-Russische strijdkrachten.

▪️Wit-Russen krijgen $1000-1500 per maand aangeboden voor «speciale taken». Bovendien — voorkeursopleiding aan Russische militaire universiteiten.

▪️In het bijzonder werden dergelijke gevallen geregistreerd in eenheden van de 103rd Airborne Division van de strijdkrachten van Wit-Rusland en de Homel Border Group.

▪️Ondanks dit is er een zeer lage motivatie onder het Wit-Russische leger om deel te nemen aan vijandige activiteiten. Degenen die hun toestemming hebben gegeven, worden uitgesloten van de personeelslijsten van hun eenheden om hun dienst buiten de strijdkrachten van Wit-Rusland voort te zetten.

▪️Momenteel zijn er geschillen tussen de militaire en politieke topleiders van Wit-Rusland over de mogelijkheid van betrokkenheid bij vijandige activiteiten in Oekraïne. De overgrote meerderheid van het personeel dat weigert deel te nemen aan de zogenaamde «speciale operatie» wordt gecontroleerd op connectie met de oppositie. Commandanten die ontrouw zijn aan de Russische Federatie worden vervangen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:31

Wat ontzettend triest, Quir.

Ik heb er geen woorden voor, zoveel leed, volledig onnodig toegebracht.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:34

En volgens Oekraïne word dit uitgezonden op Russia1
Citaat:
https://twitter.com/carlbildt/status/15 ... 1ZiwQ&s=19

(Dit is niet mijn bron maar wel het filmpje als wat in mijn bron staat)

Wist even niet zo snel hoe ik het filmpje anders kon delen.

"You will get a nuclear strike on the territory of Europe"

The Russian propaganda channel "Russia 1" continues to discuss the attack on the countries of Europe.

"So, brave Poles, there will be nothing left of your Warsaw in half a second. Brave Germans, brave Estonians and brave Baltics. By the way, about the brave Baltics. In Kaliningrad, I know, there are big problems on the border now. Maybe the question of a corridor to Kaliningrad becomes relevant? A land corridor to Kaliningrad. Why not?"

That is what’s being discussed by propagandists on Russia's largest TV channel, watched by millions of Russians every day.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:36

Bedankt Daks. Ook Nekta bericht over betrekken van Wit Rusland bij de oorlog. Inderdaad hmmmm.

Hier een link vanuit wat een vogel ziet als hij over Mariupol vliegt. Het filmpje is net geplaatst en ik denk met een droon gemaakt. Als je hem uitvergroot dan zie je hoeveel er kapot is.
Dus zoals ik al eerder schreef, de opmerking vanuit USA legerleiding dat de Russen zich lijken in te houden is een interessante opmerking (ben er nog steeds over na aan het denken) maar geldt voor Kiev en niet voor Mariupol.
Zie dit filmpje

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... B2g9VOuGTw

Verbrande paarden is altijd triest.

Daks er wordt inderdaad getwittert hierover. Maar of dit klopt weet ik niet. Dit is op zijn minst om bang te maken. Zullen we het maar voor kennisname aan nemen en zien als bangmakerij als onderdeel van psychologische oorlogsvoering, dat erbij hoort?

Vertaald:

Citaat:
Wist even niet zo snel hoe ik het filmpje anders kon delen.

"U krijgt een nucleaire aanval op het grondgebied van Europa"

De Russische propagandakanaal "Russia 1" gaat door met het bespreken van de aanval op de landen van Europa.

"Dus, dappere Polen, binnen een halve seconde zal er niets meer over zijn van jullie Warschau. Dappere Duitsers, dappere Esten en dappere Baltische staten. Trouwens, over de dappere Baltische staten. In Kaliningrad, ik weet het, zijn er grote problemen aan de grens nu. Misschien wordt de kwestie van een corridor naar Kaliningrad relevant? Een landcorridor naar Kaliningrad. Waarom niet?"

Dat is wat er wordt besproken door propagandisten op het grootste tv-kanaal van Rusland, waar dagelijks miljoenen Russen naar kijken.

Als hij dit zou doen, haalt hij teveel ellende op zijn hals, dus als er nog logisch denken is, dan hoort dit onder bangmakerij geschaard te worden imo.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:50

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:55

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:15

Bij Op1 werd gisteravond een uitleg gegeven over het feit dat er al zoveel hooggeplaatste generaals en officieren zijn gesneuveld aan Russische kant. Blijkbaar kunnen ze niet het leger vanaf veilige posities leiden omdat het kort gezegd een zooitje ongeregeld is. En die officieren zijn ook niet 123 te vervangen . Dat duurt weer een poos voordat die het overzicht hebben. De Oekraïners vechten blijkbaar veel slimmer, meer op een westerse manier, kleine getrainde groepjes die zich goed kunnen verplaatsen.
Opmerking van Enzino over burgerslachtoffers lijkt imo op het wegschuiven van burgerdoden als collateral damage. Ben ik het niet mee eens aangezien er bijna alleen maar woonwijken en allerlei andere burgerdoelen worden gebombardeerd met het excuus dat er wapens/rebellen verstopt waren. En dat is nog geen enkele keer aangetoond.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:43

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:41

Dus nu gaan er Russen uitgehongerd worden tot ze zich overgeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:49

bigone schreef:

Ik mag toch hopen van niet. Waar baseer je dat op? Ze zullen wel krrijgsgevangen genomen worden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:02

Een krijgsgevangene moet je voeden en als je zelf bijna geen eten hebt is dat verdomd lastig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:05

bigone schreef:

Als ze dat al niet waren...
Ik kwam een paar dagen geleden een melding tegen van een ziekenhuis in Belarus waar gewonde Russische soldaten naar toe werden gebracht. Zij hadden het over soldaten die al zo'n 5 dagen niks meer hadden gegeten...
Natuurlijk kan dit ook oorlogspropaganda zijn hoor, maar als ik het goed heb gevolgd zijn dit soldaten die in het begin van de oorlog met dat hele lange konvooi vanuit Belarus zijn gekomen. Daar is al meermalen over gezegd dat er vermoedens zijn dat de toevoer van goederen daar nauwelijks bij kon komen.

Het is op zich jammer dat Rusland vol blijft houden aan het kleinschalige operatie en daardoor nauwelijks berichten geeft, dan zouden we de oorlogspropaganda een beetje beter tegen elkaar kunnen zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:25

pien_2010 schreef:
bigone schreef:

Ik mag toch hopen van niet. Waar baseer je dat op? Ze zullen wel krrijgsgevangen genomen worden.

De toevoer naar deze troepen is afgesneden nu en wanneer ze zich snel overgeven krijgen ze natuurlijk de gewone behandeling, zorg en voeding. Maar wanneer ze doorgaan met vechten, tja. De Oekraïners hoeven alleen de deur maar op slot te houden en dan stoppen ze vanzelf.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:26

Pardon, dat ik dit zeg, maar tand om tand is in deze niet ongepast, volgens mij.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:29

Dat zegt toch ook niemand?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:17

Dinopino schreef:
Irmaz ik schreef dat het Westen daar hun bedrijven kwamen vestigen. En van de een op de andere dag, hadden de Oost-duitsers geen bestaanszekerheid meer. Ze hebben die angst nog nooit gekend, de mensen die daar geboren zijn. ik was nog onlangs in Oost-Duitsland en heb daar heel veel met mensen te doen gehad. Maar niet alleen daar ook hier. Dagelijks. Hier wonen velen die in de tijd van de muur hierheen gevlucht zijn en soms omas en de rest hebben teruggelaten. Die niets anders overbleef naar het Westen te gaan.

.

Toen het westen daar met bedrijven kwamen, kwam er welvaart en kregen mensen werk. Ik heb nog nooit een Oostduitser gesproken die daar niet heel gelukkig van werd.
Polen was 20 jaar geleden een van de armste landen, die hebben nu een bloeiende economie door bedrijven.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:48

Nieuws tot 18:00

Citaat:
⚡️De bezetters organiseerden een demonstratie van zogenaamde humanitaire hulp in Vovchansk. Operationele informatie vanaf 18.00 uur op 23.03.2022 van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne.

▪️Russische bezetters stoppen, in strijd met het internationaal humanitair recht, niet met artillerievuur, raketten en luchtaanvallen, opzettelijke vernietiging van stedelijke infrastructuur, en chaotische mijnbouw en vernietiging van landbouwmachines bedreigt het begin van de zaaicampagne in sommige regio's van Oekraïne.

▪️In de richting van Slobozhansky, in de stad Vovchansk, organiseerde de bezetter, die een soort "humanitaire missie" van de Russische Federatie demonstreerde, een demonstratie van zogenaamde "humoid" voor lokale bewoners onder persoonlijke handtekening en met een paspoort van een burger van Oekraïne.

▪️In de tijdelijk bezette gebieden van de regio Zaporizja probeert de vijand vanwege logistieke problemen de brandstofreserves aan te vullen door deze aan de burgerbevolking en boeren terug te trekken.