Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:17

Jessix schreef:
OMG die Thierry... :') Wel fijn als je zo vol kan zijn van jezelf. Dan ben je altijd de winnaar. ;)

Weet je, ik kan me nog voorstellen dat je op Geert stemt. Die loopt alleen maar te zeiken, te beledigen en de populist uit te hangen, maar die is in elk geval consequent in zijn rol. Tjer is zo gek als een deur. Fijn dat het grootste deel van de NL-ers dat ondertussen door heeft.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-03-23 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:18

@Ruitje, je bent er dus al achter dat ze populistisch zijn. Als je nu ook nog de moeite gaat nemen om niet naar hun standpunten, maar naar hun stemgedrag te kijken, dan zal je zien dat ze, ondanks hun standpunten, over het algemeen op rechts meestemmen.

@Cer, behalve dan dat je die vraag op een hele suggestieve manier stelt en dat die ongeveer evenveel toevoegt als de vraag dat de marsmannetjes deze keer toch ook geen zetel in de eerste kamer hebben gekregen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:18

ruitje schreef:
lies schreef:
Ooh hiér zijn jullie allemaal. Ik maar doortikken in het 'wat stem je' topic :roll:

Welkom.

*deelt rood potloodje en een koffie uit *

:')

Koffie??? :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:24

lies schreef:
PVV is natuurlijk knetterrechts als het op immigratie aankomt. Verder zijn ze best links (of in ieder geval sociaal) te noemen. Daarom zullen ze PVV als middenpartij aanmerken. Echter denk ik dat je niet om het immigratie standpunt heen kunt, dit is eigenlijk wel de belangrijkste reden waarom de meeste mensen op hem stemmen. Ik zou hem zelfs extreem rechts noemen, eerlijk gezegd.

Oh dat denk ik ook, vandaar mijn grappige opmerking dat 90% van de kiezers van de PVV gek word als je zegt dat ze links zijn :') .

Maar dat is ook het grote nadeel als mensen alleen stemmen op wat 'iemand zegt' ipv de standpunten ook leest.

Want op sommige vlakken zijn ze echt links :D

@Karl: je schrijft: Sorry je had gelijk, het is een middenpartij verkeerd :') . Ik heb nooit gezegd dat ze niet populistisch zijn? Jij heb gezegd dat het raar is dat ik ze een middenpartij vind :+ .

Maar het verbaasd mij niets dat jij het zelfs beter weet dan een politicoloog van de Vrije Universiteit.

Goed, dit boeit me eigenlijk vrij weinig verder. Waar de stemmers ook precies vandaan komen, het is in ieder geval een signaal. Kunnen we de term populisme, middenpartij, rechts of links er op plakken.

Ik denk dat er 1 heel erg duidelijk signaal is: NL is verdeeld.

Bbb is een signaal, maar ook GL/PvdA is een signaal... en voor het besturen van het land word dat er niet makkelijker op. Polarisatie ligt op de loer vrees ik...

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:27

Benzz schreef:
ruitje schreef:
Welkom.

*deelt rood potloodje en een koffie uit *

:')

Koffie??? :+

Ja, dat kreeg ik ook niet vanmorgen. Ik kreeg alleen een potloodje en rare blikken omdat ik in een t-shirt binnen kwam lopen :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:32

Ik doelde meer op het feit dat ik rond half 12 in de avond echt geen koffie meer drink :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:33

Er stond bij mij overigens een mega rij! Ben ik niet zo gewend.

Wat ik mij afvroeg, nog even voortborduren op de polarisatie.

Als Ja21 en BBB wel stabiel blijken en niet uitgesloten gaan worden door amdere partijen.

Zou er dan bij de volgende 2e Kamerverkiezingen voldoende zetels gehaald kunnen worden voor een rechts kabibet( bijv VVD, Ja21, BBB, eventueel aangevuld met CDA oid? )

Of zou er genoeg zijn voor een links kabinet als GL en PvdA zo groeien? Bijv met PvdD en dan aangevuld met D66?

Vind ik boeiend om over te filosoferen. Kijk, of je nou rechts ben of links: dan kan een land stappen maken hoor denk ik, als er alleen maar partijen in zitten die qua standpunten zo dicht bij elkaar liggen.

Sunnda

ruitje schreef:
[ [url=m/gAifs9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het wat makkelijk om het op populistisch stemmers te gooien. Als je ziet hoe veel partijen verlies pakken hebben we het toch wel over iets anders dan alleen de FvD stemmers. Ja21 deelt denk ik ook nog mee in het verlies van FvD.

Ik moet even puzzelen, maar volgens mij schuiven we sowieso meer naar rechts nu? En dat komt dus ook weg bij middenpartijen. Ik bedoel kiezers van het CDA kunnen we moeilijk populisten noemen denk ik :+

Populisme is overigens wel een lastig begrip :) . Breed ook.

Populisme is iedereen die niet op D66/GL of SP stemt blijkt altijd weer als ik op bokt topics lees.

Mars

Toch wederom het patroon van populistische nieuwkomer die de proteststem van de ontevreden mens krijgt. LPF, PVV en nu FVD maakten hetzelfde mee maar komen/kwamen allen niet tot echt regeren of verantwoording nemen zonder van binnenuit ten onder te gaan aan hun eigen succes.

Wellicht vergaat het BBB anders, ik ben wel benieuwd wat ze gaan brengen nu ze zo groot zijn geworden. Ik deel wel het pessimisme van Karl want hoe gaan ze in no time geschikte mensen vinden en in positie brengen? Die zich politiek staande kunnen houden maar ook om kunnen gaan met de tegenwind van compromissen moeten sluiten en hun kiezers teleur stellen.

De frisse wind is hoe dan ook welkom.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:38

Sunnda schreef:
Populisme is iedereen die niet op D66/GL of SP stemt blijkt altijd weer als ik op bokt topics lees.

Het verschil tussen D66/Gl/Sp is wel erg groot, vraag mij af hoe je hierbij komt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:48

Benzz schreef:
Ik doelde meer op het feit dat ik rond half 12 in de avond echt geen koffie meer drink :+

Ohnee, dan is het tijd voor Sheridan's ja :+

ruitje schreef:
Er stond bij mij overigens een mega rij! Ben ik niet zo gewend.

Wat ik mij afvroeg, nog even voortborduren op de polarisatie.

Als Ja21 en BBB wel stabiel blijken en niet uitgesloten gaan worden door amdere partijen.

Zou er dan bij de volgende 2e Kamerverkiezingen voldoende zetels gehaald kunnen worden voor een rechts kabibet( bijv VVD, Ja21, BBB, eventueel aangevuld met CDA oid? )

Of zou er genoeg zijn voor een links kabinet als GL en PvdA zo groeien? Bijv met PvdD en dan aangevuld met D66?

Vind ik boeiend om over te filosoferen. Kijk, of je nou rechts ben of links: dan kan een land stappen maken hoor denk ik, als er alleen maar partijen in zitten die qua standpunten zo dicht bij elkaar liggen.

Dat valt heel moeilijk te voorspellen omdat er enorm veel factoren zijn om rekening mee te houden. Op dit moment wordt er door het kabinet geprobeerd om stikstof omlaag te krijgen. Hoe staat het daarmee over twee jaar, en wat wil BBB wel of niet op dat moment? Welke partijen sluiten aan en hebben ze dan een meerderheid in de eerste kamer (exitpoll geeft BBB + VVD + JA21 op 28 aan, dus waarschijnlijk niet)? Welke problemen en schandalen komen er de komende twee jaar nog boven tafel en welke standpunten nemen de partijen in?

Zeker in de huidige situatie, zowel in Nederland en de wereld in het algemeen als binnen de politiek, is het heel moeilijk om te voorspellen. Wat ik wel durf te voorspellen, zolang stemmers vanuit het midden naar de flanken gaan, zal het héél lastig worden om een nieuw kabinet samen te stellen, of dat nu rechts of links is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:52

Geen idee wat sheridan is.................

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 01:04

ruitje schreef:
...Ik heb nooit gezegd dat ze niet populistisch zijn? Jij heb gezegd dat het raar is dat ik ze een middenpartij vind :+ ...

Nee, je hebt gelijk. Je suggereert het alleen maar. Door eerst te betwijfelen of het wel vooral populistische stemmen zijn:

ruitje schreef:
Ik vind het wat makkelijk om het op populistisch stemmers te gooien. Als je ziet hoe veel partijen verlies pakken hebben we het toch wel over iets anders dan alleen de FvD stemmers. Ja21 deelt denk ik ook nog mee in het verlies van FvD.

Daarna de partijen in drie groepen te verdelen, populisten, rechts en midden:

ruitje schreef:
Even gepuzzeld:

BBB en ja 21: 18 zetels
FvD - 10.

Houd je er 8 over.
SGP en VVD zijn ook rechts.
-3.

Is 5 winst op rechts. Dat komt dan van de middenpartijen CDA en PVV vandaan zou je zeggen? Dat is 4+1= 5 zetels.

Tenminste, er soort van vanuit gaande dat een Groen Linkser niet ineens een BBB'er word :')

En dan de PVV niet bij de populisten te plaatsen maar bij de middenpartijen. Dit in een discussie die gaat over of de kiezers op de BBB bij de populistische partijen wegkomen.

Dat is gewoon suggereren dat de PVV niet populistisch is, gewoon om blijkbaar maar niet toe te hoeven geven dat het gros van de kiezers op de BBB toch vooral populistische kiezers zijn.

En dat is nou precies wat zo irritant is aan een discussie met jou. Je suggereert, benoemt zaken half en claimt op basis daarvan dat jij de waarheid in pacht hebt. En dus kom jij vanaf nu ook op mijn lijstje van mensen die blijkbaar niet geïnteresseerd zijn in inhoudelijke discussies en zal ik je vanaf nu proberen te negeren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 01:21

GeertPVV is vooral "heel links" mbt ouderen en dan vooral op de wijze: "ik sprak laatst een man van 83, met alleen maar een aowtje die de rekeningen niet meer kan betalen....". De enige reden dat Geert ziich druk maakt over ouderen is omdat het ouderenbeleid piept en knarst en dat dus bij uitstek geschikt is voor populistische uitspraken. Hij spreekt geen oude mannen van 83 over rekeningen, echt niet.
Toch geloof ik dat de PVV met Minder-minder zijn ware aard heeft laten zien. In uiterst rechtse, gesloten gemeenschappen vinden ze dat heel erg aansprekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 07:04

Karl66 schreef:
@Cer, behalve dan dat je die vraag op een hele suggestieve manier stelt en dat die ongeveer evenveel toevoegt als de vraag dat de marsmannetjes deze keer toch ook geen zetel in de eerste kamer hebben gekregen.

Prima hoor :)

Als ik het en der lees dat mensen lijken te reageren alsof nu alles door de BBB om zeep geholpen gaat worden, stel ik de vraag of dat ook echt kan. En dan ook nog vrij letterlijk.
Alles wat je er verder in leest is echt meer aan jou.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 07:40

Nee, dat kan inderdaad niet zomaar. Daarom, ze mag het gaan laten zien. Besturen is wel even iets anders dan schreeuwen, intimideren en hooibalen in de fik zetten. Dus ga maar laten zien dat je het kan en dat je verantwoordelijkheid kan nemen voor de praatjes die je gedaan hebt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:28

Cer, iedereen zegt de hele tijd precies het tegenovergestelde, namelijk dat ze dat niet kunnen. En als jij daarvan maakt dat mensen reageren alsof nu alles door de BBB om zeep geholpen gaat worden, dan is dat in mijn ogen vooral een stropop om straks te kunnen zeggen: "Ja maar jullie zeiden dat ze alles kapot gingen maken en dat valt best wel mee". Nee dat wordt niet gezegd, dus doe ook niet alsof het wel gezegd wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:38

goedemorgen! lekker wakker worden vandaag :)

ik had wel gehoopt op winst, maar dat BBB zo groot zou worden had ik echt niet verwacht. Heel fijn dus!

Voor de mensen hier die zich zorgen maken dat BBB niet in staat is alle zetels goed te vullen, dat hoeft niet. BBB is al heel lang bezig met selectieprocedures en sollicitatierondes. De mensen zijn zorgvuldig gekozen en zijn goed in staat hun taak uit te voeren. Daar heb ik alle vertrouwen in. Fijn dat er nu mensen uit de praktijk (niet alleen boeren, wees niet bang) het beleid mede kunnen gaan bepalen.

Verder stoor ik me nogal aan de arrogante en denigrerende toon dat alle BBB stemmers populisten zouden zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:39

Karl66 schreef:
Cer, iedereen zegt de hele tijd precies het tegenovergestelde, namelijk dat ze dat niet kunnen. En als jij daarvan maakt dat mensen reageren alsof nu alles door de BBB om zeep geholpen gaat worden, dan is dat in mijn ogen vooral een stropop om straks te kunnen zeggen: "Ja maar jullie zeiden dat ze alles kapot gingen maken en dat valt best wel mee". Nee dat wordt niet gezegd, dus doe ook niet alsof het wel gezegd wordt.

Ik zie dat op de socials toch echt wel voorbij komen. :j Dat het land nu naar de knoppen gaat, dat de wereld voor de kinderen stuk gemaakt gaat worden etc. en dat dat komt door de BBB. Althans, zo lees ik dat. Dus ik vraag hier verduidelijking, niks meer en niks minder. Hoe weet jij precies waar wat gezegd wordt met je 'nee dat wordt niet gezegd' en 'iedereen zegt het tegenovergesteld'? Je bent daar wel heel stellig in..
Daarnaast ga ik me niet meer verantwoorden tegenover jou, ik vind het heel vervelend als mensen dingen aannemen en menen te weten wat ik in de toekomst ga doen. Ik weet dat zelf niet eens.

Citaat:
Besturen is wel even iets anders dan schreeuwen, intimideren en hooibalen in de fik zetten.
Ik geloof ook niet dat de protestboeren (en fulltime demonstranten) nu gaan besturen. Ik vind het wat vreemd dat je Caroline en die mensen als 1 entiteit neerzet?

Om dan heel flauw te doen, besturen is dan wel dingen vergeten, niet echt doorpakken, bonnetjes kwijtmaken, telefoons leeggooien, stukken niet overdragen.. . Lijkt me ook niet heel handig allemaal toch?

Ik ben blij dat hier FvD de grote verliezer is. Niet dat ik ik dacht dat die nog wat zouden worden, maar je weet toch maar nooit heb ik het idee. Verder is het gewoon afwachten denk ik..
En ik was verbaast dat de BBB in wassenaar zoveel stemmen heeft gekregen.. dat zijn wel rijke mensen, maar geen boeren dacht ik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:30

Ik neem aan dat wij niet alles wat op Facebook enzo gezegd wordt hoeven te bestrijden. :x Karl zal doelen op wat in deze topic gezegd werd, dat is wat iedereen hier leest en waar op gereageerd kan worden. Wat jij op Facebook of Twitter voorbij ziet komen weten wij niet, en is volledig afhankelijk van wie je vrienden en kennisssen zijn, welke pagina's je volgt, welke hashtags je bekijkt, etc.

Hier werd inderdaad al aangegeven dat ze eigenlijk helemaal geen vuist kan maken op landelijk niveau, waar de regels rondom stikstof e.d. gemaakt worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:35

Exitium schreef:
Ik neem aan dat wij niet alles wat op Facebook enzo gezegd wordt hoeven te bestrijden. :x

Waar komt het idee vandaan dat je uberhaupt iets moet bestrijden?? Dat zit echt een beetje in je hoofd dan hoor. Ik stel simpweg de vraag of iets mogelijk is :?
Een simpel "nee dat kunnen ze niet, het is echt een coalitie, er zal gemiddeld worden' enzomeer is dan toch ook gewoon een antwoord? Ik snap niet dat jullie achterdochtig zijn. Ik vraag het echt gewoon voor mezelf, niet om een punt te maken of iets..
Het 'er bestaan geen domme vragen' geldt niet voor iedereen blijkbaar... :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:41

Bestrijden is misschien niet het goede woord, maar ik kon even geen betere vinden. Dat ze dat niet kunnen omdat er een coalitie is die met PvdA en GL een meerderheid heeft stond hier dus al voor je die vraag stelde :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:43

Exitium schreef:
Bestrijden is misschien niet het goede woord, maar ik kon even geen betere vinden. Dat ze dat niet kunnen omdat er een coalitie is die met PvdA en GL een meerderheid heeft stond hier dus al voor je die vraag stelde :')

Dan had ik eroverheen gelezen misschien. Dat kan ook. Of ik twijfelde nog, dat kan ook :)
Maar ga vooral van het slechtste uit .. dat houdt een dialoog open :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:48

Exitium schreef:
Ik neem aan dat wij niet alles wat op Facebook enzo gezegd wordt hoeven te bestrijden. :x Karl zal doelen op wat in deze topic gezegd werd, dat is wat iedereen hier leest en waar op gereageerd kan worden. Wat jij op Facebook of Twitter voorbij ziet komen weten wij niet, en is volledig afhankelijk van wie je vrienden en kennisssen zijn, welke pagina's je volgt, welke hashtags je bekijkt, etc.

Hier werd inderdaad al aangegeven dat ze eigenlijk helemaal geen vuist kan maken op landelijk niveau, waar de regels rondom stikstof e.d. gemaakt worden.

Ze kan wel overal voor gaan liggen, natuurlijk. Wat ze ook gaat doen, haar kiezers vragen dat. De coalitie heeft geen meerderheid in de 1e kamer, dus het wordt heel erg lastig besturen op deze manier en dat is jammer, want er moesten nog een paar hele belangrijke wetten door de 1e kamer. Aan de andere kant, Rutte heeft nooit veel moeite gehad om steun te vinden bij andere partijen..

Ik vind het niet heel erg dat BBB zoveel stemmen heeft gekregen (beetje wel trouwens :D ), had het wel verwacht. Echter had ik gehoopt dat die stemmen allemaal bij hem vandaan zouden komen, maar VVD is gewoon bijna even groot gebleven. Das teleurstellend.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:53

juval schreef:
goedemorgen! lekker wakker worden vandaag :)

ik had wel gehoopt op winst, maar dat BBB zo groot zou worden had ik echt niet verwacht. Heel fijn dus!

Voor de mensen hier die zich zorgen maken dat BBB niet in staat is alle zetels goed te vullen, dat hoeft niet. BBB is al heel lang bezig met selectieprocedures en sollicitatierondes. De mensen zijn zorgvuldig gekozen en zijn goed in staat hun taak uit te voeren. Daar heb ik alle vertrouwen in. Fijn dat er nu mensen uit de praktijk (niet alleen boeren, wees niet bang) het beleid mede kunnen gaan bepalen.

Verder stoor ik me nogal aan de arrogante en denigrerende toon dat alle BBB stemmers populisten zouden zijn.

Dit vind ik zo'n belachelijke uitspraak die steeds terug komt. Provinciaal en gemeentelijk bestuur heeft altijd mensen uit 'de praktijk'. Het is geen fulltime baan. Het staat daar vol met allerhande mensen, en zeker het waterschap óók met boeren. Dus het is echt niet zo dat het allemaal arrogante beleidsmakers zijn en zij even Jan met de pet komt spelen daar hoor.

En verder, wie de schoen past trekke hem aan.