Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Zulke boeren zouden er juist meer moeten zijn en die natuurclubs moeten terug in hun hok. Hier zijn ze ook zo achterlijk bezig met het verwijderen van prachtige rhododendrons en vogelkers uit het bos omdat die niet native zijn. Kale zand- en heidevlaktes moeten ervoor terugkomen zodat de natuurnerds een salamandertje kunnen spotten. De rest van de bevolking genoot meer van die bloemenpracht van de rhododendrons. En de vogels van de vogelkers.
Cer schreef:Moeten ze stoppen omdat het voor de aarde beter is, of moeten ze stoppen als in 'ook in andere landen moeten boeren stoppen, vanuit de overheid'?
Hoe bedoel je dat, Janneke2?
En moeten de bio-boeren ook stoppen, overal?
Janneke2 schreef:DuoPenotti schreef:Wereldwijd stoppen.
En waarvoor
Wereldwijd MOETEN duizenden boeren stoppen.
Ik zeg het maar even.
Omdat het klimaat verandert en er gewoon geen regen valt.
Nadat je dieren dood zijn en het zaaigoed is opgegeten zul je wel moeten.
(Kom mij niet aanzetten met die oogkleppen dat klimaatverandering geneuzel is.)
DuoPenotti schreef:Wereldwijd stoppen.
En waarvoor:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/3779 ... produceren.
https://www.nu.nl/235878/video/china-bo ... ingen.html
Zal dat de aarde helpen?
Ook leuk leesvoer
https://www.vork.org/nieuws/melkveehoud ... randering/
Beetje wat ik eerder al deelde maar niet gequote wordt. Selectief quoten wel...
Citaat:De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld. Dat zegt ABN Amro na onderzoek. Volgens de bank is per kilo landbouwproduct de gezamenlijke 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in Nederland het kleinst.
juval schreef:@ janneke.. heb je wel een idee wat boeren doen (behalve de aarde om zeep helpen).... namelijk VOEDSEL produceren. ook voor jou! Dat er op de wereld wegens klimaatverandering boeren moeten stoppen betekent alleen maar dat het juist in een land dat qua grond, klimaat, kennis en kunde zoals in ons land het produceren van voedsel op zo millieu- en diervriendelijke innovatieve manier niet mag stoppen!
elnienjo schreef:En China lacht zich de ballen uit z'n broek want we maken ons daar steeds afhankelijker van. Daar malen ze niet om grootschalige vleesfabrieken tenslotte en dan weet je helemaal niet meer wat er voor rotzooi doorheen zit.
juval schreef:@ janneke.. heb je wel een idee wat boeren doen
Citaat:(behalve de aarde om zeep helpen)
Citaat:Dat er op de wereld wegens klimaatverandering boeren moeten stoppen betekent alleen maar dat het juist in een land dat qua grond, klimaat, kennis en kunde zoals in ons land het produceren van voedsel op zo millieu- en diervriendelijke innovatieve manier niet mag stoppen!
OleJon schreef:De natuur in Nederland is geen natuur. Maar een gecreëerd stukje van de mens. Als de mens zich daar eens wat minder mee bemoeide. Zou het vast beter gaan.
Zou het trouwens ook toeval zijn dat Bill Gates veel landbouwgrond in Amerika opkoopt?
Hij bezit inmiddels 980000 hectare in Amerika.
https://www.boerenbusiness.nl/grond/art ... -verandert
Reken er maar dat hij straks voor de voedselvoorziening gaat zorgen.
Boeren weg en en wij afhankelijk van de foodhubbs, waar hij het aan levert. Zodat zij kunnen bepalen wat wij eten.
Plantaardig. Gemanipuleerd kweekvlees en insecten.
Hij is lid van het WEF, 1 standpunt van hun is iedereen te eten.
Op zich goed idee.
Maar zit niet te wachten op Gemanipuleerd eten en dat een ander voor mij bepaald wat ik eet.
Janneke2 schreef:En ik snap best dat de Nederlandse boeren nu met de handen in het haar zitten,
maar SPAAR mij het broodje Aap dat ze moeten stoppen en dat het gaat over onteigening en landje pik voor woningbouw.
Achterom schreef:De BBB zou wat mij betreft een B minder mogen hebben, het is duidelijk alleen een Boerenpartij. Niet erg, maar ik voel me als plattelander zonder boerderij niet bepaald vertegenwoordigd door die schreeuwerds.
Electra63 schreef:Ze hebben geen benul wat links is.
Grappig dat mensen met een kleine beurs denken dat ze er (financieel) iets mee opschieten als (extreem) rechts wint.
Benzz schreef:Veeteelt moet met 30% verminderen
Benzz schreef:en van de volledige Veeteelt gaat 70% naar het buitenland.
Benzz schreef:Dus stop met die idiote populistische berichten, het klopt gewoon niet.
Benzz schreef:Caroline is een journalist, niets meer en niets minder.
Benzz schreef:Hoe krijg je het voor elkaar om D66 links te noemen? En kijk eens wat documentaires over de klimaatverandering, als je in Kenia boer bent, kun je geeneens water vinden voor je vee, waardoor je geen graan kunt verbouwen en alles dood gaat. En dat alles omdat wij gewend zijn om te overconsumeren. Iedereen moet minderen en zo ook de boeren.
Benzz schreef:Je kent zelfs de geschiedenis niet........
Er is geen water meer door de klimaatverandering, die wij als mensen hebben veroorzaakt. Daardoor kunnen die mensen niet meer leven, maar dat boeit je blijkbaar niet.
Het is niet zo ingewikkeld, behalve als je alleen maar vanuit je ikke ikke en de rest kan stikke beleid denkt.
Benzz schreef:Daarom moeten de boeren 30% minder veeteelt produceren. Daarom moet Schiphol minder vluchten maken en moet ook de industrie fors inperken.
Benzz schreef:Het is niet recht te banketstaaf dat de grootste vervuiler niet hoeft in te krimpen. 70% is export en dan praten we nog niet over dierenwelzijn. 11 varkens om een exteem kleine ruimte alleen maar om geld te verdienen. En alleen maar omdat de consument 6 stukken goedkoop vlees op de BBQ bij de kiloknaller wil kopen.
Janneke2 schreef:Aangezien we al jaren en jaren last hebben van een stikstofdeken zie ik geleuter over 'boeren die hun afvalstoffen weer opruimen' niet door de vingers.
Janneke2 schreef:En de kern: 'boeren weg'? Hoezo dat dan...?
Janneke2 schreef:Wereldwijd worden duizenden boeren PER DAG gedwongen te stoppen,
en hier is sprake van een regering die jarenlang wegkeek van de problemen,
en nu na (ruim) tien jaar (dertig is ook te verdedigen)
flink gemeenschapsgeld uitgeeft
om boeren te assisteren bij het nemen van maatregelen.
(Het zou tijd worden tegenover de boeren, maar ik vind het raar.)
Janneke2 schreef:Eh, ik dacht dat ik duidelijk was.
Maar dat is niet zo...
Ik heb het over de trieste realiteit dat wereldwijd boeren MOETEN stoppen, omdat het klimaat veranderd is, er geen regen meer valt, de dieren gestorven zijn en het zaaigoed opgegeten is.
Doorgaans nul overheidssteun voor deze boeren.
Ze stoppen niet vanwege beleid, maar vanwege gebrek aan beleid.
Let wel : de grootste klappen vanwege ons wegkijken vallen elders.
Boeren in de Sahel kunnen niet meer, omdat de Nederlandse overheid wegkijkt is wellicht wat simpel gesteld, maar zo gaan die dingen wel.
Janneke2 schreef:En in Nederland heeft de overheid jaren en jarenlang weggekeken (van de PAS was al in 2012 bekend dat het niet kon)
'en nu komt de klap'.
En wordt er flink wat gemeenschapsgeld tegen aan gegooid om de boeren te helpen met de omslag.
Wat de boeren betreft vind ik het terecht
( = zo laat, dan kan een ondernemer het niet zelf)
als burger BAAL ik van de manier waarop.
(= Had het tien, twintig, dertig jaar eerder gedaan, dat scheelt stukken. De feiten waren heus al bekend.)
En ik snap best dat de Nederlandse boeren nu met de handen in het haar zitten,
maar SPAAR mij het broodje Aap dat ze moeten stoppen en dat het gaat over onteigening en landje pik voor woningbouw.
irmaz schreef:Onzin dat boeren moeten stoppen. Alleen een aantal boeren moeten stoppen met wat ze nu doen; heel veel vlees en melk produceren.
irmaz schreef:Vandaag is dat omdat er teveel ammoniak wordt geproduceerd,
irmaz schreef:morgen is het omdat er te veel methaan wordt geproduceerd (https://www.euractiv.com/section/agricu ... livestock/),
Citaat:Mag ik even aanhaken op het welbekende riedeltje over methaan? Het IPCC is namelijk nog niet zo lang geleden (eindelijk, het werd nogal eens tijd) tot de conclusie gekomen dat de klimaatimpact van methaan afkomstig van koeien fors wordt/werd overschat, omdat geen rekening gehouden werd met het feit dat methaan in de atmosfeer binnen 12 jaar afbreekt (terwijl CO2 1000 jaar blijft hangen) én dat methaan uit koeien onderdeel is van de korte koolstofcyclus. Koeien stoten methaan uit dat in de lucht wordt afgebroken tot o.a. CO2. Deze CO2 wordt opgenomen door gewassen (fotosynthese) die de koeien weer opvreten. Belangrijk hierbij is te beseffen dat bij een gelijkblijvende veestapel de concentratie GHG in de atmosfeer niet toeneemt. Deze korte cyclus is totaal iets anders dan bijvoorbeeld het verbranden van fossiele brandstoffen, want dat is eenrichtingsverkeer waarbij de concentratie GHG in de atmosfeer per definitie toeneemt op het moment dat fossiele brandstof wordt verbrand.
In hoofdstuk 7 van het 6e Assessment Report van het IPCC stelt men dat volgens de rekenmethode die tot nu toe wordt/werd (?) gebruikt het effect van constante methaan-emissies (constante veestapel) op de opwarming van de aarde met een factor 3-4 óverschat. Tegelijkertijd ónderschat de rekenmethode het effect van elke nieuwe bron van methaan-emissie (groeiende veestapel) met een factor 4-5.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/down ... pter07.pdf
Als we trouwens (met de oude rekenmethode neem ik aan, dus inclusief hierboven benoemde overschatting van de impact van methaan uit koeien) kijken naar welke sectoren de meeste broeikasgassen uitstoten staat de landbouw bijna onderaan met 26.2 megaton CO2-equivalent. Industrie staat fier bovenaan met ruim 53 megaton, gevolgd door elektriciteit (32) en mobiliteit (30).
irmaz schreef:overmorgen is dat omdat er simpelweg te weinig land is om zowel voedsel voor de vlees- en melkproductie als om voldoende plantaardige producten voor menselijke consumptie te produceren en volgende week is het omdat er te veel riskante zooönoses en fijnstof de wereldbevolking bedreigt.
irmaz schreef:Je kan nu wel te keer gaan tegen de stikstofnormen en die "overleven" maar de kans dat je alle andere redenen ook "overleeft" is, denk ik, niet zo heel groot.
irmaz schreef:En innoveren is prachtig maar niet op het platteland maar op een industrie-terrein, in kweekvlees.
irmaz schreef:En wanneer alle veeboeren omgaan naar industriele grondleegtrekkende akkerbouw met monoculturen en veel pesticiden dan kunnen ze er op wachten dat ze daar binnen niet al te lange tijd ook mee moeten stoppen...
irmaz schreef:Het wordt echt tijd dat die spreekwoordelijke boerenslimheid weer eens uit de kast wordt gehaald en afgestoft.
Cowboy55 schreef:Ik snap de vraag niet helemaal, dus ik ga even interpreteren wat je zou kunnen bedoelen. Als ik mis zit hoor ik t graag.
Tata Steel (uit India) en Rockwool (oorspronkelijk Zweeds meen ik) zijn mondiaal volgens mij enorme spelers. Als je ze in NL aanpakt verplaatsen ze in extremis de hele shyte naar elders.
Voor NL betekent dat dan dat hele steden in NL werkloos worden (Tata Steel = IJmuiden qua werkgelegenheid) terwijl de productie elders gewoon doorgaat, inclusief de milieubelasting op wereldniveau.
Ik vind t best als je ze uit NL schopt, maar die clubs gaan elders gewoon door. En ze hebben toegevoegde waarde, of we daar nu blij van worden of niet.
mysa schreef:Dat is zo. Voor de stikstofdeken en het dierenleed maakt het niet zo veel uit. Voor de verzuring van ons kleine landje door ammoniak kan het een wereld van verschil maken.
OleJon schreef:De natuur in Nederland is geen natuur. Maar een gecreëerd stukje van de mens. Als de mens zich daar eens wat minder mee bemoeide. Zou het vast beter gaan.
Citaat:Maar zit niet te wachten op Gemanipuleerd eten en dat een ander voor mij bepaald wat ik eet.
tammiebels schreef:Janneke2 schreef:En ik snap best dat de Nederlandse boeren nu met de handen in het haar zitten,
Even hier op inhaken...
Dus in principe als je als boer je stikstof inlevert, zal het goed moeten zijn? Je mag dus je grond houden, want je grond stoot geen stikstof uit, die neemt het alleen op...
Janneke2 schreef:Ja.
Dat wil zeggen dat er behalve stikstof nog een aantal zaken spelen (qua landschapsbeheer de hoogte van het grondwater)
en de banken en de ago-industrie mogen ook wel eens bijdragen aan de financiële puinhoop in de sector
(veel boeren zijn opgejaagd en moesten vergroten en verschralen om rond te kunnen komen).
Maar wat nu op tafel ligt, gaat NIET over onteigening.
(Ook al kost het ons als belastingbetaler een smak geld, omdat de overheid en een deel van de sector jaren en jarenlang hebben weggekeken.)
(Want er zijn gelukkig wel boeren die de dans wisten te ontspringen. Ik zeg niet dat ze het makkelijk hadden en dat succes gegarandeerd was, maar het kon wel degelijk.)
Citaat:'Ze kunnen mijn stikstof kopen, maar mijn grond blijft mijn eigendom!' - https://nos.nl/l/2432209