Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:35

Ik vind Jetten nu al leuk bij het huldigen van de Olympische sporters. Wat een fijne frisse blik als premier en mooie toespraak.

Ik kwam er achter dat het dorp naast ons een FVD heeft.
Wat ik dan zo gek vind, is dat overal de FvD campagne voert met Lidewij, ipv hun eigen dorpsgenoot die op de lijst staat :=
Dat bevestigt voor mij nog meer het beeld dat Lidewij gebruikt wordt als leuk poppetje voor de stemmen en niet voor haar vrouwelijke toevoeging en inhoud.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:46

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:55

juval schreef:
prompter schreef:
Reactie van Vermeer op het opstappen van Mona Keijzer:

https://www.ad.nl/politiek/bbb-leider-v ... ~aa9d5675/

Prima reactie, en ook prima dat ze opgestapt is. En nu weer door op de goede weg. }:0

Dat gaat met Vermeer niet lukken ben ik bang . Alleen al het zwartmaken van Mona schaar ik al onder mestgooien.
Ze hebben haar glorieus binnengehaald, gezorgd voor 2 a 3 zetels terwijl ze echt wel wisten waar ze voor stond en waar ze vandaan kwam. En nu wordt ze als oud vuil aan de kant gezet ( en ik ben geen fan van mona )

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:16

Zoiezo doet al dat intern gerommel een partij geen goed. Het gaat áltijd hetzelfde. Partij komt op, belooft de wereld, levert niks, en valt uit elkaar. Ik verwacht dat ze volgende verkiezingen niet meer bestaan of stabiel 2 - 3 zetels behouden. Verstandig dat ze teruggaan naar hun roots.

GemeenteraadsverkieIngen, dank. Ik ga ook eens wat programma’s lezen van de lokale partijen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:17

een vertrouwensbreuk (van beide kanten) kan gebeuren toch. Lijkt me een geldige reden van de scheiding. Ik zie het zwartmaken niet echt. Of het Vermeer gaat lukken zal de toekomst uitwijzen. In principe heeft hij nu nog een jaar of 3 de tijd om orde op zaken te stellen. Tussendoor nog wel een keer PS verkiezingen, dat succes van vorige keer zal niet gehaald worden vrees ik. We gaan het zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:58

Het is wel jammer dat het bij de BBB niet lukt om alles netjes af te ronden voor het in de pers komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:08

Bij een programma van een lokale FVD zie ik onder andere staan dat ze het AZC willen sluiten en geen nieuwe toestaan.
Uiteraard niet onverwacht bij FVD.

Maar dat vind ik echt zo asociaal tegenover gemeenten die wel asielzoekers opvangen en tav Ter Apel.

De asielzoekers verdwijnen namelijk niet.. Die mensen zijn er en verdwijnen anders in de illegaliteit of in tentenkampen op straat.

Die tenten zijn er overigens al en moeten ook verdwijnen..

Het is verschuiving van problemen maar geen oplossing.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:10

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:15

fransje23 schreef:
Bij een programma van een lokale FVD zie ik onder andere staan dat ze het AZC willen sluiten en geen nieuwe toestaan.
Uiteraard niet onverwacht bij FVD.

Maar dat vind ik echt zo asociaal tegenover gemeenten die wel asielzoekers opvangen en tav Ter Apel.

De asielzoekers verdwijnen namelijk niet.. Die mensen zijn er en verdwijnen anders in de illegaliteit of in tentenkampen op straat.

Die tenten zijn er overigens al en moeten ook verdwijnen..

Het is verschuiving van problemen maar geen oplossing.

Heel bijzonder ja, waar lokale partijen mee komen als oplossing…

Bij ons is er een partij die af wil van de voorrang op huurwoningen voor statushouders, alleen onze gemeente kent helemaal geen voorrang voor statushouders := landelijk moet je er natuurlijk wel een paar opvangen, maar daar kan je dan weer als lokale politiek niet zoveel mee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:27

Ladyingreen schreef:
https://gemeenteraad2026.stemwijzer.nl

Hier kun je stemwijzer invullen.

Mijn gemeente doet hier helaas ook niet aan mee.

Ik vind het belangrijk dat onze gemeente leefbaar en aantrekkelijk blijft voor juist ook de jongere generatie. Ik wil daarom graag op een jonger persoon stemmen omdat ik denk/hoop dat die inbrengen wat daarvoor belangrijk is.
Helaas lijken de kandidatenlijsten wel samengesteld te zijn uit de gemeentelijke ouderensoos -O- .
Hoe is dat bij jullie in de gemeente?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:33

Hier zijn veel jonge mensen actief!

Snap wel dat het meestal ouderen zijn, die hebben het meeste tijd. Ik vind eigenlijk niet dat je daarover mag zeuren als je zelf ook niet politiek actief bent :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:50

Cer schreef:
Ik wil nog even kort het voorgaande oprakelen, omdat, als ik iets verkeerd gelezen heb, dat wel zo netjes is..

Citaat:
Cer,
Wanneer ga jij eens gewoon mee in een discussie i.p.v. altijd vragen aan anderen te stellen?

dat zijn verschillende redenen. Ik stel vragen om ergens wijzer van te worden. Er zitten hier veel mensen met meer verstand van politiek dan ik (dat heb ik al eerder gezegd). Daarnaast doe ik dat, omdat ik vaak meerdere kanten probeer te bekijken, en dat kan alleen als ik daar vragen over stel.
Als daar dan geen antwoord op komt, is dat niet aan mij. Ik heb dan in ieder geval geprobeerd een beter inzicht te krijgen.
Citaat:
Ik hoef jou geen antwoord te geven, Gnome heeft mij onder de Foei gezet, dus einde discussie met Gnome. Daar hoef jij je verder niet mee te bemoeien

Dat hoeft niet, maar dat doe ik wel. Net zoals jij nu ook op mij reageert. Ook omdat iemand aangaf 'en zo komen we tegenover elkaar te staan'. Ik vind dat jammer, dus ik probeer daar dan iets mee. En gezien jij niet lijkt in te zien wat er aan je eigen bericht denigrerend is, en in dit geval weer aanvallend (althans, zo komt het op mij over), kon het niet anders dan dat ik het letterlijk benoem. Daarnaast ben jij nog steeds niet de gespreksleider, naar mijn idee.

Citaat:
Jij kunt prima terug lezen dat de discussie ging over fascistisch leden bij FvD.
Er zou geen discussie over eigen grenzen of eigen opvattingen, moeten zijn.

Dat is niet waar Gnome het over had, het was een natuurlijke zijtak van een gesprek. Maar ik snap nu dat jij vind dat dat niet kan.

Citaat:
Daar zou, wat mij betreft, iedereen het mee eens moeten zijn; of dat nu bij FvD is of bij Denk en alles daar tussen.
En dit is, imo, iets wat jij ervan maakt. Er was nl niemand die het er mee oneens was.

Citaat:
Of in het geval van Cer, waarom je de behoefte hebt andermans berichten te benoemen als denigrerend.

Gnome gaf aan dat het denigrerend was. En dat leken een aantal mensen niet te snappen, die zagen dat er niet in. Ik kon me wel voorstellen welke bewoording denigrerend was, vandaar dat ik precies die woorden probeerde aan te geven. Want als je zoiets vaag blijft omschrijven (en probeert niet op de man te spelen) dan komt het toch niet helemaal over. Vandaar dat ik nu een keer dacht 'nou, laat ik het dan letterlijk citeren'. Maar, ik zie nu in, dat dat niet uitmaakt.

Ik heb zelf D66 gestemd, nav een aantal punten uit het partijprogramma. (en ook wel door hier mee te lezen). En die begonnen fijn met dat CV issue zeg maar.. maar verder ben ik benieuwd wat er nog gaat gebeuren.

Citaat:
Ik vind het wel grappig dat er wordt gezegd dat je bij zoiets bij jezelf te rade moet gaan maar de andere kant op werkt dat blijkbaar niet zo. Ik lees hier alleen.. ik lees niets denigrerends. Punt. Niet, goh zal ik eens bij mezelf te rade gaan waarom mensen dat wel zo lezen?

ja precies dit eigenlijk. Degene die iets schrijft kan ook zelf eens kijken.

Citaat:
Lekker boeiend. Ik ben ook voor vanalles uitgemaakt. Leg het naast je neer en door op de inhoud.

Dat vind ik dan soms wel weer gek. Waarom zou dat een goed idee zijn? hoeven mensen dan niet te reflecteren? Doen we dat met al het gedrag? "oh maakt niet uit, laat maar gaan, leg het naast je neer"? Dat is toch eigenlijk niet hoe het zou moeten werken. We lezen in meerdere discussies dat mensen aangesproken moeten worden op hun gedrag, geldt dat hier niet?
Overigens, ik vind 'aanspreken' niet prettig, daarom vraag ik dingen "is dit wat je bedoelt?" of zoals hiervoor "vind je dit zelf zus-of-zo"?

Citaat:
Dat is dus de toon die de muziek maakt die ontbreekt als je schrijft.
Ik denk ook dat niemand de intentie heeft denigrerend te zijn.
" Het komt alleen af en toe geroerd het toetsenbord uit".

Ik denk dat daar best een nuance in zit. Het zijn vaak gelijksoortige tussenvoegsels die de toon maken, zoals :"oh dus jij denkt dat", of "je bent zeker vergeten dat".. eigenlijk alle uitdrukkingen met een aanname erin, die wel degelijk een toon maken.

Enfin, dus dat

Vwb Partij De Mos, ik zie die wel eens voorbij komen op de socials, ze hebben denk ook populaire punten (zoals nu dat gemixte opvangcentrum in een leegstaand ziekenhuis) en daar ventileren ze dan veel over.
In mn eigen gemeente moet ik eens kijken, ik volg dat niet heel goed.

KORT ?? oprakelen noem je dit, bijzonder hoor

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:05

verootjoo schreef:
Heel bijzonder ja, waar lokale partijen mee komen als oplossing…

Ze willen ook meer politie op straat en dat die minder administratieve lasten krijgen.
Alleen bij hun in de gemeente uiteraard :j

Ze willen geen skaeve huse in de buurt van een woonwijk.
Laat dat nu precies de insteek zijn van een skaeve huse.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:12

verootjoo schreef:
Hier zijn veel jonge mensen actief!

Snap wel dat het meestal ouderen zijn, die hebben het meeste tijd. Ik vind eigenlijk niet dat je daarover mag zeuren als je zelf ook niet politiek actief bent :o

ik weet niet iedereen van de stemlijsten, maar de lijsttrekkers zijn tussen de 37 en 65 in mijn gemeente.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:22

Ik kwam deze stemwijzer ook tegen! Mochten er meer mensen in een gemeente wonen die niet in de vorig genoemde stemwijzer stond:

https://mijnstem.nl/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:28

CharlyT: je hebt gelijk, ik dacht dat het korter zou zijn :D excuus

Zelf vind ik het geen oprakelen, maar eerder meer toelichting, en antwoorden op vragen geven.

Ik vind je opmerking “bijzonder hoor” een beetje vreemd in deze. Het is alleen wat langer dan ik van tevoren dacht :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:44

IMANDRA schreef:
Ik kwam deze stemwijzer ook tegen! Mochten er meer mensen in een gemeente wonen die niet in de vorig genoemde stemwijzer stond:

https://mijnstem.nl/

Mijn gemeente doet met beide niet mee.. -O-

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:09

Dan wordt het het lokale krantje lezen Fransje23 :-)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:49

Mona Keijzer beticht BBB nu van modder gooien. Beide partijen doen zichzelf geen goed zo, kiezers houden niet van onrust.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:07

Ladyingreen schreef:
Dan wordt het het lokale krantje lezen Fransje23 :-)

Ik ben er al uit :j

Ga voor een lokale partij die eerst een referendum wil voor ze een fusie met een buurgemeente aan gaan.

Vind het ook belangrijk dat lokale voorzieningen blijven etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:12

prompter schreef:
Mona Keijzer beticht BBB nu van modder gooien. Beide partijen doen zichzelf geen goed zo, kiezers houden niet van onrust.

Ik vind het wel een beetje raar, dat Van der Plas altijd voor transparantie is en nu alleen maar verwijst naar de nieuwe fractievoorzitter en zelf geen enkele uitleg meer geeft.
Zij was toch het boegbeeld en zat in ieder TV-programma en nu verschuilt zij zich.

Persoonlijk vind ik de versnippering van populistisch-rechts alleen maar een voordeel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:05

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Ik vind het wel een beetje raar, dat Van der Plas altijd voor transparantie is en nu alleen maar verwijst naar de nieuwe fractievoorzitter en zelf geen enkele uitleg meer geeft.
Zij was toch het boegbeeld en zat in ieder TV-programma en nu verschuilt zij zich.

Persoonlijk vind ik de versnippering van populistisch-rechts alleen maar een voordeel.

Was is hier het kernwoord. Ze heeft waarschijnlijk niet voor niets het stokje overgedragen aan een ander. Als het circus op dezelfde voet verder gaat had ze toch net goed kunnen blijven zitten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:15

Ik snap vooral niet waarom dit zoveel aandacht krijgt. Of nou ja, dat snap ik wel, maar het is gewoon erg irritant: de poppenkast is zo leuk en het leidt zo fijn af van inhoudelijke zaken, zoals de gevolgen van het regeringsakkoord voor mensen die geen kapitaal hebben. Verschralende zorg, hogere huren, verslechterende werknemersrechten (de VVD verheugt zich erop), het UWV wil weer een rondje nutteloos mensen pesten (Thierry Aartsen verheugt zich hier persoonlijk op), en nadrukkelijk geen visie op de dictatuur in de VS of op hun belofte om in Europa ook de democratie verder te ondermijnen ten gunste van extreemrechts.

Om maar een paar dingen te noemen. Daar zou je nuttige dingen over kunnen zeggen, maar ja, Mona Keijzer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:20

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Dat laatste ben ik wel eens.
Maar Caroline is gestopt als partijleider dus vind het wel logisch dat ze alles naar de huidige fractieleider door schuift. Ze is niet voor niks gestopt. Blijkbaar wil ze geen boegbeeld meer zijn en dat is m.i. ieders goed recht.
Mona is gewoon knorrig dat zij nu geen partijleider is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:21

Shadow0 schreef:
Ik snap vooral niet waarom dit zoveel aandacht krijgt. Of nou ja, dat snap ik wel, maar het is gewoon erg irritant: de poppenkast is zo leuk en het leidt zo fijn af van inhoudelijke zaken, zoals de gevolgen van het regeringsakkoord voor mensen die geen kapitaal hebben. Verschralende zorg, hogere huren, verslechterende werknemersrechten (de VVD verheugt zich erop), het UWV wil weer een rondje nutteloos mensen pesten (Thierry Aartsen verheugt zich hier persoonlijk op), en nadrukkelijk geen visie op de dictatuur in de VS of op hun belofte om in Europa ook de democratie verder te ondermijnen ten gunste van extreemrechts.

Om maar een paar dingen te noemen. Daar zou je nuttige dingen over kunnen zeggen, maar ja, Mona Keijzer.

Eens maar… what’s new? Dit is elke keer weer :=